Graviditetsmat

B

bortsprungenskitunge

Jag har läst att man inte ska äta rå mat förutom grönsaker och frukt när man är gravid,innebär det att man inte kan äta t.ex ben and jerrys cookie dough då?:angel::o:D

Sv: Graviditetsmat

Haha, klart du kan äta BJ :D Du kan glatt äta sushi med, bara den är nygjord.

Pa www.slv.se finns det rekommendationer om vad man kan och inte kan ata som gravid. Det enda i cookie dough skulle vara raa agg i sa fall, men sannolikheten att de skulle innehalla salmonella ar otroligt liten. Sa nej, du kan nog fortsatta kranga B&Js glass.

Haha. Det är ingen fara - den är ju fryst! Du får äta rå fisk också om den varit fryst. :p

Haha, klart du kan äta BJ :D Du kan glatt äta sushi med, bara den är nygjord.

Inte för att jag är gravid nu men man måste ju veta! haha tänkte bara på att det står att det är kakdeg och det är ju "rått" men puuuh nu kan jag andas ut. Bara tanke på att vara utan cookie dough under så länge gjorde mig lite svettig:o:D:D:D:D

Pa www.slv.se finns det rekommendationer om vad man kan och inte kan ata som gravid. Det enda i cookie dough skulle vara raa agg i sa fall, men sannolikheten att de skulle innehalla salmonella ar otroligt liten. Sa nej, du kan nog fortsatta kranga B&Js glass.

hihi tack för ditt svar! trodde dock de var kakdegen också som skulle vara "rått" haha :)

Haha. Det är ingen fara - den är ju fryst! Du får äta rå fisk också om den varit fryst. :p

:p men kom på en annan sak(nu har jag inte öppnat din länk än vindvissla. varför "får" man då inte äta jordgubbar om man får äta rå fisk?

fått höra det av vänner som har varit gravida eller är.

Min BM säger då att man fåräta hur mycket jordgubbar man vill och att dte bara är bra då det innehåller järn. Så jag fick glatt äta mina 2 L jordgubbar varje dag (när det fanns o köpa :mad:).

Jag har aldrig ätit så mycket B&J's som under min sista graviditet, fast helst halfbaked. :d

Jordgubbar är det nog bara kvällspressen som varnat för, stora löpsedlar sommaren 2007 om något medel på jordgubbarna som gav fosterskador... Bara om man åt hundra kilo om dagen förstås. :grin:

Jordgubbar är det nog bara kvällspressen som varnat för, stora löpsedlar sommaren 2007 om något medel på jordgubbarna som gav fosterskador... Bara om man åt hundra kilo om dagen förstås. :grin:

Värre än så, det var farligt om man var gravid och jobbade med besprutning av jordgubbarna med det här medlet... men det blir inte lika bra rubriker på det ;)

Vem har sagt att man inte far ata jordgubbar?

För i sverige besprutas jordgubbarna innan de skördas med ett bekämpningsmedel som heter Signum mot läderröta.

Signum innehåller Boskalid som i Danmark är klassat som ett ämne som kan vålla skador på ofödda barn. Men Danska myndigheterna har ändå gjort samma bedöming som SLV och godkänt Signum.

Det finns bestämmelser på hur odlarna ska göra när de använder Signum. T.ex. får de inte bespruta x-antal dagar före skörd.
Och man har hittat större mängd riktigt farligt bekämpningsmedel på importerade jordgubbar.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 143
Senast: Lingon
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 698
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 363
Senast: Enya
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 603
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Mata småfåglarna