Gravidhjärna eller vad?! Hjälp mig reda ut detta med föräldrarpeng!

Fibusen

Trådstartare
Ok, jag har läst och läst och undrar om jag är dum i huvudet.

För att jag ska kunna få ut föräldrarpenning måste jag anmäla föräldrapenning. Men, för att jag ska kunna anmäla föräldrapenning måste jag ha ett personnummer på barnet, men det får man ju inte innan barnet har kommit, men om jag vill ta ut föräldrapenning i förväg, som man ska kunna göra 60 dagar innan, hur ska jag då kunna anmäla föräldrarpeng, som man enligt fk måste göra för att kunna ansöka om föräldrarpeng, om inte jag har något personnummer på barnet?

Det står dessutom att jag kan anmäla när som helst, men senast from det datum jag vill ha föräldrarpeng ifrån. Men om jag vill ha föräldrarpeng från början på augusti och barnen är planerat i slutet, hur ska jag då kunna göra en anmälan?
 

Bifogade filer

  • IMG_4723.png
    IMG_4723.png
    67,3 KB · Visningar: 40
Som @Bufera skriver, om barnmorskan har skickat in intyg ska det ofödda barnet finnas hos FK att söka föräldrapenning för :)

Så då behöver jag inte göra någon anmälan? Just nu har jag semester men går på graviditetspeng snart, sen har jag den fram tills 14 augusti, BF 25 augusti. Så jag skulle kunna ansöka om föräldrarpeng from 25/8 redan nu så det blir klart, sen kunna göra ev ändringar sen? För som jag förstått det så är handläggningstiden upp till en månad för nytt ärende, men att göra ändringar går ganska snabbt?
 
Som @Bufera skriver, om barnmorskan har skickat in intyg ska det ofödda barnet finnas hos FK att söka föräldrapenning för :)

Ja, det ofödda barnet finns där, men jag blev fundersam då det står ”för att du ska kunna få föräldrarpenning måste du först anmäla föräldrarpenning”, men då behöver jag inte göra mer utan kan söka bara? 😊

Var nästan 12 år sen sist så…🙈😂
 
Ja, det ofödda barnet finns där, men jag blev fundersam då det står ”för att du ska kunna få föräldrarpenning måste du först anmäla föräldrarpenning”, men då behöver jag inte göra mer utan kan söka bara? 😊

Var nästan 12 år sen sist så…🙈😂

Det är bara att ansöka på det ofödda barnet.

Jag fick också hjärnsläpp med nr 2 när jag skulle ansöka om fp, fick panik för jag trodde jag glömt att anmäla. Jag har 3,5 år mellan barnen😆
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 794
Senast: Nixehen
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 959
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 753
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 711
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp