Sv: Gravid?

Haha, men vem tycker egentligen att det är särskillt mysigt? Jag satt och hulkade över min brorson när jag bytte på honom när han va mini. Men det är ju bara bita ihop :D

Haha nä precis... man vänjer sig säkert. Jag har aldrig bytt en blöja i hela mitt liv, så moderlig har jag varit med syskon och bekantas barn osv :angel: Egna barn och andras ungar är det va? :)

Ja för många så är det mycket enklare att byta sitt eget barns blöjor och att torka sitt eget barns spyor och snor än vad det är att göra det på andras barn. Jag håller tummarna för att det blir så för både dig, Ts, Ts pojkvän och för Apollo 13 ;)

Jag tyckte att det var en bra tillvänjningsperiod det här med blöjbyten. I början är det ju inte ens bajs liksom...

generellt sett så upplever jag att man står ut med mer när man väl befinner sig i en situation där någon är hjälplös och man inte har något val.

I helgen har vi haft vinterkräksjuka och bara att höra svärfar kräkas på övervåningen var tusen gånger värre än att hjälpa och sköta dottern på ettochetthalvt...(som aldrig varit kräksjuk förut och är så liten, ni får räkna ut själva. ;)

Sen det där med du o jag o vi... TS verkar ju ganska nyss ha träffat den här mannen, de bor långtifrån varann och har nu oplanerat blivit gravida.
Med tanke på vilken omställning och tillställning det kan bli för folk som bor ihop sen flera år och planerat sitt barn så är det helt naturligt tycker jag. :)

Ni har såklart rätt.. herre hudars... vi hade ett flasklamm förra våren - inte ens min egen bäbis (well almost :D) Hennes kladdiga bäck, tog jag tag med handen och slängde :angel:

Det jag tänkte var väll mer att... det kanske inte heller är jätte smart att sätta massa "ok" på saker som man kanske i längden inte riktigt tycker är ok. Alltså, kommer man överens om att den ena inte ska behöva byta blöjor så gör man ju det och det kan va rätt mäckligt att försöka ta sig ur en sådan överenskommelse sen. "Ja fast jag sa bara så för att du skulle vänja dig vid tanken på att faktiskt bli förälder öht." Man måste ju någonstans också vara (lagom) rak från början. Men som sagt, jag förstår självklart att just nu kanske inte är exakt rätt läge för TS att gå på stenhårt med detta, utan att hon skulle ta det "sedan"... när nu det är. :)

Nu pratade vi ju förvisso inte om så mycket praktiska saker men i vårt fall hade jag egentligen inte väntat mig att barnets pappa skulle vara pappa överhuvudtaget. Detta pga hans chock när det visade sig att jag var gravid och jag hade bestämt mig för att jag ville behålla.

Nu när vi har tittat på föräldraledighet och sånt säger han att han tycker att den ska delas lika så gott man kan vilket jag håller med om. Även det med stalltid, där har ha sagt att när jag tävlar eller när jag är i stallet rent allmänt kan han passa barn. Det är en självklarhet. I "passa barn" ingår blöjor, mat osv. Därför tror jag att när man diskuterar föräldraledigt, aktiviteter etc så kommer det nog automatiskt att båda hjälps åt :) sen är jag helt övertygad om att båda kommer tycka att det är lite besvärligt att byta blöjor i början, särskilt om man ska gå direkt från blöjbytet och sätta sig vid matbordet, eller avbryta middagen för att byta.. Jag räknar med att det tar ett tag innan man vänjer sig och blir helt oberörd :p

Jag vet inte om det jag kommer skriva nu är fel tidpunkt att fundera på, eller kanske helt rätt.. men jag kan faktikst inte låta bli...
Jag kanske märker ord.. men om han ska flytta till dig, så kommer inte DU ha nära till dagis utan NI.
Det kanske tar ett tag, men sedan är det nog dags för honom att vakna upp och inse att även han kommer behöva byta blöjor och ta samma ansvar som du.
Jag förstår honom att han är livrädd och att det kanske är ett sätt att "rädda sig" genom att prata om DIG och vad DU ska göra samt vad han ska slippa. Men någonstans måste han ju ändå förstå vad för ansvar det kommer innebära.
)

Det är ju så att just nu så bor han över 70 mil bort men blir det barn så kommer han garanterat att flytta hit. Han hade nog ändå tänkt säga upp sig när han är klar med projektet han måste slutföra på sitt nuvarande jobb. Så att han sa "jag" var nog bara för att just nu så bor han ju 75 mil från dagis.

Inte för att det ens skulle bli det dagiset i så fall, oj nu pratar vi verkligen långt fram i tiden :o men skulle vi komma så långt så vet jag precis på vilket dagis jag skulle vilja ha mitt barn, ett föräldrakooperativ som jag känner till mycket väl, men dit är det såklart lång kötid också :o

Nu tappade jag tråden känner jag :rofl:

Det jag skulle komma till är att det där med blöjbytet mest var ett skämt. Att han ens skulle tro att det i så fall är något jag skulle sköta själv finns liksom inte ens. Han är oerhört snäll och omtänksam. Och jag är helt övertygad om att vi skulle samarbeta alldeles utmärkt runt ett barn. Men ingen av oss kommer nog att gilla just blöjbytet..;)

Ringde mvc idag, men min mobil dog medan jag stod i telefonkön och jag var såklart i stallet utan möjlighet att ladda. Gör ett nytt försök imorgon. Men vad ska jag säga??:confused: Att jag vill ha en tid för rådgivning? Hur gör man för att ta reda på exakt hur långt gången jag är?? :confused:

Vad skönt att det bara var ett skämt.. jag är lite gravid och är rätt duktig på att haka upp mig på detaljer ;)

Ring till MVC och säg att du är gravid och att du vill träffa någon att prata med eftersom du inte riktigt vet hur du vill göra. Sen har dom koll på resten :)

För att kolla hur långt gången du är så gör man ett VUL (vaginalt ultraljud), det säger du också när du ringer dem.

Dom är oftast super snälla och trevliga på sådana där ställen och är vana vid att hantera stressade gravidingar så de kommer lotsa dig rätt :)

Du säger som det är. Du är gravid men att ni diskuterar just nu om det ska behållas eller inte och att du gärna skulle vilja diskutera detta med någon rådgivare/kurator. Du säger även att du inte vet exakt hur långt gången du är = hon kommer boka in dig på ett VUL (vaginalt ultraljud) där de kan hur långt gången du är :)

Vad skönt att det bara var ett skämt.. jag är lite gravid och är rätt duktig på att haka upp mig på detaljer ;)

Ring till MVC och säg att du är gravid och att du vill träffa någon att prata med eftersom du inte riktigt vet hur du vill göra. Sen har dom koll på resten :)

För att kolla hur långt gången du är så gör man ett VUL (vaginalt ultraljud), det säger du också när du ringer dem.

Dom är oftast super snälla och trevliga på sådana där ställen och är vana vid att hantera stressade gravidingar så de kommer lotsa dig rätt :)

Ingen fara :) jag uppskattar verkligen att få er feedback. Hade jag inte startat den här tråden hade jag förmodligen inte ens tagit ett gravtest än. Och definitivt inte berättat för min pojkvän än! :crazy: Nu är jag väldigt glad att jag inte valde att bara stoppa huvudet i sanden, trots att det kändes väldigt lockande i början..

På Danderyd dit jag tillhör guidas man vidare till abortmottagningen för det samtalet och VUL. Dit är vansinnigt svårt att komma fram. Jag ringde dit även om det tog emot att hålla samtalet (iom att jag var säker). När jag inte fick tid gav jag upp och jag och sambon kontaktade familjerådgivning i stället. Fick en jättetrevlig tant att prata med som också hade koll på det hela med hur barn förändrar livet. Henne har vi att tacka för mycket av hur vårt förhållande ser ut idag, positivt såklart. Dock inget VUL den vägen utan det var bara samtalshjälp för mig och sambon.

Det är ett tips om även du blir skickad till abortmottagningen :)

Och jag är helt övertygad om att ni inte kommer att må dåligt av varje blöjbyte någon av er. Man vänjer sig fort , jag är jätteäckelmagad men har aldrig haft problem att byta på mina barn. Dessutom är inte
Bäbisbajs att jämföra med vuxenbajs som tur är.

Ni ska du ringa MVC framöver o beställa tid för inskrivning ( eller samtal med kurator om du fortfarande överväger abort men så låter det ju inte på dig längre).

Lycka till!

Idag sa han att hade han bott hos mig, eller i alla fall i närheten, och haft jobb här så hade han nog varit positiv till barn(!) :o Känns lite som att han håller på att vänja sig vid tanken, kanske kan det bli bra det här ändå. :)

Om vi nu bestämmer oss för att behålla, och det har vi väl nästan gjort känns det som, måste jag ändå göra ett VUL eller kan jag vänta till vanligt UL då?? Jag vet ju att jag måste vara runt vecka 5.

Nä det behöver du nog inte göra, de brukar ändå flytta en lite fram och tillbaka på RULet (rutin ultraljudet) som görs i vecka 18 ung. Det ses som normat att flyttas fyra dagar fram eller tillbaka typ. Sen finns det ju ett test (man kollar sannolikheten om bebisen har kromosomfel) och görs också ett UL och det är i vecka 14. Båda dessa görs dock från magen, alltså utifrån.

Men om ni bestämmer er för att behålla utan någon samtalskontkt så ring såfall MVc och skriv in dig och berätta att du inte har exakt koll så kommer ju din Barnmorska hjälpa dig :)

Jag tror också jag vågar på mig ett GRATTIS till Ts.

Ts: Det blir säkert jättebra. Eventuella problem löser man allt eftersom.

Megaångest idag. Har ringt mvc och fått numret till en kurator, som har teltid imorgonbitti.

Men det jag har ångest över är att jag har ju tagit theralen fram till igår, har det för att kunna sova och det är ju så milt att jag inte trodde det var nån fara, tanken hade korkat nog inte ens slagit mig! Tar inte varje dag, kanske 3 ggr/v och oftast mindre än en "standarddos"

Nu har jag alltså druckit lite under jul-nyår, tagit theralen och fortfarande inte en enda liten folsyratablett!! :cry: OM barnstackaren överlever så kommer den väl att ha 14 tår och 3 ögon nu:crazy:

Jag hittade tråden nu, vilken resa ni befinner er på! Det glädjer mig att ni kan prata om det hela, jag menar att ingen av er låser er :)

Vet du bara när du hade din sista mens beräknas graviditeten efter det. Ett vaginalt ultraljud brukas bara göras om man har väldigt oregelbunden mens osv.

Önskar er lycka till och hoppas att jag får följa er resa :)

Edit: vi skrev samtidigt :)
Försök att inte jaga upp dig över vad du har gjort, det är för sent att påverka. Ta upp vilka mediciner du äter och kolla om de är ok eller inte. Att ha druckit alkohol innan man vet om att man är gravid är nog rätt vanligt, jag gjorde det iaf innan jag visste att jag var gravid med 1:an. Det positiva är att såhär tidigt i graviditeten får embryot inte allt från dig via moderkakan utan via sin gulesäck, eller vad den heter, och vad jag förstått går inte allt över så som via moderkakan. Kom ihåg att andas!

Senast ändrad:

Megaångest idag. Har ringt mvc och fått numret till en kurator, som har teltid imorgonbitti.

Men det jag har ångest över är att jag har ju tagit theralen fram till igår, har det för att kunna sova och det är ju så milt att jag inte trodde det var nån fara, tanken hade korkat nog inte ens slagit mig! Tar inte varje dag, kanske 3 ggr/v och oftast mindre än en "standarddos"

Nu har jag alltså druckit lite under jul-nyår, tagit theralen och fortfarande inte en enda liten folsyratablett!! :cry: OM barnstackaren överlever så kommer den väl att ha 14 tår och 3 ögon nu:crazy:

Vad man har gjort och ätit innan man visste om att man var gravid kan man inte göra något åt, så försök att inte tänka på det. De allra allra flesta har druckit, rökt och medicinerat innan man visste. Dessutom är det så finurligt gjort att det faktiskt inte gör så mycket så pass tidigt i graviditeten heller, precis som Kaktus skriver.

Jag testade positivt i vecka 7 och både rökte, drack, samt medicinerade med två mediciner (Efexor och Litium) som man verkligen inte ska ta som gravid. Min kotte ser fullt normal ut på UL i alla fall ;), sparkar och lever om som bara den och verkar på alla sätt fullt normal.

Liknande trådar

Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för...
2
Svar
26
· Visningar
4 748
Senast: Snö
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 912
Senast: EmmaW
·
Övr. Barn Kan någon vänlig själ berätta för mig om man är redo att skaffa barn eller inte ? För några veckor sedan när jag såg plusset på grav...
2
Svar
22
· Visningar
3 127
Senast: Petronilla
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 609
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Halt efter vila
  • Uppdateringstråd 30