Gravid vegetarian - ge barnet kött?

A

Anonymakatten

Jag kom just på en sak jag har funderat lite över... Om man är gravid och vegetarian, och sedan får bebisen och vill ge den kött. Går det? Eller är bebisen liksom inte van vid det som finns i kött?

Sv: Gravid vegetarian - ge barnet kött?

Fast man vänjer väl in med ganska små mängder oavsett om det är kött eller grönsaker? De är ju liksom inte vana vid någon mat alls.
Jag äter bara kyckling, inget annat kött, och har inte funderat över att det skulle krävas någon "specialbehandling" för min lilla som snart är 5 mån, men jag har kanske fel?!

Jag förstår inte riktigt hur du menar, innan bebisen börjar äta riktig mat är den ju inte van vid någonting alls utom bröstmjölk och eller ersättning?

Alltså... :o Hmmm... Jag tänkte att ämnen och så liksom kom till bebisen genom navelsträng/mjölk, och att den då inte var van vid det? Och att bebisen då kanske kunde må dåligt av det, för att magen aldrig någonsin fått något sånt i sig. Haha, men det kanske var korkat tänkt. :D

Jag skulle mer tippa på att det som kommer genom navelsträngen mer är indelat i protein, kolhydrat, fett än fläskfilé med bea, linsgryta och korv med bröd, ;)
Fast jag ska ärligt erkänna att jag aldrig har funderat på hur det är med det så någon kunnig får gärna upplysa mig :)

Ja, så tänker jag också! Även om vi säger till Liten att "Mmm, idag blir det pizza!" när jag har ätit det :D

Ingen aning, men jag känner en fiskveggo som har gjort det utan problem i alla fall. Dvs en vegetarian som tex äter fisk och ev kyckling (och innan ngn protesterar så är hon vegetarian för att kött är äckligt inte av ideologiska skäl). Hennes dotter har alltid fått kött eftersom hon tycker att dottern ska ha möjlighet att välja själv senare.

Jag är vegetarian sedan länge, åt inte kött, fisk lr fågel när jag var gravid heller. Jag åt omega 3 tabletter när jag var gravid, för att det ska vara bra för barnet.

Min son började som alla andra bebisar, antar jag, med små smakportioner. Nu vid tre års ålder äter han kött som sin pappa, när han är äldre så får han välja själv om han vill äta kött lr inte. Jag vill inte tvinga på någon mitt sätt att tänka...

Skulle jag bli gravid igen skulle jag göra på samma sätt.

Men pappan får tvinga på sitt sätta att tänka?

Ingen aning, men jag känner en fiskveggo som har gjort det utan problem i alla fall. Dvs en vegetarian som tex äter fisk och ev kyckling (och innan ngn protesterar så är hon vegetarian för att kött är äckligt inte av ideologiska skäl). Hennes dotter har alltid fått kött eftersom hon tycker att dottern ska ha möjlighet att välja själv senare.

Måste man ursäkta sig för att vilja ge sina barn vegetariskt och är det så hemskt att inte ge sitt barn kött av ideologiska skäl?

Diskussionen behöver inte vara så svår, ja ett barn kan äta vegetarisk och vegansk kost utan problem sålänge man bejakar näringstillförseln, vilket jag anser inte kräver mycket mer än sunt förnuft och en viss insikt i näringslära.

Min dotter får inte välja, hon är 5 år och har varit vegetarian i hela sitt liv och mår utmärkt. Jag gör detta av ideologiska och miljömässiga skäl och ser ingen anledning att ge kött till sitt barn om man själv är vegetarian om ingen annan förutsättning kräver det. Hon får vänta tills dagen hon flyttar hemifrån alternativt att hon skulle presentera ett så fruktansvärt bra argument att det skulle få den mest inbitna vegetarian att gå raka vägen och gnaga sig fast i första bästa kossa, då skulle jag kunna överväga det.

Olika människor gör på olika sätt av olika anledningar. Utan något absolut rätt eller fel.

Det måste vara ok att beskriva en persons anledning till att göra något utan det ska betraktas som ett absolut rätt eller fel.

(orsaken till parentesen om ideologiska skäl är alltså att jag inte ville ha kommentarer om att min bekant gjorde fel. Om min bekant hade varit ideologisk vegetarian hade hon kanske gjort fel som åt vissa typer av kyckling. Det påpekas ganska ofta att -men då är hon ju inte vegetarian bla bla lång förklaring.

För mig är det ingen som helst skillnad om man är ideologisk vegetarian, inte äter visst kött eller äter bara kött, jag bryr mig inte så länge jag inte lagar maten, då frågar jag för att anpassa den. Jag bryr mig inte heller om vad folks barn äter så länge de mår bra.)

Varför måste vegetariska föräldrar vänja barnen vid kött?

Är det inte bättre att låta barnen själva bestämma senare?

Frågan var ju

-kan jag ge barnet kött överhuvudtaget utan att det mår dåligt.

inte

-jag måste verkligen göda mitt barn med kött eftersom jag är vegetarian.

Det finns ju faktiskt situationer där man kan fråga sådant som ts gör. Tex om mamman är vegetarian men inte pappan och pappan gärna vill ge barnet kött...

Vad ska man då ge barnet för att det ska få i sig allt det behöver? diverse tillskott redan som liten knärt?

Det går alldeles utmärkt att få i sig allt man behöver utan kött.

Mina ungar har lyckats bli friska glada tonåringar utan att någonsin ha smakat kött.

Tvinga på tycker jag inte att han gör. Vi äter ofta vegetariskt allihopa och sonen får annars välja att äta mamma mat lr pappas. Han får helt enkelt äta det som serveras.

Om både jag och min sambo var vegetarianer så skulle vi inte servera kött. Jag ställer mig inte och lagar kött åt min son, men finns det på bordet och han vill ha så självklart får han ta.

Tillskott känns onödigt. Äter man varierat så finns det inget behov av sådant. Varken jag eller min dotter tar några tillskott. Fick iof järntillskott under graviditeten, men det är det inte bara vegetarianer som får, men that's it.

Min sambo äter kött ibland, så därför kom min fundering.

Både till Cilla och Thek: Vad äter ni för att tillgodose omega3, 6 och 9?
Jag blir lite nojjig att jag inte får i mig det jag behöver, men jag äter någon valnöt per dag, några cashewnötter, en tesked linfröolja och avokado ibland. men man får ju höra att man ska äta fisk tre gånger i veckan för att vara säker, men det äter jag ju inte... Har ni tagit några tillskott, eller hur har ni gjort? :)

Omega 6 och 9 är det knappast svårt att få i sig, faktum är att människor proppar i sig alldeles för mycket omega 6 och det är inte alls nyttigt. Omega 3 är ju rätt omdebatterad, det finns ju som sagt i valnötter som jag ser till att äta då och då. Vill man få i sig samma sorts omega som fisk ger så får man ta tillskott i form av alger (typ Opti 3), har dock aldrig gjort det själv. Har många gånger ifrågasatt Omega 3 paniken som verkar finnas, att man SKA äta fet fisk 3 dagar i veckan osv men ser man till mänsklighetens historia så överlever även ökenfolk i generationer och en stor mängd människor på andra ställen utan att ens kanske någonsin äta fisk, och deras foster utvecklas lika bra för det (inte inräknat svältperioder förstås). De får då i sig sitt Omega 3 från kött, mjölk, nötter och frön.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Småbarn Vår bebis, snart ett år, ville inte sova i spjälsäng, så vi har en madrass på golvet. Den är liksom inkilad mellan vår säng och väggen...
Svar
11
· Visningar
527
Senast: Eloise
·
Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
10
· Visningar
838
Senast: Humla
·
Mat Vi behöver skärpa till oss med matlagningen och dra ner på köpmaten. Vi har också en önskan om att äta mer vegetariskt. De här två...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 513
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 934
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar