Gravid och gå ner i vikt

Bella02

Trådstartare
Man läser ju överallt att man inte ska banta som gravid, jag har varit förkyld och haft feber några dagar vilket gjort att jag inte har så stor matlust. Men jag har ätit, igår åt jag tex 4 knäckebröd, 2 frukter, yoghurt med flingor, makaroner och köttbullar samt gravid multivitamin inkl folsyra. Har ätit liknande dagarna innan. Har tappat ca 2 kg i vikt så är nu nere på under ursprungsvikten, den jag hade innan jag blev gravid alltså. Gick in i v8 idag och är kraftigt överviktig. Men när skadar det egentligen barnet? Har läst att barnet tar vad hen behöver!

Bebisen tar vad den behöver. :) Du ska inte aktivt "banta" under graviditet, men det är vanligt att tappa i vikt pga dålig matlust. Ingen fara.

Barnet tar vad det behöver, och det är ingen fara om du går ner i vikt om du är både kraftigt överviktig och gravid.

Jag mådde mycket illa och kräktes jättemycket under första halvan av graviditeten och vägde lika mycket i vecka 20 som jag gjorde när jag blev befruktad.

Säger som resten, absolut ingen fara. Är själv gravid och överviktig, min BM berättade att det kommit nya rekommendationer för kvinnor med högt BMI, att man behöver och skall helst inte gå upp i vikt (:meh:) och att det inte är negativt om man går ner några kilo till följd av ett sundare leverne. Sen att många går ner av att man mår :turd: hör ju mest till vanligheterna, så andas lungt, ingen fara på taket :)

Nu i vecka 22 är jag endast uppe i plus två kg, och då ansvarar bebisen för de mesta tror jag. Överviktig och äter de jag har lust med, dvs har inte lämnat bort tex godis.

I vecka 20 vägde jag 8 kg mindre än när jag blev gravid. Jag var inte överviktig innan, men hade ett väldigt illamående. Mina barn verkar då inte ha tagit skada av det i alla fall.

Jag har gått ned i vikt under alla 3 graviditeter, men har varit överviktig från början :)
Legat runt 10 kg mindre efter förlossning än när jag blev gravid, har mått illa/varit sjuk under graviditeterna.

Man läser ju överallt att man inte ska banta som gravid, jag har varit förkyld och haft feber några dagar vilket gjort att jag inte har så stor matlust. Men jag har ätit, igår åt jag tex 4 knäckebröd, 2 frukter, yoghurt med flingor, makaroner och köttbullar samt gravid multivitamin inkl folsyra. Har ätit liknande dagarna innan. Har tappat ca 2 kg i vikt så är nu nere på under ursprungsvikten, den jag hade innan jag blev gravid alltså. Gick in i v8 idag och är kraftigt överviktig. Men när skadar det egentligen barnet? Har läst att barnet tar vad hen behöver!
Det är vanligt att man går ner i vikt vid graviditet och övervikt, bara bra!

Nja, man ska ju inte aktivt försöka gå ner i vikt, då det frigörs en hel del gifter i kroppen som är lagrade i fettet när du bantar.
Däremot ska du precis som övriga äta nyttigt och röra på dig.

När jag var gravid med tvåan så tyckte BM att det vore ett bra mål att inte gå upp i vikt, vilket jag inte gjorde, vägde samma på 39+6 som på inskrivningen, mycket tack vare illamående.

Dock innebar det ju en viktminskning när ungen väl var ute, men att just aktivt försöka gå ner i vikt medan du är gravid är inte något de förespråkar.

Som @Thera skriver så nja, anledningen att man inte "ska" banta med flit är att gifter kan frigöras från fettet. I teorin, iaf. Men går man ner pga illamående är det ju inte mycket att göra och några få kilo gör sannolikt ingen större skillnad.

Liknande trådar

Kropp & Själ Pga klimakteriet och medicinbiverkning stack vikten rejält uppåt. Jag tycker att jag har provat allt. LCHF (funkade Inte, för mycket...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
25 011
Senast: SiZo
·
M
Kropp & Själ Detta gäller en närstående till mig, och det jag är ute efter är hjälp att fundera - finns det kanske någon "vanlig" fysisk/medicinsk...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
6 767
Senast: Lenis
·
Övr. Barn Jag har en vän som är rejält överviktig. Hennes man är väl ganska normalviktig. De har 2 barn och deras tjej behöver verkligen gå ner i...
7 8 9
Svar
171
· Visningar
22 054
Senast: Kattennizze
·
Kropp & Själ Hej alla! Jag valde medvetet en kanske lite provocerande rubrik, men jag ska förklara vad jag menar! Jo, jag läser just nu...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka