gravid men vill inte. uppdatering- hur de gick.

Sv: gravid men vill inte. uppdatering- hur de gick.

och hur skulle jag ha råd?.

Den delen löser sig alltid.

Vad du kan göra nu är att avvakta och känna efter hur det känns.
Kanske träffa henne och se hur det är.

Du behöver faktiskt inte bestämma dig nu alls.
Utan kan ta det vartefter.

Jag hade en kompis som var adopterad och hade kontakt med sin biologiska mamma under hela sin uppväxt.
Den biologiska mamman var bara 16 år när hon föddes och adoptivföräldrarna var litet till åren.
Genom att ha kontakt med sin biologiska mamma och halvsyskon så hade hon en familj även när adoptivföräldrarna sedan dog av hög ålder.

För min kamrat var detta en mycket trygg och lycklig uppväxt.
Och en bra lösning när mamman inte kunde ta hand om en bebis som 16-åring.

I USA så har man ofta öppna adoptioner där den biologiska mamman får ha kvar kontakten.
Det kanske vore något för er?

Det är faktiskt just nu du som bestämmer hur just du vill ha det.
Och den enda som du måste ta hänsyn till just nu är dig själv.
Barnet kommer att få det bra oavsett vad du beslutar.
Det finns nämligen massor av hjälp att få.

Kanske att du bara vill vänta ett tag för att ta henne till dig sedan?
Och det är också okej att göra så.

som jag förstod det måste jag bestämma mig på 6 veckor? :S
jag ska iaf kontakt soc på måndag morgon och åka och hälsa på henne.
är på semester nu och försöker tänka på annat men en familjecamping är inge bra ställe att bo på nu, man saknar henne bara och tänker på henne hela tiden..

sen ni som fått barn.
jag har jätteont i magen ibland, på högra sidan. är det normalt och när går det över?
när får man börja bada och sånt?

sen vill jag tacka för alla snälla inlägg ni skrivit. ni kan aldrig förstå hur mkt det har hjälpt och stöttat mig.

Det kan göra jätteont i magen när livmodern drar ihop sig men det kan också tyda på att något är fel. Om det känns fel tycker jag du ska ringa för om det till exempel finns bitar av moderkakan kvar kan det vara jättefarligt.

Om du saknar och tänker på henne hela tiden är det nog inte rätt för dig att adoptera bort Ella. Vad bra att du ska åka och hälsa på henne på måndag, försök prata med soctanten om dina känslor om du kan.

Vet inte om du skrev det i den andra tråden, men hur gammal är du?

*styrkekramar*

Jag är inte jätteinsatt i ämnet, men jag tror definitivt inte du måste ha bestämt dig på 6 v. Jag tror den tiden är minimitiden för att ö h t FÅ bestämma sig. Ta den tid du behöver!!! Och som jag o flera andra sagt tidigare, det finns massor av alternativ om du känner dig det minsta tveksam till att fullfölja bortadoptionen (vilket jag tycker det verkar som du är). Antingen kan du ta hand om henne själv, som "vilken mamma som helst" och då kan du få både praktiskt och ekonomiskt stöd från samhället. T ex finns det något som heter stödfamilj som antingen bara barnet bor hos någon helg i månaden eller så, och jag tror samma alternativ (och säkert andra bra alternativ oxå) finns för båda mamma o barn. Eller så kan hon bo i familjehem/fosterhem (samma sak tror jag) och bo hos dig oxå o så kan hon flytta till dig när du känner att du kan ta hand om henne helt. Även om hon så skulle växa upp i fosterhemmet mestadels är du ändå hennes mamma o har kvar den rollen.

Och framförallt, om du vill ha ditt barn själv, så våga lita på att du kan!!! Det finns som sagt oxå hjälp att få för en ung mamma i din sits. Oroa dig inte för det ekonomiska, det löser sig det med!

Många kramar

som jag förstod det måste jag bestämma mig på 6 veckor? :S
jag ska iaf kontakt soc på måndag morgon och åka och hälsa på henne.
är på semester nu och försöker tänka på annat men en familjecamping är inge bra ställe att bo på nu, man saknar henne bara och tänker på henne hela tiden..

sen ni som fått barn.
jag har jätteont i magen ibland, på högra sidan. är det normalt och när går det över?
när får man börja bada och sånt?

sen vill jag tacka för alla snälla inlägg ni skrivit. ni kan aldrig förstå hur mkt det har hjälpt och stöttat mig.

Du har sex veckors betänketid, det är alltså den tiden du måste ha innan du får adoptera bort henne.
Men när de sex veckorna har gått så finns det inget som säger att du måste adoptera bort henne utan hon kan bo på fosterhem (familjehem) hela sin barndom utan att bli adopterad.

Det finns också ett alternativ som kanske kan vara aktuellt för dej, eftersom du är omyndig kan du och Ella få bo på fosterhem båda två för att du ska få hjälp och stöd.

Att du har ont i magen hade jag tagit på allvar och kollat upp, bättre att åka in en gång för mycket än en gång för lite.
Efter förlossningen kan man ha som värkar när livmodern drar ihop sig men det brukar bara vara de första dagarna man känner av det.

Bada kan du göra när avslaget är över.

Jag tycker att du låter som en så himla gullig tjej, pm:a gärna om jag kan hjälpa dej med något eller om du vill prata med någon som själv blev mamma vid 17.

Kramar.

Jag önskar dig all lycka oavsett vilket beslut du tar! Jag har i alla fall lite babykläder du kan få om du beslutar dig för behålla henne.

OM det nu är så att du känner att du inte vill adoptera bort henne utan behålla henne själv så måste du våga säga till! Annars tror jag att du kommer ångra dig i framtiden.

Prata med de på soc och var totalt ärlig med dina åsikter, våga fråga dina frågot och bli inte överkörd. Det är ingen som kan tvinga dig till något och du har rätt att få hjälp om du väl bestämmer dig för att behålla henne.

Kanske ett fosterhem där du eftersom "slussas" in i mammarollen kan vara ett alternativ?

Jag kan inte tänka mig att du ska vara tvungen att ta beslutet på 6 veckor, det är nog minimitiden för när man KAN bestämma sig.
Däremot bör du snarast berätta att du VILL träffa henne (om du nu vill det).

En stor kram från mig, VÅGA nu berätta vad du känner. Du kan även ringa mödravården för att få en träff om har frågor om vad som händer dig kroppsligt.

Jag hade inte ont i magen och badade när jag hade slutat blöda och hade sex med kondom efter 2 veckor.

Oj vilken erfarenhet du redan har som så ung.

Hoppas du har stöd att hitta fram till rätt beslut, vänd de till de som vill ditt bästa, kanske inte din pojkvän tyvärr.

Barn är inte dyrt,inte för oss i alla fall, faktiskt väldigt mkt billigare än vad folk "varnade" mig för.

Skulle du må bättre av att veta vart din lilla flicka är idag? Tycker du ska försöka få tag i en klok människa som du kan ösa ur dig allt på o som ska stötta dig o hjälpa dig.

Nej du kan vänta med att bestämma dig hur länge som du vill.
Hela hennes liv om så är.

Be att få prata med någon klok på Soc som kan hjälpa dig att komma fram till vad som skulle vara bäst för dig.
Och som kan berätta om vilka alternativ som finns och vilket stöd du kan få.

Och så tar du och åker in till sjukhuset igen för att undersöka magen.
Bättre med en gång för mycket än att missa något.

Jag tror också att vi här på Buke gärna ställer upp på en massa vis för dig om du behöver det.
Vi är många gamla "Morsor" här som gillar bebisar och har gömmorna fulla med kläder och annat som man kan behöva.
Vi sitter nog gärna barnvakt också.

Läte din andra tråd och bra att du uppdatera för jag har tänkt mycket på hur det gick.

Förstår att du har ett tufft beslut att fatta men det viktigaste är att du följer ditt hjärta. Ingen annan ska ha någon åsikt utan det är du som ska fatta beslutet. det som är bäst för dig. Hoppas att allt löser sig till det bästa vad beslutet än blir.

*kl*

Hur har det gått TS? Har du träffat din dotter? Hur känns det idag? Har du kommit till något definitivt beslut?

*tänker på dig*

bada får man göra när avslaget slutat (blödningarna).

*kl*

Det var en väldigt engagerande tråd. Ta inga förhastade beslut, ts.

Jag vill bara tillägga en möjlighet, ber om ursäkt ifall någon redan nämnt det och jag missat det: För unga mödrar och andra mödrar som av olika skäl känner sig tveksamma på om det klarar att vara mamma finns speciella hem där de får bo med sitt/sina barn och har tillgång till stöd dygnet runt. Där kan den lilla familjen bo allt från några månader till längre tid. Ta reda på vad din kommun kan hjälpa dig med.

Jag känner ju inte dig, och du har ju dina egna skäl till att känna som du gör. Men jag tror jag kan tala för de flesta när jag säger att man kan ångra nästan allt, men inte sitt/sina barn i det långa loppet. När det är motigt finns massor med hjälp att få och den ekonomiska biten är inget du behöver oroa dig för. Lägg den biten åt sidan och tänk bara över de andra aspekterna. Kom ihåg att barn inte är något hinder för vad du vill göra mer i livet.

*skickar massa styrketankar*

*kl*

Det var en väldigt engagerande tråd. Ta inga förhastade beslut, ts.

Jag vill bara tillägga en möjlighet, ber om ursäkt ifall någon redan nämnt det och jag missat det: För unga mödrar och andra mödrar som av olika skäl känner sig tveksamma på om det klarar att vara mamma finns speciella hem där de får bo med sitt/sina barn och har tillgång till stöd dygnet runt. Där kan den lilla familjen bo allt från några månader till längre tid. Ta reda på vad din kommun kan hjälpa dig med.

Jag känner ju inte dig, och du har ju dina egna skäl till att känna som du gör. Men jag tror jag kan tala för de flesta när jag säger att man kan ångra nästan allt, men inte sitt/sina barn i det långa loppet. När det är motigt finns massor med hjälp att få och den ekonomiska biten är inget du behöver oroa dig för. Lägg den biten åt sidan och tänk bara över de andra aspekterna. Kom ihåg att barn inte är något hinder för vad du vill göra mer i livet.

*skickar massa styrketankar*

:bow::bow::bow:

Och TS,som sagt så finns det säkert massa bukisar som kan tänka sig att skramla ihop lita kläder/övriga grejer till bebisen!

Vad säger din sambo då?

Hej allihopa.
Kände mig manad att berätta slutet på denna historia.. Hoppas min älskade lillasyster inte misstycker..
Jag gjorde precis som många av er, följde "vetinget"s första tråd, jag tyckte så synd om den tjejen!

Fick sedan veta att det var min lillasyster som hade skapat tråden..

Vi i familjen fick veta om Ellas födelse dryga veckan efteråt, vi blev chockade (såklart), men samtidigt inte jätteförvånade..
Jag försökte prata med min syster, men hon stängde in sig, så vi skötte kommunikationen via sms, det fungerade kanonbra.
Efter flera turer så hälsa dom på sin dotter med jämna mellanrum och tillslut valde dom att ta hem henne.

Det absolut bästa som hänt mig, jag blev moster, på RIKTIGT!

Allt går jättebra, alla älskar henne. Hon är världens goaste tjej!
Det var längesedan jag såg min syster så glad och välmående, jag är så glad för hennes skull.
& jag ser upp till henne för vad hon gått igenom, hon är otroligt stark.
Hennes sambo och dotterns pappa är underbar.
Ella är älskad av alla och glädjer oss var dag.

Så nu vet ni hur det gick!

Tack för uppdatering!

Vad bra att det löst sig!

Vad skönt att höra att det har gått bra för din syster och hennes familj. :love: Lyckönskningar från mig!

TACK för att du uppdaterat tråden! Jag har ofta undrat hur det gick för vetinget och kikade som senast i förra veckan på den här tråden. Underbart att höra att allt är bra. Var snäll och ge vetinget en stor kram från oss på buke! :love:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 148
Senast: lizzie
·
Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
3 016
Senast: Lickety
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 334
C
Hästhantering som engagerade flera. Det var en tråd om hur man skulle göra med hästen efter en flytt och det kom fram att det varken fanns stall eller...
Svar
1
· Visningar
1 020
Senast: Popcorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka