Gravid - hur tänkte du och hur gick förlossningen?

Sv: Gravid - hur tänkte du och hur gick förlossningen?

jag jobbade i stall och red till v 31 flera hästar om dagen.

förlossningen tog minst sagt lång tid, jag sprack lite men slutade blöda avslag efter 3 dagar.

Barnmorskorna sa till mig att det är en myt att det blir värre om man rider,tvärtom så har man mer kraft att krysta. jag vet inte jag.. det känns som att mer muskler=mer som tar plats= mindre plats för bebisen

Min BM och min läkare sa att det inte spelar någon roll om man har musklerna eller inte, de individuella skillnaderna är såpass mycket större.

Man får olika svar beroende på vem man frågar helt enkelt :p

Hej igen o hoppas du mår bra.
Tänkte bara uppdatera om hur det gick för mig med ridning och förlossning. Red tills i v 27 då jag inte tyckte det var värt att få så ont i fogarna när jag ändå inte kunde göra så mkt annat än skritta, fick en annorlunda hållning också på hästryggen i och med magen så det gällde på ryggen. Däremot höll jag på i stallet som vanligt hela graviditeten ut (om än i aningen långsammare tempo mot slutet... ;)). Hade inga som helst problem under förlossningen pga för stark bäckenmuskulatur utan det hela var okomplicerat.
Man vet ju aldrig hur det blir (alla förlossningar och graviditeter är ju olika) men jag hade inställningen att ta det som det kommer och lita på att barnmorskorna råder en att göra det som är bäst.
Var uppe på hästryggen igen efter ca 5 v. Tror kanske att man lättare får tillbaks styrkan i bäcken musklerna som ryttare :laugh: men vet såklart inte säkert. Däremot ångrar jag att jag inte härdade ut och red lite längre för alla vanliga ridmuskler verkar ha försvunnit :eek:... är sjukt klumpig och osmidig och känner mig som en clown när jag försöker sitta upp utan pall :angel:, men det är en annan historia...

kl

Med första barnet (My född jan 09) var min häst inte inriden, men jag markarbetade honom hela graviditeten. Jag föll av i v 23 någon gång (efter att ha blivit longerad på honom) och efter det bestämde jag mig för att inridningen fick vänta. Jag red dock ett sto och hade med mig min häst som handhäst fram till v 33, efter det höll jag mig på marken. Jag var uppe på hästryggen igen 3 veckor efter förlossningen (stallarbete efter en vecka).

Min första förlossning tog 13,5 timme efter att vattnet gått (hade väl lite svaga värkar två timmar dessförinnan). Det var ett helvete att krysta ut henne, jag hade krystvärkar väldigt länge och jag trodde faktiskt inte att jag skulle fixa det. Barnmorskan sa att det var svårt för Mys huvud att komma ner ordentligt eftersom jag hade så starka och välutvecklade bäckenbottenmuskler. Jag höll nog emot omedvetet för att det gjorde så ont.

Andra graviditeten (Maja född sept 10) red jag fram till två dagar innan jag åkte in. Det var lite svårare med balansen det sista med en jättemage, och det var svårt att rida ihop hästen, men jag red i alla gångarter utan större problem (islandshäst). Jag red igen fyra veckor efter förlossningen, men hade lätt kunnat hoppa upp några dagar efter om det inte var så att hästen skulle ha en välförtjänt vila. Jag mådde hur bra som helst efter andra förlossningen, har aldrig känt mig så pigg och stark (stor skillnad mot första, då jag kände mig helt vimmelkantig rätt länge).

Andra förlossningen tog typ två dygn från första värken, med en natts "värkvila". Huvudet kom inte ner ordentligt för att hinnorna skulle gå sönder så jag hade några timmar med ineffektiva värkar när jag var öppen 7 cm (var samma sak med första förutom att vattnet gick tidigt då, men jag hade ineffektiva värkar vid 8 cm och fick då värkstimulerande dropp). När det togs hål på hinnorna tog det 20 min så var hon ute. Krystningen gick snabbt och enkelt.

//Julia

När jag var gravid med sonen så red jag i början men sålde sedan hästarna.
Hade jag haft dem kvar så hade jag fortsatt rida ändå. Förlossningen var inte alls svår, efter att vattnet gått tog det en timme, sedan var det klart.

Jag fick höra att det underlättar förlossningen om man har ridit mycket.
Just för att man stärker bäckenmuskelaturen.:)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 834
Senast: Anonymisten
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 838
Senast: Svartkatt
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 974
Senast: Bapelsin
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 894
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama