Sv: Gravid - hur tänkte du och hur gick förlossningen?
kl
Med första barnet (My född jan 09) var min häst inte inriden, men jag markarbetade honom hela graviditeten. Jag föll av i v 23 någon gång (efter att ha blivit longerad på honom) och efter det bestämde jag mig för att inridningen fick vänta. Jag red dock ett sto och hade med mig min häst som handhäst fram till v 33, efter det höll jag mig på marken. Jag var uppe på hästryggen igen 3 veckor efter förlossningen (stallarbete efter en vecka).
Min första förlossning tog 13,5 timme efter att vattnet gått (hade väl lite svaga värkar två timmar dessförinnan). Det var ett helvete att krysta ut henne, jag hade krystvärkar väldigt länge och jag trodde faktiskt inte att jag skulle fixa det. Barnmorskan sa att det var svårt för Mys huvud att komma ner ordentligt eftersom jag hade så starka och välutvecklade bäckenbottenmuskler. Jag höll nog emot omedvetet för att det gjorde så ont.
Andra graviditeten (Maja född sept 10) red jag fram till två dagar innan jag åkte in. Det var lite svårare med balansen det sista med en jättemage, och det var svårt att rida ihop hästen, men jag red i alla gångarter utan större problem (islandshäst). Jag red igen fyra veckor efter förlossningen, men hade lätt kunnat hoppa upp några dagar efter om det inte var så att hästen skulle ha en välförtjänt vila. Jag mådde hur bra som helst efter andra förlossningen, har aldrig känt mig så pigg och stark (stor skillnad mot första, då jag kände mig helt vimmelkantig rätt länge).
Andra förlossningen tog typ två dygn från första värken, med en natts "värkvila". Huvudet kom inte ner ordentligt för att hinnorna skulle gå sönder så jag hade några timmar med ineffektiva värkar när jag var öppen 7 cm (var samma sak med första förutom att vattnet gick tidigt då, men jag hade ineffektiva värkar vid 8 cm och fick då värkstimulerande dropp). När det togs hål på hinnorna tog det 20 min så var hon ute. Krystningen gick snabbt och enkelt.
//Julia