Gravid - hur tänkte du och hur gick förlossningen?

S

Stinat

Jag är gravid och överlycklig, det hela är planerat och efterlängtat :love:

Väl gravid så har jag mått illa, varit extremt trött och känt mig ur form (är i v 12). Hästköp läggs på hyllan, vore dumt att köpa häst nu när jag inte kan ge allt! Men jag är medryttare på en underbar häst sen i vintras. Jag rider 4 ggr i veckan och tränar dressyr.

Nu till min fråga!! Vågade du rida som vanligt hela tiden eller anpassade du din ridning på något sätt? Förstår ju att man rent fysiskt inte blir så smidig och ev. får ont. Jag är inte så nervös än och är ute och galopperar och rider i skogen. Men när jag tänker tanken hur jag aldrig skulle förlåta mig själv om något gick fel vet jag inte hur jag känner. Jag känner ju hästen.. Har slutat på ridskolan där jag red tidigare och rider alltså endast en häst nu som är stabil och välriden, men kan ju bli rädd eller halka osv :cool:

Undrar också över förlossningen, tror du att du fick för- eller nackdelar av ha ridit? En gravid person på jobbet sa förut "sen när du blir gravid får du allt sluta rida, det är det första de säger hos barnmorskan! man får alldeles för starka bäckenmuskler och svår förlossning". Så min fråga är såklart - hur var det för dig?? Får ryttare verkligen svåra förlossningar? Min barnmorska bara fnös och sa, "rid hur länge du vill men var försiktig och lyssna på kroppen. Dina muskler är nog redan väldigt starka om du är van ryttare, tänk inte på det!". men hon sa ignet om förlossningen.

Sv: Gravid - hur tänkte du och hur gick förlossningen?

vid min forsta graviditet kunde jag inte forsta varfor jag madde sa illa for 2 manader ungefar, men red varje dag i alla fall, precis som vanligt.. sen gick det upp for mig att jag var gravid, inte planerat men oh well. jag fortsatte att rida, varje dag och aven om jag inte rusade runt barrels langre var det normal ridning.
och sa fortsatte det fram till 6 timmar innan forlossningen.. de sista manaden var det lite svart att komma upp pa hasten, men med hjalp av hubby och en pall gick det. och forstas jag anpassade ridningen till mitt tillstand. mer saktande skrittande pa en stadig palle an flanga runt pa en unghast..
Jag hade ridit pa morgonen innan jag akte in till sjukhus, och vattnet gick nar jag holl pa att sadla av (igen med hjalp av hubby), sa det vara bara att aka och sedan tog det totalt 6 timmar fran start till finish. Jag hade en valdigt latt forlossning och jag tror att min ridning hjalpte mig. JJag kan inte bevisa detta forstas, men jag holl mig igang och motionerade hela tiden och det hjalpte att muskler var aktiva och jag kunde slappna av de som inte behovdes..
Sa trams pa din arbetskamrat, lyssna till barnmorska och fortsatt rida du. Och jag tror nog att du tar det forsiktigt nog, och tank att du kan lika garna flyga av hasten gravid eller inte, sa oroa dig inte.. sa lange du kan fa plats i sadeln ser jag ingen anledning att inte rida, det ar motion precis som allt annat..

Nu har jag inga barn själv, men nästan alla mina vänner har och de flesta av mina vänner har också hästar.

Alla har ridit mer eller mindre under sina graviditeter, de som slutat att rida relativt tidigt har gjort det pga det helt enkelt gör för ont.
Antingen hoppar bebis studsboll i magen, eller så har de haft foglossningar eller vad det nu heter osv så de har valt att avstå från ridningen.

De som har mått bra under graviditeten har ridit ända fram till förlossning om inte magen varit ivägen.

Sen kanske man inte behöver sätta sig på en tokig unghäst där ratten och bromsen inte finns.

Men är hästen väluppfostrad och välskolad skulle jag inte tveka att rida sålänge det känns bra.
När/om det inte känns bra kan man ju faktiskt sluta rida och arbeta hästen från marken istället :)

Saker kan alltid hända, du kan ramla av, du kan bli påkörd av en buss, du kan hamna i värsta skottdramat på ICA om du har otur osv

Min mor är för övrigt barnmorska och säger att ridningen är bra i alla avseenden man får träna alla muskelgrupper, träna balans och motorik osv.

Om du är vältränad blir både graviditeten och förlossningen lättare och när man rider och grejar i stallet får ju hela kroppen sig en omgång med träning :)

Rida som vanligt ända fram till förlossningen är nog svårt, såvida "som vanligt" inte innebär stilla skritt-turer på en mycket säker häst.

Jag anpassade min ridning ganska omgående jag blev gravid, blev lite fegare. Jag åkte av ordentligt i slutet av fjärde månaden, landade på höften så det var ingen fara för bebis, men aj vad ont det gjorde när man hade foglossning! Efter det blev jag mer försiktig. Red till sjätte månaden, då hade jag så ont efter att ha ridit att jag knappt kunde gå, och fick ha hjälp att göra i ordning hästen eftersom jag inte kunde bära eller böja mig. Kunde heller inte sitta ner ordentligt för att det gjorde för ont i magen och höfterna, så då kändes det inte kul längre. Man blir väldigt svag i magen till slut, då är det svårt att sitta ordentligt.

Hoppningen funkade bättre, men den la jag också ner i samma veva eftersom jag fick en sån usel balans när magen blev stor.

För förlossningen har jag svårt att tro att det skulle spela nån roll, det är nog en skröna.

Vågade du rida som vanligt hela tiden eller anpassade du din ridning på något sätt?

Jag hade som förhoppning att kunna rida som vanligt länge men det gick inte. Först mådde jag illa och sen kom foglossningen som ett brev på posten.

Undrar också över förlossningen, tror du att du fick för- eller nackdelar av ha ridit? Lyssna på din bm som verkar vettig. Diskuterade det här med min bror som är läkare och visst kan muskulaturen kanske påverka men det borde snarare vara åt det positiva hållet. Och som sagt var så är det inte så många som rider 10 hästar om dagen in i det sista och då har man ju automatiskt tappat en del!

För förlossningen har jag svårt att tro att det skulle spela nån roll, det är nog en skröna.

Tyvärr är det inte en skröna det fick jag bittert erfara :crazy:

Det är gjorde stora studier på ridande gravida och de har visat sig att det finns större benägenhet för bristningar eftersom musklerna är hårdare.

Jag sa aldrig att jag red och det bannade de mig lite efteråt att jag inte gjort

Diskuterade det här med min bror som är läkare och visst kan muskulaturen kanske påverka men det borde snarare vara åt det positiva hållet. Och som sagt var så är det inte så många som rider 10 hästar om dagen in i det sista och då har man ju automatiskt tappat en del!

Det är helt rätt men då skall man kunna kontrollera dem också ;) Jag tryckte på för kung och fosterland hade krystvärkar ca 10min och jo det gick en aning för fort för att "allt" skulle hänga med.

Hade det blivit något mer barn så hade jag tagit det lugnare, hur lätt det nu är

Nu till min fråga!! Vågade du rida som vanligt hela tiden eller anpassade du din ridning på något sätt?

Jag slutade att rida helt men det berodde mer på att jag var extremt illamående hela tiden :crazy:

Undrar också över förlossningen, tror du att du fick för- eller nackdelar av ha ridit?

Svår förlossning fick jag inte, snarare tvärtom. Tyckte det var enormt häftigt att föda barn. Dock så gick det en aning för fort i slutskedet vilket nog kan skyllas på mina muskler som var starka. Dock fick jag stora bristningar och blev även klippt :crazy: vilket var mindre trevligt opererad i 4 timmar efter förlossningen kunde jag gärna ha sluppit. Det jag har fått sagt till mig och även läst är att bristningar är vanligare hos de som har starka bäckenbottens muskler och det är säkert inte bara kopplat till ridning.

Dock så tävlade jag hoppning redan efter 6 veckor med både stygn och allt :D

Vågade du rida som vanligt hela tiden eller anpassade du din ridning på något sätt?
Ja det gjorde jag, jag anpassade mig dock, åkte av flera ggr första graviditeten så då tog jag de lugna turerna med sällskap och stod på marken och instruerade mina medryttare vid ordentlig ridning.
Andra graviditeten fick jag problem tidigt med sammandragningar och hamnade 10 timmar på förlossningen efter ett joggingpass i ridhuset. Så då körde jag hästen till en kompis.

Undrar också över förlossningen, tror du att du fick för- eller nackdelar av ha ridit?
Fördel, jag vet var jag har musklerna och kan kontrollera dem. Efteråt märktes stor fördel, gick på mammayoga där vi gjorde balansövningar för att stärka muskelaturen igen. Tex gå rakt fram sakta och sätta fötterna framför sig, häl mot tå. Jag var den enda som klarade det, och min instruktör frågade vad jag tränade för nått. Fick även beröm av BM på efterkontrollen för jag hade sån bra kontroll över musklerna.

Min 1a förlossning tog 3 h från vattnet gick, värkarna kom 1 timme senare. Var öppen 8 cm när vi kom in 40 min innan han var ute, använde lustgas under de 20 min jag hade krystvärkar. Inga bristningar eller blödningar.
2a förlossningen tog 2 h och 40 min från vattnet gick. Även den här gången kom värkarna efter en timme. Från 4 cm till första krystvärken tog det knappt 20 minuter. Och jag krystade ut henne på 2-3 värkar. Ingen smärtlindring, inga bristningar eller blödningar.

Senast ändrad:

Jag red under hela min graviditet. jag mådde bra hela tiden och kände mig inte klumpig.
Jag hade 11 hästar hemma på gården blandat hästar som reds/avelston/unghästar. jag hanterade unghingstarna dagligen och hade även en häst för inridning i åttonde månaden. Jag tävlade/visade hingst i femte/sjätte månaden och visade unghingst på rådgivande i åttonde månaden.. att springa då va inga problem alls.

jag var ute i stallet en timme innan min son föddes , jag red en vecka efter förlossningen men var igång med stall arbetet som vanligt dagen efter.
hela min graviditet var väldigt lätt, hade jag inte haft en kula på magen hade jag aldrig märkt av att jag var på tjocken. Jag var aldrig orolig över att rida eller hantera hästarna. förlossningen gick även den lätt. var ute i stallet på dagen. vi tre på em fick jag värkar. gick ut o matade hästar o åkte sedan till bb. 15.55 kom vi in på bb och 16.00 föddes jack.

Senast ändrad:

Grattis förresten! :) Vi är i samma vecka, fast jag väntar nr.2.

Förra graviditeten så red jag en del fram till jag fick foglossning i vecka 9 och sedan rejält i vecka 25, då gick det inte längre, då fick jag gå med hjälp av kryckor. Jag tror jag la av med ridningen efter ultraljudet (vecka 18), då förbjöd sambon mig att rida.
Nu har jag varit föräldrarledig och provocerar inte fogarna på samma sätt som om jag skulle arbetat. Så jag har klarat mig ifrån foglossning, peppar peppar - ta i trä! Så det innebär att jag rider, men jag ramlade av så rejält och illa på båda hästarna strax innan jag blev gravid, så jag funderar på att bara promenadrida ena hästen och köra dem istället. Man tänker ju på det lilla livet! :love:
När det gällde förlossningen så gick det jättebra och jag hade en lätt förlossning. 6 timmar och ingen bristning. Jag hade inga svårigheter med att kontrollera min kropp, men om det beror på ridningen kan jag inte uttala mig om.

Jag säger som så många andra, lyssna på din kropp och rid så mycket elelr så lite som kroppen tycker om. Jag är i vecka 21 och tränar fortfarande dressyr. Har dock slutat hoppa nästan helt, bara små skutt, och orkar inte sitta ner i traven längre. Har egen häst och underbar medryttare så jag rider 4-5 dagar per vecka.

Min första förlossning gick snabbt och lätt. Det var i vecka 33 och jag hade slutat rida i vecka 28-29 om jag inte kommer ihåg fel. Andra graviditeten slutade tyvärr med ett dödfött barn i vecka 24, då red jag hela tiden. Men även den förlossningen gick lätt, fysiskt om än inte psykiskt :crazy:. Nu får vi se, risken för prematur förlossning är ganska stor, men såväl barnmorskan som läkaren på spec. mödravården tycker att jag kan fortsätta rida så länge det känns bra.

Kul med alla svar :D Jag är livrädd för förlossningen :cry: och har egenligen inte fattat det här med hur starka bäckenmuskler kan göra det svårt? Vad menar man egentligen?

Jag blir helt chockad att läsa vilka supermänniskor ni verkar vara haha, vissa rider direkt efter! Jag har alltid tänkt mig att man går sönder och inte kan varken sitta eller gå på några veckor haha. Men ja, värsta skräckscenariot kanske är dumt att måla upp.

Modigt att ni rider länge också! Det är ju bra motion, att bara skritta ut är säkert givande. Synd att det är ett levande djur bara hehe, en häst kan ju bli rädd. Men ja jag gör som ni, lyssnar på kroppen och rider så länge jag kan. Jag hoppar inte heller nu, men tränar dressyr och det går bra.

Förresten vill jag ockaså säga grattis till er alla som har barn och ni som är gravida. Det är verkligen helt fantastiskt, känns som ett mirakel haha! Vi har hållit på ett tag, fast itne flera år men på slutet så började jag undra hur lång tid det skulle ta egentligen. och så var vi gravida plötsligt! Jag är så himla glad, försöker att inte orora mig över allt som kan gå fel! Stackars dig Wilfa, vet man varför det blev dödfött? Usch jag får ont i magen :( Man måste väl tänka positivt, verkar finnas 1 miljon saker som "kan hända". nej nu ska jag försöka va lycklig och göra det jag mår bra av, sen att alla gamlingar i släkten tycker jag absolut inte ska rida får väl rinna av mig. jag skulle sakna ihjäl mig om jag itne fick umgås med mitt hjärta, jag älskar verkligen min pålle :love:

Under min andra graviditet slutade jag rida rätt tidigt, jag fick typ kramp i magen av hästens rörelser och det var riktigt obekvämt, under första graviditeten red jag till magen var för mycket ivägen, minns att jag hade ridit en sväng och tog westernsadeln av nån anledning och det gick bra, men när jag skulle av och man inte kunde böja sig framåt en millimeter eftersom magen var i vägen och det var dessutom en unghäst jag satt på så han var väl inte så duktig på att stå still, till sist fick jag lägga mig bakåt och lyfta benet över sadelknoppen för att komma av, och hästen stod still den pärlan..

Min första förlossning slutade i kejsarsnitt p.g.a att jag inte öppnade mig, min andra förlossning var det nära ett snitt till men i sista sekund hade jag öppnat mig tillräckligt, men då var jag riktigt less och ville bara ha ut bebben så jag tog i av bara h-vete och krystade, det gick på bara 8 minuter innan bebben va ute och då sprack jag en hel del 36 stygn fick de sy.

Det kan ju vara så att rider man och har stark muskulatur kan man ta i för mycket så man spricker, efteråt sa BM att det brukar ta ca 1,5 timme för en förstföderska under krystvärk och då hinner allt töja sig lite sakta, i mitt fall gick det så fort därför sprack jag.

Kan tillägga att jag inte kände att jag sprack, att sy efteråt sved lite och 2-3 veckor efteråt hoppade man inte ner i möblerna om man säger så.

Nej, trots att de tog massor med prover vet vi inte varför han dog i min mage. Men det sa de också, att i de flesta sådana fall hittar man aldrig någon förklaring, utan att det är ungefär som plötslig spädbarnsdöd fast redan innan födseln.

Nu försöker vi njuta av den här graviditeten. Inte helt lätt eftersom vi är lite oroliga... Framför allt min man, han kan ju inte känna hur det känns inuti min mage! Men vi hoppas och tror att allt ska gå bra :laugh:

Var inte rädd för förlossningen, det är nog det bästa sättet att själv påverka så det blir svårare. Försök i stället att tänka att det ska gå bra, och försök lyssna på vad personalen säger till dig. De brukar vara väldigt kloka, och har ju varit med om fler förlossningar än vad vi andra någonsin kommer vara.

Båda våra förlossningar har ju kommit lite oplanerat, så då hinner man inte med att i förväg bestämma sig för hur man ska ha det med smärtlindring och så. Jag tror det har varit bra, för jag har kunnat bestämma mig allt eftersom utifrån de råd jag har fått av personalen. Min första förlossning fick jag bara en lokalbedövning innan de var tvugna att klippa lite, ingen annan smärtlindring. Den andra förlossningen fick jag epidural ganska tidigt. De ville inte att jag skulle ha något ont alls eftersom det var mentalt tufft nog att föda fram ett dött barn. Och trots allt tycker jag att båda förlossningarna har varit bra, på var sitt sätt!

Har också funderat på hur länge man kan rida. Är gravid med mitt 1a barn och i v 21 nu. Har känt i några v att det känns "obekvämt" i traven. Igår kände jag även av foglossningen när jag satt ner i galopp. Så nu blir det skritt samt galopp i fältsits :D Är fast besluten att rida så länge det känns ok fast nu tvivlar jag lite på att det kommer funka mer än en månad till... :(

slutade rida i v 7, min rygg totalstrejkade och jag kunde inte ens skritta rakt fram på lång tygel.
blev bättre runt v 12-13

hade en kanonbra förlossning, inga komplicationer.

Jag är i v 22 och mår bra på hästryggen fast jag vill ta det lugnt och inte galoppera. Mitt problem är min viktökning och jag måste nog sluta rida snart för min häst är inte så stor och trots att hon bär mycket vikt har jag börjat nå den smärtgräns jag har för henne. Jag är ju inte heller så balanserad som förr och det påverkar ju vikten negativt väldigt mycket.

Så jag har börjat tänka om och vi ska gå på NH-kurs, både jag och sambon och jag ska nog be om övningar från marken på nästa ridkurs. För jag är fortfarande rörlig och mår som bäst då jag är igång. Sen måste jag hitta en medryttare som vill ge sig ut på skogsturer, gärna träna kondition och hoppa lite. Det vore perfekt!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 834
Senast: Anonymisten
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 838
Senast: Svartkatt
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 974
Senast: Bapelsin
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 894
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama