Gravid/ammar = ovillkorlig viktökning?

Sv: Gravid/ammar = ovillkorlig viktökning?

Under graviditeten ska du gå upp i vikt - som sagt, det är ju barn, moderkaka mm som faktiskt väger, samt att det är meningen att man ska ha lite extra resurs att ta av i samband med förlossningen. Om man får komplikatiner som foglossningar etc, eller hur som helst i slutet av grav då man är stor om mangen, kanske man inte kna röra på sig lika mycket som vanligt, och det bidrar ju till en liten viktuppgång. Man ska absolut inte banta när man väntar barn! Däremot ska man äta vettigt och sunt och röra sig i den mån man kan, så klart. En del tar nog graviditeten som förevändning/ursäkt att få käka allt de kommer över, och gör man så går man så lklart upp onödigt mycket i vikt. Jag tror att det är viktigt att inte bestämma hur allt ska vara innan, utan ta det som det kommer. Många samlar ju på sig vätska under grav, och då går man ju upp i vikt.

Graviditetskilona ska ju försvinna sedan får man tänka på. Jag är normalbyggd och normalviktig (175 cm, 70 kg) och gick upp 18 kg under grav. Trots det kände jag mig inte jätteotymplig utan var rörlig hela tiden. 8 kg försvann DIREKT vid förlossningen, ytterligare 5 inom en månad, o de sista 5 var borta inom ett halvår, och då hade jag inte gjort något åt det egentligen - ammat, promenerat o så småningom ridit o annat vardagligt. Jag har ju hittills bara ett barn, men på min normalbyggda o lagom halvotränade kropp syns det absolut INGEN skillnad mot innan graviditeten. Hade kanske varit större skillnad om man var superfit från början.

När man ammar går man vanligtvis inte upp i vikt, utan ner. Det kostar ju kalorier att tillverka o leverera mjölk.

*KL*

Tack för era svar! :bow:
Här är det ingen bebis på G på läänge men jag tänker mycket på det.
Det känns som att jag har fått bra svar nu så kan jag släppa funderingarna om just VIKTEN i alla fall! :)

Jag var också jätteorolig för viktuppgången. Är naturligt smal, inte pinnig på något vis men BMI runt 19, och kan äta i princip vad jag vill utan att gå upp. Jag var säker på att jag inte alls skulle gå upp så många kg under graviditeten om jag bara fortsatte att äta som vanligt. Men helt plötsligt började min kropp ta tillvara på varenda mikrokalori jag stoppade i mig och jag hann gå upp 19 kg innan V föddes. Mådde jättedåligt av det och kände mig verkligen fetast och fulast i världen.

Så fort V var född så började vikten rasa. Nu 4 månader senare så har jag 3 kg kvar och det är utan att ha kämpat det minsta. Dock består min vanliga kost av relativt nyttig mat, dricker bara vatten, äter sällan godis/fikabröd osv. Hade jag ansträngt mig hade jag säkerligen varit nere på ursprungsvikten igen. Är inte längre orolig, för vågen visar fortfarande mindre och mindre för varje vecka även om det går lite långsammare än de första två månaderna.

Man går ju i regel upp nåt under grav om man lever sunt. Jag var 171cm/60kg och gick upp 20 kg under graviditeten. Min dotter blir 3 månader på tis och jag vägde senast jag kollade 63. Jag ammar men har absolut inga bomber till bröst.

De första 7 kilona gick bort nästan över en natt. Sen rasade jag också ganska snabbt ner till ungefär 65 kg. Därefter har det gått lite saktare och nu väger jag som sagt 63 och verkar stadigt ligga där.

Jag är inte det minsta orolig att jag kommer att gå ner dom sista 3 och mer därtill. Men det är inget jag strävar efter under tiden jag ammar efter som att både dottern och jag behöver vara pigga och mätta. Jag har aldrig funderat över maten mer än att jag försöker äta bra råvaror så att dottern får bra mjölk. :) Jag äter som vanligt och det har jag gjort hela tiden. Men under amningstiden behåller kroppen gärna lite extra underhudsfett för barnets skull. 3 kg är inte mycket.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 896
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 841
Senast: ako
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 317
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka