Gravid/ammar = ovillkorlig viktökning?

Q

qrumelur

Jättekonstig fråga: "Måste" man gå upp i vikt när man är gravid?
Det som barnet, vattnet, moderkakan och mjölken (??) väger går man väl upp, men måste man ovillkorligen gå upp i vikt?

Eller när man ammar?

Det är så ofta jag hör/läser "ja, men hon har ju tre graviditeter bakom sig, då blir man ju lite rund", eller "jag gick upp i samband med mina barn" osv.

Vatten är väl en sak, men att faktiskt bli överviktig efter en sån här resan, är det något man ska räkna med?

Sv: Gravid/ammar = ovillkorlig viktökning?

Jag var visserligen överviktig när jag blev gravid, och är fortfarande, men jag gick bara upp 7 kg under graviditeten. Dom gick jag ner igen på två veckor efter att Theo var född och sen gick jag ner 9 kg till den närmsta månaden. Har gått upp några av dem igen men väger fortfarande mindre än när jag blev gravid. Och jag kämpar för att bli av med ännu fler kilo!

Så nej, man måste inte bli rundare efter en graviditet. Min kropp har dock ändrat sig en hel del. Vissa delar har blivit större och andra mindre, men som sagt, så har jag inte gått upp nåt i vikt efteråt utan ner.

Nej, det är klart man inte måste. Det är ju bara att titta på alla smala mammor för att inse det.

Däremot tyckte åtminstone jag att det var väldigt svårt att inte lägga på sig något under graviditeten - första trimestern mådde jag illa så fort jag inte ätit, så då åt jag mer än jag brukar. Och när jag fick foglossning iv 18 så kunde jag inte träna längre, eller gå längre sträckor än kanske 100 meter utan att det gjorde otroligt ont. Om man inte rör sig alls, så tyckte åtminstone jag att det var väldigt svårt att inte gå upp.

Å andra sidan har man ju enorm hjälp av amningen om man vill bli av med kilona igen, men det är klart att det krävs lite disciplin, tyvärr finns det ju inga fläskkilon som försvinner av sig själv.

Nja, jag gick upp 22kg under graviditeten, men det var mkt för att jag var så hungrig hela tiden och åt mkt "skräp" :D
Sen när jag fött och nu när jag ammat i snart 9 mån så ligger jag på 1kg under startvikten :idea:

Nej man måste verkligen inte gå upp i vikt och det är vanligt att man tappar ganska många kg när man ammar. Att man går upp mycket i samband med att man är gravid har samma orsak som alltid, för mycket in och för lite ut.

Det är egentligen bara om man är extremt underviktig när man blir gravid som kroppen mår bra av att lägga på sig men annars är det som vanligt.

Det här att man säger att barnafödande gör en fet är bara dumt för man blir inte lättare fet då än någon annan gång.

Nädu... Går man upp så är det för att man äter mer. Precis som vanligt- fast är man väldigt rörelsehämmad pga graviditeterna så kan det ju sätta sig lite om man inte äter mindre...

Det har nog med både gener, vilja och förhållandet till mat som styr. Sen blir kanske kroppen inte likadan. Och har man 3 barn kanske man inte kan motionera så mycket pga tidsbrist. Kanske man tycker att barnen är det enda viktiga.

Själv sitter jag med alldeles för många trivselkilon efter min graviditet- men det visste jag ju efterhand som jag tugat i mig dom. Men det fick mig att må bra under tiden som gravis- och för mig var det viktigare. En del märker ju inte ens att de är gravida så då behöver ju kroppen inte mer mat helt enkelt.

Jättekonstig fråga: "Måste" man gå upp i vikt när man är gravid?
Det som barnet, vattnet, moderkakan och mjölken (??) väger går man väl upp, men måste man ovillkorligen gå upp i vikt?

Nej, det måste du absolut inte. Förutsatt att du mår bra så är det troligen bättre med en lägre viktuppgång, eller ingen alls, än en alltför stor.

*trådkap*
VA avundsjuk jag blir på alla som går ner under amningen. Jag är hungrig som en häst hela tiden och mår riktigt dåligt om jag inte äter. Inte producerar jag tillräckligt med mat till den lilla heller då. Märker direkt om jag ätit dåligt en dag. Då suttar hon i timmar på kvällen.

Nu ska jag snart ge upp amningen av olika skäl men faktiskt ska det bli skönt att slippa styra mitt liv för henne med maten också...

Nja, ett par extrakilon är inte fel, med tanke på att man ska orka med en konvalescens efter förlossningen, och sen amningen. 2-3 kilo fläsk ingår i den normala, rekommenderade viktuppgången om man är normalviktig från början.

*KL*

Jag gick upp 22 kg och var alltså riktigt rund (det är drygt 35% av min "vanliga" vikt). Det var nog mest för att min kropp är van att röra på sig och jag fick motions och ansträngningsförbud från aug till dec. Åt inte mer än vanligt, men satt mer still. Lade på mig sjukt mkt vatten de sista veckorna på övertid, men gick ner 11 kg på 5 dagar och nu efter 7 månader är jag minus 3 kg från inskrivningsvikt. Utan att vare sig banta eller hårdträna.

Jag tror att kroppen kan behöva lite extra inför amning och vaknätter. Jag var jättenojjig i slutet och trodde aldrig att jag skulle se normal ut igen, men kroppen är fantastisk och har ordnat upp det helt på egen hand. Konditionen har också kommit tillbaka enbart genom att röra mig normalt som jag gjorde innan jag blev gravid. Innan tränade jag en hel del också, vilket jag inte gör nu, men jag har ett väldigt aktivt jobb med långa promenadsträckor.

Nu hoppas jag att jag slutar gå ner i vikt, för jag trivs som det är :)

För de allra flesta är det pga att man äter mer än man gör av med. MEN - det finns hormoner som spökar som kan ställa till det, särskillt vad gäller amningen och viktnedgång.

Vad jag tror gör att många går upp är för att man mår dåligt under graviditeten och det hjälper att äta, sen kan det vara att tiden inte räcker till (svårt att planera) så det är enklast att äta det man kommer över vilket inte alltid är det nyttigaste. Har man t.ex. foglossning och inte kan röra sig är det plötsligt massor med färre kalorier man gör av med varje dag och det kan vara svårt att äta mindre som gravid.

Nej, man kan till och med gå ner men det är inte att rekommendera...

Min första graviditet startade jag som normalviktig (+) och gick upp 22 kg :crazy:

När min andra graviditet startade var jag överviktig men kräktes och kunde inte äta mycket, en vecka innan min son föddes hade jag gått ner 12 kg från inskrivningen (gick ner 2 kg innan) men födde ändå en 4 kilos klump. Dock är det inte så bra eftersom mycket gifter finns i fettet och frigörs när man går ner och som bebisen utsätts för, dessutom riskerar man att föda ett underviktigt barn. Mådde inte så bra själv heller men det gick ju bra till slut ändå.

Än så länge har jag gått upp 2 kg den här graviditeten och nu är jag i v. 20 med tvillingar men nu försöker jag verkligen tänka på vad jag äter och jag hade gått ner 22 kg precis innan jag blev gravid.

Jag vägde 48 kg med första barnet på inskrivningen, 62 kg på förlossningen och 43 kg när han var 6 månader.
Med andra barnet vägde jag 48 kg vid inskrivningen och 58 kg på förlossningen och 46 kg när hon var 6 månader.

Jag äter massor, både nyttigt och onyttigt. Och har knappt rört mig under graviditeterna pga foglossningar. Dricker tom näringsdryck för att få i mig över 3500 kcal om dagen!!

Men om du äter massor, både nyttigt och onyttigt, varför behöver du då dricka näringsdryck för att komma upp i rätt antal kalorier per dag? :confused:

Det går inte riktigt ihop.

jag gick upp ca 7 kg under graviditeten. 1 v efter förlossningen hade jag samma vikt som innan. nu när hon e ca 3 månader ligger jag - ca 7 kg

Man måste få i sig mer kcal än man förbrukar för att öka i vikt, eftersom näringsdrycken är 400 kcal på 2 dl är det inget jag blir mätt på utan jag ser till att äta minst 3000kcal om dagen (godis och fikabröd orkar jag dock inte räkna på) sen toppar jag med en näringsdryck om det behövs, tex om vi är bortresta, är på träning/tävling eller som när det var så himla varmt, dricka en kall näringsdryck istället för saft.

Som andra sagt, man behöver inte gå upp i vikt. Men däremot får många en annorlunda kropp efter förlossningen - min är sig inte lik. Rumpan blev mindre men mer hamnar på magen :o. Dvs, fördelningen när man går upp i vikt kan ändras. Plus att man kan få lite extrahud kvar på magen efter att den varit töjd. Men det är ju väldigt individuellt. Och vissa har samma kropp som förr. Andra får mindre bröst. Ja, eller större.

Sen tror jag att många mammor är dåliga på att ta hand om sig själva under småbarnsåren (träna etc). Jag är rätt skyldig till det också ...

Skönt att höra någon som gått upp rätt mkt och se ner det snabbt. Jag ligger nu på + 23 kg, vilket är nästan en 40 % ökning från start. Tycker inte jag ätit mera än tidigare, och lite skräpmat har jag alltid ätit. Men motionen har ju varit nästan med noll, pga problem med ryggen från början. Men jag längtar verkligen till att man kan börja röra på sig igen. Dessutom har jag mängder med vatten i kroppen osm jag hoppas försvinner rätt fort. Min mamma gick upp ännu mera och tappade de ssnabbt sp jag hoppas det försvinner på mig också...

Nä man måste väl ingenting. Men man ska nog inte vara paniskt rädd om man gör det heller. Alltså om man inte kan motionera eller så. Ta det lugnt och jobba med det efteråt. Min kropp tycker det är jättekul att amma och har satt kroppen i någon slags "spara allt du kan" mode, så jag är jättetjock nu. Men jag chillar och äter nyttigt och motionerar, får se hur det hjälper.

Äh det är en dålig ursäkt bara. Det är så himla konstigt det här, men där jag bodde förrut (3 mil utanför huvudstaden) där var alla mammor lite "ur form" o väldigt ofixade. Här där vi bor nu (3 km utanför) är alla så himla smala o piffiga..

Min kropp har blivit finare efter graviditeten, förrutom lite tomma tuttar :D Fy fan vilka slappa jädra innehållslösa saker som sitter där nu. Men med kläder på är det ingen som ser det :D Sen ska det nog bli en 30-årspresent till mig själv att göra nåt åt det.

Edit: Jag gick upp typ 14 kg, hade svårt att röra mig en stor del av graviditeten - men tkr absolut inte att det är en stor viktökning, samt att det försvann på 14 dagar)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 896
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 841
Senast: ako
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 317
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka