Gratis stallhyra och boende istället för lön...

Sv: Gratis stallhyra och boende istället för lön...

Det låter som ett väldigt bundet liv med långa arbetsdagar att sköta utsläpp, jobba komma hem i tid för att sköta insläpp och detta varje dag. Räkna inte med att folk kommer att stanna några längre perioder.

Men det är ju ingen skillnad mot att ha eget stall. Kan man tjäna pengar på det så är jag säker på att det finns 18-20-åringar typ som tycker det är en kanonidé!

Jo skillnaden är att man just har eget stall och arbetar för sig själv. Det är nog få som tycker det är en kanon ide efter ett tag.

Hej!

Utöver det faktum att det inte på något sätt lär bli billigare för varken dej eller arbetstagaren om det ska göras vitt, så kommer det dessutom innebära en massa extra koll på pappersarbete..

Jag känner massor av "yngre" tjejer som jobbat för stallplats, boende och liten lön. Utan lön.. vet inte om nån skulle ställa upp på det. Och som sagts tidigare, det kommer nog bli omsättning på arbetstagarna. Det har det iaf varit på de ställen jag sett som haft liknande dealer. Det låter sååå bra från början (och då har de dessutom fått lön, utöver boende och stallplats) men efter 3 månader flyttas det hem till föräldrarna igen och skaffas ett riktigt jobb. Att ha 2 olika jobb är inte så roligt i längden ffa när man inser att pengar att röra sej med är mer nice än stallplats och boende.

/Lavinia, negativt inställd eftersom det känns som om det är svårt att få det att bli seriöst, även om man har goda intentioner..

Jo skillnaden är att man just har eget stall och arbetar för sig själv. Det är nog få som tycker det är en kanon ide efter ett tag.

Tala för dig själv säger jag... Du generaliserar ju grovt! Jag kan tänka mig massor av lösningar på det här sättet - t ex studenter som flyttar till ny stad och inte har nånstans att bo. Eller en som arbetar med ett låglöneyrke och på det här sättet får råd att ha häst istället för att hyra in (vilket kanske inte ens är möjligt) eller köpa egen gård (vilket troligen är helt omöjligt).

Jag skulle inte göra det - 35 år fyllda - jag gör det bara i mitt eget stall. Men jag minns hur det var att vara 19 år!

Det låter som ett väldigt bundet liv med långa arbetsdagar att sköta utsläpp, jobba komma hem i tid för att sköta insläpp och detta varje dag. Räkna inte med att folk kommer att stanna några längre perioder.

Men så ser det ju ut för alla som har eget stall, att ha häst är att vara bunden. Antingen så betalar man någon annan för den tjänsten eller så gör man det själv. Hade jag inte haft eget stall men några hästar i träning så hade jag tyckt att TS upplägg varit mkt bra speciellt om man velat satsa lite men utan att jobba med hästar på heltid. Beror väl också på hur mkt hästar det är och vad de andra sysslorna hade inneburit. Men många med heltidsjobb och gård med egna hästar lever så och det är inget konstigt. Har man då dessutom boende och stallplats betalt hade man lätt klarat sig på att bara jobba 50-75% och då hade det varit helt ok att sköta ett stall vid sidan av det.

Ja men sedan när äger man ett stall där man är anställd? Många är beredd att offra/satsa mycket mer på en egen verksamhet än andras.

Jag tror säkert det är atraktivt ett tag men jag vet ingen som i längden skulle velat jobba på det viset, man är även beroende av att hitta ett arbete i närheten med kontorstid eller så faller hela upplägget. Troligen behöver man körkort också och bil om det inte är extremt bra kommunikationer.

Senast ändrad:

Jag höll ju med om att det kunde passa för kortare perioder, men inte i längden, lägg inte på mig åsikter som jag inte har tack.

Jag har jobbat så under studietiden och tyckte det var perfekt! Å då hade jag inte ens egen häst som behövde stallplats. Jag skötte en del stallsysslor för att betala av mitt boende samt fri tillgång till ridning. Ägaren av stallet var själv tränare vilket såklart förättrade min ridning också. Tog väl ca 2 lektioner/vecka.

Jag såg massor av fördelar med detta. Jag flyttade till en ny stad där möjligheten att bo gratis/billigt hos föräldrar/släkt inte fanns. Jag ville hemskt gärna bo på landet istället för i ett litet rum i en studentkorridor (rummen på 9kvm kostade 3500:-/månad inne i stan och på gården hade jag en tvåa på 47kvm). Jag ville hemskt gärna rida och som fattig student hade jag aldrig haft råd med ridlektioner. Och absolut inte privatlektioner som jag fick nu! Självklart gick jag miste om pensionsgrundande inkomst under åren som student men ett extraknäck i matbutiken några timmar i veckan hade inte heller gett så mycket pension... Däremot ur en ekonomiskt synpunkt så hade jag INGA studielån eftersom boendet var gratis. Det var helt underbart! En lösning som jag lätt skulle kunna rekommendera andra studenter :)

För en "sådan som dig" så var det ju perfekt, inga studielån är ju som sagt värt mer än några sketna kronor i pension ;-)
Jobba extra och få så mycket extra "livskvalitet" + hobbyn "sponsrad" istället för ICA å rakt in i scheisse-dyrt studentrum!

Men om man har pluggat klart å "ska" ha ett normalt jobb osv så är det kanske inte optimalt just ur ekonomiskt perspektiv.

förlåt för alla " " men så ingen missuppfattar :D

Nej, självklart är det inte ett jobb som är fördelaktigt för alla!

Jag menade bara att man som arbetsgivare säkert skulle kunna hitta arbetskraft som ställer upp på de villkoren utan att arbetskraften känner sig "utnyttjad". Underlättar såklart om man bor nära en studentstad :)

Svarar alla igen:

Hur långa dagar man får beror ju helt och hållet på hur man själv lägger upp det. Tanken är ju att man inte behöver jobba heltid eftersom hästarna och boendet inte kostar så mkt. Har man ett lågavlönat yrke eller studerar i många år så kan det ju vara ett sätt att möjliggöra hästhållning om man inte har råd att hyra in sig eller köpa egen gård.
Jag är inte ute efter att utnyttja någon, tvärtom. Någon nämnde de "övriga" sysslorna. Jag förtydligar att dessa handlar om att t.ex. sladda ridhuset ibland eller rengöra vattenkar, strö lösdrifter osv. Inga superkrävande uppgifter och sådant som kan göras när som helst.

Har man häst är man ju som många säger redan bunden och har man inte ekonomi för att stalla upp flera hästar på en anläggning med ridhus så kanske detta inte är en så dum idé. Man skulle ju också ha möjlighet att ha en mindre egen verksamhet på gården och s.a.s. få boende och stallplats för sin egen verksamhet mot att sköta in- och utsläpp.

Det är inte många studenter t.ex. som kan har 2-3 hästar under studietiden men med en sådan här lösning skulle det kunna fungera. Det kanske även skulle kunna hjälpa någon som är ensamstående och har barn som är hästintresserade. (=boende + stallplats åt sin egen och barnens hästar). Man behöver förmodligen inte arbeta heltid för att försörja sig om man bor gratis och har gratis stallhyra heller. Pluggar man vid universitetet så är det mkt självstudier och borde vara lätt att kombinera med arbetet. Så lång tid tar det inte att släppa in och ut hästarna varje dag, skulle man räkna ut en timlön borde den vara ganska hög.

Kom gärna med fler synpunkter!

*kl*

Jag tror det är få som erbjuder en skälig betalning på detta sätt. Senast igår såg jag en annons här på Buke om någon som sökte en person som "jobbade lite" mot gratis stallhyra.

Att "jobba lite" innebar då 4 timmar om dagen, fem dagar i veckan. Visst, även med ett förstaklassigt stall med en hyra på kanske 5000.-, så är det fortfarande pissbetalt, säkerligen svart också.

Jag har hyrt både stalldelar och boenden på ställen jag jobbat på. Jag har fått ut min lön (timlön) varje månad, och därefter betalat hyresvärden/arbetsgivaren hyra för stall och hus. Den billigaste och smidigaste lösningen, helt klart.

Du har helt klart en poäng i det du säger och stallarbetare blir ofta utnyttjade.

Men stallplats till flera hästar och gratis boende är väl en ganska bra lön för att sköta in- och utsläpp av säg max 20 hästar och enbart vardagar. Jag skulle tycka att det var en bra deal men andra kanske inte tänker lika dant?
Jag tillägger att det finns tillgång till ridhus, uppvärmt skötselrum med spolspiltor + solaruim samt belyst paddock m.m. m.m. D.v.s. bra träningsmöjligheter och alla bekvämligheter för både häst och ryttare.

Mvh JV

Om det hade varit i min stad och ett bra hus så hade jag nappat på en gång, om det funnits ett bra kontrakt där jag hade fått ledigt/avlösning av ägaren eller någon annan ett par veckor om året för semester etc. Och jag är i det här fallet 25 år, har ett heltidsjobb och hyr ett hus på landet, så att hyra ett hus där jag dessutom kan ha min häst vore ju kanon. Sen lite mer jobb skulle inte vara så hemskt, om jag ändå bor på gården. Jag gör ju redan olika pass i mitt nuvarande kollektivstall, och då måste jag sätta mig i bilen och köra dit.

Ridhus och träningsmöjligheter dessutom hade ju gjort att jag hade kunnat utvecklas mycket snabbare. Låter sweet tycker jag, om det bara handlar om in/utsläpp och lite gårdsjobb typ 1-2 timmar i veckan. Det gör jag ju på "min" gård nu, som jag alltså inte äger själv.

Men allt beror väl egentligen på om man får en skön känsla från ägarna, så att man kommer överrens och kan ha det trevligt tillsammans, då är det inga problem att sköta någon annans stall. Är de jobbiga och man tycker olika, så är det aldrig kul. Varken som heltids-hästskötare eller inackorderad.

Inte om det gäller både in och utsläpp. Att däremot kanske ha hand om morgonfodring och utsläpp eller insläpp och fodring i ett större stall mot en stallplats eller två kan vara rimligt. Med både passen blir det svårt att hinna med att jobba eller åka till skolan emellan. Och någon annan inkomst måste man ha.

Hur tusan hittar man såna jobb ? Exakt ett sånt jobb jag vill ha och letar . Där stallplatsen liksom dras av och man får ut resten i lön ... Verkar omöjligt att hitta :confused:

För mig var det tvärtom när jag jobbade i stall :O Fick lov att hyra ut min box i andra-hand i flera stall för att jag inte ville ha den men den drogs av från lönen. Detta var iof för att jag hade skogsmulle och stallen var tävlingsstall modell stor/"lyx"

Att "jobba lite" innebar då 4 timmar om dagen, fem dagar i veckan. Visst, även med ett förstaklassigt stall med en hyra på kanske 5000.-, så är det fortfarande pissbetalt, säkerligen svart också.

Jag jobbar så mycket och får ut nästan 10 000:- efter skatt så det är slavlön.

Men vad innebär din tänkta deal i tid? 1 timme om dagen eller kanske 3-5?

Fast det känns orimligt att få hyran (säg minst 4000) och stallplats (3000 för de som hyr) åt en eller flera hästar för att sköta enbart utsläppet vardagar :confused: 25 tim/mån skulle då ge 10 000;- i lön om man har två hästar. En timlön på 400 kr!!!

Utfodringen av hästarna sker automatiskt och tanken är att in- och utsläpp ta ca en timme vardera. Påfyllning av foder ca 30 min/dag. Timlönen om man har två hästar hamnar på minst 100;- Detta är beräknat på att man har två hästar men man får gärna stalla in fler ifall man vill.

Mvh JV

Problemet med att få någon stadigvarande är just den splittrade arbetstiden, kortare perioder upp till 6 månader -2 år lär det inte så stora problem. Man jobbar få timmar i taget men är tvungen att vara på plats 2 gånger om dagen och hyfsat regelbundet. Det plus ett jobb/studier kommer att göra möjligheterna att ha någon slags socialt liv i veckorna väldigt begränsat. Det är bra mycket enklare att få någon att jobba 2-3 timmar i sträck än uppdelat på 2. Ska man ha råd med mer än 1 häst så krävs det hyfsade inkomster, eller ingår mer än själva platsen? Hur är det med foder, strö och ev bete? Man lär ju minimum behöva betala skoning, försäkring mm. Bil lär ju också vara ett krav om inte kommunikationerna är extremt goda.

Varför vill ni hyra in någon att göra jobbet? Om det nu bara är 2-3 timmar om dagen?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 646
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv... 5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 303
Senast: ptr
·
U
Hästmänniskan Skulle du låta sambon sköta sitt och lämna dej utanför? Din sambo driver ett inackorderingstall är jordbrukare och tränar lite hästar...
Svar
19
· Visningar
2 374
Senast: Inte_Ung
·
S
Hästmänniskan Hej! Undrar lite kring er som driver stall med fullservice, har ni anställda som utför fodringar, in/utsläpp, ev mockning osv eller... 2
Svar
33
· Visningar
3 885
Senast: starclassic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka