Ni som erbjuder FULLSERVICE - har ni anställda el gör ni jobbet själv?

Sv: Ni som erbjuder FULLSERVICE - har ni anställda el gör ni jobbet själv?

Hmmm... ja, det känns ju himla smidigt om man hittar såna som ändå står uppstallade i ens stall och vill utföra extra pass mot lägre hyra:)
Borde väl alltid finnas någon som vill det tycker man.;)
 
Sv: Ni som erbjuder FULLSERVICE - har ni anställda el gör ni jobbet själv?

Hejsan!

Jag har erbjudit fullservice men detta utgår i månadsskiftet pga tidsbrist och att man tjänar för dåligt (möjligtvis mitt fel som tar för låg hyra men en medelsvensson har heller inte råd med mer)

Jag har:
  • Mockat
  • Packat hökassar
  • Blandat foderhinkar
  • Bytt vattenhink i box
  • Bytt vatten ute
  • Mockat ur hagar
  • Fodrat 4 ggr/dag
  • Släppt in och ut mån-sön
  • Tagit emot hovslagare, massörer eller dylikt
  • Ordnat hem hö, hösilage, halm, strö, foder
  • Bytt täcken

Tiden detta tagit varje dag (10 hästar totalt) har gjort att jag knappt hinner med mig själv eller "finliret" så det blir riktigt som jag vill ha det. Tiden rinner iväg och ett dygn skulle vara dubbelt så långt. Därav att jag låter folk mocka och ordna sitt själva, även om det nog inte var vidare populärt när jag släppte bomben ;)

Att anställa någon är svårt, speciellt i starten när allt är ostabilt. Däremot hade jag erbjudit avdrag för hyra om någon annan i stallet som är arbetslös/arbetar mindre/annorlunda tider eller dylikt.

Räkna ut vad du vill tjäna/häst och per "sak" du gör.
 
Sv: Ni som erbjuder FULLSERVICE - har ni anställda el gör ni jobbet själv?

Hejsan!

Jag har erbjudit fullservice men detta utgår i månadsskiftet pga tidsbrist och att man tjänar för dåligt (möjligtvis mitt fel som tar för låg hyra men en medelsvensson har heller inte råd med mer)

Jag har:
  • Mockat
  • Packat hökassar
  • Blandat foderhinkar
  • Bytt vattenhink i box
  • Bytt vatten ute
  • Mockat ur hagar
  • Fodrat 4 ggr/dag
  • Släppt in och ut mån-sön
  • Tagit emot hovslagare, massörer eller dylikt
  • Ordnat hem hö, hösilage, halm, strö, foder
  • Bytt täcken

Tiden detta tagit varje dag (10 hästar totalt) har gjort att jag knappt hinner med mig själv eller "finliret" så det blir riktigt som jag vill ha det. Tiden rinner iväg och ett dygn skulle vara dubbelt så långt. Därav att jag låter folk mocka och ordna sitt själva, även om det nog inte var vidare populärt när jag släppte bomben ;)

Att anställa någon är svårt, speciellt i starten när allt är ostabilt. Däremot hade jag erbjudit avdrag för hyra om någon annan i stallet som är arbetslös/arbetar mindre/annorlunda tider eller dylikt.

Räkna ut vad du vill tjäna/häst och per "sak" du gör.

:o....Får man fråga vad du har haft för hyra då när du utfört denna helservice?
 
Sv: Ni som erbjuder FULLSERVICE - har ni anställda el gör ni jobbet själv?

Höllviken, skåne

inget "lyx, lyx" men stora härliga boxar. stora hagar, suveränt ridhus, spolspilta snart solarium. Men ett ställe med högstandard och godomvårdnad kan man ta betalt för :)
 
Sv: Ni som erbjuder FULLSERVICE - har ni anställda el gör ni jobbet själv?

Höllviken, skåne

inget "lyx, lyx" men stora härliga boxar. stora hagar, suveränt ridhus, spolspilta snart solarium. Men ett ställe med högstandard och godomvårdnad kan man ta betalt för :)

Mmm, låter trevligt. Vi har ganska stora boxar men stallet i sig är lite trångt tycker jag själv, vi har flera stall och de andra är jättefina men som sagt det som har flest boxar är lite smal stallgång där om man ska vara petig, blev så för att boxarna skulle bli stora, men det finns en skötselplats med solarium för alla att använda så det är ändå ok att ställa upp sin häst.

Stora hagar har vi men det är mer sommarhagar och vi brukar inte använda dem på vintern då det inte skulle fungera som beteshagar i så fall, men vi har andra hagar också dock mindre men helt ok, har inte varit så många hittills som klagat på hagarna mer än att de kan bli lite leriga under höst o vår.

Tycker det är svårt att tillfredsställa folk gällande hagar, en del vill ha stora hagar och många hästar ihop, en del vill ha frimärkshagar och en häst i varje
2 tim/dag... jag har försökt hitta en realistisk lösning som ska passa de flesta, "normalstora" rasthagar och hästarna går två och två oftast, ibland går de själva, sedan får de ha de stora hagarna mellan maj-oktober ungefär om det inte regnar förfärligt mycket.

En fråga, många i sthlm påstår att hö och foder generellt kostar väldigt lite i skåne, stämme det? Vad betalar ni per kg för hösilage ex eller har ni hö?


Vad använder ni för strö? Kostnad?Nyfiken på att veta detta då det kan vara markanta skillander på hyreskostnaden för stallplats beroende på vad för foder/strö man använder och vad det kostar.
Hade jag haft samma priser på hösilage som jag hade t o m 2007 hade jag kunnat ta flera hundra mindre i månaden men nu går ju priserna stadigt uppåt...:(
 
Sv: Ni som erbjuder FULLSERVICE - har ni anställda el gör ni jobbet själv?

En sak du kan göra är att ta ut en summa för kallhyra och arbete, och sen lägga på för det strö och foder hästen använder (alternativt att det ingår si och så mycket i hyran och utöver det får man betala), så länge hyresgästerna är införstådda med det så kan dom inte klaga om du behöver höja priset lite pga dyrare foder och hästar som äter dubbelt så mycket som en "normal" häst, har märkt att folk gärna ökar sin foderstat när det är gratis :crazy: , hyresgästerna tjänar även på det de gångerna du får in ett billigt parti samt att de som ger sin hästar mindre foder (lättfödda hästar, små hästar) slipper betala för de som fodrar mycket.

Som för det mesta gäller ju "köp mer betala mindre" så om du kan köpa hem mycket foder/strö åt gången så brukar man kunna tjäna lite.
 
Sv: Ni som erbjuder FULLSERVICE - har ni anställda el gör ni jobbet själv?

1. Man hinner inte med särskilt mycket på 2 timmar... det tar ju för tusan minst 5 minuter bara att slänga på ett av dessa fördömda täcken ! På typ 5-6 hästar tar ju bara det en halv timme :grin:. Ska man sopa stallgången tar detta i vart fall 30 minuter om man inte har sopmaskin... ska det sedan mockas och ströas hos en massa boxar så blir det hela ännu värre.

Vad gör du när du har hand om stallet egentligen? :p

Att slänga på ett täcke tar ju bara en minut, att byta tar väl kanske fem minuter om man har det osmidigt och måste springa emellan ställen för att hämta/lämna täcken.

Och hur stor stallgång har du om det tar 30 minuter? :eek:
 
Sv: Ni som erbjuder FULLSERVICE - har ni anställda el gör ni jobbet själv?

Later lyxigt med tiden i manga av de har stallen.
Vi har just nu 8 hastar pa box stora stallet och det tar ca 1 timma med utslapp om man ar sjalv. Da har ca halften natttacke. Halften natt bandage och halften byte natt till dag bandage. Lagg till en extra halvtimma om alla behover tempas (de som tavlar eller verkar hangiga, inte atit etc)
Tar ca 2 timmar att mocka sjalv (halm som staplas - boxen sopas varje dag +skrubbning av vatten hinkar och krubbor varje dag)
Eftermiddag da alla ska in ar det lattare (de kommer in och tranas - far tex bandage tillbaka pa etc och sedan ut i hagen igen pa formiddan) Oftast fodrar jag de som inte far ga ut utan stodbandage forst och hamtar sedan de andra var for sig - hingstarna forst.
Unghastarna gar snabbare - tacke av, bell boots pa och ut i hagen = snorenkelt

Och en trevlig stallgang i bra storlek med mattor tar oftast 30 - 40 min att sopa om det ar lerigt och dant (inkluderat tid for att fylla pa vatten och blota gangen innan sopning)
 
Sv: Ni som erbjuder FULLSERVICE - har ni anställda el gör ni jobbet själv?

Jag står iof inte i ett fullservice stall,hästägarna själva mockar sin box och gör iordning sitt eget foder dagligen.

hästarna utfodras 4ggr/dag (lunch m lunchgrind)

jag jobbar av 600kr på stallhyran genom att ta 2 pass i veckan,oftas insläpp och nattfodring.
har även mockningstjänst åt de hästägare som inte kan ta sig ut av någon anledning. för 50kr/gång (mån-sön)

svaret kanske inte hörde hit egentligen:o

/Arabizar
 
Sv: Ni som erbjuder FULLSERVICE - har ni anställda el gör ni jobbet själv?

En sak du kan göra är att ta ut en summa för kallhyra och arbete, och sen lägga på för det strö och foder hästen använder (alternativt att det ingår si och så mycket i hyran och utöver det får man betala), så länge hyresgästerna är införstådda med det så kan dom inte klaga om du behöver höja priset lite pga dyrare foder och hästar som äter dubbelt så mycket som en "normal" häst, har märkt att folk gärna ökar sin foderstat när det är gratis :crazy: , hyresgästerna tjänar även på det de gångerna du får in ett billigt parti samt att de som ger sin hästar mindre foder (lättfödda hästar, små hästar) slipper betala för de som fodrar mycket.

Som för det mesta gäller ju "köp mer betala mindre" så om du kan köpa hem mycket foder/strö åt gången så brukar man kunna tjäna lite.

Japp, jag hade tänkt fortsätta med samma koncept gällande strö o foder som jag har idag och det är att dessa saker tillkommer utöver en kallhyra, finns ingen anledning att inte ha så, det ger mer valmöjlighet till kunden också då de kan önska exakt så många kg hösilage de vill ha och välja strömaterial osv.

Tycker faktiskt det är ett väldigt konstigt system som många stall har att "det här ingår" och det är ofta superkomplicerat om en kund vill ha ett annat foder, då får de inte dra bort kostnad för foder som ingår och som de inte nyttjar. Visst, tanken är ju att man ska nyttja det som ingår i stallhyran men tycker inte att det finns några nackdelar i att få välja foder, antal kg osv som man vill, det har alltid funkat bra hos oss.:)
 
Sv: Ni som erbjuder FULLSERVICE - har ni anställda el gör ni jobbet själv?

jag har nästan full service, jag sköter alla in och utsläpp o fodringar, men inackorderinen sköter mockning och uppvägning av hö. eftersom jag ändå har två egna hästar och har dom hemma, och endast har en inackordering så är det inge problem. Dock är inackorderingen ansvarig för att ta alla insläpp/utsläpp/fodringar om jag är bortrest... men dom e mina bästa vänner och bor tio min bort så det är inget direkt problem och jag är (tyvärr :p) inte bortrest speciellt ofta


ett stall här i närheten låter inackorderingarna skriva upp sig på en lista och får betalt (avdrag) på hyran för varje utsläpp/insläpp/nattning man tar. tror avdraget ligger på 45 kr, men det skiljer sig då nattning är mycket enklare än de in/utsläpp. Då har ju inackorderingarna själv möjlighet att få sin hyra billigare.. där slåss folk om att få ta sysslorna, men det jobbiga blir väll OM någon inte vill ta något pass. Där är det dock delvis kollektivt för alla som delar på helgmornar... Juste, ang avdraget så har dom inga täckesbyten... bara så du vet vad du jämför med. Stallet ligger i sthlm (haninge) dom har en volt, men inge ridhus och stallet är inte mycket att hurra för i övrigt, inga faciliteter alls.
 
Sv: Ni som erbjuder FULLSERVICE - har ni anställda el gör ni jobbet själv?

jag har nästan full service, jag sköter alla in och utsläpp o fodringar, men inackorderinen sköter mockning och uppvägning av hö. eftersom jag ändå har två egna hästar och har dom hemma, och endast har en inackordering så är det inge problem. Dock är inackorderingen ansvarig för att ta alla insläpp/utsläpp/fodringar om jag är bortrest... men dom e mina bästa vänner och bor tio min bort så det är inget direkt problem och jag är (tyvärr :p) inte bortrest speciellt ofta


ett stall här i närheten låter inackorderingarna skriva upp sig på en lista och får betalt (avdrag) på hyran för varje utsläpp/insläpp/nattning man tar. tror avdraget ligger på 45 kr, men det skiljer sig då nattning är mycket enklare än de in/utsläpp. Då har ju inackorderingarna själv möjlighet att få sin hyra billigare.. där slåss folk om att få ta sysslorna, men det jobbiga blir väll OM någon inte vill ta något pass. Där är det dock delvis kollektivt för alla som delar på helgmornar... Juste, ang avdraget så har dom inga täckesbyten... bara så du vet vad du jämför med. Stallet ligger i sthlm (haninge) dom har en volt, men inge ridhus och stallet är inte mycket att hurra för i övrigt, inga faciliteter alls.

Jo, det verkar som en bra ide att ha en lista där folk kan ta pass mot betalning OM man som stallägare utför dessa pass annars om ingen skriver upp sig men har man en anställd är det nog ingen bra idé då denna förmodligen inte vill ha avdrag på sin lön.....:D
Svårt att planera också om man inte vet i förväg vem eller vilka som kommer att vilja ta vilka pass. :confused:
Så det är nog en bra lösning om man redan har ett kollektiv i så fall alt sköter all service själv och får avlastning genom att hyresgästerna vill ta vissa tjänster för att komma ned i pris.

Jag hade nog också valt att ha full service och göra all tjänster själv ifall jag hade omkring 4-8 inhyrda men nu är det 12 eller mer det kommer att bli och då tar det för mycket tid...
 
Sv: Ni som erbjuder FULLSERVICE - har ni anställda el gör ni jobbet själv?

En fråga, många i sthlm påstår att hö och foder generellt kostar väldigt lite i skåne, stämme det? Vad betalar ni per kg för hösilage ex eller har ni hö?

Prisrapport fr NÖ Skåne. Just nu går det knappast att köpa ngt men priset har varit i höst:
Hö - i storbal 2:-/kg
Hösilage (inte ensilage) 1,25 kr /kg ts dvs ca 400 kr/400kg bal
Halm 70 öre-1:- /kg i storbal

Storbal då rund eller fyrkant
Sen är det såklart transport och mängd som spelar roll.
 
Sv: Ni som erbjuder FULLSERVICE - har ni anställda el gör ni jobbet själv?

Prisrapport fr NÖ Skåne. Just nu går det knappast att köpa ngt men priset har varit i höst:
Hö - i storbal 2:-/kg
Hösilage (inte ensilage) 1,25 kr /kg ts dvs ca 400 kr/400kg bal
Halm 70 öre-1:- /kg i storbal

Storbal då rund eller fyrkant
Sen är det såklart transport och mängd som spelar roll.

Är priserna du angett + moms?
Hösilage priserna verkaar ju onekligen vara väldigt fördelaktiga i den södra delen av sverige ;) de priser du angett där hittar man inte i sthlm...
Priset för vanligt hö känns väl ungefär samma.
Nu köper inte jag hösilage från någon sthlms bonde då jag haft en leverantör från dalarna i många år men jag vet att de priser de har är detsamma som "sthlms bönderna"...:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp