Gratis stallhyra och boende istället för lön...

Jate Volim

Trådstartare
Ja, hur gör man om man vill ha en sådan lösning "vit" s.a.s.
Om man driver ett medelstort inackorderingsstall, säg 20 hästar och har en anställd som sköter stallet delvis. Personen får stallplats med foder till sina hästar + gratis kallhyra för boende på/i närheten av gården.
Hur fungerar det med skatt, arbetsgivaravgifter osv?
Jag är dålig på sånt här men vill gärna veta hur det fungerar.

Mvh JV

Sv: Gratis stallhyra och boende istället för lön...

Du får som arbetsgivare betala arbetsgivaravgift på förmånsvärdet. Den anställde skattar för förmånen.

Vad är marknadsvärdet på boendet och boxen?

Ok, jag har inget aktuellt värde men ponera kanske 3-4000;- på boende. Boxplatserna är ju svåra att värdera men stallhyran ligger ju på 3000;- men då ingår ju mkt och det utför ju den anställde själv så det borde hon ju rimligen inte betala för. Ska man räkna kallhyra + foder då? I så fall säg 3000;-

Mvh JV

Men hur ska den anstälda överleva om personen inte får några pengar alls??

Eller tänkte du betala lite pengar + stallplats + boende??

Det kan ju vara så att stallarbetet inte är heltid, alltså kan personalen jobba deltid/extra någon annanstans, och få in "levapengar". Det krävs inte SÅ många timmar extra för att få ihop det man behöver när hyra och häst är betald.

Det enklaste är väl att räkna hela stallhyran, man sköter ju det som ingår på arbetstid.

Bra att frågan lyfts fram, jag är en av många (i min ålder 20-25, flyttbar med en eller två hästar) som tycker att dessa sorters erbjudanden är mycket intressanta!

Det kan ju vara så att stallarbetet inte är heltid, alltså kan personalen jobba deltid/extra någon annanstans, och få in "levapengar". Det krävs inte SÅ många timmar extra för att få ihop det man behöver när hyra och häst är betald.

Nej, det är sant, men då det inte framgår i startinlegget, är det ju en relevant fråga tycker jag;)

Har själv arbetat i stall i 5 år, med stallplats och boende som en del av min lön, men jag fick även ut mellan 5 och 6 tusen i kontanter efter skatt:)

Jag jobbade från 05:00 - 13:00 varje dag, var 3.hälg och 1 kväld i väckan, och fick även träna min egen häst i arbetstiden om jag var klar med mitt jobb, så jag hadde 2 andra jobb vid sidan om:)

Hur tusan hittar man såna jobb ? Exakt ett sånt jobb jag vill ha och letar . Där stallplatsen liksom dras av och man får ut resten i lön ... Verkar omöjligt att hitta :confused:

Hur tusan hittar man såna jobb ? Exakt ett sånt jobb jag vill ha och letar . Där stallplatsen liksom dras av och man får ut resten i lön ... Verkar omöjligt att hitta :confused:

Jag sökte rundt på net och i tidningar,jag jobbade med att träna galopphästar:bump:

Hade ALDRIG ridit en gbalopphäst innan, så mitt "ridtäst" var att rida ut på en normal träningsrunda i skogen,med massa upp och ner klätring,, skritt, trav och jätte mycket canter, var skitkul, det enda var att hästen jag red var en :devil: på att bocka i nedförsbackarna och det var inga små skutt,men rejäla bock....

När vi kom tilbaka til stallet, sa stallägaren att jobbet var mitt om jag ville ha det, för av dom andra 8 som hadde blivit tästat på samma häst och samma runda, hadde samtliga legat i gruset i första nedförsbacke:D

("Tackar min gamla hästmentor (travgubbe) som inte hade någon sadel,så jag red barbacka dom första 7 åren jag vankade i stallet")

Beklagar att jag OTat tråden:p

Fy fan vilken oansvarig arbetsgivare! :mad:

Fast jag hoppas att han hade informerat innan ridturen om hur hästen är att rida nedför?

(extraknäcker själv med att rida galopphästar ibland)

Min erfarenhet är att man sitter kvar bättre om man inte vet om vad som väntar. :angel:

det är nog individuellt för jag rider bättre om jag vet hur hästen kan vara, då kan man rida på sådant sätt för att förhindra

Jo, det är förstås individuellt. Och du har en viktig poäng! Hade en incident med en träningshäst vars ägare teg om att hästen varit skadad och troligen inte var helt återställd då jag fick i uppdrag att sätta igång hästen. Så jag fick en hjärnskakning och efter det har jag blivit mer noggrann med att fråga om hästarna är genomkollade, åtminstone när det kommer till bockhästar.

Fy fan vilken oansvarig arbetsgivare! :mad:

Fast jag hoppas att han hade informerat innan ridturen om hur hästen är att rida nedför?

(extraknäcker själv med att rida galopphästar ibland)

Nei, fick inte veta innan hur hästen var att rida, men hon frågade noga när jag var på intervju och hadde ringt mina referanser,hurdana hästar jag hade ridit innan och jag var i min ungdom en sådan person som red alla hästar ingen annan torde att rida pga bockning och stegrande..

Jag sa själv ifrån att jag inte ville veta hur hästen var att rida, då jag ville "uppleva" hästen själv, men jag hade nog mina funderingar när hon sa namnet på hästen, för han het "Touch and Go":angel:

Arbetsgivaren betalar in sociala avgifter på marknadsvärdet av boenda och stallplats. Ska den anställde inte betala skatt på värdet med andra inkomster så behöver arbetsgivaren dessutom lägga på en summa i lön som täcker skatten på boendet och stallplatsen.

Ett exempel där arbetsgivaren drar skatt för boende och stallplats totalt värda 5000 kr:
Lön 2143 kr, boende+stallplats 5000 => bruttolön 7143 kr, skatt 2143 kr sociala avgifter 2244kr/1106 kr (högre summa sociala avgifter för 26 år och äldre)
I det här exemplet får den anställde ut boende och stallplats värderat till 5000 kr. Arbetsgivaren betalar in 4387 kr/ 3249 kr till skatteverket i skatt och sociala avgifter.

*kl*

tänk på att sådan "lön" i form av förmåner inte gynnar ditt pensionsparande...

Svarar alla...

Stallet "finns inte" i verkligheten utan jag funderade bara på hur man löser sådant.
Tanken var i så fall att personen sköter in- och utsläpp och således kan jobba med ngt annat och få en levnadslön s.a.s.
Man får alltså boende och gratis stallplats med foder mot att sköta in- och utsläpp vardagar samt vissa övriga sysslor som kan skötas på valfri tid.
Mina funderingar är om det är en bra deal att ha det så. Både för den anställde och för arbetsgivaren samt hur man löser det för att arbetet ska ske vitt.

Min tanke var att det blir en ganska billig lösning för en arbetsgivare att enbart betala skatt och arbetsgivaravgift och en förhoppningsvis bra lösning för en person som har flera hästar att få gratis stallplats och boende men ändå kunna arbeta som vanligt. Man skulle säkert kunna jobba heltid ändå om man släpper ut innan jobbet och släpper in när man kommer hem igen.

Mvh JV

Det låter som ett väldigt bundet liv med långa arbetsdagar att sköta utsläpp, jobba komma hem i tid för att sköta insläpp och detta varje dag. Räkna inte med att folk kommer att stanna några längre perioder.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 646
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv... 5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 303
Senast: ptr
·
U
Hästmänniskan Skulle du låta sambon sköta sitt och lämna dej utanför? Din sambo driver ett inackorderingstall är jordbrukare och tränar lite hästar...
Svar
19
· Visningar
2 374
Senast: Inte_Ung
·
S
Hästmänniskan Hej! Undrar lite kring er som driver stall med fullservice, har ni anställda som utför fodringar, in/utsläpp, ev mockning osv eller... 2
Svar
33
· Visningar
3 885
Senast: starclassic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka