Gråtattacker och PSD

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

FridaJ

Har två kvällar i rad nu störtbölat när jag ska gå och lägga mig.. gråter för att jag är så rädd att förlora det bästa som hänt mig, min son. han blir en vecka imorgon. det ska tydligen vara helt normalt att känna såhär efter en förlossning vad jag förstått.. bara tanken på att han skulle kunna försvinna från oss i PSD eller på något annat sätt gör att tårarna sprutar och de slutar aldrig. är inte så påläst inom PSD men har försökt hitta info på nätet och försöker ta till mig vad man kan göra för att förhindra att det drabbar ens barn. vet att det inte är någon garanti men då har man iaf gjort vad man kunnat..

någon som känner igen sig?
 
Sv: Gråtattacker och PSD

Med sonen, första barnet, hade jag enorm "blues" efteråt.
Allt var negativt, allt hemskt kunde hända och jag dög inte som hans mamma.

PSD är inte så vanligt längre.
Man ska ju inte röka under graviditet eller överhuvudtaget, det ökar risken.
Riskerna ökar också om barnet sover på magen eller är för varmt klätt.
Sen sa de ett tag att det även minskade när barnet sov hos sina föräldrar (för att man sover lite sämre då och småväcker varandra hela tiden), men det tar de tillbaka då och då. :)

Försök att inte oroa dig så mycket.
Man kan inte rå för allt som händer i livet, olyckor osv, men de allra flesta av oss når vuxen ålder ju, och även pensionärsåldern.
Mycket kan hända på vägen, vi kan inte oroa oss för varje steg.

Att man bluesar efter en förlossning är jättevanligt och allt känns hemskt och man gråter mycket.
Prata med personalen på bvc, de är vana sådant här!!!
Det brukar släppa på ett par dagar eller veckor i vanliga fall!!

(sen kommer man givetvis att oroa sig för sina barn resten av deras och ens eget liv! Men det hör ju till föräldrarollen :) )
 
Sv: Gråtattacker och PSD

Det är din egen hormonsvängning.
Och det går över.
Jag hade mina barn nära mig när jag kände så.
Och det hjälpte.
 
Sv: Gråtattacker och PSD

FridaJ skrev:
någon som känner igen sig?

Skojar du!:smirk: Jag gick och småsnyftade nästan hela dagarna i ca en vecka. Jag tänkte på alla stackars barn som får ligga och skrika utan att bli tröstade, t ex när föräldrarna är sjuka eller så fattiga att de inte har tillräckligt med mat.:(

Och så tänkte jag på allt hemskt som skulle kunna hända - allt från PSD till att jag skulle trilla med lillen i trappan.
 
Sv: Gråtattacker och PSD

Jag fick enorm ångest ca 4 dagar efter sonenes födsel, jag fick för mig att jag inte skulle klara av mammarollen, jag skulle bli tvungen att sälja hästen och omplacera hundarna etc etc men det går över. Se till att ha stort stöd av din sambo så går det dessutom lättare kände jag :)
 
Sv: Gråtattacker och PSD

Min etta sov nästan aldrig, eller ytligt korta perioder fördelat under dygnet.

Min tvåa sov DJUPT ofta och länge och jag blev neurotisk av att springa och kolla om han andades, typ.

Det var helt klart värt pengarna att köpa ett andningslarm så man bara kunde se den lilla lampan blinka grönt i takt med andningen istället för att vakna helt och kolla ordentligt....

www.alarmera.se
 
Sv: Gråtattacker och PSD

det konstiga är att jag är jättelycklig men tårarna bara rinner och jag vet inte varför..

ikväll tror jag det berodde på att sambon gick till jobbet, han jobbar natt, känner mig så ensam med lillen.. (han började nytt jobb igår och han vill inte ta ut pappadagar direkt vilket jag verkligen förstår)
 
Sv: Gråtattacker och PSD

tror jag ska gå och ta upp lillen ett tag trots att han sover så sköt bara för att vara nära, stackars bebis att bli väckt av sin oroliga mamma hela tiden :angel:
 
Sv: Gråtattacker och PSD

havreflinga skrev:
Jag gick och småsnyftade nästan hela dagarna i ca en vecka.

en hel vecka :o det orkar jag inte.. har gråtit i tre dagar nu och det får räcka.. :cry: :mad:
 
Sv: Gråtattacker och PSD

var in och kikade på länken.. men jag har lillen i våran säng på natten och då kan man ju inte ha larmet iaf, men det skulle vara skönt att använda på dagen när han sover i vaggan. ska disskutera med sambon!
 
Sv: Gråtattacker och PSD

Jag var helt hopplös i början,kollade in varenda sida på FL om föräldrar som förlorat sina barn i PSD,snyftade,snorade och grät,första dagarna satt jag på min uteplats och storgrinade över absolut ingenting...en skylt nere på torget en tv reklam,vad som helst kunde få mig att bli jättegråtig.

Sedan tänkte jag på allt som skulle kunnat hända min son längre fram i livet, motgångar,mobbning och annat...

Fast det gick över efter ett tag,fast lite mer känslig har jag blivit efter att jag fick barn...
 
Sv: Gråtattacker och PSD

jag hade nära till gråten i flera veckor efter hon kommit, även om det blev lite mindre akut efter någon vecka. Nu är hon snart 8 veckor och nu tycks det ha gått över (hoppsan, det har jag inte tänkt på, men allt går ju så vansinnigt fort).

Även om det är svårt att tala sig själv till rätta (omöjligt?) så kan det vara bra att veta att det sitter i ens huvud, att den typen av nojor och hangups man har i vanliga fall förstärks 20 ggr om. Är man hypokondrisk i vanliga fall så blir man det med bebisen. Brukar man känna sig värdelös så känner man sig ännu mer värdelös nu. Är man sån som alltid ligger i krisberedskap så blir det ännu mer. Det ÄR läskigt när de här starka känslostormarna drar in efter födseln men de går över och de sitter som sagt i huvudet. Bra att tänka på så att man inte får för sig att känslorna "vet" något som man själv inte vet och blir ännu mer orolig...
 
Sv: Gråtattacker och PSD

FridaJ skrev:
var in och kikade på länken.. men jag har lillen i våran säng på natten och då kan man ju inte ha larmet iaf, men det skulle vara skönt att använda på dagen när han sover i vaggan. ska disskutera med sambon!
Jag har ett sådant larm och av allt vi köpte till bebis är detta det absolut bästa!!!! Det är så skönt att se den gröna lampan blinka när man ska sova (eller när han sover), att man får lyckokänslor ;) ).

Annars ser till att den lille inte blir för varm när han sover samt att han inte utsätts för nikotin, antingen via dig eller att ngn. röker i hans närhet! En liten kudde under honom, men inte en massa runt honom, kvävningsrisk.
 
Sv: Gråtattacker och PSD

De vaknar inte av att flyttas runt när de är sådär små.
Och så får man en bra sak till av det.
De vänjer sig vid att flyttas under sömnen.
Vilket är jättebra när man har åkt bil och barnet har somnat.
För då så kan man bara kånka in det sovande barnet och lägga det ifrån sig någon annanstans.

Jag har aldrig tagit några hänsyn till om barnet har sovit eller inte.
Vill jag krama så gör jag det.
Och alla mina barn har en utmärkt sömn.
 
Sv: Gråtattacker och PSD

Jag tycker nog att det är lättast att ge efter för det hela.
Och så krama bebisen.
 
Sv: Gråtattacker och PSD

PSD har nästan gått ner till noll nu när man ändrat rekommendationen om att de ska ligga på rygg och sova. Lugn, det är bara hormoner, det går över (jag hade också fast inte just för PSD...).

Jättesöt bebis förresten. Grattis! :)
 
Sv: Gråtattacker och PSD

FridaJ skrev:
en hel vecka :o det orkar jag inte.. har gråtit i tre dagar nu och det får räcka.. :cry: :mad:

Nu efteråt ser jag tillbaka på den där snyft-tiden med ett romantiskt vemod, typ. Det var så mycket kärlek och känslor. En speciell tid som aldrig kommer igen (om jag inte får ytterligare ett barn).

Jag försökte inte "skärpa till mig". Jag skämdes inte för att tårarna rann utan att jag kunde förklara. Och folk i min omgivning accepterade min hänvisning till baby blues. De skulle inte hålla på och peppa, trösta eller på andra sätt få mig att sluta gråta. Det var skönt. Jag grät en skvätt, och fem minuter senare var jag som vanligt.
 
Sv: Gråtattacker och PSD

Tack!

å vad skönt att höra! :) igår var det inte lika jobbigt så det kanske håller på att vända! :bow:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 774
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 724
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 703
Senast: Cocos
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp