Grässjuka!!!!

Jag har bete över, men det är en bit att åka. Bor 1.5 mil söder om Jönköping. Hör av dig på min mail om du fortfarande har kris!
mariaek433@hotmail.com

Sedan en annan fråga, blev så orolig nu när jag läste om grässjukan. Köpte i helgen en minishettis från en uppfödare i Svalöv som är bukig, mkt omusklad över såväl hals, rygg o länd. Till saken hör att dessa människor också berättade att de förlorat 4 hästar det senaste året i kolik. Blev nu orolig eftersom någon skrev att man kunde uppfatta detta som kolik + att det var i ett område som räknades upp att man sett fall ev detta. Tror ni att min häst fått en kronisk form av denna sjukdom?

Väldigt tacksam för svar även om jag lånade tråden lite! :(

hej! jag jobbar på trav och galoppskolan Wången och nu i sommar dog en av våra hästar av gräsbetessjuka. men ingen av de andra hästarna har ngn symtom och det går fortfarande hästar i den hagen.det har gått över en månad nu och ingen annan häst har sjuknat. våran häst misstänks ha fått sjukdomen för att hon äter jord, oturligt nog så regnade det mycket varje dag näatan hela försommaren. men "hennes" bakterie verkar det som om att den fanns i jorden. det är svår å veta eftersom man vet så lite om just gräsbetessjuka. men om jag var du och det var min häst skulle jag aldrig släppa den på det betet. det är en väldigt plågsam död... vi älskar dom för mycket för att utsätta dom för det! hoppas allt ordnar sig nu!! MVH jennie

Nej, det är det inte, men det verkar inte vara något sådant, vi har tagit vattenprov på vattnet i hagarna, och det i stallet är kommunalt....rätt hemskt när man inte vet...de sista obduktionssvaren tar en vecka till, men det var inte säkert att det kunde säga mer det heller. usch!!!! :(

tack för betestippset. Vad snälla alla är. Jag tror det har löst sig men tack iallafall!!
Det låter inte som om du ska behöva oroa dig för att det ska vara något sådant din shettis drabbats av...för i den långsamma kroniska grässjukan blir de inte bukiga, de får ett vinthundsutseende, med mer och mer uppdragen buk, samt blir magrare och magrare även om de äter mer o mer.
Det kan kanske vara att han behöver avmaskas, kanske gått på ett bete med mkt parasiter, det kan också ge koliksymtom, plus att de blir bukiga. :smirk:

tack...du har så rätt, man ska inte utsätta dem för några risker, det är en hemsk sjukdom!
tråkigt att höra om hästen hos er...det är hemskt att man varken vet varför eller kan hindra det!
Nu är våra hagar dessutom översvämmade av allt detta regn....så i de hagarna går inga hästar! :(

hoppas att allt ordnar sig nu då. intressant vad dom kommer fram till nu i nästa obduktionssvar... du får gärna underrätta oss (nyfiken). ha de bra!!!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 374
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
937
Senast: Fiorano
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
859
Senast: Lucifer
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka