Grässjuka!!!!

haj !! :D tack!!! Just nu står de inne alla, surar och slår i väggarna, de undrar väl! Vi avvaktar en andra obduktion på den drabbade hästen och ett vet utlåtande om vi kan släååa igen, annasr får man nog kolla efter andra bete. Känns som man skulle vilja ha ett nytt stall ned..det har varit så mycket där!
Hoppas att det är bra med dig ...du har själv mycket runt dig!

jag bor i Helsingborg, och där står även hästarna,
det fanns ett till misstänkt fall för någon vecka sedan i Helsingborg hörde jag.
Vet inte varför det kommer så sent men kanske vädret har skjutit på blomningen kanske?
Hemskt att det kan överleva i hö med, vet du om ensilage? Där borde det vara en gynnsam miljö för den svampen!
Tråkigt med din väns hästar, jag läste någonstans att hästar som överlever det aldrig blir riktigt som tidigare.
På denna hästen gick allt snabbt, hemskt är det!

du har rätt i det...att inte vilja släppa i den hagen igen, känns lite som rysk roulette! :( det kan gå bra det kan sluta dåligt!

Hej vännen! :)

Hur går det nu, vet ni något mer? Vad jag läste här, så har det åtminstone varit två fall i Helsingborg och ett i Skurup? Hur ser det ut i t ex Halland? Jag kan kolla runt lite efter bete hos bra hästmänniskor/uppfödare om du vill... Det kan ju vara lönt att åka en bit, om risken är mindre? Och man vet att hästarna blir väl omhändertagna? Småland?

Ring om jag kan göra något!

Här börjar saker och ting att återgå till det normala, fullt upp minst sagt...

Mvh Cissi

Ridskolan Strömsholm har ett par stora fina beten bredvid stora vägen som går utanför området.
Dessa hagar har varit stängda för hästar i ett par år pga att man haft flera återkommande fall under åren med grässjuka.
Betet används nu av kreatur.

hej.. :) :D :)
tack vad snäll du är...jag skulle nog helst vilja hitta ett bete i närheten, i första hand, men finns inte det så kör jag hur långt som helst. Fölen går i lerpaddockar...de vägrar att gå ut där, och de kan inte ligga ner och vila, kan det bara sluta regna så torkar det ju iallafall upp.
Jag tror att det kan vara värre än det ser ut i stallet, ...både med bete och annat! jag kan skicka ett pm till dig sedan!
Och hör du om bete...och även stallplatser så hör gärna av dig!

tack för länkar...mycket intressant! Jag hittade lite på google.dk med när man sökte på graessyge, lite mer info än i Sverige. tack!!

jag läste på Strömsholm 1988-1990 och jag minns att det var en häst då som dog, som gick på Utnäslöts bete där. Men visste inte att de inte använde hagarna längre...det är väl egentligen det mest självklara, att inte släppa hästar där igen, det är bara vår stallägare som säger att det räcker att klippa ner gräset, inte ens köra bort det. Han påstår dessutom att risken är över för i år. Men inte vågar man släppa där igen. Usch...letar allt vad jag kan efter ett bete, för fölens skull!!

det är verkligen en hemsk sjukdom, Jag läste på en dansk sida attd e satte samband med botulism, och hoppades att man kunde vaccinera om några år. Det hade ju varit bra, men det förutsätter ju att man är säker på orsaken! Just denna hästen hade mjöldryga i magen, och tarmar och andra inre organ som tex njurar var utslagna!

Jag har för mig att anledningen till att grässjuka förekommer mest i skåne är p.ga hagarnas utformning, bara gräs. (slätter) det är ju lite dåligt med skog.

Helst skulle man ha ängsbete blandat med lite skog. (småland småland ;) )

Pratade med min ridlärare om det i höstas... men minns inte exakt vad hon sa.

ja jag har med för mig det, och det stämmer ju bra för vi har ängsbete utan ett enda träd!!! :mad:
man får flytta uppåt landet :o för något sådant var verkligen inte kul, det vill man inte ska hända igen,

Fick ditt pm - svarar imorgon!

Tänker på dig och dina fina hästar - har ögon och öron öppna!

Mvh Cissi

föt tre år sedan dog 3 hästar inom loppet av en vecka här i grannstallet. Hagen de gick i plus de närliggande i samma område har stått tomma sedan dess och bara putsats av en boonde för att hålla lite ordning på slyt, sedan två säsonger tillbaka har dock en ponnyägare haft sina ston med föl i de drabbade hagarna utan problem.
Jag skulle inte våga det fast jag nu i mitten av juli inte har något mer bete till hästarna och måste börja ge hö. och så vet man att 800m bort står flera hektar öde och bara växer.... :crazy: :(

jag läste på Strömsholm 1988-1990 och jag minns att det var en häst då som dog, som gick på Utnäslöts bete där. Men visste inte att de inte använde hagarna längre...det är väl egentligen det mest självklara, att inte släppa hästar där igen, det är bara vår stallägare som säger att det räcker att klippa ner gräset, inte ens köra bort det. Han påstår dessutom att risken är över för i år. Men inte vågar man släppa där igen. Usch...letar allt vad jag kan efter ett bete, för fölens skull!!
Va :eek: tänker han inte köra bort det slagna. Om det nu är mjöldrygan som är boven i dramat, även om det diskuteras botulism - men det kan ju komma från mjöldrygan ändå. Då räcker det väl knappast att bara slå betet. Axen med mjöldrygan finns ju kvar. Man kan ju undra vad stallägaren har för belägg för att det är ofarligt släppa hästarna på betet igen, med det slagna gräset kvar.

Grässjuka är nog en av de värsta sjukdomarna som finns - så hemskt att se hästarna när de är sjuka och att det dessutom inte finns behandling/vaccin.

Vore ju jättebra om man kunde hitta ett vaccin som fungerade, grässjuka borde ju vara ganska intressant att forska på.

hej jag kan fixa bete åt dig på hallandsåsen, hör av dig om så blir läget, där finns även boxplatser.
har kollat mitt bete ordentligt hittade svarta toppar men det var en växt som hette svartkämpe som skall vara svart. men det är bättre att vara förberedd än att skrika efteråt.

hare gött

hej
:)
jasså, det låter bra, för det är inte lätt att hitta bete. Nu tror de att det kan vara andra saker med. det stod i tidningen idag, HD! usch, trist är det iallafall.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 374
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
937
Senast: Fiorano
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
859
Senast: Lucifer
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka