snigelfarmor
Trådstartare
gräsklipparen i upphissat läge. Och snigelfarmor använder loksele!
Senast ändrad av en moderator:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
broms vill man väl ha på allt med hjul? Gräsklipparen har hjul, alltså vill man ha broms alternativt bakseleringar på skaklarna.
Gräsklipparen är inte flexibel alls och han som gjort den är antagligen av den gamla sorten som jag inte föredrar när det är hästuppfinningar på gång. Det kan vara så att man kan beställa lösa skaklar för bröstsele, vad vet jag, isåfall är uppfinnaren förlåten. Den kommer från halland så det är samma.
Jag har visserligen förstått att lokselefolket inte alltid fattar det där med baksele, svängel o dyl. (passar på att retas lite)
Jag kör gräsklipparen med bröstsele nu, funkar bättre.
absolut, jag håller med om allt du skriver. Jag lyssnar gärna till äldre som kört hela sitt liv, med en nypa salt förstås.
Men jag tror att de riktigt "gamla gubbarna" inte finns idag, det är deras söner och de är precis i traktorgenerationen så de kanske missade vissa bitar. De såg kanske farsan slänga på lokselen, men glömde titta när draglinorna användes. Många svänglar har säkert gått sönder på gamla grejer och ingen minns att de suttit ågon där.. Så tror jag att vi missade halva körkunskapen en gång i tiden, och så uppfanns skitselen. Eller så hittade någon en parsele och trodde att det var såna man hade på hästarna och att de gick att använda. Bara spånar hej vilt såklart, huvudsaken är att körkunskapen verkar vara på stark frammarsch, säkert mycket tack vare de här på buke som har kunskap och ork att berätta hur det här mystiska går till framför vagn.
Har någon noterat hur många skitselar som säljs på hästnet mm..men jag har aldrig sett att någon skriver "säljes pga byte till riktig sele"
Jag kör gräsklipparen med bröstsele nu, funkar bättre.
Men du skrev ju att den är fruktansvärt tung. Varför inte använda lokselen då?
Jag är inte ute efter en ny vända i "vilken sele är bäst", jag är bara nyfiken.