Gräsklipparen, bilder

snigelfarmor

Trådstartare
gräsklipparen i upphissat läge. Och snigelfarmor använder loksele!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gräsklipparen, bilder

Vilken rolig grej du kör med. Har du byggt den själv?Hemme så går Kotte och beter av i trädgården så jag behöv int klippe gräset.

Jag undrer hur du kan bo både i skåne och i Stockholm? Men du kanske bare har skrivet fel?
Rut.

Kul med bilder på den (er)! :)
Blir så himla sugen, vi känner ju några som har en men som ska sälja den nu.
Gah! Attans att vi måste byta hästtransport. :angel:
Annars hade det varit kul att se om vi hade kunnat jobba upp en marknad här i stan.

Tack alla!

skogstomten:
Jag tror faktiskt att det är väldans lätt att bygga en själv för ca 10.000. Vet ej var man köper cylindrarna men det finns nog som reservdelar till nåt annat motordrivet åbäke. Skulle själv vilja ta tag i vår gräsklippare och förbättra den på flertalet ställe, konstruktören har tyvärr inte tänkt till och verkar faktiskt inte köra häst själv.
Tex finns det ingen broms eller ringar för baksele?! Den är oerhört tung när man inte sitter i den, och jag brukar inte klaga men detta är min gräns. Väger säkert 50 kilo att lyfta i skakelhållarna! Sen borde man ha både seltungehål och vanliga piggar för bröstsele på skaklarna. Det finns bara seltungehål. De är även vinklade tokigt så att de går in i magen på hästen.
Men när gräset är torrt o fint går det som på räls att klippa, den är snabbare än åkgräsklipparen, och miljövänlig!
Jobbet köpte in en sån för att vi driver allt så ekologiskt som möjligt.

Pufffan: jag bor i sthlm, men är man skåning i blodet o själen så kan man inte utelämna det. Kommer nog flytta hem till vackra skåne så småningom. Tillbaka till Umeå är inte helt omöjligt heller, iallafall på vintrarna :)

Ha, men gud vad skoj det ser ut :) Skulle vilja ha en gräsklippare, så man kan rensa ratorna i hagen :D

Varför vill du ha broms? Om jag inte är helt fel ute så är han som har byggt den en väldigt duktig körkarl, men det kan ju finnas olika modeller.

alldeles riktigt, det är han! han har två ardennrar tror jag det var (nordsvensk???) som han kör med. Den ena heter Vidar o sen kommer jag inte ihåg mer. Bor i Halland och jag tror han uppann hela schabraket =) smart kille o duktig med, har även körkurser för folk i skogen, skogsbruk.

men kanske var detta en annan gräsklippare, kanske finns fler som konstruerar numera?
:idea:

broms vill man väl ha på allt med hjul? Gräsklipparen har hjul, alltså vill man ha broms alternativt bakseleringar på skaklarna.

Gräsklipparen är inte flexibel alls och han som gjort den är antagligen av den gamla sorten som jag inte föredrar när det är hästuppfinningar på gång. Det kan vara så att man kan beställa lösa skaklar för bröstsele, vad vet jag, isåfall är uppfinnaren förlåten. Den kommer från halland så det är samma.

Jag har visserligen förstått att lokselefolket inte alltid fattar det där med baksele, svängel o dyl. (passar på att retas lite)
Jag kör gräsklipparen med bröstsele nu, funkar bättre.

broms vill man väl ha på allt med hjul? Gräsklipparen har hjul, alltså vill man ha broms alternativt bakseleringar på skaklarna.

Gräsklipparen är inte flexibel alls och han som gjort den är antagligen av den gamla sorten som jag inte föredrar när det är hästuppfinningar på gång. Det kan vara så att man kan beställa lösa skaklar för bröstsele, vad vet jag, isåfall är uppfinnaren förlåten. Den kommer från halland så det är samma.

Jag har visserligen förstått att lokselefolket inte alltid fattar det där med baksele, svängel o dyl. (passar på att retas lite)
Jag kör gräsklipparen med bröstsele nu, funkar bättre.

Fast tittar du på tex gamla slåtterkross och sånt så sitter det ju faktiskt ofta svängel på dom ;)

Sen tycker jag nog att det finns många underbara kloka gamla människor som verkligen är(var) rädda om sina älskade hästar.
Tyvärr är det väl med dom som med oss(i våra generationer), det är inte alltid det kunnigaste som vrålar högst.
Många gånger får jag spel på en del dryga/skrytande gammgubbar i trakterna, men å andra sidan är deras mindre trevliga attityder inte mycket att bry sig i. Det jag menar var väl att det finns ju alla sorter av gamla tiders hästfolk.

absolut, jag håller med om allt du skriver. Jag lyssnar gärna till äldre som kört hela sitt liv, med en nypa salt förstås.

Men jag tror att de riktigt "gamla gubbarna" inte finns idag, det är deras söner och de är precis i traktorgenerationen så de kanske missade vissa bitar. De såg kanske farsan slänga på lokselen, men glömde titta när draglinorna användes. Många svänglar har säkert gått sönder på gamla grejer och ingen minns att de suttit ågon där.. Så tror jag att vi missade halva körkunskapen en gång i tiden, och så uppfanns skitselen. Eller så hittade någon en parsele och trodde att det var såna man hade på hästarna och att de gick att använda. Bara spånar hej vilt såklart, huvudsaken är att körkunskapen verkar vara på stark frammarsch, säkert mycket tack vare de här på buke som har kunskap och ork att berätta hur det här mystiska går till framför vagn.

Har någon noterat hur många skitselar som säljs på hästnet mm..men jag har aldrig sett att någon skriver "säljes pga byte till riktig sele" :) :) :)

absolut, jag håller med om allt du skriver. Jag lyssnar gärna till äldre som kört hela sitt liv, med en nypa salt förstås.

Men jag tror att de riktigt "gamla gubbarna" inte finns idag, det är deras söner och de är precis i traktorgenerationen så de kanske missade vissa bitar. De såg kanske farsan slänga på lokselen, men glömde titta när draglinorna användes. Många svänglar har säkert gått sönder på gamla grejer och ingen minns att de suttit ågon där.. Så tror jag att vi missade halva körkunskapen en gång i tiden, och så uppfanns skitselen. Eller så hittade någon en parsele och trodde att det var såna man hade på hästarna och att de gick att använda. Bara spånar hej vilt såklart, huvudsaken är att körkunskapen verkar vara på stark frammarsch, säkert mycket tack vare de här på buke som har kunskap och ork att berätta hur det här mystiska går till framför vagn.

Har någon noterat hur många skitselar som säljs på hästnet mm..men jag har aldrig sett att någon skriver "säljes pga byte till riktig sele" :) :) :)

Klart man måste ta saker med en nypa salt :)

Joho, träffade en 90+ årig underbar farbror förra helgen.
Så klar i skallen och så mild och klarsynt, honom hade jag velat gå brevid tidigare.

Sen min kusins morfar var en sådan också :love:
Han lever iof fortfarande, men vi träffas så sällan.
Han och min första häst var riktigt bra kompisar,
fast det fanns ett problem som tog liiite tid att få ur gubben :angel:
Han var ju liksom van att ge högiva som han gav till en skogsarbetande häst :eek:
Tänk dig det till en fjording som inte ens går att köra,
tack och lov insåg han sitt misstag när hullet ökade. *krax*
Men den hästen var den gubbens räddning då,
när hans fru nummer 2 dog trodde alla att han skulle gå under helt, men tack var hästen så :love:
Hästar är för himla bra varelser.
/Kattis på flummar humör :o

Jag skulle med vilja träffa någon sån där, alla jag träffat har berättat om så hemska saker man gjorde mot hästarna förr att jag absolut inte har äldre som förebilder när det gäller köra eller rida hästar, inte foder eller utrustning heller. Har bekanta som föder upp ardenners som jag aldrig skulle lämna en inkörning till, och jag har en bekant som kört hästar i militären i 10 år på heltid, men som jag heller aldrig skulle vilja lämna min häst till. Det är för gammalmodigt o bryskt för mig.

Ser hellre Anders E, eller rolf hedqvist som hästkarl att se upp till, eller tex Eva Lindström för att ta en kvinna. De har det gamla tänket PLUS allt det nya, det måste ju vara bättre?

Men du skrev ju att den är fruktansvärt tung. Varför inte använda lokselen då?
Jag är inte ute efter en ny vända i "vilken sele är bäst", jag är bara nyfiken.

Snigelfarmor vägrar erkänna att en loka e det bästa som finns. Hon vågar inte köra med den ifall hon blir beroende av den. :angel: :angel: :rofl:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
904
Senast: Angel
·
Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
343
· Visningar
23 675
Senast: Badger
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Samhälle Jag vill diskutera en sak som stör mig väldigt mycket och det är personer som ska lägga upp bilder på sina barn, men som ska maskera...
2
Svar
20
· Visningar
1 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024