Gräsgallor eller annat fel?

lakrits

Trådstartare
För fyra-fem veckor sedan upptäckte jag att min häst var svullen på vänsterbak strax över kotan där gallor brukar bildas.
Jag kikade på andra benet och visst, där fanns lite grann men inte alls i den omfattning som på det vänstra. Gallorna/svullnaderna var mjuka.
Givetvis kollade jag om det fanns hälta eller reaktion vid tryck men inte något i någon gångart.
För säkerhetsskull fick han stå i två veckor men det blev varken bättre eller sämre.
Pratade med veterinär som sa att jag skulle börja rida honom igen och om det blev värre svullnad och hälta så skulle vi ta en titt på det samt ultra ev.
Fick förklaring att han kan ha haft en reaktion efter tex. en vrickning men "gallan" kan finnas kvar där även om inte reaktionen gör det.

Sagt och gjort, jag har nu ridit han ca. 5 gånger och han visar ingen som helst reaktion på smärta i någon gångart. Dock tyckte jag att efter ridturen förrförra gången att "gallan" blev lite större men nojjig som man är så kan det ha varit inbillning, jag vet inte.
Nåväl...igår blev det bara promenad för att checka av men det blev inte större och ingen smärta/hälta.

Till saken hör att det är en haflinger av den lite grövre modellen, lite för grov för tillfället ;). Han har gått i en stor hage med 7 hästar till och det har funnits en del gräs, dock inte speciellt högt men det har varit en stor yta.
Kan det helt enkelt vara så att det är gräs/betes gallor?
Kan det drabba ett ben mer än ett annat?
Är det vanligt på raser/hästar som är lite kraftigare?

Jag vet att gräset har innehållit mycket socker i vår/sommar och att det var riktigt bra och det har väl sin betydelse också antar jag.

Nu går han dock i en hage som redan är nerbetad.

Sv: Gräsgallor eller annat fel?

Man ska vara lite observant på enkelsidiga gallor, men sitter de i kotsenskidan på en lite grövre häst på bete så skulle jag inte oroa mig. Håll lite extra koll bara.

Nu är jag ingen höjdare på gallor, men "snälla" gallor brukar gå ner när man ex. skrittat en sväng.

Min häst var lite gallig i början av betet och ibland när det är riktigt varmt, men dom är alltid borta efter ridturen, samt att det gäller alla 4 benen.

Nu är jag ingen höjdare på gallor, men "snälla" gallor brukar gå ner när man ex. skrittat en sväng.

Min häst var lite gallig i början av betet och ibland när det är riktigt varmt, men dom är alltid borta efter ridturen, samt att det gäller alla 4 benen.

Min gamla häst får "gallor" men det beror på blodcirkulationen och de går ner efter en stunds rörelse..men hur "andra" gallor fungerar har jag lite dålig koll på.
Har inte så stor erfarenhet av det.

Jag skulle tro att detta har med gräset att göra. Hoppas att det löser sig för dig.

Min förra fick gräs/sommargallor varje år. Mestadels på bakbenen och ngt. mer på ena. Ibland även fram, de kom alltid när gräset började växa och gick bort framåt hösten och höll sig borta vintertid.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
  • Låst
Hästvård Mitt 18 åriga sto med föl vid sidan står nu på klinik då hon fått fång i en hov. Hon har haft en senskada sedan 10 veckor tillbaka på...
21 22 23
Svar
445
· Visningar
64 445
Senast: Boj
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998
Hästvård När jag var 14, alltså 6 år sedan köpa ny häst då jag och min första häst växt ifrån varann då jag ville mera än de han hade kompetens...
2
Svar
26
· Visningar
4 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka