Sv: gräsbetessjukan??
Besked vi fått efter att en häst i vårt stall avlidit i förmodad grässjuka för en dryg vecka sedan är att det troligtvis orsakas av en svamp som heter mjöldryga och som sätter sig på blommande sädesslag och även vissa gräsarter. Den syns med blotta ögat men som jag förstått det INTE i den fas den befinner sig i när hästarna i så fall äter den - det s.k. honungsstadiet.
Den slår ut nerverna i tarmarna som då inte forslar födan vidare och tarmrörelserna upphör! Förloppet är snabbt och hästen som drabbades hos oss blev dålig på kvällen och dog morgonen efter. Mycket otäckt - han hade hemska plågor.
Detta är som jag uppfattat det efter samtal med veterinär på sjukhuset där hästen behandlades. Dock svävar även veterinärerna i stor ovisshet då det är en sjukdom som de inte är helt 100 på hur den uppkommer.
Vi har stängt av betet som hästarna gick på då det hände och flyttat dem till annan hage. Det känns dock väldigt nervöst med tanke på att vi inte vet om de andra bägge smittats även de. Inkubationstid och klart besked om "behandling" för det förmodade "infekterade" betet har jag inte kunnat få. Vissa säger - plöj upp och andra säger bränn betet. Dock känns det inte lockande att sätta hästar där igen!