gräsbetessjukan??

K

kivanna

Vad är det ,vad sker då och hur får dom det? mvh (tas upp lite på tråden ridning.)

Sv: gräsbetessjukan??

Besked vi fått efter att en häst i vårt stall avlidit i förmodad grässjuka för en dryg vecka sedan är att det troligtvis orsakas av en svamp som heter mjöldryga och som sätter sig på blommande sädesslag och även vissa gräsarter. Den syns med blotta ögat men som jag förstått det INTE i den fas den befinner sig i när hästarna i så fall äter den - det s.k. honungsstadiet.
Den slår ut nerverna i tarmarna som då inte forslar födan vidare och tarmrörelserna upphör! Förloppet är snabbt och hästen som drabbades hos oss blev dålig på kvällen och dog morgonen efter. Mycket otäckt - han hade hemska plågor.
Detta är som jag uppfattat det efter samtal med veterinär på sjukhuset där hästen behandlades. Dock svävar även veterinärerna i stor ovisshet då det är en sjukdom som de inte är helt 100 på hur den uppkommer.
Vi har stängt av betet som hästarna gick på då det hände och flyttat dem till annan hage. Det känns dock väldigt nervöst med tanke på att vi inte vet om de andra bägge smittats även de. Inkubationstid och klart besked om "behandling" för det förmodade "infekterade" betet har jag inte kunnat få. Vissa säger - plöj upp och andra säger bränn betet. Dock känns det inte lockande att sätta hästar där igen!

Sv: gräsbetessjukan??

Min häst står precis bredvid en hage där dom har fåt gräsbetessjukan det är 2 som har dött och en som står på dropp.

alla i den hagen jag ståår i är helt stresade vi vet inte hur vi ska gör.
vad tycker ni man ska göra byta bete eller ha dom kvar och hoppas på det bästa eller?

Jag vill inte att min häst får sjukan :confused:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 474
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 164
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 169
Senast: Kilauea
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
136
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka