Gräsallergi???

Trådstartare
Har i några år trott att pållen haft knott allergi, men nu tror jag att hon har gräsallergi. Det börjar vid den här tiden, och för ca 4 dagar sen fick hon äta gröngräs (har nästan inge gräs i hagen) och 2 dagar efter började allegin. Jag menar att knotten har ju funnits ett tag nu på våren så de har ju tagit några veckor isåfall att eksemet skulle ha börjat. Så det låter väl mest troligt att hon är allergisk mot något i marken. Ska göra ett experiment med henne nu och ha henne i en grushage i ca 1-2 månader och se om det avtar. Vad tror ni/ eller vad vet ni om det här, vill ha massor med tips. Hon lider så mycket så jag orkar snart inte med det här :( ( jag vet att man kan göra allergitest, men det får de ju nästan aldrig ut något av men blir det att jag måste göra det så ska jag ju det också.) :banana:

Oftast uppstår en instabilitet i tarmen vid betessläpp, och detta kan ge upphov till bla klåda. Du kommer säkert att få ett resultat av att ställa pållan i grushage, men du kan också prova att ge probiotika och se om inte symtomerna försvinner.

Probiotika är snälla bakterier, typ mjölsyrebakterier som hjälper till att skydda bla tunntarmen. Därför är det egentligen bäst att tillföra detta ett litet tag innan betessläpp, och sen trappa ned succesivt. I vissa fall har hästen en så känslig mage, att det krävs detta genom hela sommaren.

Själva allergi, hur ser den ut?? min pålla får hårda knölar på kroppen och kliar sig nått så kolosalt över hela kroppen. Detta fortsätter hela sommaren.

:bump:

Hur det ger sig i uttryck kan ju variera, vissa hästar kliar sig bara i manen och andra över hela kroppen. Men är du säker på att det inte är knotten, så är det väl gräset kvar då. Hur är avföringen, normal men normal färg eller annan kulör. Lösare med annan kulör?

Antingen kan du hitta en återförsäljare nära dig här, http://www.equimins.se/ eller köpa direkt.

Dels finns en variant som heter Pro-Bio och den finns nog som fodertillskott, sen har jag själv användt ren Probiotika som jag hittar på denna sida under hälsa och vitalitet.

Sv: Gräsallergi???

intressant det där du säger om Probiotika, hur använder an det? ger man det i kraftfodret?

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
434
Senast: Unafraid
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
828
Senast: ryujaneiro
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 243
Senast: lizzie
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 476
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar