Sv: gräs?
'..
Med andra ord om häste blir illa misshandlad som liten så spelar inte det nån roll för den senare i livet?
Så hoppas jag verkligen inte att du resonerar. Visst är det för ens eget bästa man har och håller på med hästar, men det borde ändå vara av kärlek till
hästen. I ditt fall får jag intrycket om att hästarna ska finna sig i och leva lyckliga och måtte de inte bli sjuka eller halta, för att du ska rida. Varför betäckte du stoet om det var en ridhäst du ville ha? Kan man inte bärga sig och låta stoet få vara den mamma hon så väl förtjänar att få vara sä är det ju bättre att låta bli. Men nu är ju föler dessutom redan fött. Varför inte då bärga dig ett tag och ge föling en ordentlig chans att ha det bra ihop.
Du drog parallellen tidigare om att det skulle vara samma som att mammor inte fick lämna hemmet.. OM vi nu tvunget ska jämföra med människor;
Jag tror snarare att du ska fundera på om du inte snarare ska jämföra det imed att det finns mammaledighet. Mamman går inte på jobb under första tiden efter födseln, sedan brukar man nog vanligen trappa upp det. Kan du inte ge ditt sto mammaledighet till föling är 5 månader och mellan månad 5 och 8 trappa upp och sedan vänja av?
Jag har ju inte med det att göra men är nyfiken på vilken sjukdom där endast ridning är den enda fungerande medicinen. Jag vet att ridnning är super ur många synpunkter men det måste ju finnas annat som fungerar.
Nej jag tror att allt sätter sina spår, och ser absolut inget fel i att prova att duscha av hästen en riktigt varm dag då hästen tycker det är skönt. Mamma häst står o njuter när hon duschas, och den som skrev ang panik... alltså, seriöst? av vatten? mina hästar får iaf inte panik av en sån banal sak.
Jag tror inte att föling kommer att dö av denna för tidiga potträning, men varför? Jag kan inte förstå varför det inte finns någon gyllene medelväg. Det verkar inte finnas något mitt-emellan för dig. För mig så kan min 08;a fortfarande inte mycket om man jämför med ditt, hon går fint i grimma-grimskart, lyfter hovar lös i hagen, står snåallt uppbunden i stallgång, geter sig vettigt när hovslagare kommer, alla kan hantera henne etc. Till hösten ska jag prova lägga sele på henne och sakterliga börja tömköra för att sedan se om det inte blir inkörning (beror på om jag kan köpa en vagn i år, mycket som kostar nu). Planen är att lägga sadel på henne när hon är 2,5 och börja hänga på henne i samma veva. jag ser ingen anledning att lägga sadel på ett föl, det brukar vara helt odramatiskt att göra det som unghästar.
Fortfarande ingen som kunnat bevisa att det är skadligt för fölet, bara att det skulle vara "omoraliskt" enligt en del här...
Men om det INTE gör nytta, och inte finns bevis på att denna för tidiga pott-träning dödar eller åtminstånde gör lite skada, så är det ganska tydligt att det är för att du använder föling som en lekkamrat för att stilla dina egna behov, igen.. Precis som med mamman.
Att ha djur anser jag är för ens eget bästa, absolut, annars hade man inte gjort det. MEN det finns gränser på när man kanske inte skulle skaffat ett djur, jag funderar på om du inte ska sätta dig ner och fundera på om du verkligen inte skulle skaffa en moppe istället? Låter säkert som en korkad idé, men den kan köra runt din när du vill, du kör bara till verkstaden och fixar så är den hel igen.
åter igen, man skaffar ett djur för sitt egos skull, men man tar på sig ett enorm ansvar. Man ska se till att djuret har det så bra den möjligen kan, som den djurart den är fast fungerande till det du vill ha den till, inte som baby, maskin eller något annat.
[/QUOTE]
CK nej den hade jag visst missat, du vet att man kan ge mineraler vid sidan om med va? Bonden jag brukar köpa hö ifrån brukar inte ha så där jätte mkt fosfor i höet så det har jag hemma "sen gammalt".[/QUOTE]
Gissar att du då räknat foderstat, vilka mineraler och vilka mängder klarar att rätta upp en lucernegiva på 15 kg/dag? (jag vet inte ens om jag hade lyckats få min glupska häst att äta det tillsammans med alla kilo hö).
Det är med blandade känslor jag läser tråden, jag blir så glad av alla generösa råd du får och så ledsen över att du inte inser att du inte är ofullkomlig i ditt hästkunnande.
OM du visste vilka kloka människor som du borde se upp till som delar med sig i denna tråden borde du skatta dig lycklig att de lägger tiden på att hjälpa just dig.
OM vi säger att Kyra Kyrklund hade haft din inställning till att lyssna och sortera ut guldkorn är jag övertygad om att hon inte varit där hon är idag. Nu vet jag inte vem "distansgurun" är, men jag är säker på att även denna har lyssnatr en massa, sorterat, provat och sorterat igen, inte bara stängt av och insett att den har rätt och därför inte behöver fundera på om något skulle kunna bli bättre.
/U