Sv: gräs?
Vad jag inte fattar är att om du har fölmärren inackorderad på ett ställe där dom skall ta hand om henne så är det ju deras skyldighet att fodra på henne så att hon mår bra.
Är det inte det du betalar för???
Inte skall väl du behöva trixa med foderstater då?
Ser dom att hon tappar vikt så är det ju deras jobb att se till att hon får mer äta/ maska vid behov/ställa in henne för vila/byta till bättre bete/kolla tänder med hjälp av veterinär/ ändra flocksammansättningen eller vad nu felet ligger.
Om inte..så har du henne på fel ställe.
AM
Jag håller helt med, och det är där skon klämmer, att det har visat sig att den välrekommenderade stallägaren har ganska sjilda åsikter om vad osm är lämpligt att göra i den här situationen och inte är så intresserad av att helt enkelt ge henne vad jag säger!!!
Och japp självklart är det det jag betalar för, jag letade ordentligt efter ett ställe där hon kunde få gå i stoflock så att fölis har kompisar och där det är bra bete och även då nog med stödfodring, eftersom jag visste att hon behövde det.
Nu har det visat sig att stallägaren helt enkelt har väldigt skjilda åsikter (vilket ju är ok normalt sett sålänge dom ändå gör som ägaren vill när det komemr till instruktioner) men att hon känner sig berättigad att helt enkelt bestämma mer än vad som är rimligt, såsom mängd foder (vilket jag sjläv köper ändå så är inte som att stallhyran begränsar mängden ekonomiskt eller nåt sånt) eller VAD för foder (ävne när det bara är frågan om kraftfoder vs. kraftfoder, hon gilalr sitt jäkla groov 90/125 o det är inte alls så lämpligt i mitt stos fall, hon behvöer först o främst MER, vilket betyder ltie andra foderrutiner, men som du säger så tycker jag man har en viss skyldighet att ordna o justera det praktiskt om man hyr ut stallplats till fölsto som man visste i förväg har ltie viktproblem. Det är ju inte frågan om nåt jättekrångligt, bara att hon får ltie mer tid på sig och att hon kan få tex. betfor eller nåt 'gott' så att hon äter maten även när hon är kräsen, men det 'får' jag inte för det är för krångligt.)
Dock är stallägaren väldigt bra för övrigt, och hanterar hästarna bra och Elsa trivs där mentalt väldigt bra etc. men jag skulel aldrig kunant tänka mig att en vuxen person kunde tro att dom får betsämma sånt när dom inte äger hästen, det frågar man ju inte när man diskuterar stallplats liskom, om man får ge hästen det fodret mans jläv väljer och betalar för, och om man får ge så mycekt den behvöer. Det säger sig ju självt. Trodde jag.
Ialalfall så letar jag som sagt efter något som är lämpligt men man kan ju som sagt inte bara panikflytta sto+föl, och hon dör ju inte som sagt men hon är min älskling och i längden hålelr det här ju inte så jag vill såklart fixa det så fort det går.
Jag har dock pratat med min veterinär, som haft kontakt med mig o stoet hela tiden jag haft henne sen i vintras, och han ska hjälpa mig med kontakten/ informationen ifall hon vägrar att ändra fodersituationen (självklart har jag sagt till henne men är inte hundra på att hon kommer..utföra det jag instruerat eftersom hon inte tycker det är nädvändigt)
Det är svårt med folk som tycker att dom har TOTALT rätt, och inte respekterar helt att även om dom hade det så är det ändå inte deras beslut.
Men, jag vill inte prata skit om stallägaren, som sagt hon är väldigt bra på många sätt men det har bara visat sig att vi ser saker väldigt annorlunda när det kommer till vad för hull hästen är i o foder.
Jag strävar efter att göra det bästa det går av hur det är nu, och flytta till något bra och hållbart så fort det är möjligt.
Oavsett dock så är hästen kräsen och behvöer ett hög MJ foder med måttlig Smrp, som smakar gott