Sv: gräs?
KL
Jag är glad att tråden vekar ha vänt till en lite positivare ton sista sidan eller så och foder råd är ju alltid bra när det är framlaggt respektfullt, oftast så kommer man ju ingenstans hur väl man än menar om man uttrycker sig fel eller på ett sätt som gör att personer känenr sig angripna.
Inte att jag säger att Kimmis ens behöver alla dessa råd eller gör det, det får man ju ha sina egna åsikter om.
Men, iom. att jag också har ett tunnt sto med föl (3 veckor) så hoppas jag det är ok (Kimmis?) om jag kunde få nåt tips på nåt kraftfoder med RIKTIGT högt MJ värde/ kg som man ändå kan ge mycekt av om det behövs.
Problemen som finns, förutom själva hullet då såklart, är ;
1) hon står på lösdrift och blir fodrad i krubba 2ggr per dag, så det behvöer ju vara så koncentrerat som möjligt eftersom det tar evigheter att äta upp annars och det blir för mycekt på en gång så att säga.
2) hon kan vara lite kräsen :/, och har matvägrat lucern och flera kraftfoder under dräktigheten, delvis därför hon är tunn nu
. (nu äter hon igen men verkar ändå vara kräsen)
3) det kan itne vara nåt foder som är 'krångligt' att fodra, då det är ett större stall och det helt enkelt inte finns möjlighet att stå och mixa o fixa o blötlägga och så för hästarna.
(inte jag som fodrar, om jag kunde skull jag och jag letar lämpligare stallplats då jag är väldigt misnöjd med hur detta har blivit sen jag flyttade in, stallägaren har helt enkelt bristit rejält i kommunikation och respekt och har sina 'åsikter' och 'regler' och vägrar att ändra dom, det är idiot saker som att jag inte kan fodra som jag vill men jag försöker göra bästa av situationen tills jag hittar ny fungerande och långvarit stallplats)
4) Efter konsultering med veterinär i ett halvår nu nästan, och provat allt möjligt, så verakr det som att hon behöver en ltie lägre kvot än man normalt sett förväntar sig av ett avelssto, dock så vill ajg uppnå det genom att höja MJ, inte sänka SMRP. Hon får dock protein gallor om man ger för mcyetk SMRP märkte jag så så mcyekt det 'går' utan att det är negativt.
Hittils har hon fått variernade kraftfoder som hon nobbat, och luvern då som hon helelr inte vill ha, iallafall inte i några mängder.
Vad jag kunnat få i henne är riskli ihop med kraft groov 90 (fast det är inte mitt val av kraftfoder ALLS utan stallägaren som helt enkelt tyker hon har rätt att bestämma foder! Jag har haft Revital Cubes ihop med riskli o lucern innan, men sen vägrade hon på allt o då provade vi liskom vad som fanns o groovet åt hon av lite då men nu äter hon bättre och jag känner inte att det är idealt för henen på något sätt. Därav letar jag nya idéer)
Såååå...som sagt, det största problemet är att hitta ett högkoncentrerat 'gott' kraftfoder med mycekt MJ! proteinet går at få in för hon käkar riskliet utan störe problem o det går ju öka på.
Har öven gett henme maxdoser av olja men det var inte nog för att få upp i hull.
Hon har fri tillgång på hö och bete, och kan alltid gå in på nätterna om hon vill. Rids inget. Är 5 år.
Sååå.....snälla inga påhopp här nu när jag lägger ut bild.
Jag själv tycker hon ser hemsk ut och är mycekt medveten om hull och hela situationen, vet. som sagt är invilverad o har varit hela tiden och hon är inte sjuk eller nåt, det har varit frågan om otur och kräsen häst.
en vecka sedan, alla foton tillhör Kimms!
mina fula bilder haha!
från i förrgår. (för att man ser där hon är så tunn vid svansen liskom
)
För övrigt så är detta taget prvis vid ingången till lösdriften, det är tre ston totalt med föl och rejält bete, men som sagt hon har också fri tillgång på hö och stödfodras 2ggr per dag med kraftfoder, men som sagt, stallägaren och jag har stött på ett...dead-lock kan man kalla det, så jag får göra det bästa av situationen och försöka hitta ett stall som fungerar långvarigt och har normala folk i det.
Så SNÄLLA jag vill genuint ha tips på ett foder med främst jättemycket Mj i, eftersom SMRP kan jag öka på genom riskliet sålänge kraftfodret i fråga har 'måttliga mängder' SMRP, typ minst runt 80g/kg eller nåt sånt, men gör självklart inget om det är mer, men inte galet mcyekt heler då det blir för hög kvot för henne o då är det samma problem med att få in mer MJ.
Tack på förhand och som sagt, snälla tipsa!
Och för att åter igen förklara, så är detta inte ett fall av hemmablind o inte har gjort nåt åt det elelr nåt sånt, det är omständigheter som itne har kunnats hjälpa.
Eventuallt så stör hennes tänder henne lite, men det gick inte åtgärda när hon var dräktig pga, risken för fölet sa min ATG klinik, så det ska bli gjort nu nästa månad, men det är inte ens säkert att dom stör henne när hon äter, men *kankse* liiiiiiite.
Och hon gillar INTE blötlagt lucern, det spottar on bara ut! har öven provat torrt men det var inte helt poppis heller.
tack!