precis som någon annan skrev så syftar jag på det du skriver eller rättare sagt det du skriver allt du GÖR.
För det första verkar du lyssna oerhört lite på vad som skrivs till dig här, du bad om hjälp och du har i flera inlägg fått konkreta råd där inte mycket verkar ha gått in.
I våras halkade jag in och började läsa på om Foal imprinting, jag läste en hel del om olika läror där detta ingår, i samtliga står att man ska tidigt vänja fölet vid så mycket som möjligt men INGENSTANS fanns något om sadlar, tömkörning etc
Nån måtta får det väl ändå vara. Ditt föl är inte välhanterat, det är
överhanterat.
Du säger att du är utbildad på foder? o ändå känner du inte till tex soja eller har en susning om färdigfoder, om man nu räknar sig som utbildad på foder så har man iaf i min värld gått sådan utbildning på gymnasiet eller senare och med tanke på ditt nick och hur du skriver så gissar jag på att det inte var överdrivet många år sedan du utbildades på det så så mycket borde inte trillat ut. Jag kommer själv i håg grunderna man lärde sig första åren på teorin på ridskolan (o det börjar närma sig 20 år
)
Betäcker man sitt sto så får man ett nytt ansvar, stoet är bara inte stoet längre och är inte en ridhäst längre utan en mamma i första hand. Hennes största prioritet ligger i att vara med fölet. Mitt eget ena sto ska säljas och jag hade planer på att smått sätta igång henne ganska tidigt, men eftersom hon tunnade ur lite och samtidigt gav dåligt med mjölk var det bara att lägga planerna på hyllan tills ett senare tillfälle, visst ser jag att mitt sto också är rastlöst och hon är faktiskt föga intresserad av sitt föl och har "gett" bort det i princip till mitt andra sto men jag låter dom vara ändå.
Du har hästar av en självisk anledning, det har vi allihopa och det finns ingen som kan säga nåt annat, i ditt fall mår du fysiskt bra av det, jag mår psykiskt bra av att bara vara hos hästarna, andra rider för sitt eget höga nöjes skull eller för sin hälsas skull dvs motionen. Andra tar hand om hästar som farit illa men eftersom dom gissningsvis mår bra av sin goda gärning räknas även dom som själviska
Andra har hästar för att de tjänar pengar etc etc
MEN om du nu vet att du måste rida för att må bra så får man ta reda på innan vad som händer när man betäcker sitt sto, kan man rida så gott som hela tiden eller inte, om man nu läser på så inser man att det kan man inte, ibland kan man knappt rida alls och då får man ta beslutet att antingen avstå att betäcka eller skaffa sig en annan ridhäst under tiden.
Du har själv ingen forskning eller kan redovisa riktiga källor på det du säger (som det här med att lungor o hjärta blir bättre av dräktighet) men du ska ha källor till höger o vänster, att ha en guru/mentor i all ära men lita inte blint på allt människan säger. Den verkar ju inte vara riktigt klok i huvudet den heller.