Gräs eller grus???

M

My Beauty

vad föredrar ni att hoppa på gräs eller grus???

Jag själv föredrar grus då jag känner mig mer osäker på gräs.

men vad tycker ni??lägg gärna in bilder då ni hoppar på erat favo underlag.

Sv: Gräs eller grus???

Jag föredrar att hoppa på gräs bättre än grus. för grus dammar så, om man bara har gräsbroddar när man hoppar på gräs så är det ingen fara att man ska halka. Fasst gummiflis är det allra bästa, det har vi i våran paddock vid stallet. :)

om man ska hoppa påå gräs så måste det vara en bra gräs bana... en som är jämn och som inte helst lutar för mkt.
grus banorna måste vara vattnade annars ser man ut som en grottmänniska efter man har ridit där...

Jag tycker mest om att hoppa på grus alltså i paddocken men terränghinder är också trevliga! :)

jag tycker grus! inte lika halt (även om man har broddar på gräs). Men jag tror min häst skulle svara gräs! blir mkt gladare pågräs :D

Beror på hästen. Våran ena går som tåget på gräs medan den andra blir väldigt försiktig...

min häst blir lite mera på bettet när vi hoppar på gräs. så det går fort som f#n ibland, då känns det som man ska gå omkull när som helst...

Det där håller jag med om - beror på hästen. Min äldre (snart inte min längre, på g att säljas) älskar dom stora gräsbanorna när det finns mkt galoppsträckor. På grus känns det mer instängt tycker jag, ofta lite mer inomhuskänsla. Åtminstone på banorna här runtom i Uppland, dom grusbanorna är rätt små. Min nya har jag bara startat 2 ggr, båda på grus så jag vet inte vad han säger om gräsbanor.

Men alltså, inte mkt går upp emot stora, härliga gräsbanor! Är dom bara hyfsat jämna så är det så lovely! :D ;)

Hästar trivs olika bra på olika underlag.
En av mina hästar, en ponny som är stensäker tycker verkligen inte om gräs. Hon är broddad i alla skorna men hon tycker ändå att det är obehagligt.
En annan däremot gillar gräs, hon känner väl friheten eller nåt ;)

Har bara hoppat med min pålla på gräs en gång och hon blev lite försiktig, hon tycker även det är otäckt på vintern när det är halt, vill förmodligen ha bra grepp. Överlag hoppar hon sämre om underlaget är hårt och vissa gräsbanor kan bli torra o hårda på sommaren utan regn. :idea:

beror helt på... ibland grus och ibland gräs.. bara det inte blir tungt och upptrampat så går vilket som bra... om det är snorhalt så staartar jag inte kan jag ju också säja... men inget slår en stor välgjord gräsbana med anlagt gräs och inte typ en hage..... hästarna gillar bäst gräs

föredrog gräs när jag red ponny, alla mina ponnysar gick mkt bättre på gräs!

min storhäst har jag inte hoppat än :p tror hon går bättre på grus men jag vet inte!!

grus helt klart! Gräs är så opålitligt , jag tycker det hänger så mkt på vädret om man ska va på gräs ..

Jag tycker det är trevligt med gräs, om det inte är halt och är plant underlag. Hästarna blir mkt piggare då också. Grus är också trevligt om banan inte är för tung och dammig. :smirk:

Grus! Känner mig som dig lite osäker. Men det kan nog vara för att min häst har en tendens till att halka på gräs också, även med broddar. :p

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 398
Senast: MalanMjöl
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
413
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 224
Senast: tanten
·
Hundträning Hej jag har fått ta även en schäfer på 2 år som är oplacerad pga av föra ägaren hade misshandlat henne, Hon är osäker men tillgiven...
Svar
1
· Visningar
324
Senast: Springer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka