"Gräns" för skonsam ridning??

K

kusinvitamin

Hej!

Här kommer världens flummigaste fråga. ;)

Jag undrar bara om det går att säga vid vilken nivå det är man rider så skonsamt för hästen som möjligt? Är det någon som förstår vad jag menar då?
Alltså, måste man ha kommit upp i t.ex. medelsvår innan hästen jobbar bra och rätt eller måste man ännu högre eller finns det ingen gräns alls? Finns det bara bra ridning (anpassat efter hästens kondition/styrka) eller sliter det alltid mer när hästen fortfarande är mindre utbildad och därmed kanske belastar ojämnt? Allt förutsatt att ryttaren är bra så klart!
Klockan är kanske alldeles för mycket för att kunna formulera funderingar på ett vettigt sätt men det är något jag tänkt på länge. Jag rider på ridskola och vill självklart rida så skonsamt som möjligt samtidigt som jag vet att jag inte är världens bästa ryttare. Jag vill också så klart bli så bra som möjligt, men finns det en "gräns" där det åtminstone för hästen är bättre att vara över, jämfört med under, så jag iaf kan sikta på något som inte är helt orimligt? Jag kommer förmodligen aldrig rida Grand Prix :angel: , men om jag en dag skaffar häst behöver jag kanske inte ha det målet för att ändå ha en frisk och glad häst som håller länge menar jag.
Oj vad konstigt det låter men det är svårt att förklara. :o :D Är det någon som förstått något av svamlet får ni jättegärna dela med er av era tankar/åsikter! ;) :)

Sv: "Gräns" för skonsam ridning??

Nej, det tror jag inte. Alla hästar är ju individer med olika fysiska förutsättningar och de behöver olika arbete för att må så bra som möjligt.

Det enda du kan göra för att rida så skonsamt som möjligt är nog att använda sunt förnuft. Hur bra hästen än går så sliter det om du rider för mycket. Det du kan göra är att hela tiden försöka ha en så ändamålsenlig form som möjligt, om du har egen häst eller ansvar för en hästs träning så måste du också tänka på att jobba hästens muskler i omväxlande arbete. Däremot så finns det ingen gräns i klasser på tävling som säger om du rider skonsamt eller inte. En yngre häst med en ryttare som inte tävlat kan mycket väl gå fantastiskt hemma med skonsam ridning, bra arbete och fin form men ändå bara välja låga klasser på tävling.

Blev lite konstigt men hoppas att du förstår :smirk:

Självklart måste den fysiska påfrestningen, som all ridning är, ligga på en nivå som hästen klarar av. Dvs en häst kan inte krävas utföra "svårare" rörelser (för den individen) innan den lärt sig arbeta med kroppen på ett lämpligt,bra sätt. Den som lär hästen detta är ju då ryttaren så gränsen (om man antar att hästen inte har några fysiska begränsningar, handikapp) är ju på sätt o vis ryttarens förmåga och kunskap (och känsla)

det är min uppfattning iaf...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 423
Senast: Solstig
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 821
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar