Grannens elaka katt spöar min lilla!!

Sv: Grannens elaka katt spöar min lilla!!

Jag förstår mycket väl vad du menar Maylav, jag håller bara inte med dig.
Vill du vara säker på att inte din egen katt ska råka illa ut är det hålla den inne du kan göra. I övrigt har naturen sin gång i kattvärlden.

Du kan be grannen kastrera sin katt, men det är också ungefär det du kan göra. Med det förslaget kan du förklara hur grymt det är att deras kisse gör en massa andra kissar på smällen, som föder ungar som måste tas ihjäl.
Och visst - du kan låta din hund vakta gården också.

Nej, Maylav menar inte normala kattslagsmål.
Hon har fått en katt hem till sig som nästan blivit manisk. Som inte flyttar på sig och är kvar för att terra hennes katt.
Den katten är inte på sitt revir, den har sitt hemma.

Att katter kommer och går, det får man räkna med. Att det blir lite gruff emellanåt, inget att göra åt. Men om det blir som här, överdrivet, då ska man inte behöva ha sin egen katt inne för att den ska slippa få stryk dag efter dag efter dag.

Vi har genom åren fått några sådanahär katter till vår fastighet, iof har ägarna vägrat och kastrera, där en hagelpatron var sista utvägen.

Den katten är inte på sitt revir, den har sitt hemma.

Vi har genom åren fått några sådanahär katter till vår fastighet, iof har ägarna vägrat och kastrera, där en hagelpatron var sista utvägen.

Grannkatten har uppenbarligen sitt revir upp på hennes tomt, så den skyddar det.

Du är glad att du inte har mig till granne. Hagel i arselet är inte skönt.

Knapp.

du kan inte tänka dej att betala grannkatten kastrering då? kostar väl bara en 500 kr? vet att du inte ska behöva det igentligen. tråkigt att behöva skjuta den.

Du är glad att du inte har mig till granne. Hagel i arselet är inte skönt.

De katter som haft detta beteende har inte heller tillbringat i pricip någon tid där de egentligen bor.
Och jag har pratat med ägarna flertal gånger men de har inte kunnat lösa problemet, antagligen eftersom de vägrat kastrera.

I dessa fall har det accepterats skott.

Att du, om du skulle vara min granne med en katt som i princip permanent bosatt sig hos mig och utöver det har maniska diktaturfasoner, inte skulle gå att diskutera en lösning med eftersom du har åsikten att din katt får vara där den är och alla andra katter som får stryk ska hållas inne om det inte passar, isf skulle sätta hagel i arslet på mig talar bara för att du är likadan privat som du är här på buke med att framföra dina besynnerliga åsikter.

Bra idé. Inte riktigt rättvist, men det kan räcka med att bara erbjuda det. Eller tipsa att man kan söka bidrag ur kastreringsfonder. Det är lite skämmigt och då kanske man ger med sig... Annars är en femhundring värt det, tycker jag. Hellre än att börja skjuta osv...

Knapp.

du kan inte tänka dej att betala grannkatten kastrering då? kostar väl bara en 500 kr? vet att du inte ska behöva det igentligen. tråkigt att behöva skjuta den.

Tyvärr så förekommer det ställen på landet där det kanske finns ett tiotal katter, okastrerade. Inte ovanligt att de får lite halvtaskigt med mat också.
Då är det normalt att en del iaf, mer eller mindre söker sig hemmifrån.Om man får en sådan katt hem till sig, som dessutom har ett aggresivt beteende och därför inte fungerar med ens egna katter, och att kattägaren utöver det skiter i situationen, då kan avlivning vara en utväg.
Givetvis pratar man med kattägaren först, om det finns någon.
I regel handlar detta om okastrerade hankatter.

Om man ringer min kommun om lösspringande okastrerade hankatter klassar de det som djurplågeri, vilket de också ordagrant säger.

Med andra ord kan TS ta kontakt med kommunen och säja att det förekommer djurplågeri, och bli av med katten på så sätt..? men känns som att dom kommer ta bort den då :( eller hur går det till?

Att du, om du skulle vara min granne med en katt som i princip permanent bosatt sig hos mig och utöver det har maniska diktaturfasoner, inte skulle gå att diskutera en lösning med eftersom du har åsikten att din katt får vara där den är och alla andra katter som får stryk ska hållas inne om det inte passar, isf skulle sätta hagel i arslet på mig talar bara för att du är likadan privat som du är här på buke med att framföra dina besynnerliga åsikter.

Jag säger bara att den som sätter hagel i min katt riskerar samma behandling.

I övrigt - håll dig till sak!

kastrerar du inte dina katter?

kastrerar du inte dina katter?

Självklart gör jag det.

Men oavsett skäl, så skulle folk som ger sig på mina djur riskera att råka väldigt illa ut.
Om de attackerar MIG spelar mindre roll, men katterna ska de låta bli.

Nej, men självklart måste varje kattägare ta sitt ansvar och det har inte ts granne gjort. därför får ts lösa problemet själv. Ts skriver att hon inte vill ta bort katten i tidigare inlägg. och då tror iaf jag på henne.
Allting handlar ju om ansvar i denna fråga och ts har ju tagit upp problemet med den andra kattens ägare, som då tycker katten är gullig, unjefär. vad skulle du gjort i samma situation?

Jag tycker absolut att man ska ta ansvar på det viset att man kastrerar sina katter. Däremot kan man inte hålla dem under uppsikt.

Att gå så långt så att man skadar eller dödar någons djur för att de stör gör man däremot inte, oavsett vad de gör. De inläggen var inte riktade till TS.

Jag skulle ha tagit fram slangen i första hand. I andra hand skulle jag erbjuda grannen att betala kastrering av katten.
Hade jag haft hund hade jag haft den ute på gården.

Ts har ju försökt skrämma bort den (vill jag minnas att jag läste?)
men dedt funkade inte och nu kom hon till forumet oh bad om hjälp. och eftersom du ger samma tips som vi andra har vi inget mer att diskutera om det :P:)

Jag säger bara att den som sätter hagel i min katt riskerar samma behandling.

I övrigt - håll dig till sak!

Jag skrev inte att jag skulle sätta hagel i din katt, utan att om den var manisk aggresiv på ett annat ställe. Det är det bekymmret TS har.

Du rådde henne att hålla sin katt inne, man fick acceptera att andra katter gör såhär.

Jag tycker tvärtom. Hon har rätt att ha sin katt ute på sin tomt utan att det hela tiden sitter en vidrigt, elak hankatt och väntar...

Går inte det att lösa med grannen, och att problemet är långvarigt, så herregus, skjut katten!

Man är inte skyldig att härbärga andras problemkatter på sin egen fastighet.

Och hagel i min röv, som du skrev, är det att hålla sig till sak?

Och hagel i min röv, som du skrev, är det att hålla sig till sak?

Det var inte vad jag skrev och det har absolut inget med dig som person att göra, utan enbart sådant som kan hända om man tar till så drastiska metoder som att mörda andras djur.

Ts har ju försökt skrämma bort den (vill jag minnas att jag läste?)
men dedt funkade inte och nu kom hon till forumet oh bad om hjälp. och eftersom du ger samma tips som vi andra har vi inget mer att diskutera om det :P:)

Nej, det är väl mer ansvarsfrågan som kan diskuteras.
Men jag tror inte vi kommer längre där heller.
Vissa hävdar att ansvaret är grannens, somliga att ansvaret är TS.

Med andra ord kan TS ta kontakt med kommunen och säja att det förekommer djurplågeri, och bli av med katten på så sätt..? men känns som att dom kommer ta bort den då :( eller hur går det till?

Nja, det beror på. Jag har haft en del kontakt med kommunen angående detta eftersom man inte får skjuta katter hejvilt och hursomhelst.
Men om jag får hem till mig , och det är alltid hankatter, undantagsvis någon kattunge emellanåt, katt som är vanvårdad, undernärd, och har sjukdomar, ögoninflammationer, hosta, ohyra, kallbrand osv,osv, då får vi skjuta.
Men man måste förstå att det inget hem finns till katten i den bemärkelsen att de då inte går någon annanstans.
Jag har genom åren försökt ta omhand, men har lärt mig att prognosen är dålig. De är alltså i så dåligt skick när de kommer att det visat sig även inre organ antagligen varit skadade och det är inte ovanligt, fast de får vård att de ändå självdör efter ett tag.
Ibland har jag tagit ut veterinär som skött om avlivningen.

Men som i fallet ovan är det lite lurigare.Man får inte skjuta olovandes. Men om katten har ett beteende att den i princip alltid är på fel fastighet, och där skapar olägenhet, då får ägaren ta ansvar över sin katt. En kastrering brukar räcka.
I våra fall har vi efter samtal fått lov att skjuta katterna då de varken iddes kastrera och inte heller iddes något annat.En del bryr sig inte särskilt.

Det var inte vad jag skrev och det har absolut inget med dig som person att göra, utan enbart sådant som kan hända om man tar till så drastiska metoder som att mörda andras djur.

Jag skulle faktiskt inte sätta hagelbössan i någon människa av någon anledning.

Jag skulle faktiskt inte sätta hagelbössan i någon människa av någon anledning.

Nej, där är vi ju olika.
Mina djur är viktigare för mig än människor jag inte känner, så är det bara.

Fast sannolikheten för att jag skulle hitta på betydligt mer raffinerade saker än hagelbössan ligger närma till hands.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 311
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Vi har fått en riktig ”katt-boom” på gatan, med flera grannar som skaffat katt nästan samtidigt (eller om alla katter tillhör samma...
Svar
2
· Visningar
1 807
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Ja så seriös blev denna trådrubriken men börjar bli riktigt förbannad vid det här laget... Har själv två katter, honor som mestadels är...
2
Svar
21
· Visningar
1 766
Senast: Idas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar