Grannens elaka katt spöar min lilla!!

Sv: Grannens elaka katt spöar min lilla!!

Njaa.. jag har haft honom i 1,5 år. Förut höll min gamla katt den här grannkatten på plats, men nu är gammelkatten så gammal att han inte orkar. Men slagits har grannkatten alltid gjort och just på den här lilla stackaren i 6 månader till och från vilket resulterat i en penicilin kur, avbiten örsnibb och mängder av sivsår.

men vad säjer den andre kattens ägare då? någon av dom måste ju bli innekatt/avlivas för så här går ju inte hålla på :(

Faaast det där stämmer inte helt. Faktum är att grannen har ansvar för att se till att deras katt inte orsakar skada.

Visst, jag är inte dum.. Den katten förstår ju inte att detta "revir" borde vara min lilla fega katts. Men faktiskt så är det dem som ska ha sin katt inlåst som är den som orsakar skadaninne på MIN tomt.

Djurvärlden ändrar sig inte för att några icke kattkunniga hittat på en lag.

Du måste acceptera att djur inte tillämpar systemet "jag har pengar och därför har jag köpt det här området och betraktar det som mitt".

Personer som inte kan acceptera att djur måste få vara djur kan bo i stan.

men vad säjer den andre kattens ägare då? någon av dom måste ju bli innekatt/avlivas för så här går ju inte hålla på :(

Ja, och om grannungarna pallar äpplen kan man ju skjuta dem med hagel.

Kan du berätta för mej om det finns någon annan lösning än att någon av dom får bli innekatt/avlivas? dom har välk hållt på såhär 1½ år vad jag fattade det som.

Lite fånigt sagt av dig måste jag ändå säga. Tänker inte bråka om det med dig men om du läser mina inlägg så skriver jag inget om att man inte accepterar katternas beteende utan att jag anser att ägarna till katten får göra ngt.

Sen så är det så att om det nu som du säger är icke kattkunniga människor som hittar på en lag så är de ju inte så att jag tror att man ska berätta det för katten och sen ska katten aldrig mer göra så. Vad jag menar är att det inte är jag som ska ha min som innekatt när det inte är min som gör skadan. Det är min åsikt och jag är förmodligen mindre kunnig på katter än du då mitt område är hundar. Men kunskap eller inte kunskap min katt ska inte ha mer stryk av deras katt och min som hatar att va inne ska inte vara inne för att det är "djungelns lag". Så tycker jag och tänker inte flytta in mina hästar och hundar och katter till stan för det.

Och du måste acceptera hur lagen ser ut.

Menar du på fullt allvar att alla som har emot att deras djur råkar ut för saker ska bo djurlösa i stan?

Det finns en lag om att du som ägare ska se till att ditt djur katt som hund inte vållar skada, sen kan du gnälla om okunskap bäst du vill.

Ja, de va det jag försökte säga. Fast jag sa det ju väldigt omständigt men min poäng var densamma :angel:

Djur är djur, och jag har försökt låta dem vara just det. Men efter lång tid och min katt som totalt ändrat sig, blivit rädd och på det kostat mkt hos veterinär i skador från den andre så fungerar det inte längre. Om djur ska få vara djur innebär att min katt ständigt ska till veterinären och ha ont så tänker jag som människa göra ngt åt det. Vill kunna prata med grannen om det på ett lugnt sätt, de är ju inte vi som slåss!! Men om denne inte vill ta sitt ansvar i frågan och hjälpa mig så får jag ju prata lag istället. För mig är det en oseriös kattägare som inte vill att de ska må bra och som inte inser att det är ett problem när veterinär flera ggr får blandas in.

Crap! Nu blev det långt och invecklat igen, men jag blir så ledsen och upprörd.

Kan du berätta för mej om det finns någon annan lösning än att någon av dom får bli innekatt/avlivas? dom har välk hållt på såhär 1½ år vad jag fattade det som.

Skaffa en till katt kan funka. Den lilla katten kan få flytta revir också.
Oftast åker de inte på spö om de faktiskt inte försöker försvara något.
De ger sig sällan på katter som ger sig.

Senast ändrad av en moderator:

Och du måste acceptera hur lagen ser ut.

Menar du på fullt allvar att alla som har emot att deras djur råkar ut för saker ska bo djurlösa i stan?

Det finns en lag om att du som ägare ska se till att ditt djur katt som hund inte vållar skada, sen kan du gnälla om okunskap bäst du vill.

Nej, det finns inte en chans att jag accepterar lagar som hindrar levande varelser från sitt naturliga beteende.

Katten är inte så domesticerad att den kan kontrolleras på det viset utan att spärras in. (Hundar fungerar inte alls på samma vis)
Personer som bor på landet brukar vanligen känna till det.
De som klagar tenderar att vara samma personer som klagar på att det har en hästhage intill huset de just flyttat in i.

Stanna i stan, säger jag.

Skaffa en till katt kan funka. Den lilla katten kan få flytta revir också.
Oftast åker de inte på spö om de faktiskt inte försöker försvara något.
De ger sig sällan på katter som ger sig.

Bra tips. då blir det den andra katten som slåss istället. det är ju...kanon:confused:
Uppenbarligen har den ju fått spö i 1½ år, om jag fattade det rätt. men eftersom att andra katter gör det sällan kan vi ju låtsas att detta är samma sak här?

Första gången jag faktiskt blir arg när jag sitter på ett sånt här forum.

Så då ska alltså Mayalv fortsätta betala skador på sin katt och få den helt förändrad. Ägarna till den stora katten har noll ansvar för sin katt, känslor och kostnader?

Då får vi hoppas att du har djur som inte slår sönder andras alternativt att du bor väldigt långt ut utan grannar.

Jag är fortfarande nyfiken på hur du tycker problemet skall lösas och på vilket sätt det är jämnställt att palla äpplen/ slå ngn sönder och samman.

Nej, det finns inte en chans att jag accepterar lagar som hindrar levande varelser från sitt naturliga beteende.

Katten är inte så domesticerad att den kan kontrolleras på det viset utan att spärras in. (Hundar fungerar inte alls på samma vis)
Personer som bor på landet brukar vanligen känna till det.
De som klagar tenderar att vara samma personer som klagar på att det har en hästhage intill huset de just flyttat in i.

Stanna i stan, säger jag.

Ingen har sagt att det är samma sak med hundar men det var ju tur att du berättar det för oss. :smirk:

Ingen har heller framstått som gnällig och klagande så varför du drar upp sånna saker förstår jag inte heller, totalt goddag yxa... Jag är y förstående för mina grannar och att alla tycker olika om olika saker osv. Jag undviker konflikter så långt det går. Men jag kommer aldrig tycka att det är ok att min katt får stryk så mkt under så långt tid och att jag dessutom ska betala för det.

Om du faktiskt läste vad jag skrev skulle du nog förstå hur jag menar, du behöver inte hålla med. Men du kanske inte skulle göra så mkt egna tolkningar om vad jag tror och tycker om kattens beteende.

Bra tips. då blir det den andra katten som slåss istället. det är ju...kanon:confused:
Uppenbarligen har den ju fått spö i 1½ år, om jag fattade det rätt. men eftersom att andra katter gör det sällan kan vi ju låtsas att detta är samma sak här?

Alltså: Katter GÖR så. De skapar hirearkier och revir genom att avgöra vem som är starkast.

Jag har själv haft fyra katter på min gård. Ingen av dem är någon tuffing, men just att de varit så många, gör att de allra flesta katterna håller sig härifrån.
Men visst har de fått spö ibland. Det är sådant man får räkna med.

Så då ska alltså Mayalv fortsätta betala skador på sin katt och få den helt förändrad. Ägarna till den stora katten har noll ansvar för sin katt, känslor och kostnader?

Det finns flera saker att göra, men att kräva att den som har områdets ranghögsta katt ska hålla den inne eller ta livet av den är inte rimligt.

Vill man inte att den egna katten ska råka illa ut får man lösa det på annat sätt.
Naturen har sin gång.

Om du faktiskt läste vad jag skrev skulle du nog förstå hur jag menar, du behöver inte hålla med. Men du kanske inte skulle göra så mkt egna tolkningar om vad jag tror och tycker om kattens beteende.

Bara för att jag svarar på din knapp innebär det inte att inlägget enbart är riktat till dig, så du behöver inte ta åt dig av det som du inte känner dig träffad av.

Alltså: Katter GÖR så. De skapar hirearkier och revir genom att avgöra vem som är starkast.

Jag har själv haft fyra katter på min gård. Ingen av dem är någon tuffing, men just att de varit så många, gör att de allra flesta katterna håller sig härifrån.
Men visst har de fått spö ibland. Det är sådant man får räkna med.

och för att slippa det rekomenerade jag att nån av dom blev innekatt. att vara ute är säkert en stor frihet för dessa katterm nån av dom måste ju vara mer lämpad än den andra.

Men du svarar fortfarande inte på frågan om det är rättvist att jag ska stå för hela kalaset? Eller ska naturen ha sin gång och min katt få dö av skadorna?

Men du som tycker att katterna ska ha sin frihet kanske kan svara på en annan fråga då.

Katten det handlar om vill gärna flytta in här eftersom han vill va stallet. Han vill inte bara bestämma utan han vill vara ENDA katten här. Ska jag då behöva ha en katt som jag INTE vill ha, som får mina egna två att inte vilja vara där, bara för att man inte "kan bestämma över katter"? Du måste ju höra själv att det inte kan fungera så. Bara för att man inte bor i stan så vill man inte ha alla djur som kommer till gården, speciellt inte dem som gör det ohållbart för dem som bor där.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 314
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Vi har fått en riktig ”katt-boom” på gatan, med flera grannar som skaffat katt nästan samtidigt (eller om alla katter tillhör samma...
Svar
2
· Visningar
1 807
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Ja så seriös blev denna trådrubriken men börjar bli riktigt förbannad vid det här laget... Har själv två katter, honor som mestadels är...
2
Svar
21
· Visningar
1 766
Senast: Idas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar