Grannens elaka katt spöar min lilla!!

Sv: Grannens elaka katt spöar min lilla!!

En katt som åker på upprepat stryk såhär gör det för att den inte ger sig.
Det troliga är att den försöker ta över delar av ett revir som den andra katten har märkt ut som sitt.

Det säger också att den här yngre katten faktiskt anser sig ha en chans. En riktigt ranghög katt behöver bara glo på dem som inkräktar, så drar de sig tillbaka.

Det är mycket troligt att den här katten kommer att ta över reviret när den andra katten av någon anledning försvagas (kanske av ålder) och inte längre kan stå emot.

Min katt har spöat upp grannkatten så pass så att han inte vill gå ut...grannens katt var inne på vår tomt och det skulle han inte ha varit tydligen.
Jag kan ju inte kontrollera min katt hela tiden och som någon skrev...så är kattlivet.Katterna måste lära sig rangordningen liksom hästar måste då dom har begränsad yyta att vara på osv.
Grannens katt kommer inte att bli mer glad nu när vi skaffat oss 8 kilo surkatt till....då blir det kompani stryk om han kommer in på vår tomt.
Dock så jagar inte vår katt bort grannens så länge den håller sig på sin sida staketet osv.
Tycker det är skönt att andra katter inte är på min tomt och skiter,ligger i trädgårdsmöblerna osv faktiskt...

Men du svarar fortfarande inte på frågan om det är rättvist att jag ska stå för hela kalaset? Eller ska naturen ha sin gång och min katt få dö av skadorna?

Men du som tycker att katterna ska ha sin frihet kanske kan svara på en annan fråga då.

Katten det handlar om vill gärna flytta in här eftersom han vill va stallet. Han vill inte bara bestämma utan han vill vara ENDA katten här. Ska jag då behöva ha en katt som jag INTE vill ha, som får mina egna två att inte vilja vara där, bara för att man inte "kan bestämma över katter"?

Ja, jag tycker det är helt rättvist att du får stå för skadorna. Det är din katt och det är du som släppt ut den.

Nu behöver en katt oftast väldigt stora skador av den där typen för att det ska behöva läkarvård. De har extremt bra läkförmåga.

Vill du inte ha den andra katten i ditt stall så är det bara att schasa ut den. Den kan inte avgöra att det tillhör dig.

Men du läser verkligen inte vad jag skriver.

Det är en stallkatt! Den ska inte vara inne.

Min katt är inte ranghög, även om jag jobbar med hundar så kan jag avgöra hurvida en katt är ranghög eller ej. Det finns katter som vill vara ensamkatter, de vill inte ha ngn under sig. Så är det med den här katten, den vill inte bara bestämma den vill vara ENSAM. Det ger sig inte med tiden eftersom jag redan väntat på det.

Jag har försökt jaga ut honom många många många ggr. Men han kommer tillbaka varje gång. Ett stall får du inte låsa så jag kan inte låsa ut honom och kattluckor måste finnas om man har stallkatter.

Så vad du än säger så är det så att katten är inte min, jag har gjort allt jag kan för att hålla den borta. Nu är det ägarna som får göra sitt jag vill inte ha deras katt.

Innan du ens svarar på detta vill jag poängtera
*Jag vet att katten inte fattar att han inte bor här
*Jag vet att katten inte är genomond utan det är instinkt.

Men vet du, jag vill inte ha katten och det är inte jag som tagit hit den.

Det tycker jag är helt ok men de är inte som är mitt problem. Problemet är ju att deras katt alltid är hemma hos mig och här försöker jaga bort mina katter.

Jag vill ha kvar mina och eftersom de fortfarande inte löst sig efter all tid så måste jag ju göra ngt.

Nu behöver en katt oftast väldigt stora skador av den där typen för att det ska behöva läkarvård. De har extremt bra läkförmåga.

.

Nu ska jag snart strunta i det här och är själv förundrad att jag ens pratar om det här med dig som vet noll om situationen just här. Du är säkert kunnig på dina katter och hur det fungerar allmänt i katternas rike men i den här situationen vet du inte.

Men jag vet faktiskt hur det ser ut när en katt behöver veterinärvård och när penicillin sätts in så är de inte onödigt att åka till vet. Och de är den typen av skador som orsakats här.

vet inte vad jag ska skriva. (behöver inte skriva nånting)

men måste också påmina att detta är ett val man gjort när man valt att ha utekatt. det är alltid en risk. har du pratat med ägarna och vad säjer dom?

Jodå jag har pratat med dem. Men det är en familj som skaffat katten till sin dotter som tyckte den var kul ett tag. Men när den blev mindre rolig så slutade de ha den som innekatt och nu går den in och ut som den vill hos dem (inte in så mkt då eftersom den mest är här)

De orkar inte bry sig riktigt så de säger mest
"ojdå".. "nej de är ju inte bra, å din katt som är så söt varför gör han så?" "Dumma hubbe då, busa på de viset"... "vi kan inte säga till en katt vet du"..

Det hjälper inte så mkt.

Men jag vet faktiskt hur det ser ut när en katt behöver veterinärvård och när penicillin sätts in så är de inte onödigt att åka till vet. Och de är den typen av skador som orsakats här.

Då ger den sig VERKLIGEN inte.

Skulle passa mig för att skylla på "grannens elaka katt" då.

skratt, ok jamen de är ju bra att du som har full koll hemifrån dig vet hur det är här.

Deras katt har inte en skråma och det kan man ju tycka att han borde ha om han nu var så hemsk tillbaka.

Sen spelar det ingen roll om min blänger (nu gör han inte det men OM han hade gjort det) Så vill jag inte ha deras katt rännandes här när han skadar min katt. Har som jag tusen ggr innan sagt försökt schasa iväg honom.

Men om du villigt skulle ta emot en sån katt så är det upp till dig. Jag vill inte ha den och ska inte behöva ha det som vi har det för att grannens katt ska hit.

Men du läser verkligen inte vad jag skriver.

Det är en stallkatt! Den ska inte vara inne.

Min katt är inte ranghög, även om jag jobbar med hundar så kan jag avgöra hurvida en katt är ranghög eller ej. Det finns katter som vill vara ensamkatter, de vill inte ha ngn under sig. Så är det med den här katten, den vill inte bara bestämma den vill vara ENSAM. Det ger sig inte med tiden eftersom jag redan väntat på det.

Jag har försökt jaga ut honom många många många ggr. Men han kommer tillbaka varje gång. Ett stall får du inte låsa så jag kan inte låsa ut honom och kattluckor måste finnas om man har stallkatter.

Många katter vill vara ensamma. Det är därför de slåss om revir. Den katten i området som har den högsta rangen får det största reviret.

Uppenbarligen har din katt och grannens katt olika åsikter om var respektive revirgräns går. Det är inte mycket vi som människor kan göra åt om vi envisas med att ha dem ute.

Försök att skrämma bort katten med vatten från de ställen där den inte ska vara, gorma och jaga den. Tycker den det är tillräckligt obehagligt kommer den att börja passa sig för dig.

skratt, ok jamen de är ju bra att du som har full koll hemifrån dig vet hur det är här.

Deras katt har inte en skråma och det kan man ju tycka att han borde ha om han nu var så hemsk tillbaka.

Den katten är uppenbarligen starkare.
Men din ger sig inte. Hade den gjort det hade den inte åkt på upprepat stryk.

Intressant diskussion. Jag förstår ditt dilemma Mayalv. Vad jag inte hittat nåt uppgift om i inläggen, är ifall elaka grannkatten är kastrerad. Det skulle säkerligen lugna ner slagskämpen. Och är din egen katt kastrerad?

Jag förstår också att du tycker den katt som slåss är den som är boven i dramat, och hade det gällt barn hade man ju tagit det hela den vägen.

Det ligger mycken kunskap i vad Kat säger. Att katter som strider om revir orsakar varann dödliga skador är sällsynt. Riv- och bitsår, som det gäller att sköta så det inte blir infekterat, är däremot ganska vanligt och nåt som alla utekatter förr eller senare råkar ut för.

Håller med om att din kisse åker på däng för att den inte ger sig. Revirstriderna består mest av en massa hotbeteenden, oftast räcker det och den underlägsna katten ger med sig utan strid. När det går så långt att de slåss är det ändå mycket av "tomma tunnor skramlar mest", dvs en massa hemska ylanden och fräsanden, men inga värre skador än bett och rivsår, ytterst sällan några större grejer.

Naturen har ordnat med ett signalsystem, så att den katt som ger sig inte åker på mer stryk. Din kisse är alltså tuff för sin storlek. Men om den far alltför illa av att vara ute och kämpa för sitt revir har du nog inget annat val än att göra den till innekatt. Om grannkatten försvinner, kommer det ändå andra katter och bråkar. Så går det till i katternas värld. :cool:

Mina katter är lösa. Om någon ställer till upprepad skada, eller som här, är upprepat aggresiva mot någon annans katt på dens tomt, då får jag göra något åt det.
Samma tvärtom, om en katt är upprepad aggresiv mot mina, och inte fattar att det är mitt revir, då tar jag samtal med ägaren, hjälper inte det tar jag ett samtal till och nämner alternativ.Det hjälper.

Vad jag inte hittat nåt uppgift om i inläggen, är ifall elaka grannkatten är kastrerad. Det skulle säkerligen lugna ner slagskämpen. Och är din egen katt kastrerad?

Att katter som strider om revir orsakar varann dödliga skador är sällsynt.
Håller med om att din kisse åker på däng för att den inte ger sig. Naturen har ordnat med ett signalsystem, så att den katt som ger sig inte åker på mer stryk.

Håller med om att det oftast är okastrerade hankatter som strider.

Dödliga skador kanske är sällsynt men allvarliga skador som behöver veterinärvård på klinik är inte ovanligt. Grannens katt fick i höstas åka in ett flertal gånger och sys ihop samt eftervård.

Men om en katt inte ska åka på mer stryk så måste den också, när den ger sig, även gå ifrån reviret, annars uppfattas det som den inte ger sig och den får fortsatt mer stryk.

Lite piggare idag och känner att jag struntar i att forstsätta en diskuss där det är så svårt att få fram poängen eftersom du struntar i den.

Tyngden har helt plötsligt lagts på hur JAG ska göra för att bli av med DERAS katt. Jag struntar fullkomligt i att katterna inte förstår hur gränser gäller, jag vill inte att katten ska bli lidande eller att ngn skall avlivas. Det enda jag vill är att de själva tar ansvar för sin katt som inte ger sig från att alltid vara hos oss. Vad som än är normalt så vill inte jag heller bli lidande av det hela så hela min tillvaro ska ju inte bli att sitta som ett fån i stallet och vakta så den inte kommer in.

Jag har även försökt förklara att jag har varit obehaglig för katten, kastat vatten mot den, jagat ut honom osv Men vad du än säger så ger sig inte katten.

Men än en gång, försök förstå... Jag ska inte behöva stanna hemma för att försvara mina djur när de inte ens tar ansvar för sin katt.

Någon gång kommer dessutom familjens vakthund ngn gång få fatt i katten, det är fullkomligt normalt för en hund som är tränad att vakta gården, om vi är med honom så går det att kalla in honom men ngn gång kan vi ju missa honom. Mendå blir det väl ett himla liv för att han gör det för hundar ska man ju kunna bestämma över.

Vare sig det är normalt eller ej så är det tyvärr inte jag som ska göra allt för att den inte ska vara här och jaga iväg mina katter.

Det enda min katt inte gör är att försvinna från gården och det är ju det den stora vill. Så vill man kalla det att inte ge sig så stämmer ju det fullkomligt. Målet för den stora är ju att få bort den lilla och det har den ju inte gjort än så på det viset så är det ju sant att min inte ger sig. Men den vågar som sagt knappt gå ut längre och det är inte ok vare sig de är normalt eller ej.

Min katt är kastrerad. Deras är det inte. Jag har föreslagit det men då sa de att de tycker sånt är grymt.

En stallkatt gör ingen direkt nytta inomhus 24H om dygnet. Därav kan jag inte ha min inne då huvudpoängen med katt för mig är att den just är i stallet.

Men om en katt inte ska åka på mer stryk så måste den också, när den ger sig, även gå ifrån reviret, annars uppfattas det som den inte ger sig och den får fortsatt mer stryk.

PRECIS!!

Det är det jag menar!! (även om jag ännu än gång var lite flummig)

OM det är det alla menar så ger sig inte katten eftersom den är kvar. Men jag kan inte tänka mig att ngn menar att jag ska tycka att det är ok att mina ska flytta för att de ska sluta få stryk. Någonstans får man dra gränser och då är det människorna som får hjälpa till.

Okej, då är jag med. Om jag var i din sits, skulle jag ha gått till grannen och krävt att man kastrerar katten. Det är med största sannolikhet det som orsakar problemen. Om de inte går med på det, så hota med att bussa hunden på deras katt och hota med polis. Löser det sig inte då, så låt hunden hjälpa till, bussa den på grannkatten. I nomala fall hade jag inte tyckt så, men i detta fall.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 311
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Vi har fått en riktig ”katt-boom” på gatan, med flera grannar som skaffat katt nästan samtidigt (eller om alla katter tillhör samma...
Svar
2
· Visningar
1 807
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Ja så seriös blev denna trådrubriken men börjar bli riktigt förbannad vid det här laget... Har själv två katter, honor som mestadels är...
2
Svar
21
· Visningar
1 766
Senast: Idas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar