Grannen skiter i sin katt.

Riley

Trådstartare
Finns säkert tvåtusen trådar om det här ämnet redan, men jag orkar inte söka, så det får bli den tvåtusenförsta.

Det är så att, som rubriken antyder, våra grannar skiter i sin katt. De är aldrig hemma, katten bor ute och går i alla andra hus och tigger mat istället. Hon är fet som satan, mest beroende på att vi andra ställer ut mat åt henne, och jag skulle gärna låta henne bo hos oss om det inte vore för våra andra två katter. Är en hemskt mysig och kelig katt i övrigt.
Min fråga är; vad gör man åt det här? Finns det någon man kan ringa och anmäla till?
Vi har gett små vinkar till ägarna, men reaktionen har mest blivit att "äh, det där jävla kattskrället klarar sig ändå".

Sv: Grannen skiter i sin katt.

Ring till djurskyddsinspektören i området och hör dig för. Tycker du inte att du får bra hjälp därifrån kan du ringa eller maila till Djurskyddsmyndigheten och fråga vad som gäller och vem du ska vända dig till.

Okej, tack så mycket. Du har ingen koll på hur allvarligt de tar på sådana här fall, om man kan förvänta sig någon åtgärd?

Ingen aning men eftersom djurskyddslagen säger att husdjur/sällskapsdjur ska ha skydd för väder och vind, ha tillgång till mat och vatten samt få tillsyn med jämna mellanrum så bör det skickas ut en inspektör att kolla läget... om resurser finns. Katter är tyvärr lågprioriterade.

Vad exakt är det som är felet egentligen?
Å vad ställer ni ut för mat till henne ni + dom övriga. Iochmed att hon är överviktig vilket ju inte kan vara alltför bra.
Visst ägarna e aldrig hemma men en katt behöver inte lika mycket omhändertagande som tillexempel en hund. Nu säger jag inte att man bara kan skaffa katt å ha den ute å ge den mat/andra ger den mat. Det går ju inte för sig.
Är hon kastrerad (vet att det finns andra namn för det när det häller hon katter kommer bara inte på det).

Men är hon alltså jämt ute å dom ger henne aldrig mat å släpper aldrig in henne? Tänker mest på om hon kanske är en katt som trivs med att vara ute. Våran ena katt ser vi knappt skymten av på sommrarna hon är ute i skogen å jagar råttor å annat gott som hon sedan lämnar halvättna på gårn. Men katten syns inte till. Vill bara ha lite mer information till varför katten är vanskött. Specielt iochmed att hon verkar trevlig.

I ett sådant här fall gör dom inget antagligen eftersom att katten endå verkar ha det bra efter vad jag har utläst. Lite taskigt med information.

Funkar denna katt inne utan att riva sönder vägar å tapeter å möbler m.m.? ute katter har ju en tendens att kunna bli galna av att behöva vara inne dygnet runt. Men funkar hon inomhus kan du skjutsa henne över till mig när jag flytar i januaria. En sött å trevlig katt är jag alltid intresserad av :)

Även en överviktig kropp behöver ju näring.
Har ingen aning om hon är steriliserad, men det får man väl hoppas på.

Hon är ruggig i pälsen, har mask och ofta diverse sår. Hon brukar ligga under vår bil eller i förrådet för att få skydd. Kan sitta utanför ytterdörren och skrika i timmar och följer med oss så fort vi går ut. I vilket som är det i alla fall en katt som definitivt inte trivs att vara ute 24/7, och behöver tas om hand. Tror säkert hon skulle kunna fortsätta som utekatt, men under förutsättningen att hon har ett hem att gå till där man bryr sig om henne, vilket hon inte har nu.

I övrigt är jag starkt emot att ha katter ute utan tillsyn öht, vilket gör mig ännu mer driven i den här frågan, men det är en annan sak.

Jag tycker inte heller att det är okej.

Jo klart hon behöver näring, men rätt näring. Därför jag undrar vad ni ställer ut till henne allihopa å inte bara ni.

Då är det vanvård, iochmed att katten inte mår bra. Har ni provat att ta ett ordentligt snack med ägarna istället för att bara ge små hintar? Vissa förstår sig ju inte på sådant.

Men blir det inte bättre å hon klarar av å vara inne så kan jag ta henne. jag har ju allt som behövs för att ha katt om man bortser ifrån färskvaror å kommer att behöva sällskapet.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
460
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Alltså min granne, hon ger mig gråa hår! Jag har två underbara kattgubbar som flyttade hem till mig i somras när deras husse dog. De är...
2
Svar
30
· Visningar
7 240
Senast: hastflicka
·
Äldre För att inte deraila tråden om otrohet, där frågan om boende kom upp, skapar jag en ny tråd. Citerade ett gäng inlägg från tråden...
2
Svar
29
· Visningar
2 386
Senast: vallhund
·
Övr. Katt Vår katt har gått bort av ålderdom, så nu är vi kattlösa. Ny kissemiss ska bli familjemedlem till sommaren, och jag trodde valet var...
2
Svar
35
· Visningar
5 297
Senast: fluffig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • 🎄Jul 2024🎄