Grannar uppfostrar min hund

Sv: Grannar uppfostrar min hund

kl

Måste också säga att jag förstår dina grannar. Hundar som står ute och skäller är ett otyg. Ingen bra hundhållning att hunden står ute och får adrenalin hela tiden av att reta upp sig på allt som rör sig i närheten. Håller inte mina grannars hundar truten så förbehåller jag mig rätten att säga till dem av brist på egen uppfostran av deras hund.

Om någon okänd person skulle ställa sig utanför mina föräldrars trädgård och börja gasta åt deras hundar så kan jag garantera att det sista hundarna skulle göra är att lugna sig och vara tysta...

Fast grannarna är ju knappast främlingar för hunden om man bor i ett villaområde. Klart hunden känner igen dem och reagerar olika mot dem och folk de aldrig träffat tidigare.

Till TS: Om mina grannar (som båda har hund) skulle låta sina hundar skälla 2 min i sträck skulle jag bli galen och säga ifrån. Att gasta på hundenär självklart ingen bra taktik, men man kan ju inte kräva att alla människor ska veta hur hundar fungerar. Om man har ett problem som grannar får man antingen diskutera saken eller leva med det utan att klaga. Vad gör barnen på din gård egentligen eftersom de stör dig så mycket? Handlar det om intappade bollar osv så är det sånt man får leva med om man bor i tätområden. Fixar du inte det kanske du ska flytta ut på landet för att få den ro du vill ha :confused:

Kan berätta hur jag har gjort med mina:

Weimaraner: När det blivit varmare ute och det är dags att vara utomhus på dagarna, har de fått "skälla (vakta)av sig" de första dagarna. Då menar jag att de har fått ge varningsskall några gånger och sedan ska de vara tysta på min befallning. Efter det har de inte fått ge varningsskall alls, utan har legat tysta vad som än har rört sig utanför trädgården. Har fungerat jättebra.

Dalmatinerblandning: Vill gärna göra sin röst hörd, något jag inte accepterar. Svårare att ta ur henne det så istället har hon fått lära sig av mig att det är ok att morra, när det kommer nån eller när det rör sig nåt utanför.

Anledningen till att jag lärt hundarna det här är att jag avskyr hundar som håller på å skäller i tid och otid!!

skäller mina grannhundar ropar jag tyst åt dem också.. hundar kan vakta utan att skälla..

enda gångerna hunden ska skälla är om någon verkligen bryter sig in.. inte annars..

Då hade du blivit tillsagt av mig. Jag fostrar mina hundar, ingen annan om jag inte ber om det.
Och att kräva att hundar ska vara totalt tysta, nä det gör jag verkligen inte.

Då kan man ju prata med ägaren istället. Precis som andra redan har påpekat så är det ju faktiskt en vild chansning att det skulle hjälpa att gapa "Tyst!" åt hunden. Risken är ju stor att det får motsatt effekt mot den önskade.

Givetvis förutsätter jag att man pratar med hundägaren. :) Tyvärr är det inte alltid det hjälper.

Nej jag tror inte heller på metoden att "gapa" på någon annans hund men jag har förståelse för att man blir desperat till slut om ingenting alls händer från hundägarens sida. Att det skulle lösa något har jag aldrig påstått.

skäller mina grannhundar ropar jag tyst åt dem också.. hundar kan vakta utan att skälla..

enda gångerna hunden ska skälla är om någon verkligen bryter sig in.. inte annars..

Nu är det inte riktigt så, jag har svårt att se hundar som BARA skäller när en buse bryter sig in. Eller när det kommer andra och hälsar på. Är man så känslig för lite skällande så får man väl bo helt utan grannar? Jag gillar inte alls barn, speciellt inte gapiga barn. Men inet fan skriker jag åt ungarna som leker mitt emot oss att dom ska hålla käften? Man får faktiskt stå ut med lite väsen när man har folk omkring sig. Så länge dom inte gastar på nätterna eller sena kvällar så biter jag ihop. Likadant som min granne inte säger något om att mina hundar ibland gafflar.

Och att kräva att hundar ska vara totalt tysta, nä det gör jag verkligen inte.

Nu är det väl i och för sig inte fråga om att någon här tycker att hundar ska vara knäpp tysta? Att en hund skäller då och då är inget konstigt men det finns dem som står i sin hundgård i ett vanligt villakvarter och gapar ständigt och det tycker jag inte är acceptabelt.

Obs! Nu menar jag inte att ts hund gör så :)

Beastie babe verkar tycka att de alltid ska vara tysta. och var henne jag svarade :)

Jag anser också att hundens viktigaste uppgift är att vakta. Men när en hund skäller konstant kan det blir alldeles för mycket för grannarna i området. Visst kan det gå bra ibland att kanske skälla en gång, men hunden ska absolut inte fortsätta om det inte är nödvändigt. Men när hunden gång på gång sätter igång som ett varningslarm kan det faktiskt bli väldigt, väldigt jobbigt för grannar och folk omkring. Jag skulle dock inte som granne skrika "tyst" åt en annan hund än min egen, då det inte är jag som äger hunden. Men jag kan naturligtvis prata med ägaren om det. Och fortsätter hunden att skälla efter att man pratat med ägaren, så kanske det är dags att antingen vara hårdare, eller går och träffar en personlig tränare med din hund. En hund ska kunna lyssna när man säger åt den. Min hund skäller ibland hon också. Men det räcker med ett skarpt "nej" så är hon tyst. Så ska det vara. Du är hundens förare. INTE dina grannar.

Tack för mig.

Senast ändrad av en moderator:

Jag passar på att svara er alla på Oh2One´s svar.

Visst en hund som skäller ihållande kan jag förstå, men nu gör inte min hund det. Vi jobbar på hans ofog, just nu är han i trotsåldern som det verkar. Jag tror att det kommer att bli jättebra, men jag vill verkligen inte att folk skriker åt min hund. Jag får nog ta och knalla över till grannarna och prata med dem. Jag ska försöka göra som jag fått tips om, förklara att det kan bli värre om man skriker, att vi jobbar på det och att om de stör sig får de säga till mig eller försöka fånga hans uppmärksamhet istället för att avleda.

Jag blir förskräckt över så många som svarat att 2 minuters skällande är alldeles för mycket. Det är nog max vad han skäller och det händer inte ofta, långt ifrån dagligen, mest är det enstaka skall fast de ska vi träna bort så länge det inte är något han verkligen ska varna för. Vissa dagar skäller han inte ens. De flesta timmarna på dygnet är han faktiskt tyst, så jag kan inte tycka att det bör vara så stort problem för grannarna. Men jag kanske har fel.

Be dom slänga in lite godis när de går förbi. ha en liten skål nånstans de kan ta i.

Hundar kan vakta utan att skälla. Min erfarenhet är att hundar som sitter i hundgårdar tenderar att skälla för mycket. Det är tyvärr inte OK att hundar stör andra genom att skälla. Ett eller två skall ibland kan väl accepteras, men om hundarna skäller varje gång en hund går förbi eller några kommer för nära din tomt så skäller de oftare och stör antagligen. Och vissa människor har lägre toleransnivå för detta. Jag är själv hundägare men kan bli mycket irriterad på grannhundar som sitter i trädgårdarna och skäller. Det bästa är dock att prata med hundägaren, vilket ofta fungerar, eller i ditt fall prata med grannarna och säg att du inte vill att de tystar dina hundar och troligtvis bara förstärker skällandet genom att skrika. Men, i gengäld måste ju du kunna säga till dina grannar att du hädanefter tar ansvar för att hundarna håller sig tysta.

Undrar fortfarande vad dina grannars ungar gör på din tomt.

Men iochmed att han är under uppfostran så är det bra att knalla över till grannarna och förklara läget med det hela + be dom hålla sina barn borta från din tomt. Som redan sagts 8 ggr eller nåt.

Be dom slänga in lite godis när de går förbi. ha en liten skål nånstans de kan ta i.

:crazy: :crazy: Hmmmm, mina grannar slängde tyvärr in godis till vår pudel (som i övrigt inte skäller alls mer än när husse kommer hem) och de "lyckades" träna honom till att vrålskälla varje gång de överhuvudtaget sticker ut huvudet genom sin dörr! Han vill ha godis! :mad:

Tog mycket längre tid att få bort det beteendet än vad det tog för dem att "lära" honom det :grin:

Nu vet ju inte jag hur mkt ni tränar på att din hund inte skall skälla på folk som inte befinner sig på er mark (himla svårt för hunden att veta förståss)

MEN, jag har själv haft problem med en som bodde i området där jag tidigare bodde. Dennes hund skällde som besatt när man gick förbi med hästarna samt på barn som lekte. Jag var där och pratade med ägaren flera gånger och sa att det var ohållbart att han höll på så men ägaren ansåg att eftersom det bara var korta stunder så fick vi stå ut med det. När ägaren sa tyst till sin hund så hände inget. En dag skulle jag ut på en unghäst som fick panik, slängde sig och gick omkull och då lessnade jag och röt till hunden... som blev tyst. Ägaren till hunden blev jättearg men faktum är att jag inte kunde bry mig mindre just då. Jag hade pratat med ägaren under flera månader men responsen va dålig och situationen började bli farlig för fler ryttare än mig.

Vad vill jag då med detta? mest säga att de finns två sidor av allt och när man inte vet dina grannars version så är det svårt att ta ställning. Sen om de är rätt att de skriker vet jag väl inte om jag tycker men man blir väldigt väldigt trött på skällande hundar ibland.

Jag förstår din reaktion. Tyvärr så gav det fel effekt för hunden. Hundar som skäller får bekräftelse av andra hundar, eller människor, som även de skäller. Förstår du vad jag menar? Enligt allt jag lärt mig så är det enda vettiga att avleda, eller försöka med ett kraftigt Tyst, och genast en belöning när hunden tystnat. Om man skriker på hunden när den skäller så tror den att den gör rätt.

Jag vet inte om jag har rätt i det jag skriver, men jag försöker jobba med min hund enligt den metoden. Sen skulle jag föredra att människor antingen frågade mig först, eller använde sig av avledning istället om de vill få tyst på min hund.

Enligt lagen så är hundskall inte olagligt. Inte har jag tänkt låta min hund störa grannar för det, men lite skällande får man stå ut med tycker jag. Enstaka skall några gånger om dagen är inte onaturligt. Min hund som vissa grannar retar sig på, skäller normalt 3 skall på varandra högst en gång varje timme, om den är i hundgården. Men som jag skrivit tidigare, visst har han sämre dagar då han kan skälla en gång i halvtimmen, och då försöker jag verkligen sysselsätta honom med annat, träna honom mentalt, ut och gå eller cykla eller bara ta in och mysa med honom.

Jag tror att hundar precis som människor har dagar då de har större behov att ha sällskap. Andra dagar är min hund i alla fall, heltråkig och vill bara ligga för sig själv och sova, mellan rastningarna. Min hund är 16 månader och just nu inne i en intensiv period då han inte alls lyssnar på kommandon, drar i koppel och är allmänt "tom i huvudet". Han som egentligen är så klok och kan så mycket...

Svar till er som funderat: Vad grannbarnen gör på min gård undrar jag med. Här finns det kanske roligare saker att leka med, en hund att titta på, katter, buskar att äta bär ifrån och sen är det en praktisk genväg när man ska spara in 2 meter för att komma till sin egen dörr.

Inser att jag glömde svara på det här. Jag låter normalt sett inte min hund skälla 2 minuter i taget. Men det händer och jag ville berätta ärligt om hur situationen ser ut. Visst händer det att han skäller så länge. Kanske är jag på toaletten när han börjar, plockar ur tvättmaskinen i källaren, är upptagen med en lärare i telefon osv. Jag kan inte alltid lämna allt och springa ut till hunden. Men jag gör så gott jag kan. Själv är jag ju hemma större delen av dygnet, vissa andra grannar har sina hundar ute upp till 10 timmar utan rastning eller sällskap. De hundarna kan stå och skälla eller yla under dagarna och har ingen som säger till dem. Samma sak med några hundar längre bort som är ute på nätterna. De skäller och grannarna tror att det är min hund.:( Fast han sover inne om nätterna.

Usch, låter som om grannen skulle behöva uppfostra sina egna ungar tycker jag. Man ksa inte vara på grannens tomt utav någon av dom där anledningarna, okej om man har råkat sparka in en boll. Klart man måste få gå å hämta den i sådana fall.

Att jag skulle låta min hund stå ute och får adrenalin hela tiden av att reta upp sig på allt som rör sig i närheten är bara löjligt. Han har det betydligt bättre än de flesta hundar jag känner här omkring. Ständigt sällskap finns, massor med rastning osv. Så hundhållningen tycker jag inte riktigt att du ska kritisera.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 745
Senast: fixi
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 248
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 066
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 365
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka