Sv: Grannar uppfostrar min hund
Jag förstår din reaktion. Tyvärr så gav det fel effekt för hunden. Hundar som skäller får bekräftelse av andra hundar, eller människor, som även de skäller. Förstår du vad jag menar? Enligt allt jag lärt mig så är det enda vettiga att avleda, eller försöka med ett kraftigt Tyst, och genast en belöning när hunden tystnat. Om man skriker på hunden när den skäller så tror den att den gör rätt.
Jag vet inte om jag har rätt i det jag skriver, men jag försöker jobba med min hund enligt den metoden. Sen skulle jag föredra att människor antingen frågade mig först, eller använde sig av avledning istället om de vill få tyst på min hund.
Enligt lagen så är hundskall inte olagligt. Inte har jag tänkt låta min hund störa grannar för det, men lite skällande får man stå ut med tycker jag. Enstaka skall några gånger om dagen är inte onaturligt. Min hund som vissa grannar retar sig på, skäller normalt 3 skall på varandra högst en gång varje timme, om den är i hundgården. Men som jag skrivit tidigare, visst har han sämre dagar då han kan skälla en gång i halvtimmen, och då försöker jag verkligen sysselsätta honom med annat, träna honom mentalt, ut och gå eller cykla eller bara ta in och mysa med honom.
Jag tror att hundar precis som människor har dagar då de har större behov att ha sällskap. Andra dagar är min hund i alla fall, heltråkig och vill bara ligga för sig själv och sova, mellan rastningarna. Min hund är 16 månader och just nu inne i en intensiv period då han inte alls lyssnar på kommandon, drar i koppel och är allmänt "tom i huvudet". Han som egentligen är så klok och kan så mycket...
Svar till er som funderat: Vad grannbarnen gör på min gård undrar jag med. Här finns det kanske roligare saker att leka med, en hund att titta på, katter, buskar att äta bär ifrån och sen är det en praktisk genväg när man ska spara in 2 meter för att komma till sin egen dörr.