Grannar uppfostrar min hund

L

lilltrolle

Jag håller på att bli tokig. Min hund är van att vara ute mycket. Själv är jag hemma jämt så han är inte ensam. Men, problemet, han skäller ibland i hundgården när barn cyklar förbi eller på hundar som kommer för nära. För mig är det inget problem eftersom han vaktar och det vad jag vill att han ska göra. Den senaste tiden har några av mina grannar börjat skrika: Tyst! väldigt högt och aggresivt, dessutom har deras ungar tagit efter och skriker åt min hund. :eek: Dessutom står de själva och skriker, leker och slamsar hur högt som helst mellan 7-21, på helgerna fram till 01. Nu vill jag en gång för alla veta, får hundar inte skälla alls i ett villaområde? Och det viktigaste av allt, vad hade ni gjort om era grannar började uppfostra era hundar? Ska lägga till att jag inte skriker åt min hund (det har hänt ett fåtal gånger när mitt tålamod var slut, men jag skäms över det). Jag vill absolut inte att grannar ska skrika åt honom, skrämma honom eller retas, hans viktigaste uppgift är ju att vakta. Jag anser att det är jag som ska uppfostra min hund och de får hålla truten!

Sv: Grannar uppfostrar min hund

Inte för att vara elak, men skällande hundar i hundgårdar är bland det värsta jag vet! Ska de vara i hundgård i ett villaområde ska de vara tysta! Det är min åsikt :devil::angel:

Men jag kan göra en viss skillnad beroende på ras, beteende o hur de skäller. Två till tre skall i varnade/vaktande syfte är ok, men inte mer. Vet bl.a jämt/gråhundar som sitter o skäller oavbrutet på allt som rör sig o det är inte ok.

Baserar mycket av min åsikt på att jag blir mycket irriterad på min svärmors grannar som haft två st i hundgård dygnet runt o de skäller minst 10 ggr per dag i flera minuter. Även nattetid. Nu har de blivit ombedda att ta in hundarna nattetid o det gör dem. Tack o lov!

Enstaka varningsskall givetvis. En lång harang av skällande så fort ngt rör sig utanför er trädgård, nej det tycker inte jag är ok!

Har du provat att prata med grannarna? Dom vet säkert inte att du har gett din hund jobbet att skälla, och tror kanske att det är ren och skär brist på uppfostran, och att eftersom du i deras ögon inte lyckas kanske dom tänker att dom kan ju försöka få tyst på hunden...

Det handlar ju om hänsyn åt alla håll, men är dom en stojjig familj så bör dom kunna acceptera att din hund skäller lite ibland...

Om jag var du så skulle jag ta kontakt med föräldrarna till barnen och på ett vänligt sätt förklara att det förvisso är dumt att din hund skäller när barnen leker utanför men att om man skriker åt hunden så riskerar man förvärra problemet.

Sedan behöver du jobba med din hund så att han inte vaktar där han inte ska. Området utanför din tomt ska inte din hund vakta.

En hund som skäller mycket i ett bostadsområde kan vara ett problem om grannarna störs av det. Samma sak gäller ju barn, men samhället har ändå högre tolerans när det gäller barn jämfört med hundar. Hamnar man i sitsen att det står mellan grannbarnen och din hund så kommer samhället alltid att ställa sig på barnens sida.

skäller mina grannhundar ropar jag tyst åt dem också.. hundar kan vakta utan att skälla..

enda gångerna hunden ska skälla är om någon verkligen bryter sig in.. inte annars..

Svarar er alla här: Visst hundar som står och skäller eller ylar konstant är riktigt irriterande för mig med. Men dessa barn går ofta in på min gård av olika anldeningar, det retar mig. Så hunden har tyvärr lärt sig att skälla när de närmar sig. :( Det är mycket jobb kvar att göra med honom. Han är absolut inte fullärd så vi kämpar på dagligen. Han är inte själv så länge heller, är jag ute är han lös med mig, har han varit ute (där det just nu är svalare än i mitt hus) så hämtar jag in honom för att mysa, gå promenader, leka osv minst var tredje timme. Skällandet är som sagt inte hela tiden utan när någon dyker upp. Skulle gissa att han skäller max tio gånger/dag och då max mellan 0-2 minuter per gång, beroende om jag är nära så jag kan avleda direkt eller om jag är fast med annat. Visst kan det vara jobbigt för grannarna, men jag lider absolut av hur hänsynslösa de är mot oss.

Min hund ska skälla så jag vet om någon går på min gård. :)

Hm, det kan ju vara lite olika hur man uppfattar skällandet?

Jag har haft ett antal hundar genom åren och när vi köpte hus för 14 år sedan märkte vi att vår dåvarande schäfer blev väldigt revir-vaktande mot hundar som gick på promenad utanför vår tomt. På promenader var han inte alls på det sättet utan enbart när han var på vår tomt.

Visst vi hade kunnat tänka typ " nu har vi egen trädgård och får väl ha lite frihet" men samtidigt så hade vi ju grannar som kanske inte var så roade av att höra vår hund gapa varje gång det kom en hund förbi.

Innan vi lyckades komma på något sätt att få slut på det så var vi tvugna att avliva honom pga ålderskrämpor.

Nästa hund blev en glad, trevlig och social Labrador som var en trevlig prick mot både människor och djur men han utvecklade även han ett revir-vaktande mot hundar som gick utanför tomten.

Till saken hör att precis utanför vår tomt går en stig där kvarterets alla hundägare rastar sina hundar :grin:

Att få honom att sluta var inte lätt! Var man nära honom var det "a peace of cake" att stoppa honom med bara ett kommando men det är ju inte alltid man själv är i närheten.

Vi har ingen hundgård utan han kunde gå på hela den 1000 kvm stora tomten som var inhängnad och på sommaren , när vi kunde ha ytterdörren öppen, gick han in och ut ur huset som han ville.

Jag har förståelse för att dina grannar reagerar. Jag är som sagt själv väldigt hundvan - älskar hundar - men jag kan själv reta mig som f*n på en hund längre ner i gatan som står i sin hundgård och skäller relativt ofta.

Eftersom vårt problem uppstod när vi inte var inom "räckhåll" från hunden så löste jag mitt problem med en liten manick man fäster i hundens halsband och som sprutade ut en liten stråle med citronelladoft varje gång hunden började skälla.

Varje gång hunden skulle vistas i trädgården åkte halsbandet på och det var mycket effektivt.

Provade att efter ett tag ta bort halsbandet men en hund är inte dum så han lärde sig snart skillnaden med om halsbandet var på eller inte. Så halsbandet fick bli hans "utrustning" när han vistades ute i trädgården.

Jag tror inte dina grannars skrikande gör någon större nytta förstås - för då hade de väl inte fortfarande hållt på med det. Men jag kan faktiskt förstå att de blir irriterade. Så försök gör något åt det. :)

Jag undrar ju fortfarande om du försökt prata med dina grannar?!
Vad säger dom och vad tycker dom??¨
Två minuter är länge! Ett par skall är ok!
Givetvis är det ej ok att grannarna går in på din tomt, men som sagt det här måste ju va lättare att lösa med dom än över nätet...

Om jag hade en skällande hund i en hundgård nära mig skulle jag först gå och prata med ägaren om att försöka få tyst på sin hund. Gör den inte det så får väl jag försöka själv.

Svarar er alla här: Visst hundar som står och skäller eller ylar konstant är riktigt irriterande för mig med. Men dessa barn går ofta in på min gård av olika anldeningar, det retar mig. Så hunden har tyvärr lärt sig att skälla när de närmar sig. :( Det är mycket jobb kvar att göra med honom. Han är absolut inte fullärd så vi kämpar på dagligen.

Men berätta det för barnens föräldrar! :) (Men utelämna detaljen att du retar dig på barnen). Barnen har ingenting på din gård att göra. Förklara vänligt (var nästan löjligt vänlig) att så länge barnen springer in och stojar på din gård så kommer det vara mycket svårt för dig att fostra din hund. Lägg också till att problemet blir värre för varje gång som barnen skriker åt hunden.

Min hund ska skälla så jag vet om någon går på min gård. :)

Finns inget värre en skällande hundar... Särskillt om man bor i ett område där man har grannarna nära. Så jag förstår dina grannar mer än dej.. Jag förstår dina argument. Så jag hackar inte på dej..

Jag har själv en något skällig hund. Min jycke skäller till då grannarna hämtar posten. Skäller oupphörligt då de kommer in på gården. Men jag bor inte särskillt nära någon. Jag har 1 granne som bor något nära. Och dem har jag pratat med och de har inga problem med hur min hund är. Så då är det lugnt. Hade de haft problem så hade jag bett om hjälp att få bukt med honom så han slutade skälla.

Man ska vara rädd om sina grannar. Respektera dem och värna om dem.
Är det så att de stör dej så får du tala med dem. Och jag tycker du ska prata med dem.

skäller mina grannhundar ropar jag tyst åt dem också..

Förstår faktiskt inte vad man vill uppnå med detta? Visst förstår jag om man som granne blir irriterad på ständigt skällande hundar, men vad gör det för nytta att skälla tillbaka? Får man någon bestående förändring? Hur vet man att hunden ens kan ordet "tyst"? ...o varför skulle hunden lyssna på och lyda "inkräktaren"?

Hade du ropat "tyst" åt min hund hade det gjort föga nytta då hon inte ens kan ordet. Nu är hon inte speciellt skällig, men förmodligen hade det bara förvärrat skällandet om utomstående hade börjat gapa på henne...

Min pojkvän (icke hundmänniska) kan ibland bli irriterad och frustrerad då hon inte slutar tex att trycka pinnar på smalbenen på honom för att få honom att leka. Problemet är att han använder kommandon som han tycker att "hundar ska kunna", tex "lägg av" eller "sluta". När hon då inte slutar är hon ouppfostrad och jobbig...:grin: ...o sen när jag försöker förklara att "nu räcker det" är det kommandot som fungerar i dessa fall och att det underlättar betdligt att använda de kommandon som jag faktiskt har lärt henne, så blir han sur istället. Men, han är snart "hunduppfostrad" han med ;)

(sorry, lite halvt OT det sista...:p)

Hade mina hundar stått och hackat på allt och alla när de är ute så hade jag inte haft dem ute utan att jag är där. Det är bland det jobbigaste (och det mest pinsamma) jag vet. Något skall kan jag tåla, men inte mer.

Förmodligen tycker de din hunds skall är jobbigt, och tänker inte på att deras barn leker höljutt..det är ju mer naturligt ljud i ett villa område!

personligen skulle jag bli tokig om grannens hund skäller, och då skäller ändå min bäbis på en hel del grejer, därför släpper jag allt och springer ut om hon är ute och för oväsen..

...du kanske bara behöver prata om det här med grannen, på ett trevligt sätt, och kanske komma överrens om att om de slutar att skrika på din hund, ska du göra lite extra för att ha den tyst..säg att du jobbar på det. Sen kan du ju säga att du inte uppskattar när barnen är på din tomt, och så länge de ränner där kommer nog hunden fortsätta skälla på dem :)

Jag bodde tidigare granne med en JR-uppfödare. De hundarna skällde jämnt och oavbrutet bara vi rörde oss på vår gård. Tack vare dem har jag nolltolerans mot skällande hundar. Ett eller två skall när någon kommer är OK men sen ska de tystna. Grannens ena hund är en bjäbbig sak. Nu har jag snart retat upp mig tillräckligt för att ringa till dem och be dem att få sin hund att hålla käft. Så jag förstår dina grannar om de ryter åt din hund. Det kanske inte hjälper men jag förstår deras frustration och är man tillräckligt desperat så provar man allt, även mindre lämpliga metoder.

Men om tiden går och ägaren inte verkar försöka lösa problemet så förstår jag att man blir tokig till slut.

Då kan man ju prata med ägaren istället. Precis som andra redan har påpekat så är det ju faktiskt en vild chansning att det skulle hjälpa att gapa "Tyst!" åt hunden. Risken är ju stor att det får motsatt effekt mot den önskade.

Om någon okänd person skulle ställa sig utanför mina föräldrars trädgård och börja gasta åt deras hundar så kan jag garantera att det sista hundarna skulle göra är att lugna sig och vara tysta...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 745
Senast: fixi
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 248
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 066
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 365
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka