*Gramantyglar*

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mato
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 101
  • Visningar Visningar 7 770
Sv: *Gramantyglar*

*kl*

har ingen åsikt om gramanens vara eller inte vara då jag inte anser mig tillräckligt duktig att avgöra det... men några sidor på nätet har jag samlat på mig som jag kan dela med mig av...

http://horseconnexion.org/ForumS/viewtopic.php?t=63
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000323/
http://www.markusholst.se/markus/bok/10.htm#Graman (klicka på Graman)

Studien har diskuterats tidigare, och den är inget bevis på att gramanen fungerar. Den bevisar egentligen ingenting. Att trycket på plattan ökar kan lika gärna bero på att hästen lyfter benen högre och därmed sätter ner dem med större tryck på underlaget.

Sen så har jag inte påstått att det är omöjligt att rida en häst i korrek form på graman. Kan den redan bära sig ordentligt så kan det göra det även med gramanen på, men då behövs inte heller den hjälptygeln och därför är den onödig. I det här fallet vet jag inte hur hästarna gick i normala fall, och därför säger datan mig inget.

Om man där emot läser texten så har de förväxlat vissa begrepp, t.ex. bakom lod och bakom hand. Detta gör för mig länken ännu mindre trovärdig. Ju fler misstag desto mer kritisk blir jag..;)

"Det sägs ofta att gramanen är så skarp mot hästen, men jag har svårt att se det. Det är en tygel som löper genom bettringen, så det är omöjligt att rycka hästen i munnen med en graman. Visst kan man kröka in näsan för hårt på hästen, men det behöver man ju inte göra bara för att man har gramanen med sig. Rätt använd är gramanen ett mångsidigt och bra hjälpmedel. Fel använd har man ingen nytta av den."

Citat från den tredje länken i ditt inlägg. Varför skulle det vara omöjligt att rycka hästen i munnen med en graman? Det kan jag tala om att jag lätt skulle kunna utföra. Nu har jag bara läst texten om gramanen, men det kännsint som världens mest tillförlitliga källa. ;)

Det går visst att rycka häst i munnen med gramnen. Men om man rider med gramnen så ska man ha så mkt kroppskontrolla att man inte rycker hästen i munnen

Det går visst att rycka häst i munnen med gramnen. Men om man rider med gramnen så ska man ha så mkt kroppskontrolla att man inte rycker hästen i munnen

Att aldrig någonsin rycka hästen i munnen är svårt. Svårare än man tror. Men givetis bör man klara av det om man ska rida utan att tillfoga sin häst onödigt lidande. Sen håller jag fast vid att graman är förkastlig, enspårig som jag är. ;)

jo men smaken är som baken.. och vi kan hålla på hur länge som helst att disskutera gramen.. alla kommer tycka olika om den...

Men jag respekterar om du inte gillar gramen,, men jag gör det

jo men smaken är som baken.. och vi kan hålla på hur länge som helst att disskutera gramen.. alla kommer tycka olika om den...

Men jag respekterar om du inte gillar gramen,, men jag gör det

Meningen var egentligen lite att hålla de som inte gillar gramanen utanför tråden! Etersom de finns så många trådar om VARFÖR graman är så dålig osv.

Har du ingen bild på dig och din häst när ni rider med graman? Skulle vara kul att se...:)

Meningen var egentligen lite att hålla de som inte gillar gramanen utanför tråden! Etersom de finns så många trådar om VARFÖR graman är så dålig osv.

Har du ingen bild på dig och din häst när ni rider med graman? Skulle vara kul att se...:)

nää har nästan bara tävlingsbilder.. och vet inte hur man lägger in dom här...

Sen så självklart sak inte ni som inte gillar gramen vara utanför

Men dra inte alla över en kam som rider på graman

nää har nästan bara tävlingsbilder.. och vet inte hur man lägger in dom här...

Sen så självklart sak inte ni som inte gillar gramen vara utanför

Men dra inte alla över en kam som rider på graman

Vadå använder du graman när du ska tävla? På framridning eller...:crazy:

Men meningen med tråden var ju inte att få fram alla aggressioner mot gramanen utan mest för att få svar på de frågor jag ställde i början i tråden! Så jo, den här gången får dom vara utanför!

Jamen precis, här skulle man ju inte diskutera det.. :)

Vadå använder du graman när du ska tävla? På framridning eller...:crazy:

!

Ibland ja men typ aldrig... använder den mest henne och när jag rider ut...

okej.. då förstår jag.. kan vara skönt med en tråd där ite gramen hatas

Och sen på E har jag ju den för att visa henne vägen lite eftersom hon har väldigt svårt för att slappna av och söka sig neråt. Det har gjort stora framsteg på henne att ha tagit hjälp av gramanen, ska se om jag hittar några bilder! :)

Mindre smickrande bild! :eek: (Hade den på sidorna innan men nu har hon den mellan frambenen)

http://i10.photobucket.com/albums/a103/TehDot/3juni2006007.jpg

Efter ett tags användning av graman! Lite bättre iaf..

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/04360000-04369999/640x480/4363046.jpg?0

jag har den för att vissa vägen för hästen... så här ska du gå och vissa henne att det är behangligt att gå lite länge och med rygg osv... Hon hade grymt svårt att slappna av i ridningen innan jag började med gramen och vissade att det är skönt att jobba på rätt sätt

sen tar jag bara till den om hon har sina sto fasoner...

Det är klart att man som användare av graman ser ett annat syfte med den. Få människor erkänner att det är därför man har den. Let's face it, vad mer än att dra ner huvudet på hästen kan en graman göra? Nä, inget.
Förstår vad du menar! Precis så här sa jag tidigare! Din sista mening blottar en hel del okunskap hos dig, precis som det var hos mig!

Sen kan man maskera det med "nej men min häst söker så fint stöd på den" eller "nej men den hänger bara löst tills min häst slänger upp huvudet så jag måste dra ner det". :angel:
Men hästen ska inte söka stöd PÅ GRAMANEN!!!! Hästen ska söka stöd i tygeln och gå fram till bettet!

Det finns ingen korrekt användning för graman! Man kan bara påverka huvud och hals med den, vilket är förkastligt.
Känner igen även det här arrgumentet! "Rid bättre" fungerar inte alltid....
Nej, du påverkar inte bara huvud och hals. Vanlig missuppfattning! Eftersom jag känner igen mig så mkt själv i det du skriver tänker jag inte börja försöka förklara....för jag vet hur otroligt dålig man är på att ta till sig arrgumenten... :smirk:

Om du får den effekten även utan graman, varför rider du då med den på?
Därför att dra ner hästens huvud mellan frambenen förstås... :smirk: Varför ge ett svar när du redan sitter inne med det?

Dock ser jag inte nyttan i att dra ner hästens huvud. Jaa, jag anser fortfarande att det är den enda effekt gramanen kan ha.
Tycker du ska på ett öppnare sätt försöka ta reda på vad en graman eg gör! Korrekt ridning på graman innebär inte att du drar ner hästens huvud med våld!

Den hänger bara löst när hästen går rätt, ok. Men jag är fortfarande övertygad om att hästen inte hux flux går rätt för att man hänger på en graman, om den inte gör det annars.
Självklart inte! Hästen måste fortfarande RIDAS! Bara för att du slänger på gramanen går inte hästen perfekt per automatik! Den är inte ett verktyg utan en hjälp för både häst och ryttare.

Och ang. framåt nedåt så kommer det av sig självt på den knepigaste av hästar när den har fått förtroende för handen. Man behöver ingen graman.
Och där kan gramanen, hur otroligt märkligt det än låter, hjälpa hästen och ryttaren.

Tvång föder spänningar.
Konstigt då att min hästs spänningar i ryggen börjar FÖRSVINNA efter att jag började rida på gramanen.... :smirk: Varför? Jo, därför att det inte handlar om tvång!

Men det är ren fakta att med kommunikation så kan man lösa allt. Verkligen allt!
I den bästa av världar! Gramanen kan hjälpa ryttare och häst att få upp kommunikationen med varann.

Många hopphästar hade sett betydligt bättre ut om de inte varit gramanridna.
Det är inte gramanens fel utan ryttarens!

Jens Fredricsson berättade i samband med en clinis om ett lovande sto han hade ridit på graman. Hästen hade tillslut kraschat in i hindren för att alla musklerna i bak hade försvunnit.
Det låter som en skröna av värsta slaget!

Vad får du ut av att hindra den från att slänga upp huvudet? Det är ju baken som försvunnit när den slår sig fri. Det kan man aldrig komma åt med gramanen, och rider man hästen i korrekt form med bakbenen under sig och höjd rygg så kommer nacken automatiskt.
Det den hjälpt mig med är att ge mig som ryttare extra styrka att sitta kvar i position. Jag har den spänd så att när hästen slänger upp huvudet för att komma undan arbetet tar gramanen i. Jag kan då sitta kvar och rida fram hästen ordentligt i handen på ett mkt effektivare sätt. Hästen rids alltså bakifrån och fram! Det gör att hästen upptäcker att det är jobbigare att slå sig fri än att gå i formen. Hästen väljer själv det som är lättast för den! Min häst har nämligen kommit på "att om jag drar ryttaren ur position kommer jag undan arbetet en stund". Det är ett mönster som jag behövt hjälp med att bryta! Där har gramanen varit ett mkt effektivt hjälpmedel! En ryttare som är mkt skickligare än vad jag är hade säkerligen kunnat avhjälpa detta med enbart sin ridning. Jag klarade inte det och då var gramanen en mkt stor hjälp.
Nu kommer arrgumenetet "men då har du ju tvingat hästen"...."då har du dragit hästens huvudet nerå" mm. Okey. Om det nu handlar om tvång, varför har hästen slutat piska med svansen?
Varför har hästen äntligen slutat lägga underkäken på snedden?
Varför har hästen slutat knipa med öronen?
Varför blir hästen betydligt mer svettig om skinkorna än tidigare?
Varför håller hästen munnen stängd numera?
Varför är hela hästen så mkt mer avspänd och positiv än tidigare?

Kan vi få se lite bilder på gramanhästar i korrekt form? Jag vet att det brukar efterlysas i såna här trådar, men man får sällan/aldrig se nåt.;)
Då får du vänta tills det blir varmare väder för fotografen känner inte för att stå i ett kallt ridhus och fota! :smirk: Tänker inte tvinga honom för en sån banal sak!

//Alice - myser

Angående form i hoppning.
Hur kan man säga att en hopphäst inte ska gå i form? En häst hoppar som den galopperar fram till hindret! Det som skiljer elitryttare från mediokra ryttare är vägen mellan hindren! En hopphäst måste verkligen bära sig i galoppen, den måste ha balans och styrka.
En häst som kör upp huvudet hoppar alltid med sänkt rygg. Det är obestridligt, hästen kan inte köra upp huvudet och ryggen samtidigt. Med gramanen kan man sätta ett stopp uppåt och visa hästen ett annat sätt att hoppa på.
Jag hade en häst som en gång hade haft ont i ryggen. Efter diverse behandlingar hade hon inte längre ont när vi undersökte henne. Dessvärre hade hon arbetat dåligt med ryggmuskulaturen som en följd av ryggproblemen och nu när hon skulle sättas igång igen ville hon inte gå i form eftersom hon inte var musklad för det och hade ett minne av att det hade gjort ont. Med hjälp av gramanen kunde jag visa henne vägen och det har jag fått höra sen av veterinären att det kan ha varit avgörande för att hon inte skulle få tillbaka sina ryggproblem.

Nu ska du nog akta dig för att säga för mycket. Jag har sett både Kyra och Ebba rida på graman. Det var under tiden Kyra jobbade på Flyinge runt -95 tror jag att det var...

Nu tror jag faktist inte riktigt på vad du skriver....godtar tyvärr bara ett bildbevis på detta.

En undran bara....hur ofta rider du själv på graman och vad är din uppfattning av den posetiva effekt av detta ?

men vf måste du ha bevis på det, skulle någon hitta på en sådan sak?

sen så tycker jag att gramnen är en bra hjälptygel om den används rätt. Den haqr hjöpt mig med mkt och jag kommer inte ändra uppfattning om detta

Håller med dig till 100%!

Det är verkligen att idiotförklara oss ryttare som någon gång sätter på graman, att säga att vi inte känner skillnad på korrekt form och felaktig form :crazy:. Nog sjutton känner jag om hästen höjer ryggen och trampar på i bak!

Håller med dig till 100%!

Det är verkligen att idiotförklara oss ryttare som någon gång sätter på graman, att säga att vi inte känner skillnad på korrekt form och felaktig form :crazy:. Nog sjutton känner jag om hästen höjer ryggen och trampar på i bak!

tack kunde inte sagt det bättre :bow:

Angående form i hoppning.
Hur kan man säga att en hopphäst inte ska gå i form? En häst hoppar som den galopperar fram till hindret! Det som skiljer elitryttare från mediokra ryttare är vägen mellan hindren! En hopphäst måste verkligen bära sig i galoppen, den måste ha balans och styrka.
En häst som kör upp huvudet hoppar alltid med sänkt rygg. Det är obestridligt, hästen kan inte köra upp huvudet och ryggen samtidigt. Med gramanen kan man sätta ett stopp uppåt och visa hästen ett annat sätt att hoppa på.
Jag hade en häst som en gång hade haft ont i ryggen. Efter diverse behandlingar hade hon inte längre ont när vi undersökte henne. Dessvärre hade hon arbetat dåligt med ryggmuskulaturen som en följd av ryggproblemen och nu när hon skulle sättas igång igen ville hon inte gå i form eftersom hon inte var musklad för det och hade ett minne av att det hade gjort ont. Med hjälp av gramanen kunde jag visa henne vägen och det har jag fått höra sen av veterinären att det kan ha varit avgörande för att hon inte skulle få tillbaka sina ryggproblem.

Jag har aldrig sagt något om att hästen inte ska gå i en ändamålsenlig form för hoppning nrä den just hoppar. Men den behöver defenitivt inte böja på nacken! Om hästen går i dressyrform mellan hindren så ser den inte att hoppa. Vad ska man ed gramanen till i hoppningen?

Stämmer att den inte kan höja ryggen samtidigt som den kastar upp huvudet, men där emot kan den fortfarande gå med sänkt rygg även när den går med böjd hals/nacke.

Huruvida det avr bra eller inte att rida den hästen på graman tänker jag inte uttala mig om då jag omöjligt kan avgöra hur den hästen ser/såg ut och hur den arbetar och bär sig.

Jag har aldrig sagt något om att hästen inte ska gå i en ändamålsenlig form för hoppning nrä den just hoppar. Men den behöver defenitivt inte böja på nacken! Om hästen går i dressyrform mellan hindren så ser den inte att hoppa. Vad ska man ed gramanen till i hoppningen?

.

Det var jag som sa att jag ville a form i hoppningen. MEn tror inte alla var med på vilken slags form jag vill ha...

Jag vill att hästen ska gå balanserat och när en häst går balanerat så kommer nacke osv... sen så vill jag inte ha den i någon dressyr form utan mera en form där hästen går rund osv...

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 397
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
410
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Bråkande hundar
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka