*Gramantyglar*

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mato
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 101
  • Visningar Visningar 7 770
Sv: *Gramantyglar*

Men om man sätter den där är det ju mer hjälp för ryttare som har ostadiga händer. I ringarna i sadeln alltså. Det var ju det E gjorde.. :)

Jo, det är ju en del av varför E gjorde det. Men hästen gick fortfarande i rätt ganska låg form, alltså inte i en högform som någon påstod att det blir. Det bror väl på hur mycket man håller i gramanen. :)

Nu ska den notoriske "gramanhataren" ge sig in i diskussionen....på andra sidan! :D

Efter mkt om och men har jag provat att rida med graman på min häst. Syftet var inte att dra hästens huvud någonstans som man får intrycket att majoriteten här på forumet tror (så även jag! :o ). Syftet var att visa hästen vägen och när hästen hittat rätt ska gramanen hänga overksam!

Det är klart att man som användare av graman ser ett annat syfte med den. Få människor erkänner att det är därför man har den. Let's face it, vad mer än att dra ner huvudet på hästen kan en graman göra? Nä, inget. Sen kan man maskera det med "nej men min häst söker så fint stöd på den" eller "nej men den hänger bara löst tills min häst slänger upp huvudet så jag måste dra ner det". :angel:

Gissar att du, precis som jag, aldrig satt dig in i den korrekta användningen av graman! ;) Det är precis tvärt om UNDER FÖRUTSÄTTNING att den används med förstånd och på korrekt sätt. När jag rider på graman hänger den overksam större delen av tiden. Den går enbart in och verkar när hästen går ur form för mkt. Visst spelrymme ges för hästen att själv variera sin form inom vissa ramar. Hade fått samma effekt av fast martingal, tiedermantygel, gummisnodd mfl. Valde graman för den kan jag själv variera effekten av.

Det finns ingen korrekt användning för graman! Man kan bara påverka huvud och hals med den, vilket är förkastligt. Ok, jag erkänner att jag är en så-lite-som-möjligt människa, och det finns vääääldigt få hjälptyglar som jag ser någon mening med över huvud taget.

Åter till citatet! När jag har rider med gramanen på (och utan!) så får jag samma effekt; framåt neråt sökning. Lättar jag i handen följer hästen med bettet framåt neråt utan några som helst problem! Vid korrekt användning av gramanen är ditt påstående fel! Vid felaktig användning så, ja, då ger det den effekten. ;)

Om du får den effekten även utan graman, varför rider du då med den på?

Absolut! I den bästa av världar! Men nu lever vi inte där och då är gramanen ett ypperligt hjälpmedel att ta till om man vet vad man gör och vet vad man är ute efter. Jag sa precis som du för så sent som ett halvår sen. Idag har jag helt bytt sida då jag upptäckt vilket positiv effekt du kan få UTAN att dra hästens huvud någonstans. :D Det är ett hjälpmedel, inte ett verktyg!

Jag håller med om att den som alla andra hjälptyglar ska vara en hjälp, något man sätter in tillfälligt för att lösa ett problem. Dock ser jag inte nyttan i att dra ner hästens huvud. Jaa, jag anser fortfarande att det är den enda effekt gramanen kan ha. Förespråkarna brukar säga att "nej, den hänger bara löst när h*n går rätt" och "den är så bra för att hjälpa hästen att hitta framåt-nedåt söket", men jag köper det fortfarande inte... Den hänger bara löst när hästen går rätt, ok. Men jag är fortfarande övertygad om att hästen inte hux flux går rätt för att man hänger på en graman, om den inte gör det annars. Och ang. framåt nedåt så kommer det av sig självt på den knepigaste av hästar när den har fått förtroende för handen. Man behöver ingen graman. Tvång föder spänningar.

I den bästa av världar, ja. Men det är ren fakta att med kommunikation så kan man lösa allt. Verkligen allt! För hästen går inte med näsan i vädret för att jävlas med ryttaren. Den gör det oftast för att det är enklare, eller för att detn har ont någon stans. Ta reda på orsaken och behandla där efter.;)

Hur många har du sett på graman öht? Så sa jag också nämligen och jäklar vad jag var ute och cyklade! :D Men visst finns det dom som sitter och rider PÅ gramanen och inte på tygeln....

Jag har sett tillräckligt. Någon hade uppe exemplet med hoppryttare. Många hopphästar hade sett betydligt bättre ut om de inte varit gramanridna. Jens Fredricsson berättade i samband med en clinis om ett lovande sto han hade ridit på graman. Hästen hade tillslut kraschat in i hindren för att alla musklerna i bak hade försvunnit.

Jasså? Hänger den löst följer den tyngdlagen och verkar neråt!

Nej, eftersom den är spänd i sadelgjorden så verkar den inte rakt nedåt, utan nedåt-bakåt i det läget. Du får inte samma verkan av en löst hängende graman som om du hade hängt tyngder i bettet i stället.

Håller helt med dig!
Det sista var min anledning till att jag tillslut valde graman. Mina brister som ryttare! Jag insåg att jag måste ha hjälp att få hästen att hitta rätt spår, varje gång jag rider och inte bara när instruktören står i mitten! Detta under en period för att hitta rätt arbete och hjälpa hästen att bygga korrekt form för framtida ridning utan graman. Målet är ju att ta bort den så fort som möjligt, men inte förrän den korrekta formen är befäst!

Det är just detta jag ahr invändningar mot. Jag tror att kjlarar man att rida hästen i korrekt form på graman så behövs den inte, för det kanman endast om hästen rean går i korrekt form. Vad får du ut av att hindra den från att slänga upp huvudet? Det är ju baken som försvunnit när den slår sig fri. Det kan man aldrig komma åt med gramanen, och rider man hästen i korrekt form med bakbenen under sig och höjd rygg så kommer nacken automatiskt. Det fungerar liksom inte bakvänt...:crazy:

Nej, du har inte omvänt mig. Kan vi få se lite bilder på gramanhästar i korrekt form? Jag vet att det brukar efterlysas i såna här trådar, men man får sällan/aldrig se nåt.;)

//Alice - hukar sig för buke-mobben[/QUOTE]

Senast ändrad av en moderator:

Ja. Dom som "hatar" saker har ofta inte den rätta kunskapen som dom påstår.

Vad är den rätta kunskapen då? Alltid bra att evta, saknar jag den så vill jag gärna lära mig. :D Kan du som vet förklara för mig?:)

Sorry My Beauty, men jag förstår inte heller poängen med att ha hästen i låg form när man hoppar.. Som Mato sa, varför vill man ha med så mkt rygg när man hoppar små hinder, det är väl på stora det behövs.

Fast du får ju inte automatiskt mer rygg för att halsen är låg och framsträckt...:crazy:

Nej, du har inte omvänt mig. Kan vi få se lite bilder på gramanhästar i korrekt form? Jag vet att det brukar efterlysas i såna här trådar, men man får sällan/aldrig se nåt.;)

//Alice - hukar sig för buke-mobben
[/QUOTE]

Jag vill också gärna se bilder på hästar som använder graman!

Sen så kan jag säga att jag använder gramen vid serier med långa hinder ( 50 ) och då bara för att hon kan bli för stark och rinna iväg, och då har kag gramnen där för att få ihop henne och i form.

Men fortfarande, varför vill du hästen i form mellan hindrena? :crazy:
Jag kan förstå varför du vill samla ihop henne, men inte det där med formen...

Alltså orka, Bukefolket blir patetiskt ibland.. Ack Ack

Ciaaao

Men fortfarande, varför vill du hästen i form mellan hindrena? :crazy:
Jag kan förstå varför du vill samla ihop henne, men inte det där med formen...

okej asså inte en dressyr form men hon ska jobba med hela kroppen och galoppera igenom den... sen så är det så att min häst är 1.54 och går som stor häst. Hon behöver den stora galoppen för att räcka till i kombinationer och då kan hon bara få den stora galoppen genom att gå i form och galoppera igenom hela kroppen

okej asså inte en dressyr form men hon ska jobba med hela kroppen och galoppera igenom den... sen så är det så att min häst är 1.54 och går som stor häst. Hon behöver den stora galoppen för att räcka till i kombinationer och då kan hon bara få den stora galoppen genom att gå i form och galoppera igenom hela kroppen

Den form du här pratar om får du bara framför sadeln....att arbeta med kroppen kan du bara få hästen till med riktig ridning.
Det är ett faktum med gramanens effekt som nu endast påverkar eftergift i handen och som lurar andvändaren att tro formen fram går egenom kroppen är tragiskt.....kanske behövs en lika bra blick bak som fram.....backspegel kanske :idea:

Jag har aldrig påstått att jag ens använder graman.
Det där vara bara en fundering på varför man inte ska använda graman vid hoppning av små hinder.

Och då svarade jag varför det kan vara bra att använda graman vid hoppning.:idea:

D

Det finns ingen korrekt användning för graman! Man kan bara påverka huvud och hals med den, vilket är förkastligt. Ok, jag erkänner att jag är en så-lite-som-möjligt människa, och det finns vääääldigt få hjälptyglar som jag ser någon mening med över huvud taget.

Jodå!
Gramanen är perfekt om man ska ut på en stallmodig och halvtokig häst som man inte vill betsla upp... Ett nytt bett i munnen blir alltid en förändring genom hela ridpasset, gramanen tar man i just när man behöver bli starkare.

;)
Den form du här pratar om får du bara framför sadeln....att arbeta med kroppen kan du bara få hästen till med riktig ridning.
Det är ett faktum med gramanens effekt som nu endast påverkar eftergift i handen och som lurar andvändaren att tro formen fram går egenom kroppen är tragiskt.....kanske behövs en lika bra blick bak som fram.....backspegel kanske :idea:

snälla du... jag kan rida på gramnen och hon jobbar med baken och ryggen... Det vet jag

jag vet hur jag får hästen till att jobba med bakdelen så det så. ;)

Sen är jag inte direkt den personen som drar ihop gramenen så mkt som det bara går utan är nästan lite fesen och när jag har den så inverkar den nästan inte nått....

Men man behöver ju inte utgå från att alla nissar som rider på graman inte vet hur det känns när hästen arbeter korrekt. Det är att idiotförklara en stor del av alla ryttare. Inkl Kyra och Ebba von Essen...

precis. har den bara någon gång ibland för att visa hästen vägen, inte för att dra hästen i "rätt form" utan bara visa vägen lite...

* kan säkert*........
Va lite ödmjuk och var säker på källa och sanningshalt när du slänger ut saker du tror är sant.......kanske är det dina argument som tryter :angel:

men jag skrev säkert... inte vet jag om hon har satt på någon grman någon gång...

Sen så kan jag säga att jag inte gillar gramnen om man inte använder den korrekt...

Men jag själv använder den rätt och jag har fått hjälp av grmanen för att få bort min hästs underhals och den har hjälpt mej men andra saker oxå... Nu så rider jag inte lika ofta på den länge då underhalsen är borta och hon har blivit bättre i dressyren och allt...

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 397
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
410
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka