Gramantygel, säkerhet vid uteritt?

Sv: Gramantygel, säkerhet vid uteritt?

fattar inte heller varför. lär er rida istället! få hästen att lita på dej innan du rider ut.
Synd att du bor så långt bort..Du kan få komma hit och visa mig hur man gör :devil:
Märk väl ingen graman på någon av bilderna för det här är snälla grejer han gör.
19246218.jpg

16939409.jpg

16939408.jpg

16939402.jpg

19707299.jpg

Sugen?

Jodå hästar kan explodera uppåt ändå och det är just det folk inte fattar.
Du har helt klart en poäng här.För hur det än är så är hästen alltid starkare än människan.

Jag tror oxå att gramanen inger en viss "falsk" trygghet hos ryttaren.
Även jag själv kan tänka så.
Att man har det där extra snöret vilket gör en betydligt lugnare.Vilket i sin tur smittar av sig på hästen.
Ryttare lugn= hästen lugn.
Hästarna läser ju av oss människor väldigt väl så i många fall är det nog inte gamanen i sig som gör att man tar sig igenom sken/stegring mm vid tex uteritt på en kamakazi-Börje(saigon utryck) med lugnet i behåll..det är känslan av tryggheten som smittar av sig på hästen.
Det är iof mina egna tankar och funderingar ..kanske inte står för någon annan.

Jag tror det är precis som du skriver i de allra flesta fall men inte alla.

En gång när vi skulle passera stora vägen och snirkla oss förbi en vägbom och jag var fullständigt övertygad om att vi skulle bli påkörda av en jeep eller i alla fall var jag övertygad om att hästen skulle bli rädd och hoppa över bommen så reagerade hästen inte alls.
Jag var stel som en pinne, hade minst 200 i puls, drog i tyglarna samt lutade mig fram. Typiskt alla fel man kan göra, men hästen förblev kolugn.

Och den där hästen du sitter på på bilderna :eek:
Där hade jag tagit till alla hjälpmedel som överhuvudtaget fanns att tillgå.

Många tror att hästen blir lättare att rida om den ser ut som en julgran?:idea:

Nä, men det är vanligt att man tror att hästen inte kan hitta på bus om man knycklar ihop halsen på den. Det funkar bara på stela omusklade/obalanserade hästar kan jag meddela. Har sett hästar både bocka och stegra med hårt hållen graman. I mina ögon känns det mer som att dölja problem/skapa sig värre problem med graman.

Ok. Jag tror jag skippar det där med gramanen. Jag har bara ridit med graman en gång för länge sen och då slutade det med att tyglarna hängde lösa och jag bara höll i gramanen :eek:.
Tror inte jag skulle va skickligare med den idag och sen är jag rädd för hur denna hästen skulle reagera.
Kan det hända att hästar får panik av gramanen?

Min förra dam hade jag graman på vid uteritt.
Har själv inget ridhus och på vintrarna är ridbanna otjänlig så jag har inget val att rida ut till gärden och liknande.
Det första året jag ägde min häst fick jag ledas, hon bockade, gjorde capriole, stegrade sig tills man åkte av om man hindrade henne från att gå hem när hon upptäckte något läskigt.... en sten, pinne på marken, vattenpöl o.s.v.
Hon har alltid varit mycket känslig, speciellt i munnen, att rida på ett vanligt bett tog mig lite mer än ett år för att hon skulle vilja ta kontakt.
Denna damen reds med graman ute och jag red oftast även med en longerlina i handen om jag skulle åka av, med gramanen kunde jag hålla om henne med skänkeln och få en ärlig bjudning och slippa att hon skulle söka efter läskiga saker. helt plötsligt kunde jag rida utan att någon höll i hästen. efter jag hade ridigt henne i 5 år kunde vi börja testa att rida ut utan graman och longerlina på ett vanligt bett, detta var efter jag har fått ramlat av någon gång i veckan, gått omkull med hästen över mig, och fått avbrutit ritter varje gång jag ville testa utan graman.
De lyckliga dagarna jag kunde rida på ridbanan, eller i ridhus skötte hon sig bra och om inte hon fick en kotledsinflammation i våras skulle vi hoppa 150 idag (gick 140 och var klar för 145) Nu står hon i hagen med bäbis i magen och jag tror inte någon vill testa att sitta upp o lunka ut i skogen.

Jag lever pga min graman, jag skäms inte för att säga att jag använder graman på "bråkiga" hästar, även om den bara skulle hjälpa mig att bli trygg så kontrollerar jag hästarna bättre med en graman. Jag värderar mitt liv högre än att säga att jag vill vänta ut hästen och få den trygg på ett sätt som inte innehåller hjälptyglar, En häst som vanligt folk inte sitter upp på då den är för bråkig tvekar jag inte att sitta med en graman, men är den busig, glad och bockar någon gång det är bara roligt och jag sätter hellre en halsrem så jag kan hålla i mig lite men har en häst bestämt sig för att slå av en så åker man av, kan detta hindras av en liten rem så sätter jag på den!

Du har helt klart en poäng här.För hur det än är så är hästen alltid starkare än människan.

Jag tror oxå att gramanen inger en viss "falsk" trygghet hos ryttaren.
Även jag själv kan tänka så.
Att man har det där extra snöret vilket gör en betydligt lugnare.Vilket i sin tur smittar av sig på hästen.
Ryttare lugn= hästen lugn.
Hästarna läser ju av oss människor väldigt väl så i många fall är det nog inte gamanen i sig som gör att man tar sig igenom sken/stegring mm vid tex uteritt på en kamakazi-Börje(saigon utryck) med lugnet i behåll..det är känslan av tryggheten som smittar av sig på hästen.
Det är iof mina egna tankar och funderingar ..kanske inte står för någon annan.

Exakt vad jag suttit och tänkt genom hela tråden. Nu behöver jag ju inte skriva något inlägg... :p

Ok. Jag tror jag skippar det där med gramanen. Jag har bara ridit med graman en gång för länge sen och då slutade det med att tyglarna hängde lösa och jag bara höll i gramanen :eek:.
Tror inte jag skulle va skickligare med den idag och sen är jag rädd för hur denna hästen skulle reagera.
Kan det hända att hästar får panik av gramanen?

Ja, jag hade en tidigare som p.g.a. att oförstående människor hade lagt på henne det ena hjälpmedlet efter det andra för att hon var bråkig fullständigt blev galen av minsta lilla. Ingen hade tidigare kollat henne i munnen och det jag hittade där var inte kul...rejäl gombitare som man försökt hålla på mattan genom att sno ihop munnen, skarpa bett, graman, chambon o.s.v. Hon blev fullständigt tokig så fort hon blev inspänd det minsta lilla...ja, man kan tala om fullständig panik.

Det gick att ta sig igenom utan en massa hjälpmedel och ja, jag red henne ute efter munkorrigering, foderbyte, ET och IR-terapi. Jag jobbar benhårt på beteendet från marken först och sen uppsuttet. Accepterar aldrig ens en glädjebockning då det är så lätt att hästen, om ryttaren far av, kopplar det till att den blir "fri" och börjar utveckla det i negativa beteenden. En häst som kommer på att den kan bli fri från ryttaren genom våldsamt beteende kan lätt bli mycket farlig.

*kl*

Jag är motståndare mot hjälptyglar över lag men nu funderar jag faktiskt på att sätta på min pojk något tex graman så han slutar sprätta omkring och kasta sig åt alla håll så fort han blir rädd.

Många tror att hästen blir lättare att rida om den ser ut som en julgran?:idea:

Nä, men det är vanligt att man tror att hästen inte kan hitta på bus om man knycklar ihop halsen på den. Det funkar bara på stela omusklade/obalanserade hästar kan jag meddela. Har sett hästar både bocka och stegra med hårt hållen graman. I mina ögon känns det mer som att dölja problem/skapa sig värre problem med graman.

Men varför tror du att man knycklar ihop halsen bara för att man har en graman? :confused: Du kan ju knyckla lika mkt med en vanlig tygel. Det är väl vad man gör med det man har i handen som är det intressanta, och jag tror att inte alla använder gramanen för att dra ihop hästen så den får en båge på halsen.

Senast ändrad:

och jag tror att inte alla använder gramanen för att dra ihop hästen så den får en båge på halsen.
Precis! Hos mig hänger gramanen löst fram tills att det händer nått.Innan dess behöver jag den ju inte.Är ju precis som när man rider på kandar alt bett med två tyglar.Man tar inte i stångtygeln/gramantygeln fören man behöver den.Sitter man och håller i dessa ständigt går ju hela tanken med kombinationen förlorad.

Jag skrev inte att alla knycklar ihop hästarna enbart pga graman, jag skrev att det är VANLIGT. I mina ögon är det vanligt förekommande då över hälften av hästarna jag råkat på som rids på graman går med böjd hals och sänkt rygg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 417
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 148
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar