Sv: Gramantygel, säkerhet vid uteritt?
Min förra dam hade jag graman på vid uteritt.
Har själv inget ridhus och på vintrarna är ridbanna otjänlig så jag har inget val att rida ut till gärden och liknande.
Det första året jag ägde min häst fick jag ledas, hon bockade, gjorde capriole, stegrade sig tills man åkte av om man hindrade henne från att gå hem när hon upptäckte något läskigt.... en sten, pinne på marken, vattenpöl o.s.v.
Hon har alltid varit mycket känslig, speciellt i munnen, att rida på ett vanligt bett tog mig lite mer än ett år för att hon skulle vilja ta kontakt.
Denna damen reds med graman ute och jag red oftast även med en longerlina i handen om jag skulle åka av, med gramanen kunde jag hålla om henne med skänkeln och få en ärlig bjudning och slippa att hon skulle söka efter läskiga saker. helt plötsligt kunde jag rida utan att någon höll i hästen. efter jag hade ridigt henne i 5 år kunde vi börja testa att rida ut utan graman och longerlina på ett vanligt bett, detta var efter jag har fått ramlat av någon gång i veckan, gått omkull med hästen över mig, och fått avbrutit ritter varje gång jag ville testa utan graman.
De lyckliga dagarna jag kunde rida på ridbanan, eller i ridhus skötte hon sig bra och om inte hon fick en kotledsinflammation i våras skulle vi hoppa 150 idag (gick 140 och var klar för 145) Nu står hon i hagen med bäbis i magen och jag tror inte någon vill testa att sitta upp o lunka ut i skogen.
Jag lever pga min graman, jag skäms inte för att säga att jag använder graman på "bråkiga" hästar, även om den bara skulle hjälpa mig att bli trygg så kontrollerar jag hästarna bättre med en graman. Jag värderar mitt liv högre än att säga att jag vill vänta ut hästen och få den trygg på ett sätt som inte innehåller hjälptyglar, En häst som vanligt folk inte sitter upp på då den är för bråkig tvekar jag inte att sitta med en graman, men är den busig, glad och bockar någon gång det är bara roligt och jag sätter hellre en halsrem så jag kan hålla i mig lite men har en häst bestämt sig för att slå av en så åker man av, kan detta hindras av en liten rem så sätter jag på den!