Gramantygel, säkerhet vid uteritt?

Sv: Gramantygel, säkerhet vid uteritt?

Om du har gramanen mellan frambenen kanske det skulle kunna vara ett scenario i värsta fall, men inte om den sitter i sidorna. Fast det är klart vad jag förstått så sätter de flesta gramanen mellan frambenen.
Har aldrig förstått det riktigt, de få gånger jag använt den på min häst, så sitter den i sidorna, han är tillräckligt "framtung" av sig själv. Används då i koncentrationssyfte och inget annat, den hänger väldigt löst och efter en kvart så kan den plockas av och han är fortsatt fokuserad på mig. Har dock inte använt graman på säkert 5-6 år nu.

Kan förstå de som vill ha den hjälpen vid uteritt, även om det inte varit mitt problem med min häst.

Där är vi överens.. Min häst är oxå väldigt känslig.Och när han går överstyr så blockerar han sig.Och blir otroligt svår att nå.Det jag helt enkelt får lov att göra är att sätta honom i en obekväm arbetställning där han inte orkar..Det kan iof ses som tvång att sätta honom så.Men jag har inte så mycket till val heller för det blir en fråga om man kommer att överleva eller inte.
Jag tror att när han kommer i dessa lägen så slår han av allt.Hans sinnen lixom slutar fungera.

Min häst blir oxå rädd i bland.men jag kan då säga att jag ser/känner skillnad på vad som är rädsla och vad som inte är det.så väl känner jag min häst och då får man ju helt enkelt lösa läget utefter vad som orsakar det.Skulle aldrig ta i gramanen tex om min häst blev rädd eller nervös..Då kan jag prata/klappa honom tillbaka till verkligheten igen.

Senast ändrad:

*har inte läst hela tråden*

Jag kan enbart svara för mig själv.

På min förra häst använde jag graman ett tag uite i skogen. Inte för att hon bockade utan för att hon reste sig. Och det var högt.Med gramanen kom hon inte upp lika högt och jag kunde plocka bort den efter ett tag. Då hade jag gramanen spänd mellan frambenen på hästen.
Efter några gånger så kom hon på att hon kunde resa sig ändå med gramanen men hon kom inte upp lika högt.

Hade den lite inne på banan ochkså men då fäst i sidorna. Just för att få tag i henne i sidorna och lossna lite inte för att få ner huvudet. Det som jag gillar med graman är att den inte inverkar hela tiden utan bara när det behövs.

Skulle aldrig våga använda den på en häst som bockar men det är bara min personliga åsikt. Dels för att jag haft många hästar som bockat som hejsan. Använde gramanen en gång på en sån häst och hästen tog i så i sina bocksprång att gramanen gick rakt av (läder inte den billigaste och inga skavanker) Det var enda gången sen har jag inte vågat använda den. :D

kl

Gramanen var ett ypperligt hjälpmedel att få ned min häst när han stegrade sig om man drar i ENA tygeln/gramantygel. Bägge är inte att föredra på en stegrande häst. Nu har han tack och lov slutat med dumheterna.

Extra styrka helt enkelt.

Men är det inte risk att hela ekipaget står på öronen? Jag skulle tycka det kändes vanskligt att dra ned huvudet på en bockande häst, av rädsla för att störta framåt?

det ni missar ang. bockande häst är det jag försökte skriva i första inlägget, att det krävs att man är påpasslig en sekund före att hästen bockar för att det skall funka. då låser du hela ryggen med gramanen och hästen kan därmed inte få upp ryggen och bocka. : ) Är hästen redan uppe är det en annan femma.
som ngn annan sa, gramanen bör sitta i sidorna isåfall, inte mellan frambenen.

Jag skulle inte våga på min häst iaf, han verkar kunna slå knut på sig själv i allehanda lägen och jag tror inte att huvudställnigen skulle påverka hans förmåga att bocka. Jag försöker driva framåt och göra uppresande tygeltag när han bockar. Han gör det främst när det är kul, när han tycker det går för sakta och när han inte får ta den väg han vill. Läbbigt! Jag är ju en skitfeg ryttare.

Graman en är ypperlig på en häst som har olaten att resa sig. Även på hästar som slänger upp skallen och knäcker näsben och slår ut tänder på ryttaren. Ända likvärdiga hjälpmedel är ju fast martingal eller möjligen thideman tygel men dessa är ju just fasta och kan inte regleras av ryttaren. Alla vet vi ju att hur viktig eftergiften är, och den kan man ge på graman.

Jag har svårt att förstå meningen med graman på bockande häst. Då vil jag ha upp huvudet, inte ner.
Om hästen stegrar känns det lite läskigt, men om man märker att ens hästen stegrar mindre med graman så kanske det funkar.. Men jag skulle vara rädd att hästen skulle försöka ta sig ännu högre upp för att gå emot/slippa trycket..
Jag kan förstå om hästen slår med huvudet, inte så kul att bli nockad.. Då kan nog gramanen hjälpa till..
Skenande hästar har jag inte så stor erfarenhet av, det lämnar jag till andra att avgöra om det funkar och jag tycker att qodrofenia verkar ha bra koll i det fallet..

Själv använder jag graman när jag rider ut, inte för att hästen är galen och okontrollerbar utan för att han tror att hela skogen ska anfalla vilken sekund som helst och springer därför med sänkt rygg och mkt hög nacke. Jag vill bara uppmuntra honom att sänka nacken lite = koncentrera sig på att jag faktiskt vill någonting = kommer till arbete.
Jag har den så kort att den tar i när han går med hög nacke men när han slappnar av och sänker nacken så hänger gramanen.

Tycker inte att gramanen är djävulens verkyg eller så, vilket det verkar finnas många som anser. Det är handen som håller i tygeln som gör att en hjälptygel kan användas på fel sätt.
Gramanen i sig gör ju bara det man ber den om..

Sen att många använder graman utan att ha kunskap om vad som händer är en annan femma..

Hej!

Jag använde graman när jag satte igång ridskolans avkastarkung efter 3 veckors vila. Häst är stor (eller i mina mått mätt- enorm!), och han brukar slänga av om han inte går 3 timmar/dag.. Efter 3 veckors helvila på box (och kortare stunder i sockerbitshage) är han mao väldigt laddad!

Gramanen gav honom nånting annat att tänka på än att busa omkring, den gav mej mer kraft att stoppa honom när han började planera sina bus (han börjar med att kasta sej runt, drar sen iväg i galopp och börjar efter det att bocka.. De flesta har åkt redan vid runtkastandet!) och hindrade mycket effektivt bockarna! Dessutom fick jag en känsla av att ha lite kontroll och blev lite säkrare själv- slappnade av mer och jobbade honom mer, vågade ta det ett steg längre, så att säja..

Hur det funkar vet jag inte och jag red endast med gramanen 3 dagar- sen litade jag på att han skulle sköta sej- vilket han gjorde- eller om det var jag som lärt mej förutse hans bus?? Åkte av gjorde jag iaf inte, även om eleverna flög när han börjad egå lektion igen..

Angående bockarna, så har jag märkt att de flesta hästar tar upp huvudet lite innan de börjar bocka- det går ju inte med graman, samt att på något vis får dom inte ner huvudet lika effektivt när gramanen är på..

/ Lavinia, som endast använder graman som nödstopp.

Som "säkerhetsbälte" på en häst som reser si är graman mycket effektivt, och jag anser att det under sådana omständigheter kan vara motiverat - både av rena säkerhetsskäl och för att kunna rida ut, rida UR problemen framåt och inte uppåt och såsmåningom kunna lägga bort gramanen.

Som "säkerhetsbälte" på en häst som reser si är graman mycket effektivt, och jag anser att det under sådana omständigheter kan vara motiverat - både av rena säkerhetsskäl och för att kunna rida ut, rida UR problemen framåt och inte uppåt och såsmåningom kunna lägga bort gramanen.

Och jag anser precis tvärtom:cool:

På en häst som halvhjärtat studsar upp lite på bakbenen kanske, men på en häst som verkligen reser sej rätt upp och som är stark och/eller tillräckligt desperat så är det livsfarligt med graman:crazy: Det förstör hästens egna förmåga att balansera och risken att den går omkull, i värsta fall över ryttaren är stor:(

OM jag använder graman (vilket jag ytterst sällan gör, äger inte ens en egen) spänner jag den i kors och i sidorna så att man inte "låser" sidorna, eller i sidorna och sedan genom käkremmen så att mer tryck kommer på nacken i stället för så mkt på bettet.

Mitt sto skulle jag ALDRIG kunna ha graman på i säkerhetssynpunkt, det skulle bara bli farligare med den när hon far runt som en skålld råtta. När hon freakar ut måste man kunna lätta på handen direkt annars bär det iväg bakåt/framåt eller åt sidorna:D

Däremot hade jag en valack för många år sedan där det ibland kunde vara till hjälp på uteritter, rama in och bromsa:crazy:.

Jag är i princip emot graman men som med allt så finns det undantag. Allt är ju inte svart eller vitt.

Och jag anser precis tvärtom:cool:

På en häst som halvhjärtat studsar upp lite på bakbenen kanske, men på en häst som verkligen reser sej rätt upp och som är stark och/eller tillräckligt desperat så är det livsfarligt med graman:crazy: Det förstör hästens egna förmåga att balansera och risken att den går omkull, i värsta fall över ryttaren är stor:(

Ja, står den rätt upp så skulle jag aldrig våga göra annat än klamra mig fast och be till de högre gudarna.

Men när den är på väg upp, så är den ypperlig att avbryta med - tycker jag (måste jag tillägga :D )

Hästen lyckas ju inte resa sig när man har gramanen på så det inträffar inte. Man måste ju vara snabb med att blocka den vid minsta antydan till resning och samtigit driva frammåt. Är man lite orutinerad eller blir rädd kan det dock säkert gå galet om man tar tag i fel ögonblick. Men jag anser inte att man då har kunskapen att vare sig utbilda hästar med olater eller rida med graman.

fattar inte heller varför. lär er rida istället! få hästen att lita på dej innan du rider ut.

När hästen får ner huvudet så ser den inte lika bra och är därför oftast inte lika rädd. Jag har prövat någon gång på min häst att dra ner huvudet och få henne att kröka på nacken och då har hon blivit lugnare.

Ok, men jag har inget problem med att få ner hans huvud, han går där av sig själv. Ok, han blir rädd för något, höjer huvudet, sänker ryggen, lyfter svansen och blåser. Sen kryllar han ihop sig och börjar studsa omkring och då är det nästintill hopplöst att komma åt honom.
Känns nästan som om jag hellre vill ha nån form av uppkäk istället.

Aha, eller du menar att jag skulle ha hans huvud där hela tiden?

*kl*

Kan bara tala för mig själv, Jag har med enstaka hästar använt gramanen för att kunna "hålla dem" vid uteritt. Det har enbart handlat om hästar som varit mycket besvärliga att rida ut och som vid tidigare tillfällen med andra ryttare har stuckit hela eller delar av hemvägen. Jag tycker själv att jag får bättre kraft med en graman delvis för att hästen inte bara kan höja huvudet och springa.

Dock känner jag att man ska använda det som ett steg i rätt riktining. Man ska sträva efter att det ska bli bättre, nästa steg för mig är att rida med martingal och sedan helt "naturligt".

Hästen lyckas ju inte resa sig när man har gramanen på så det inträffar inte. Man måste ju vara snabb med att blocka den vid minsta antydan till resning och samtigit driva frammåt. Är man lite orutinerad eller blir rädd kan det dock säkert gå galet om man tar tag i fel ögonblick. Men jag anser inte att man då har kunskapen att vare sig utbilda hästar med olater eller rida med graman.

Jo du det kan det göra och då är ryttaren illa ute. Varför skulle den inte kunna det? :confused: För att du drar in nosen i bringan:angel:
Jodå hästar kan explodera uppåt ändå och det är just det folk inte fattar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 417
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 148
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud