Gramantygel, säkerhet vid uteritt?

MonteRose

Trådstartare
Jag har läst ett otal gramantrådar men begriper i alla fall inte....

Hur kan man använda en gramantygel vid tex uteritt som gör att man lättare kan bemästra en "besvärlig" häst?

Jag begriper ju att hästen inte kan ta upp huvudet, men är det det hela?

Bocka kan den väl göra ändå, eller?

Sv: Gramantygel, säkerhet vid uteritt?

jag har aldrig fattat vistsen med graman på besvärlig häst faktiskt. dom tycker väl att hästen är lättare att hålla om man drar ihop den med nosen i bringan kanske :confused:

Det finns folk som använder den för att kunna ta ner hästen på tygeln om den blir rädd, för att kunna bemästra den säkrare, och annars inte använder den.

Jag har läst ett otal gramantrådar men begriper i alla fall inte....

Hur kan man använda en gramantygel vid tex uteritt som gör att man lättare kan bemästra en "besvärlig" häst?

Jag begriper ju att hästen inte kan ta upp huvudet, men är det det hela?

Bocka kan den väl göra ändå, eller?

hehe. som jag fattat det får den inte upp ryggen nog att bocka med gramanen, och hinner inte skyffla iväg med bakbenen heller för att sticka och få fart, om gramanen greppas i rätt sekund.

kanske säger ngt om gramanens funktion i största allmänhet eller? :D

De människor som jag har sett använda graman som "säkerhet" vid uteritt är sådana människor som rider med väldigt mycket i handen. När de sedan ger sig ut i naturen så blir hästen lite extra pigg och ligger på och om ryttaren då vanligtvis sitter med flera kilon i handen så är det förståeligt att det blir fruktansvärt tungt när hästen ångar på ytterligare. Därför sätter ryttaren på graman så att den kan knyckla in näsan på hästen och orka hålla den/undvika att får armarna avslitna.

Jag har hittilla aldrig sätt någon använda graman på ett sätt som jag finner konstruktivt (vilket gör att jag tvivlar på att detta öht är möjligt), och sådana människor som jag beskrev ovan skall enligt min mening hålla sig på ridbanan tills de har lärt sig rida ordentligt.

Jag kan bara tala för mig själv.Och det har hänt att jag använt grammanen vi uteritt på min häst.Han är gammal travare med lite speciella egenheter för sig.Och grammanen har fungerat hyfsat på honom när han skenar och när han reser sig.Nu har jag inte behövt den på 1½ år så han har blivit betydligt bättre.Men i början när han precis som ner hit kändes det tryggt att ha en extra broms att ta i när han satt av.Och faktum är att han orkade inte skena så långa bitar med gramanen på som han gjorde utan.Hästen har i hela sitt liv gjort sånna här tokryck i mellan åt redan långt innan han kom till mig.Det farliga med min häst förutom att han tokskenar är att han håller sig inte på vägen/stigen utan det bär av rätt ut i ingenstans ..diken/stenrösen/tät skog mm.Det blir alltså jädrigt farligt.Inte bara för mig som ryttare utan även för honom.och jag är rädd om min häst.

Till Trani.
Det är ingen skillnad på min häst ute/på bana (i ridhus har han aldrig varit) Han är aldrig extra pigg ute han är pigg och framåt jämt.Och detta är inget problem för mig.därimot när han exploderar.Han blir farlig då både för sig själv och för mig som ryttare. Jag använder aldrig gramanen i formande syfte utan som nödbroms.vilket jag finner är det enda den duger till.

Min häst kan skena på ridbanan oxå dock använder jag inte någon graman där för där finns i allafall staket runt som förhoppningsvis håller oss på begränsad yta.
*Q vars häst har hoppat staketet på travbanan med vagn bakom*

det förstår inte jag heller. och jag har försökt när jag var yngre, båda på hästar som reser sig och såna som sticker.

om nåt så blev det väl svårare att ha koll på dom. :crazy: för att inte tala om bockning, då ligger man risigt till med en graman..

jag har martingal på bångstyriga hästar, sen rider jag vettigt=ej upphetsande så hästen håller sig så lugn som möjligt.

hade graman på min präla då hon annars gärna slet upp huvudet och inte lyssnade alls!

med gramanene kom huvudet ner en aning och hela hästne blev lungnare!:idea:

kanske ska tillägga att jag sällan behövde andvända den de räckte bra med att den fanns där!

Jag gillar inte att rida med graman överhuvudtaget. Kan också bara tala för mig själv men jag tycker den är ivägen och att jag har bättre koll utan.

På en häst som sätter upp huvudet för att undandra sig bettets inverkan, blir stark där och ger sig iväg kan det hjälpa.

Jag kan bara tala för mig själv.Och det har hänt att jag använt grammanen vi uteritt på min häst.Han är gammal travare med lite speciella egenheter för sig.Och grammanen har fungerat hyfsat på honom när han skenar och när han reser sig.Nu har jag inte behövt den på 1½ år så han har blivit betydligt bättre.Men i början när han precis som ner hit kändes det tryggt att ha en extra broms att ta i när han satt av.Och faktum är att han orkade inte skena så långa bitar med gramanen på som han gjorde utan.Hästen har i hela sitt liv gjort sånna här tokryck i mellan åt redan långt innan han kom till mig.Det farliga med min häst förutom att han tokskenar är att han håller sig inte på vägen/stigen utan det bär av rätt ut i ingenstans ..diken/stenrösen/tät skog mm.Det blir alltså jädrigt farligt.Inte bara för mig som ryttare utan även för honom.och jag är rädd om min häst.

Har oxå använt gramanen som "nödbroms" på min travare, är hon på humör kan hon slå upp huvudet, börja bredda redigt o sedan bara älga på framåt... och då är hon i princip okontaktbar tills hon anser sig fått behovet av att plöja fram i 200 blås ur systemet :cool: Men har jag gramanen får jag ner huvudet på henne och då verkar hon se sig besegrad (och älgar kontrollerat ist ;) ).
Så egentligen bromsar jag inte med själva gramanen, den hjälper mig bara att få ned huvudet (inte 'ner' så mulen tar i bringan, men ner så halsen pekar framåt ist för uppåt) o då lyssnar hon igen. En martingal skulle nog fungerar ungefär lika bra, men nu råkar det bli så att jag använder gramantygel ist.

*KL*

Kan inte dra nån enhetlig slutsats av era svar, nån säger att hästen inte kan bocka någon säger att det går utmärkt, hrm...

Har funderat på om jag skulle prova på min så jag blir tryggare vid uteritt. Han bockar i galopp, blir tokig om ex en skimmelponny kommer förbi. Med tokig menar jag att han kryllar ihop sig och börjar hoppa runt helt okontaktbar. Han har aldrig rest sig eller kört upp huvudet.

Bockningar hjälper inte graman på öht. då gäller det bara att rida på framåt.räta upp sig trampa ner hälen och försöka resa upp framändan och hoppas på det bästa.

Min kompis använder graman vid uteritt av rent säkerhetsskäl. Med gramanen åtdragen kan hästen hennes inte ta ut sina j*vla bocksprång och bakutsparkar lika mycket, kan inte sticka lika lätt och framför allt; inte alls resa sig lika lätt. Så hon har stor nytta av den och hon rider med VÄLDIGT lätt hand. Hästen är endast såhär vid uteritt.

Men är det inte risk att hela ekipaget står på öronen? Jag skulle tycka det kändes vanskligt att dra ned huvudet på en bockande häst, av rädsla för att störta framåt?

min häst går mkt på bakbenen, bockar, styr o far vid uteridning. Men jag jobbar med förtroende, att bara vara lugn o muk o vänta ut honom. För mig är en graman o genväg som bara döljer ett symptom o inte reder ut det egentliga problemet.
Min häst blir bara bättre o bättre, visst det tar tid men det får det göra, jag vägrar tvinga honom, har inte mkt till övers för folk som gör det, för mig handlar ridning o känsla o inte tvång.

Tvång? helt ärligt är det omöjligt Min häst väger ca 550 kg och jag 50 kg .Jag kan inte tvinga honom till någonting.Han är starkare .större.. än mig.. vill han så går han oavsett. dock orkar han inte skena så långt med gramanen på.Han väljer att lyssna bättre med den på.Varför har jag igentligen ingen aning om för han skulle om han bara ville skita i den och bara gå .. förra ägaren fick en skentur på 5 km.. förstå 5 km det är en halv mil i ett rasande tempo ner i diken upp på vägen ner i diket igen..En sådan tur vill jag inte vara med om öht.
Innan jag skaffade den här hästen ägde jag inte ens någon graman öht och har aldrig gjort. Har dock ridit andra hästar med graman när jag blivit tillsagd tex. och det är första gången på 25 år som jag faktiskt kan förstå nyttan i att ha en graman.

Min går inte att sitta och gulligt vänta ut.Du får åka.. och jag menar inte nått smått skutt skutt och några små lägga sig i handen eller så..Han exploderar och då hjälper inget förtroende i världen för han är inte kontaktbar.Det vi jobbar med i stället är att han inte ska gå så långt att han ens börjar trigga igång.

Senast ändrad:

Mja, drar in näsan helt gör hon ju inte, mest att ta tag i för att säga ifrån på skarpen. Vet egentligen inte hur den hindrar henne, bara att den gör det. Sen kan den ju bocka ändå :angel: men inte ta ut sprången fullt så mycket, hon får väll annat att tänka på.

jag skrev inte att du tvingade din häst.
Men på min häst skulle det vara tvång, han är väldigt känslig o skulle bli livrädd o helt säkert skulle han lyda men det skulle vara under tvång o rädsla o det vill jag inte.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 417
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 148
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud