Gramantygel *bilder*

Status
Stängd för vidare inlägg.

fjordtokan

Trådstartare
Jag rider en ponny som har väldigt svårt att hålla sig i formen. Hon bryter sig ur, kropp och tänder är kollade. Samt att det är flera ryttare som rider MSV nivå som har testat henne och de säger att on är för lat för att gå i formen, det är även vad min tränare säger. Inte att hon inte orkar för det borde hon göra. Och jag har fått tipset att rida med graman när jag rider på banan. För att få henne att bli mer stabil.

Har du haft liknande problem? Hjälpte det med graman.

Jag vill se bilder på när ni rider med graman.

Sv: Gramantygel *bilder*

1. Form kommer bakifrån

2. Din ponny är för lat (enligt vissa...) till att gå i form, vilket leder till....

3. ...att hon inte jobbar på med bakbenen

4. Graman tar ned hästens huvud. Den verkar INTE på bakbenen eller ryggen. Så har man en häst som inte vill jobba ordentligt bakifrån är det jättedumt att sätta på graman, hästen kommer endast knäppa av i nacken!

Är det din tränare som säger att du ska ha graman? I såna fall skulle jag starkt överväga att byta tränare..

Det låter som om din tränare är ute och cyklar...

Jobba med övergångar och tempoväxlingar, gärna ute i naturen, för att få hästen framför skänkeln.

Dessutom betyder det ingenting att man "rider medelsvår" - det är kunskap som betyder något.

1. Form kommer bakifrån

2. Din ponny är för lat (enligt vissa...) till att gå i form, vilket leder till....

3. ...att hon inte jobbar på med bakbenen

4. Graman tar ned hästens huvud. Den verkar INTE på bakbenen eller ryggen. Så har man en häst som inte vill jobba ordentligt bakifrån är det jättedumt att sätta på graman, hästen kommer endast knäppa av i nacken!

Är det din tränare som säger att du ska ha graman? I såna fall skulle jag starkt överväga att byta tränare..

Bra svar:banana:

En graman är ingenting man ska rida på om man inte är otroligt skicklig då det är väldigt lätt att det gör mer skada än nytta. Jag har fått lära mig att gramanen används för att stretcha hästen (har själv aldrig provat rida med graman). Du ska alltså inte rida med graman för att hästen drar och är lat. Överväg i stället som sagt att kanske byta tränare och försöka göra roliga övnignar för att få hästen intresserad av arbetet. Rid mycket ute nu när det vackra vårvädret är på ingång!

Lycka till!

Jag har använt graman under en period då jag hade d-ponnyn för att stärka henne i galoppen genom att kunna galoppera igenom henne ordentligt medans jag kunde korta ihop henne och peta in bakbenen, dvs få med hela kroppen. Fick även "känslan" av hur det skulle kännas när det var rätt.

Red med graman 2 ggr i veckan ungefär, och det hjälpte verkligen!

Om du har en tränare som du litar på så ta hjälp av denna, och har du en tränare som du inte litar på så byt!

Ta hjälp av en westerntränare.

Under de år jag har haft min häst(ung. 9år) har jag tränat för diverse tränare och min häst har ALDRIG gått så bra som då! både jag och min mamma var helt förstummade efter att tränaren satt upp några minuter. när jag sedan hoppade upp så kändes det som om ryggen växt minst 10cm och med ett rejält tramp som heter duga!
efter träningen så har han slutat hänga sig i handen, kasta med huvudet etc etc och folk har frågat om jag köpt en ny häst!

Grejjen är den att hon inte vill jobba i formen och kör upp huvudet då tänkte vi att man kan prova att sätta graman så hon hittar formen lättare och inte bryter sig ur när hon jobbar ordenkligt med bakbenen. Hon bryter ut när hon gör det nämligen.

Det ska inte vara för att tvinga ned henne utan bara hjälpa henne hitta formen. Så hon vet vart hon ska vara.

Sedan tänkte jag bara tala om att jag har ridit i skogen(varje dag)h hela vintern samt början på våren...

Tack för ett vänligt svar! Jag vet att graman inte är så omtyckt men jag behöver ju något som hjälper oss :) Ska rida med graman på måndag för tränaren.

Det ska inte vara för att tvinga ned henne utan bara hjälpa henne hitta formen. Så hon vet vart hon ska vara.

Sedan tänkte jag bara tala om att jag har ridit i skogen(varje dag)h hela vintern samt början på våren...

Fast har du varit ute och bara ridit i skogen i ett halvår tycker jag inte du kan kräva av hästen att den ska gå i en perfekt form under ett dressyrpass sen. Jag tror på träning!

Förlåt, men var de andra svaren ovänliga bara för att de inte gav det svaret du ville ha?:confused:

Om nu din ponny är lat och inte jobbar ordentligt så hjälper det troligtvis inte att fixera huvudet på den.

och inte bryter sig ur när hon jobbar ordenkligt med bakbenen.
En häst som jobbar ordentligt med hela kroppen bryter sig inte ur bara sådär, isf beror det på att den blivit trött och inte orkar mer.

Kräv bara bärighet under några steg i taget, och se till att det är du som låter hästen få en paus efter de stegen. Om ponnyn själv hela tiden måste säga till att den är trött och inte orkar mer (= slå sig fri) så vill den snart inte arbeta mer för dig öht. Och så är kampen och den onda cirkeln igång...

En annan sak som kan vara värd att tänka på är hur hästen plötsligt ska orka bära sig med gramanen på? Om den inte har muskler till det utan graman så får den det knappast på ett ögonblick när gramanen används. Alltså är risken stor att du bara kommer åt halsens läge, men tappar något annat istället.

Nu låter jag som värsta gramanhataren, men jag vill bara att hjälptyglar ska användas med stor eftertanke och att man försöker ta den "långa tråkiga" vägen i första hand.

Vad händer om du tar en uppbyggnadsperiod nu under våren med cavaletti, klättring och mycket skolor där du rider utan att tänka så mycket på huvudets placering?:)

Det vet du väl att bara man sätter på en graman så orkar hästen allting. :angel:

Att den slår sig loss i övergångar, byten etc beror ju bara på att hästen är lat och istadig, aldrig att den inte är tillräckligt stark och har en ryttare som inte klarar av att rida den ordentligt.

Men gramanen lösa ju allt, voila!! så går hästen supert och har plötsligt fått massa muskler att bära sig med, ojoj vilket fantastisk snöre.....

:cool:

Jag har haft en uppbyggnadsperiod på 4 månader nu och känner att jag måste ta tag i det där med formen. Att hon bryter sig ut sa ägaren/tränaren beror på att hon testar om det går att göra så. Det kan vara efter ett steg i korrect form och sedan går hon tillbaka och går ordenkligt tre varv. Så det är inte det att hon är omusklad utan jag beöver en hjälp som håller henne kvar även om hon försöker bryta sig ut. Kanske ska prova med en annan hjälptygel då? Förslag?

Det ska ju hjälpa mig inte ska jag sitta ett helt ridpass med graman´och tvinga ner henne. Det ska ju "bara" hjälpa henne att hitta rätt. Ge mig ett tips på vad jag kan göra annars då? Övergångar i massor? Det gör jag redan jämt. Mjukna och hitta en bättre sits? Tränar på det (konstigt att jag kan rida andra hästar på samma utbildningsnivå och ungefär samma styrka och behålla formen på dom men inte på min egen...) Eller ska jag testa en annan hjälptygel?

Hästen måste stärkas... Du har redan fått massa bra tips av andra! :)
Kolla upp att hon inte har ont i rygg/höfter.
Och försök hitta en annan instruktör.

Testa gramanen när du rider för instruktören! Bara för att man rider på graman behöver man inte tvinga hästen att springa med näsan i bringan och hålla för kung och fosterland. Här på buke är alla världsbäst och klarar av att rida sina hästar i korrekt form utan några som helst hjälpmedel och bettlöst och bomlöst klarar man sig inte utan... Bara så du vet :cool:

Själv rider jag mycket på graman just för att visa hästarna var jag vill ha dem och efter ett par gånger brukar det enkelt att rida dem utan. Jag blir säkert halshuggen av att skriva det men jag rider dessutom mest vad ni kallar unghästar (3-5 år) på graman och får ofta höra hur fint mina hästar bär sig/arbetar.

Hur man kan använda graman på så unga hästar är för mig totalt obegripligt! :eek: :confused: Men jag vet att det förekommer.... :crazy:

*KL*
Jag är ingen gramanmotståndare, jag har använt det vid några få tillfällen på min gamla häst som gärna blir alltför stark. MEN jag tror att för att man ska kunna använda gramanen och få någon som helst effekt så måste "motorn" vara igång. Hästen måste arbeta med sin bakdel, det måste gå att rida den bakifrån och fram mot bettet. I annat fall kommer gramanen visserligen att ge en snygg böjd hals (om inte ryttaren är för hård i handen och hästen t.o.m. kryper bakom hand), men bakdelen kommer inte att hänga med.

TS, du skriver att hästen kryper ur formen när ni "hittat läget". För mig låter det inte som att hästen är lat, utan mer på att den faktiskt inte riktigt orkar med det du kräver än. Bara för att den har muskler behöver inte det innebära att den är stark nog för det du begär. Ett tips är varierat arbete, longera, tömkör, ut i skoge och klättra, intervallträna kanske, cavaletti, mm mm. ;)

Okey tack för svaret. Jag förstår att hon behöver att stärkas och tänkte använda gramanen som hjälptygel. Men får väl prova mig fram.

Skönt att höra att det finns dödliga :angel: Det är just det min häst och jag behöver. Hitta vart vi ska arbeta. Och jag hade inte tänkt att testa gramanen utan tränare. Tror det blir helt fel då...

Ska rida för tränaren på måndag så då får vi se om det funkar annars är det väl bara att försöka hitta nått annat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 615
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar