M

mammapappa

Har lite fundering jag får rida så mycket på graman för min lärare i hoppning, det blir ju så svårt när jag skall tävla ,det blir inte lika dant med min pålle då. Finns det fler med samma problem?:confused:
Gullan.

Sv: Graman.

Har lite fundering jag får rida så mycket på graman för min lärare i hoppning, det blir ju så svårt när jag skall tävla ,det blir inte lika dant med min pålle då. Finns det fler med samma problem?:confused:
Gullan.
Börja hoppa och träna utan graman kanske skulle vara en smart ide´?:idea: :crazy:

Varför hoppar du med graman?
Har du problem i hoppningen?

OM du har det går det garanterat att träna bort utan graman.

Fundera över grundorsaken till att du hoppar med graman, behövs den verkligen hela ridpasset eller är det i början när ni hoppar låga hinder och bara värmer upp.

Personligen rider jag på gramanen nästan bara när vi gymnasitikhoppar, slipper slitandet i mun(hästen är väldigt het)och hästen får jobba bakifrån och fram.

Graman skall undvikas vid hoppning av högre hinder, är oerhört lätt att hästen trasslar in sig i den eller känner obehag när den hoppar.

Testa utan ett tag och träna mycket markarbete, lycka till!

Jag håller med! Många tycker att det är helt otänkbart, men då kanske många inte har ridit HETA hästar.. jag föredrar inte att rida på graman, men ibland kan det behövas innan hästen coolat ner ett par kilo! Självklart ska man sträva efter att kunna rida utan, och att hästen fortfarande är lugn. men man måste ju börja någonstans! :D

Det är inte direkt frågan att klara av att hoppa en het häst på vanligt bett. Klara av det gör nog de flesta frågan är hur kvaliteten blir på ridningen och hoppningen. Graman är ett hjälpmedel som man självklart inte skall sträva efter att rida på, men ibland på vissa hästar kan gramanen behövas just som ett hjälpmedel, kanske både för häst och ryttare. En rätt använd graman hjälper hästen att jobba och hoppa i en korrekt form, just på en het häst kan detta vara användbart vid lägre höjder när många hästar har tendens till att rusa och inte hoppa upp sig.

Först och främs kan du ju ta upp dina tankar med din tränare.

Sen ser jag det så här.

Det finns antagligen ett problem i hoppningen eftersom gramanen används. eller?

Fungerar inte hoppningen utan gramanen är du inte redo att tävla än.

Fungerar hoppningen utan gramanen är det bra till att plocka av den och se glad ut och åka och tävla.

Vad jag försöker säga är att om du har skäl till att använda graman hela hoppträningen igenom så vänta med att tävla tills problemen är lösta och du kan hoppa en bana utan graman.

Håller med föregående "talare"

Du får ju rida fram med gramanen, men inte hoppa fram med den på tävling... om nu det är till någon hjälp för dig. Men det är nog kanske så att du får jobba lite mer hemma med markarbetet om du inte känner dig redo att åka ut o tävla "utan graman".

Du får ju rida fram med gramanen, men inte hoppa fram med den på tävling... om nu det är till någon hjälp för dig. Men det är nog kanske så att du får jobba lite mer hemma med markarbetet om du inte känner dig redo att åka ut o tävla "utan graman".

Jag är på jobbet så har inte TR här men nog får man hoppa fram med graman på ridhäst?! Bara på ponny som gramanen bara får användas vid framridning.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 336
Senast: Lady_S
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 739
Senast: Nevermind
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 061
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V