Sv: gräs?

Vet ingen som säljer spån faktiskt, eller iaf inte i den mängden. Min tränare säljer spån till kaniner, men det är liksom inte direkt praktiskt.

Halm har jag i mina boxar, av flera anledningar. Och ska jag ge hack så kan jag inte ha halm i boxarna = betonggolv.

Torr lusern har jag alltså gett mina hästar i 7 år, och de har aldrig haft foderstrupsförstoppning, så snälla, bespara er den energin att skriva det igen, det blir tröttsamt.

Spån kan man väl köpa på många ställen utan problem, t.ex. Granngården!
Varför kan man inte ge hack om man strör med halm?

Jag tycker du skall stanna upp och fundera på varför alla reagerar på att du ger hästarna torr lucernpellets!!
 
Sv: gräs?

Det finns att köpa spån på bal, Granngården är en av de som säljer.
Varför skulle du inte kunna ge hack och samtidigt ha halm? Eller för den delen uppblött lusernpellets i krubba.
Fös undan halmen så du får "rent" vid matplatsen och ge hacket där så kan fölet ligga på halmen.
Så länge det inte regnar kan kan du också ge hacket ute, frågan är väl bara om de ratar det för gräset?

Vilken tur att det gått bra för dig under 7 års tid att ge torra lusernpellets! Det finns dock ingen säkerhet för att det fortsätter att gå bra. Huvudsaken är att du är medveten om att det finns en riskbild, sedan gör du som du vill.
 
Sv: gräs?

Därför att damen tycker halm är väldigt gott helt enkelt... Blöt lusern kan jag inte ge då hon inte äter det.

för övrigt ger jag nästan jämt maten på golvet, då damen helst äter på golvet. Sojan och havren får hon dock i krubban, och än så länge går det bra.


krypto: jag tycker du ska fundera på varför folk antar att hästar inte kan tugga? tänk på det en stund, jag tycker det är skrämmande att hästarna är så hungriga att de inte hinner med att tugga och bara sväljer och därmed får foderstrupsförstoppning. Mina hästar är inte hungriga utan tar några bitar i taget, tuggar på det, tar en tugga till, sedan kanske de tar lite hö, för att sedan ta lusern igen.

Och för er som säger att lusern sväller, i så fall hoppas jag ni blöter erat hö, för det sväller med. om man räknar att lusern sväller iaf.
 
Sv: gräs?

På säcken på lucernpellets från Krafft står "Blötlägg gärna för att minimera risken för foderstrupsförstoppning". Tolka det som du vill.
 
Sv: gräs?

nej, men nu är du ute och cyklar igen......

hö sväller inte, det är inte kompktpressat. lusern sväller, det är pressat och pelleterat foder. allt foder som är pressat och pelleterat sväller när det kommer i kontakt med vatten.

och hästarnas tänder är anpassade att MALA maten, inte tugga sönder den. de klara av det, det är en annan sak, men tänderna mår bäst om de får mala sönder och finfördela maten, då slits de på ett naturligt sätt.

tänkte på det där med halm..... om hon hellre väljer det som matkälla, är det då inte bättre att torva eller spåna boxen, så hon måste äta det som erbhuds henne, eftersom hon måste ha i sig såpass stora mängder mat? jag menar ionte att du ska svälta henne, så hon börjar tugga i sig allt hon ser, bara för att dämpa sitt tuggbegär, men det känns som att halmätandet kommer lite i vägen för annat, bättre, foder?
 
Sv: gräs?

Fast, om du blötlägger hö så ökar höets massa, vilket verkar enligt dem här räknas som att svälla...


Jag får kolla ang spån o se om jag hittar nån vettig försäljare. Jag har det väldigt bra med halmen, jag ringer, bonden kommer med ett lass som räcker hela året. har för mig att spånbalar är rätt otympliga, och det är frågan om jag klarar av att strö själv då...
 
Sv: gräs?

Därför att damen tycker halm är väldigt gott helt enkelt... Blöt lusern kan jag inte ge då hon inte äter det.

Jag tror hellre att hon väljer hacket än halm faktiskt. Ananrs får du sätta hennes krubba på utsidan av boxen så får hon stå där och äta medan fölet ligger inne i boxen. Allt går att ordna!

Har du provat blanda i betfor i uppblött lusernpellets för högre smaklighet? Viktigt också att hälla i lagom mängd vatten för hästar som är kräsna ang. blött foder. Det ska svälla (och det gör det rejält!) men du behöver inte ge ett vattenbad av foder.

Spånbalarna du köper är stora och otympliga. Jag har varit med om de som hällt ut hela balen i ett hörn i boxen (på en ridskola där man fick en spånbal 2 ggr per vecka och det stals friskt.... Sedan karade de bara ut vad som behövdes.

Alt. nr två är att skära upp hela balen men låta plasten vara kvar runt eller hälla ut den på golvet i förvaringsutrymmet. . Då skottar man med en spångrep (väldigt lätt grep) antingen från golvet eller från balen till en kärra och häller sedan ut i boxen. Förhoppningsvis håller din kropp för detta (det är absolut inte tyngre än att lassa halm!).

Att hö skulle svälla i samma omfattning som lusern måste du ha gått totalt om bakfoten.
 
Senast ändrad:
Sv: gräs?

Vilken sorts luzern använder du?

Som CK påstår så är det ingen vidare bra idé att ge så stora mängder luzern.

Uträknat från våra säckar från Kvarnbyfoder så blir det så här:

2250 g smrp

240 g kalk

37 g fosfor

120 Energi.

Kimmis. Kolla kvoterna. Överstiger käpp rätt åt helvete.
Kalköverskott till en viss gräns går ut via urinet. Men nu talar vi om helt andra siffror......

Kilopriset räknat på gamla uppgifter och ändå blir det nästan 53 kr per dag.

För 53 kr per dag, du betalar säkert över det dubbla, skulle du få 5 kilo Krafft Grön Pluss.
Som räcker i 5 dagar om du gav havre som ligger på strax över 1 kr kilot.

Vidare. Vi ger inte luzern torrt till ston som har föl vid sidan.

Vi lärde oss detta den hårda vägen.
Fölungen tryckte i sig luzernet och vi hade tur att vi enbart har 20 minuters restid till Strömsholm..


Angående smitta människa häst så funderar jag om du ändå inte blandar ihop saker...

Det har talats om sk. penicillinresistens och baksidorna med allt agressivare bakterier.
Där finns det funderingar om människan smittar från djur till djur.
Alltså om du har en med MRSA och går sedan vidare till nästa djur.

En vanlig förkylning smittar inte hästar eller tvärtom då dessa virusar är artspecifika.

Om man tar exempelvis viruset Rota.
Denna finns bland grisar, föl och bäbisar.
Men en smittad bebis kan inte smitta en häst.
En smittad gris kan inte smitta en häst osv..
Just p.g.a. viruset ÄR artspecifikt.

Du skriver om illrar. Dessa har jag ingen koll på så där säger jag ingenting.


AM
 
Senast ändrad:
Sv: gräs?

Kimmis..
Jag ger mina ston med föl Hippo Grow Alfa.Pris 179:-/25 kg på City Gross.
Innehåller 25% grönmjöl om jag minns rätt.
Ger ca 1 kg bara (obs morg + kväll) samt ca 5 dl betfor.
Blötlägger med ca 6 liter vatten som sväller till 8/10-dels full hink.
Samtliga hästar älskar det och mår utmärkt på det.(Ättid ca 10 min.)
Äldsta fölet (2 1/2 mån) har ätit detta sen han var 1 1/2 vecka (då nådde han ner i krubban).
Efter diverse turer med kolik i inackorderingsstall pga dåliga utfodringsrutiner ingår betfor alltid till mina hästar!Tar inte längre några risker på den fronten.
Ger heller inte torr pellets då jag omöjligt kan tänka mej att hästar har tillräckligt med magsyra att blöta upp pellets i tarmarna lika bra som vanligt vatten kan,eller kan dricka ikapp i efterhand.
Jag har sett EN häst få foderstrupsförstoppning en gång för 16-17 år sen och det räckte för mej! FY FAEN så ont den hade av det,ögonen rullade på hästen,backade bakåt och sparkade mot magen,svettades grymt.
Det mildrades av massage mot strupen i väntan på akut vet besök.
(Ovanstående häst blev av misstag fodrad med krossad havre + betfor som stått 30 min,den som fodrade trodde kvällsfodringen missats och gav nybötad frukost..)
Självklart är det upp till var och en om man vill blöta eller ej,men de flesta hästar gillar att leka och slabba med maten + har jag bl av chefsvet på klinik fått rådet att blöta mkt,mkt.
Hästar som ev fått foderstrupsförstoppning pga blötad pellets har säkerligen fått pellets som inte blötlagts tillräckligt.Det ska vara rinnigt,inte fast.Inte en hård kärna i mitten.
Måste fråga..om du är utbildad djursjukvårdare antar jag att du jobbat på vetklinik.Hur gavs pelleterat foder till hästarna då?

Ang spån finns det också på City Gross (du kanske har nån butik i krokarna?) 69:-/bal.
Jag handlar spån av lokal grisbonde för 60:- balen.
En helpall spån är på 18 st har jag för mej.MÅNGA (finns många märken och många leverantörer,se Ridsport t ex) levererar direkt hem men ibland får man då köpa 2-3 pallar.Man kan ju oxå dela leverans med ngn som hämtar sin del hos dej.
Priset går att få ner mot 50-lappen.

Ang hösilage måste det väl finnas NÅN seriös höbonde i dina krokar dvs som analyserar och det du behöver dvs för digivande sto samt växande unghästar.
Annars hör med Charlotte Nordén på Lönhult.Min vännina ger sina hösilage (småbalar) därifrån sen ett par år och är MKT nöjd.De levererar säkert till dej då de även exporterar det.
Ngt OT min höbonde har så suverän hygienisk kvalitet på sitt hösilage att mitt ena sto , som tom fått kvickdragsfåror efter att i flera år dragits med sviterna efter hö från vår förra högubbe som samlade upp halv(?)mögligt hö från golvet och blandade med nytt,numera är fullständigt symptomfri och hon kan även stå på spån som ej är dammsugad/dammseparerad.
Den sortens spån har i regel ingen ettikett,utan bara plastsäck om.
Det är ändå viktigt att ta reda på varifrån den kommer och känna så den luktar fräscht.
Mvh,A.
 
Sv: gräs?

Ge hästen kraftfoder!!! Lusern är grovfoder. Ge henne havre, betfor mm. Varför att folk så rädda för att fodra sina digivande märrar? Dom behöver det.
 
Sv: gräs?

Inte samma som dig iaf, då innehållet du skrivit är mkt högre än det jag har!

Min Ca/f kvot ligger på 3,6, med andra ord helt ofarligt. så kan vi släppa det nu?

Mitt lusern har dessutom bara 105 smbprotein/kilo

Hobnob: jo jag har citygross som ligger precis brevid travbanan... men gissa vad? de har valt att inte ha hästfoder i butiken :mad: Jag är grymt irriterad över det kan jag lova! hade varit skitsmidigt!

Visst finns det nån seriös bonde här, men om jag då får välja mellan att betala 1,30 kr/kg, och analysera själv, eller betala 4 kr/kg och analysen är klar... så vida det inte visar sig att det billigaste höet är direkt olämpligt så blir det många ggr billigare att köpa det. I vinter kommer de dock få 2 olika sorters hö, storbal ute då min kropp inte orkar bära bal efter bal ut. Och betydligt dyrare småbal inne som jag kan kasta från höskullen direkt ner i boxarna

Mögligt hö skulle jag dock aldrig använda! rent kliniskt är alla hö jag köper bra! Sedan kan de ha en kvot som inte är riktigt bra eller liknande. Kvoten energi/protein brukar hamna på 5,7
Får höra med Charlotte Nordén ang hennes hösilage, det kanske passar att ge på kvällarna.

Sar: Men hon gillar inte när man blandar fodersorter, så blandar jag i betfor så hamnar allt på golvet! Och föresten, den enda hästen som jag sett som fick foderstrupsförstoppning fick soppa av sin lusern, i princip lika rinnande som vatten... Stallägaren tröttnade på hästägaren som envisades med att blöta upp allt foder så eftersom hon fick stå o massera hästen varenda kväll, så hon gav fodret torrt, problemet ur världen!



allmän fråga, hur hållbart är betfor? jag har nämligen betfor hemma, men det är ca 5 år gammal (give or take a year), det ser fint ut, ligger lite lusernpelletsar där i oxå och de är fortfarande intakta... har för mig att betfor är ett sånt där foder som håller jätte länge, eller? Kasta eller fodra? har legat i en stängd bytta.
 
Sv: gräs?

Fast, om du blötlägger hö så ökar höets massa, vilket verkar enligt dem här räknas som att svälla...

höets vikt ökar, det beror på att vattnet kryper in i strået, där det är ett tomrum, och ökar alltså vikten. men massan ökar inte.
 
Sv: gräs?

Synd på City Gross. Fast om ni är många djurägare som strider på om större djuravdelning så kan ni få det på sikt.
Jag ringer till t ex djurfoderansvarig i aktuell butik och ber dem plocka in det jag vill ha,samt upplyser om pris hos konkurrent och undrar om jag "ska behöva handla hos konkurrenten istället?"
Har alltid fått hem varan och de brukar be om numret för att meddela när den kommit.Gäller att ligga på.
Nä,nä..tror inte du skulle använda mögligt hö.Självklart inte.
Det var inte heller en medveten handling från min sida att ge hö med inblandat muggigt hö från "Gud-vet-när".Däremot var det medvetet från den oseriöse högubben och just det året hade höskörden regnat bort helt.Många år sen nu.
Fanns mest skithö att köpa.Började sen köpa Horsehage och senare hösilage i mer eller mindre stora balar.
Tyvärr tog hästen skada i några år,men blev frisk (och utan kvickdragsfåror) av senaste höbondens hösilage.Mkt tacksam för det.

Ang betfor hade jag valt att inte ge ngt så gammalt.Töm skiten på stacken,blöt och täck det(fåglar...).
Det ska lukta gott och sockrigt och svälla bra.
Kanske en ko tål äta det,men till häst-nej.
Tveksam om det står bäst före datum på säckarna dock.

Håller med Kenneth ang att luzern är grovfodern.Ser det som att det blir ett snabbare upptag i pelleterad form,och man slipper ev höbukighet.
Därför är t ex Hippo Grow Alfa med 25% grönmjöl i ett bra alternativ,iaf för mej.
Hade du inte provat ge det förut?Hur funkade det då?
 
Sv: gräs?

Jag har ringt och pratat med dem flera ggr... men de verkar inte ändra sig...
En häst som får tillräckligt med protein blir aldrig "höbukig".

Iaf så har jag pysslat om foderstaten (igen!) och den kommer se ut som sådan:

3 kilo havre (ev mer om det behövs)
1 kilo krafft protein
0,5 kilo soja
1-3 kilo lusern (kommer ge 3 kilo till en början och sen beror det på vad jag har i mitt hö!)

Sedan har hon ju fri tillgång på både gräs och hö i hagen, i dagsläget är hon dock trött på gräs, så det går åt rätt rejält av höet, hoppas på att eurofins skyndar på med att skicka alla papper och sen skyndar med analysen!

Dessvärre kan jag inte köpa krafftprotein förens på måndag, så tillsvidare får hon fri tillgång på lusern fortfarande.

Tanken är att hon ska kunna äta "krubbmaten" på den tiden hon är inne på dagen så jag slipper ha foder i hela hagarna... damen tycker det är kul att välta ut saker, både med mat i och vattentunnan...

Idag orkade hon inte äta upp allt jag gav henne inne, vilket ju är jätte synd!

föresten, betforen luktar precis som den ska, är helt torr och sprödig fortfarande... funderar på att lägga den i blöt och se hur den luktar då... Jag har hört av många att betfor håller sig hur länge som helst...

Jag har blivit sponsrad av hippofoder och har såldes haft flera av deras produkter i mitt stall, dock har jag mest använt det som godis till hästarna.
 
Senast ändrad:
Sv: gräs?

Måste bara tillägga!
Bonden jag köpte havre av nu sist lånade ut 2 av sina fodertunnor till mig! fulla med havre! Himla gulligt tycker jag!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
96 351
Senast: Monimaker
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 247
Senast: L8P8
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 233
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp