Sv: gräs?

Jo jag sa ju att det inte var så illa som det såg ut... men på buke så lyssnar aldrig nån... men men, det spelar ju ingen roll längre!

du vet att det finns kvinnomisshandlare som påstår att "det är inte alls så illa som hon säger", så visst reagerar man när man ser en häst som ser ut som på bilden:


att hästen står och vilar i solen hjälper till att hon ser anskrämlig ut, och då spelar det ingen roll vad du skriver. vi ser vad vi ser och på den första bilden är hon hemsk, ser olycklig ut och det är så vi ser henne
på andra bilden därimot visar du upp en fin och välhullad muskelbulle som ser lycklig ut och det är vad vi ser åxå!


antagligen är det denna hästen du ser dagligen, men vi ser bara ögonblicksbilder på henne och bryr oss inte om att du försöker beskiva upp henne i hullet.

men som du skriver, det spelar ingen roll nu och LucyPearl har rätt, hästen är rund och fin och det är det som är viktigt. :)
 
Sv: gräs?

Jag skrev bara fakta.. hur kan det vara att sakna ödmjukhet?

I vilket fall som helst så är hon fin nu, och det är det som betyder nåt för mig! Även om jag vill ha upp henne lite till!



Cilla: Ang att hästen ser olycklig ut så måste väl kunniga hästmänniskor ändå kunna se att hästen står o sover, eller? jag i min enfalld trodde iaf det.


Men muskelbulle skulle jag inte beskriva henne som! Hon behöver bredda ryggen mer, och muskla på sig lite grann i övrigt med, men det är på G!
 
Sv: gräs?

Ang att hästen ser olycklig ut så måste väl kunniga hästmänniskor ändå kunna se att hästen står o sover, eller? jag i min enfalld trodde iaf det.

hur många av medlemmarna på buke är såpass kunniga att de vid första anblicken ser skilland på det?
vad tror du själv?
många kan det, men minst lika många är yngre människor som betraktar hästarna som sina gosedjur och har svårt att se skillnad på fakta och fiktion.
om du tar ett steg tillbaka och tittar på bilden igen, med åskådarglasögon ser du åxå att hon ser muskelfattig, mager och allmänt negativ ut och dessutom står i en hage med obefintligt bete. lägger du dessutom till den raderna som du skrev i början på tråden, så kanske du förstår varför reaktionerna blev som dom blev?
du vet ju vad du vet och sitter inne med info som vi inte vet, men att idiotförklara halva buke för det är ett tecken på bristande ödmjukhet, ja.
du får tänka lite på hur du framställer dig själv och jag vet att du är nog smart till att göra det, bara du tänker ett varv till!

och du har väl varit medlem här såpass länge att du vet att minsta lilla frö till missförtroende kan lätt gro till en enorm planta... :crazy:
 
Sv: gräs?

Vad kul att du la de två bilderna i samma inlägg !

Skillnaden ÄR enorm tycker jag - knappt att man tror att det är samma häst !

Jag tror att man skall ge fasen i att fotografera sovande hästar i solsken ! Det blir missvisande.... om man inte vill visa just det som TS ville visa !

Kul iaf att hon ser så fräsch ut nu - Lycka till på visningen !
 
Sv: gräs?

Jo det vet jag... men jag är lite naiv oxå antar jag haha!

Och visst, det kanske inte är så många som ser den skillnaden... men men, det är ju skitsamma nu iaf, alla verkar vara rörande överens om att hästen inte på något sätt svälter ihjäl längre :p
 
Sv: gräs?

Skillnaden på korten är ju jättestora!

De flesta här inne lyssnar faktiskt och många av de erfarna uppfödarna har till och med tagit sig tid att ge dig kloka råd och tips. Men den ton du har i vissa av dina inlägg, och när du väljer att komma med mothugg när kompetensen brister och en del låga kommentarer (inte bara du som gjort det här i denna tråden) istället för att ta till dig mångårig kunskap. Ja då uppfattas du inte som särskilt ödmjuk.

Lycka till med dina hästar!
 
Sv: gräs?

Tack så mkt!

Det är väl snarare jag som fått höra en hel del mindre roliga grejjer, jag har inte skrivit nån nedvärderande komentar till någon! Det enda jag har gjort är att uppmana folk till att läsa tråden innan de skriver. Däremot har jag fått en hel del skit kastat på mig, ett tag betydligt mer sånt än nåt vettigt.

Dessutom så har jag tagit till mig det som skrivits (förutom det om indisk ko, och att min häst typ håller på att dö!), och jag har ändrat foderstaten rätt många ggr, på folks råd här!
 
Sv: gräs?

Jag skrev inte att du skrev det, så läs mitt inlägg igen.

"Det om indisk ko"
 
Sv: gräs?

Nu har jag fått höanalysen... och insett att jag får nog leta efter ett annat hö, jätte kul när jag har lagt ut 611 kr på att analysera det! :mad:

kvot mellan protein och Mj är 2,7 och Ca/P kvoten ligger på 0,6..... det känns som att detta blir för svårt att fixa för att orka hålla på... Hade märren inte haft fölet så hade det kanske gått att ordna till, men med föl vid sidan så vågar jag inte.

Nu är hon föresten uppe i full ranson på kraftfodret.
 
Sv: gräs?

Din häst är EN häst, att du har haft tur att då få bra grovfoder betyder ju inte att alla får det.
Dessutom har du ingen anning om mineralvärdena och hennes skelett kan rent teoretiskt vara urkalkat.
 
Sv: gräs?

Det vet du inte.

Det är precis det som är grejjen! Du har inte den blekaste anning om vad du stoppar i hästen! Höet kan vara direkt skadligt igentligen! Det kan lika gärna vara superbra, men min erfarenhet är att bönder som inte analyserar sitt grovfoder inte heller är lika noggran med gödsling och allt annat som gör att det blir rätt värden!
Tänk om du har ett hö med ungfär samma värden som jag hade på det jag tog hem först? En kvot mellan Ca/P på 0,6! Det är katastrof!

Och med tanke på grovfoder värdena i år som är väääldigt märkliga så skulle jag säga att risken är ganska så stor.


Jag skulle aldrig aldrig aldrig fodra mina hästar med oanalyserat grovfoder! förutom just det glappet som kan bli innan de har analyserat det än då, men det måste man ju tyvärr ta!
 
Sv: gräs?

du har rätt, jag har inte en blekaste aning om kvoten osv.
jag har ingen aning om vad det egentligen är.
så länge min häst ser välmående ut och har ett glatt humör är jag nöjd,
hur många av världens hästägare tar en höanalys på varje äng varenda skörd?
hur många av världens hästar har ett urkallkat skelett?
hur vet man om hästen har ett urkalkat skelett?....
 
Sv: gräs?

Man kan röntga den tex!

Jag skulle gå så långt som att säga att alla riktigt seriösa hästmänniskor ger sina hästar analyserat grovfoder!

Här i trakterna så analyserar nästan varenda bonde, de som inte gör det har antingen inga djur själva, eller har väldigt lite djur och i regel bara köttdjur.

Och besitter heller inte lika mkt kunskap, en kunnig djurhållare vet värdet av en analyserad foderstat!
Givetvis måste man använda ögat oxå! Jag använder mest analysen för att kolla kvoterna, se bryr jag mig inte super mkt eftersom mina hästar har fri tillgång på hö, behöver de mer så äter de mer för det mesta.

Men de flesta hästägare misstar sig tex när hästen får en stor buk, och tror att hästen är tjock och bara omusklad! och därmed så minskar de maten, vilket gör att hästen blir ännu värre!
Ett väääldigt vanligt fel även bland relativit erfarna människor!
 
Sv: gräs?

Jag skulle gå så långt som att säga att alla riktigt seriösa hästmänniskor ger sina hästar analyserat grovfoder!

En kommentar bara. Jag har haft praktik hos en OS- ryttare och dennes hästar fick hö som ej var analyserat.
Därmed inte sagt att jag tycker det är rätt att göra så.
 
Sv: gräs?

Fast den personen är säkerligen så pass kunnig att den ganska så lätt ser rätt fort om det fattas nåt i foderstaten! Dock skulle jag tycka det var väldigt vågat med mineralerna, det tar ju sån tid innan man märker och då är det ju redan försent liksom!

Men sedan kan det säkert vara lite mer skillnad om hästen bara får kanske 5 kilo hö om dagen, vilket jag vet flertalet elit hästar som får!
Jag försöker ju helst att bara ge hö, om det går.

Sen är det ju alltid lättare med en ridhäst, unghästar och fölston är ju betydligt svårare!
 
Sv: gräs?

Jo det är sant. Nu var detta visserligen inte i Sverige men man kan ju tycka att en ryttare på den nivån borde vilja ha koll på värdena. Spec eftersom h*n hade både tävlingshästar, unghästar och fölston.
(H*n rider fälttävlan.)

Fast alla hästarna såg väldigt fina och välmående ut, blanka och välmusklade. Men som sagts tidigare är det ju svårt att veta hur det ser ut på insidan.
 
Sv: gräs?

kl

Som grovfoderproducent vill jag ge ett varningens ord för år 2009

Jag säger inte alla, men den stora merparten av grovfoderskörden ser bra ut när man tittar på den.
Men har urdåliga värden där kvot smrp/energi hamnar strax över 3..typ. :crazy:

Smrp ligger i vanliga fall på bortåt 80 men i år hamnar den på många ställen under 30
Siffror ända ner till under 20 har påvisats.

Och det har ju att göra med den dåliga våren tyvärr.
Tänk på det, ni som har fölston och unghästar.

För annars blir ni varse om detta någonstans i januari-februari.


AM
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
96 351
Senast: Monimaker
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 247
Senast: L8P8
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 226
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp