Sv: gräs?

vaddå man vill rida lite med? Jag fattar inte, ni låter ert ego gå före allt annat. Hur vet ni att mamma tycker det är skönt att komma bort fråb bäbis? Hur ser ni det? Jag har aldrig sett sådant och vill gärna veta :D

Ja, jag menar precis det jag sa, att jag iallafall vill rida lite med.
Och jag kan säga att jag inte känner mig ett dugg ego över det.
Innan jag läste denna tråden så kan jag väl säga att jag inte träffat på en enda av mina bekanta eller bekantas bekanta som INTE ridit sitt sto, bara för att den har ett föl. Utan det har liksom gällt de som bedriver avel, som betäcker hästarna typ hela tiden och bara har dem till detta ändamål.

Jag hade väl kunnat låta hästen bara gå och vara helt i 4 år (som ni tycker hon skulle ha gjort), men då tror jag att hästen sett ut därefter. Och hon hade nog varit lagom kul att rida sen, men det hör väl inte hit.
Kan väl dessutom säga att stoets ägares föräldrar bedrev uppfödning innan, i x antal år, och de lät sina ston bli ridna så som vi rider våra. Ingen av dom dog.

Mjo, när man tar ut mamma häst och man känner att hon kan koppla av lite. Hon behöver inte hålla koll på bäbis, utan hon får en stund för sig själv.
Jag har sett detta tydligt på henne.

Har du haft ett eget barn? För jag skulle jämföra det hela med det, att du kanske i så fall tyckte det var skönt om din mamma (eller liknande) tog ut bäbis på en promenad? Men du kanske i så fall hellre hade umgåtts med bäbis 24 timmar/dygn i 6 månader, utan att låta någon ta denne ifrån dig i en minut.
Jag hade nog kastat ungen genom fönstret om jag tvingades till detta iallafall (ska läsas med ironi, skulle inte göra detta irl, men för tydlighetens skull betonar jag detta, annars får jag väl höra om det med)


Och till BadDay (tror jag det var som skrev till Kimmis att hon skulle lära sig stava): Tja, vad ska man säga? Jag antar att du aldrig hört talas om folk med dyslexi..?
 
Sv: gräs?

Vad skönt att du börjar fodra upp på ditt digivande sto även av kraftfoder!

Sedan hoppas jag att du är medveten om att man inte kan ge allt kraftfoder på en gång utan får ge flera gånger om dagen men det borde du ha tid med.
 
Sv: gräs?

Jag måste ha missat dina tidigare inlägg men jag måste säga som så att det handlar inte om att låta stoet stå i 4 år utan i "värsta fall" 6 månader (de flesta kan sätta igång något tidigare).

Bestämmer man sig för att sätta föl i märren får man banne mig också anpassa sig efter fölets bästa.

Det som gör mig mest bekymrad är att många av de som sätter igång tidigare till förfång för föl och märr inte ens är skickliga ryttare som verkligen får ut något av ritten utan medelmåttor som tar bort föltid för mamman utan att tillföra någonting ifråga om utbildningen etc.
Skaffa en foderhäst att rida under föltiden om det nu är nödvändigt att få igenom ridningen till varje pris........

Jag tycker inte att man ska jämföra häst/männska men ja, jag har egna barn(tvillingar) och hade överhuvudtaget inte varit intresserad av någon som helst hjälp förutom från barnens andra primärförälder (deras pappa) under de första 6 mån.


Ja, jag menar precis det jag sa, att jag iallafall vill rida lite med.
Och jag kan säga att jag inte känner mig ett dugg ego över det.
Innan jag läste denna tråden så kan jag väl säga att jag inte träffat på en enda av mina bekanta eller bekantas bekanta som INTE ridit sitt sto, bara för att den har ett föl. Utan det har liksom gällt de som bedriver avel, som betäcker hästarna typ hela tiden och bara har dem till detta ändamål.

Jag hade väl kunnat låta hästen bara gå och vara helt i 4 år (som ni tycker hon skulle ha gjort), men då tror jag att hästen sett ut därefter. Och hon hade nog varit lagom kul att rida sen, men det hör väl inte hit.
Kan väl dessutom säga att stoets ägares föräldrar bedrev uppfödning innan, i x antal år, och de lät sina ston bli ridna så som vi rider våra. Ingen av dom dog.

Mjo, när man tar ut mamma häst och man känner att hon kan koppla av lite. Hon behöver inte hålla koll på bäbis, utan hon får en stund för sig själv.
Jag har sett detta tydligt på henne.

Har du haft ett eget barn? För jag skulle jämföra det hela med det, att du kanske i så fall tyckte det var skönt om din mamma (eller liknande) tog ut bäbis på en promenad? Men du kanske i så fall hellre hade umgåtts med bäbis 24 timmar/dygn i 6 månader, utan att låta någon ta denne ifrån dig i en minut.
Jag hade nog kastat ungen genom fönstret om jag tvingades till detta iallafall (ska läsas med ironi, skulle inte göra detta irl, men för tydlighetens skull betonar jag detta, annars får jag väl höra om det med)


Och till BadDay (tror jag det var som skrev till Kimmis att hon skulle lära sig stava): Tja, vad ska man säga? Jag antar att du aldrig hört talas om folk med dyslexi..?
 
Senast ändrad:
Sv: gräs?

det mesta får hon faktiskt "på en gång", dock är hon ju inte uppe i den fulla mängden än.

hurvida jag har tid eller inte är inte relevant, det som däremot är det är om kroppen klarar av det eller inte.

Jag kan ju ge en större mängd kraftfoder på en gång eftersom hon äter några tuggor av det, sedan tar några tuggor hö osv, hon tar det väldigt lugnt när hon äter, och det tar en bra stund innan hon ätit upp allt, om hon ens gör det.

Nu kan ju inte jag blanda olika sorter på henne, så det blir en naturlig uppdelning, men säg att hon äter det på kanske 3 timmar. (jag står ju inte o vaktar henne utan ger henne tex havren och lämnar henne en bra stund, och sedan ger jag henne nästa foder osv osv)
 
Sv: gräs?

Jag rider/motionerar mian märrar under laktationen.
Fölisen stängs in i boxen en liten stund och märren får röra lite på sig ca 20-30 min.

De första dagarna är det för att livmodern ska dra ihop sig lite snabbare och senare för att vi såsar runt en pytterunda barbacka...

Men alltså ingen träning i den bemärkelsen utan snarare lite mödravårdsgymnastik.
 
Sv: gräs?

Fast i hennes fall hade hon då fått stå i 4 år, då hon fick 4 föl efter varandra. Och skulle man då inte börja rida fören i december, tja då känns det ju inte som nån mening att börja sätta igång nått då heller, för då skulle man hinna rida typ 2 månader innan det var dags för vila inför fölningen.

Då jag red henne var det dock mer för att liksom hålla henne i form. Det var inte så att jag satt upp o red jättelänge det första jag gjorde, utan det fick ju "vänjas in" om man uttrycker det så.
Och jag började inte rida eller något innan ägaren sa att jag skulle göra det.
Och var det någon av oss som red hårt/länge så var det faktiskt hon. Jag red oftast inga turer över 30 minuter (ev 40), då de turer ute vid mig inte är längre, och tar ungefär så lång tid när man tar det lugnt, för jag satte ju inte av i galopp det första jag gjorde när jag kom utanför stallplan.

Dessutom hade vi alltid någon som stod vid fölis första tiden vi gick iväg en sväng med mamma, och i princip direkt efter att mamma lämnat stallplan lugnade sig fölis och lade sig ner och sov.
Förutom sista fölet, som inte ens ville följa med mamma in, utan hellre stannade ute ihop med sina syskon och sin jämngamla kompis och hennes mamma.
 
Sv: gräs?

Och till BadDay (tror jag det var som skrev till Kimmis att hon skulle lära sig stava): Tja, vad ska man säga? Jag antar att du aldrig hört talas om folk med dyslexi..?

Det var jag som skrev det och BadDay höll med mig.

Jag kommenterade det av den enkla anledningen att Kimmis87 tyckte det var helt okej att säga åt folk att de skulle lära sig läsa, varpå jag tyckte att det inte var mer än rätt att hon fick sig en känga om att stava....

Ang att stona "vill" vara ifrån sina föl så funderar jag genast över hur bra avelston de då egentligen är? Tänk om de gjort så i det vilda? Lämnat sina fölungar vind för våg?

Min egen märr gör så, hon står ofta i andra änden av hagen, bryr sig inte nämnvärt om man tar ut henne ur hagen utan fölet osv. Hon hade säkert uppskattat ridturerna väldigt mycket.
Nu är det inte ända anledningen till att hon tas ur avel men helt klart en bidragande orsak.
 
Sv: gräs?

är det lustigt att jag säger till folk att lära sig läsa när jag skrivit saken kanske 4 ggr i tråden, det blir rejält tröttsamt.


Och att jag stavade fel på ett ord... wow! Kan upplysa damen om att jag har alltid varit bäst i klassen på just stavning, så jag är inte ett dugg dålig på att stava! Däremot har jag dyslexi som heartstring säger.
 
Sv: gräs?

*kl*
Men jösses... Kan vi sluta slänga kängor på varandra hit och dit här? Det hjälper inte någon, för inte diskussionen framåt utan får bara folk att bli arga eller kanske till och med ledsna. Kimmis ställde en fråga i början av tråden och det är den vi bör svara på, även att hon rider kan vi väl diskutera, men att sitta och skälla på varandra fram och tillbaka, gnäll hit och gnäll dit, det leder ju ingen vart.

Kimmis: Jag tycker att det är jättebra att du tänker ge ditt sto kraftfoder av någon form, eftersom det är mer konsentrerat så går det givetvis fortare att få i sig, om häste äter det vill säga. Mitt sto får mat 3 gånger om dagen. Krafft Groov 125, 1kg på morgonen innan vi släpper ut henne, 1 kg på kvällen när vi tar in henne, och sedan 2 sådana "Krafftmått" med torr betfor, för uppblött såklart, som kvällsmat, dvs. rätt sent. Hennes föl är ju inte mer än 2½ vecka än dock.

Hon står inne på nätterna pga att vi har extremt mycket mygg och knott här. Går ute hela dagarna dock, såvida insekterna inte är alltför jobbiga då också. Men hon går hursomhelst alltid ute minst 12 timmar, om det är mycket insekter på dag och natt , får hon vara ute i omgångar, lite på morgonen och lite på kvällen.

Ang. att du rider stoet så tycker jag det är upp till var och en. Eftersom ditt sto har tappat vikt så är det nyttigt att hon bara får stå och "återhämta" sig. Kommer själv börja arbeta mitt sto för hand lite smått, á 5-10 minuter när fölet blivit lite större, medans någon vaktar fölet i stallet. Mödravårdsgymnastik, som älgen skriver, för att hålla muskler och så hyffsat igång. Min veterinär rekomenderade tillochmed att men skulle rida stoet ganska nära inpå fölning (dvs. till stoet är för tungt, bakbenen inte gillar vikten eller kan ryggen börjar bli känslig pga vikten). H*n (och flera uppfödare jag pratat med) såg heller inget problem med att börja rida ganska nära efter fölning, sålänge stoet klarar att hålla vikten. Många uppfödare jag pratat med rekomenderar ju att man ska longerar stoet, utan fölet, 1-2 ggr om dagen den första veckan för att få ut de vätskor som finns kvar i livmodern efter fölning. Även om man inte longerar särskillt länge så tvingas ju ändå fölet att vara ifrån mamma, och då är den ju inte mer än några dagar gammal.

Sedan så kanske inte Kimmis sto är en bra mamma eftersom hon tycker det är skönt att vara utan fölet (det vet inte jag men låt oss ta det som exempel) men det kunde ju inte Kimmis veta innan stoet faktiskt fölat. Stoet är 4år och detta är hennes första föl, alltså kunde Kimmis inte veta detta i förhand.
 
Sv: gräs?

Det står i tråden att hon nu står, tills hon blir rastlös iaf.
Nu är hon rätt fin igen, ska ju på fölvisning om en vecka, och även märren kommer visas då, så vi får väl se vad dommaren säger om henne.
 
Sv: gräs?

Vill du veta samtliga sjukdommar som jag har? alla som min mamma o pappa har?


Finns "en" anledning till att jag tycker det är direkt olämpligt för mig att skaffa barn

KL

Jag ber oxå folk att inte triangla hennes inlägg, så att alla kan se vilken attityd hon har mot sina medmänniskor, tack på förhand.
 
Sv: gräs?

det är ingen ände på hur många fel det är på dig.....

Men det var väl ändå en ganska onödig och framförallt empati saknande kommentar.

Om nån faktiskt har massa problem så kan man ju vara vuxen och ha lite förståelse istället för verbal mobbning.

Men om det är det enda du har att tillföra tråden nu så visar det ju vad för slags person du är.
 
Sv: gräs?

Jag har inget emot att man börjar sätta igång så smått med kortare turer när fölet börjat närmara sig 5 månader. Men att rida ett sto med en 1 mån unge ser jag ingen anledning till. Speciellt inte när man lämnar fölet ensamt hemma.

Tar man föl 4 år i rad så hade jag nog sorterat in den i kategorin avelsmärr på heltid. Så hade det för mig räckt med kortare skogsturer och promenader de månader som var "ridbara". Men man gör ju som man vill.
 
Sv: gräs?

Jag sa inte att hon ville vara utan sina föl, men att hon tyckte det var avkopplande att komma ifrån dom en stund. Det var inte så att de stod i varsin ände av hagen, och var de ihop så gick de ihop.
Dock så ville föl 4 inte följa med mamma in, men där var det han som valde det, inte mamma häst.
Så jag tycker inte att hon är en dålig mamma. För hade inte jag eller någon annan tagit ut henne ur boxen så hade hon inte lämnat fölis. Men så hade jag kanske inte valt att betäcka henne av andra anledningar om det varit min häst, men det hör ju inte hit.

Och såvitt jag vet så lämnade de vilda stona sina föl "bakom sig" för att de hade något fel? Kanske inte alltid, men oftast iallafall.
 
Sv: gräs?

Fast jag sa inte att vi red henne när fölis var 1 månad gammal. Utan vi började gå lite korta promenader då, typ runt kyrkan (tar 5 minuter) och så ökade vi på tiden allt eftersom bäbis blev större och de vande sig vid att det inte var farligt att vara ifrån varandra en liten stund.
Jag hade jättegärna haft med fölen ut när jag ridit, men då vi har minst en väg att passera var vi än rider, så vill jag inte det. För så kul är det inte om man ser fölis springa ut på vägen när det kommer en bil...

Jo, det hade jag nog också gjort om föl nummer ett hade blivit fött nästa vår, men nu var det ju 5 år sen det föddes, när jag var ung o dum och lyssnade på ägaren...
Men jag ser inget fel i att rida, och mina ridturer bestod inte av mer än lite skogsturer... Som "i värsta fall" varade i en hel timme, men det var inte fören fölis blivit större.
 
Sv: gräs?

Fast jag sa inte att vi red henne när fölis var 1 månad gammal. Utan vi började gå lite korta promenader då, typ runt kyrkan (tar 5 minuter) och så ökade vi på tiden allt eftersom bäbis blev större och de vande sig vid att det inte var farligt att vara ifrån varandra en liten stund.
Jag hade jättegärna haft med fölen ut när jag ridit, men då vi har minst en väg att passera var vi än rider, så vill jag inte det. För så kul är det inte om man ser fölis springa ut på vägen när det kommer en bil...

Jo, det hade jag nog också gjort om föl nummer ett hade blivit fött nästa vår, men nu var det ju 5 år sen det föddes, när jag var ung o dum och lyssnade på ägaren...
Men jag ser inget fel i att rida, och mina ridturer bestod inte av mer än lite skogsturer... Som "i värsta fall" varade i en hel timme, men det var inte fören fölis blivit större.


Kan vi inte sluta harva om ridningen nu? Folk reagerade på den 3,5 tim långa ridturen där mjölken ur stoet rann på hemvägen, och backträningen som TS själv trodde var orsaken till stelheten och ovilligheten vid dressyrträningen 2 dagar senare. Inte så konstigt att det blev reaktioner på det kanske, men just nu rider hon inte alls, och därmed kan man väl släppa det. Det är bättre att öppna en egen tråd och diskutera ridning av digivande fölston, eftersom allt som skrivs om det i den här tråden kastas tillbaka på TS på nåt vis.

Kimmis, om jag får ha några åsikter om maten, så skulle jag rekommendera dig att dela upp den på så många fodertillfällen som möjligt. Samt ev också byta ut en del av lucernet till Krafft protein. Bara för att reducera den totala mängden foder. Jag har själv ett sto som kräver ENORMA mängder under digivning. Hon har inget föl i år, men jag brukar dela upp kraftfodret på frukost, lunch, middag och kväll. När hon mjölkar som mest även ett nattmål (sent kvällsmål). Eftersom hon under den tiden i princip har fri tillgång till hö, har jag tex givit 3 kg Protein och 1 kg lucern, istället för tex 1 kg Protein och 7 kg lucern. Vilket ger ungefär samma mängd Smb Rp, men reducerar mängden till hälften. Åtminstone jag ser som en fördel med mindre givor, eftersom det ändå rör sig om stora mängder. Mitt sto brukar dessutom bli lite matled under den här tiden (trots att hon normalt är en glupsk rackare), så det är också ett skäl för mig att försöka få ner den totala mängden. Hon är inte heller överförtjust i proteinpellarna, men det brukar lösa sig om jag blandar ner några nävar Groov 125...

Stort lycka till på fölvisningen, du har en grann hingstunge där!! Jag är säker på att du har fått fason på mammahästen till dess också. Du kan väl lägga upp lite nya bilder om några veckor...
 
Sv: gräs?

Nu antar jag att du inte har lusläst hela tråden.

Jag ska idag köpa en säck krafft protein :D Jag funderar även på att köpa linfrökaka för pälsen.. får se vad en säck kostar...

Hon kommer få

1 kg protein
0,5 kilo soja
3 kilo havre

och sedan lusern 1-3 kg, fri tillgång på hö, som hon vräker i sig kan jag tillägga... 3 hästar i hagen och balen på 300 kg är snart slut på bara 4 dagar!! och inte kan väl fölet äta mer än kanske 3 kilo eller nåt...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
96 351
Senast: Monimaker
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 247
Senast: L8P8
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 233
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp