Sv: gräs?

Blir lite irriterad när man ska prata pengar hela tiden,Det kostar massor av pengar att ha häst! har man inte råd så kan man skaffa hamster.

Klart att man måste tänka ekonomiskt som uppfödare. Någonstans vill man ju ändå ha ekonomi i sitt företag/hobby. Bara betala och slänga ut pengar på fel foder i onödan finns ingen som helst anledning att göra.
 
Sv: gräs?

:rofl: HÄHÄ!



Det finns fastare djupare krubbor att köpa och skruva fast i väggen på lösdriften som dom inte kan välta ut fodret ur.Blötlägg lucernet tillsammans med betfor så äter dom nog (ev även med melass).Varför vill man förkorta ättiden? Hästar är gjorda för att äta dygnet runt.Så fri tillgång på lucern stråhackat är toppen.
 
Sv: gräs?

Nej men när det handlar om såna allvarliga saker som foderstrupsförstoppning så blir man kanske tvungen? Att ge 3-5 kg lucernpellets torrt om dagen är INTE bra! Det sväller precis lika mycket som betfor.Totalt livsfarligt.
 
Sv: gräs?

Man vill förkorta ättiden för att hästen redan har fri tillgång på grovfoder och därmed är ganska så mätt helatiden. Är det då inte jätte gott så äter hon inte, och därav äter hon inte uppblött lusern. Och ju längre tid ett foder tar att äta, desto mindre får man ju i dem då.
 
Sv: gräs?

Min häst åt inte heller när jag blandade kraftfoder med lusernen. Hade hackat strå och havre blandat men han blev helt vansinig och slet ner varenda krubba från väggen. Fick sluta med lusernet :(
 
Sv: gräs?

Varför provar du inte att ge Hippo Alfa och hackat Lucern? Vi gav det till mammas sto då hon rasade i vikt. Vi såg snabbt en viktökning på henne.
 
Sv: gräs?

för att detta funkar?

kan du ge mig priset på hippo alfa så är det dock möjligt att jag byter till det.
 
Sv: gräs?

hästar kissar ut överflödigt kalcium. Det är med andra ord helt ofarligt.
 
Sv: gräs?

15 kg lucern till en häst? Torr pellets??:eek:
Prova att stalla in hästarna några timmar varje kväll/dag och bara ge lucern stråhackat då? Inget hö/silage.
Det GÅR att göra på annat sätt.Men vissa vill helt enkelt inte ha hjälp.
 
Sv: gräs?

Jag vet att man kan acceptera en Ca/P på upp emot 3, men var hamnar du med din foderstat?

Jag kan omöjligt tro att 15 kilo lusern/dag är ett sunt alternativ.
 
Sv: gräs?

till 3 hästar, har du läst tråden verkligen? det går 3 hästar i hagen, och de får fri tillgång på lusern = lusernen är med andra ord i hagen. orkar inte ens räkna hur många ggr jag skrivit det....

Ska jag låta fölet ligga på betonggolvet medans mamman äter då eller? Nej det ser jag inte som ett alternativ. Min erfarenhet säger mig att det är bättre att hästen får äta det den vill, för då får den i sig mer i slutändan än om man försöker tvinga i den.

Oftast så äter hästen dessutom det som är bäst för den just då, lärde jag mig i distansen. Blev hästen lös i magen så vägrade den äta allt blötfoder och åt istället bara hö, trots att det fanns betydligt (enligt mig) godare foder att välja på.
 
Sv: gräs?

det har jag inte i huvudet i denna stund, men enligt foderstatsprogrammet var det ok, men då får du tänka på att jag räknar på 3 kg havre mer :D
 
Sv: gräs?

till 3 hästar, har du läst tråden verkligen? det går 3 hästar i hagen, och de får fri tillgång på lusern = lusernen är med andra ord i hagen. orkar inte ens räkna hur många ggr jag skrivit det....

Ska jag låta fölet ligga på betonggolvet medans mamman äter då eller? Nej det ser jag inte som ett alternativ. Min erfarenhet säger mig att det är bättre att hästen får äta det den vill, för då får den i sig mer i slutändan än om man försöker tvinga i den.

Oftast så äter hästen dessutom det som är bäst för den just då, lärde jag mig i distansen. Blev hästen lös i magen så vägrade den äta allt blötfoder och åt istället bara hö, trots att det fanns betydligt (enligt mig) godare foder att välja på.

Varför ska fölet ligga på betonggolv??
 
Sv: gräs?

Vad jag förstår så har man provat överdosera kalcium upp till 5 ggr utan problem men då har förutsättningen varit att fosforbehovet är täckt.

Ang. lusern så hade jag definitivt rekommenderat att blöta den om du ska ge i pelletsform. Jag vet att det finns de som ger torrt men då riskerar man foderstrupsförstoppning.

Vill du ha fri tillgång på lusern hade jag hellre rekommenderat hack. Blött lusernpellets bör bli en bakteriehärd om du har det stående, ge hellre portionsvis flera gånger om dygnet. Blanda gärna med lite betfor om hon inte tycker att det är smakligt uppblött.

Och varför i all världen skulle fölet ligga på betonggolvet?:confused:
Du får väl lägga in strö i boxen (spån, torv, halm, pappersströ el. dyl.)

Sedan är jag övertygad om att inte förkylning smittar mellan häst-människa så att ni människor blev förkylda utesluter inte någon annan smitta än förkylning.
 
Senast ändrad:
Sv: gräs?

Väljer hästen att äta spån framför hack?? mums..Jag menar alltså inne i ett stall,i en box,några timmar om dagen.Kan du inte lägga spån där tro? Eller är det för dyyyrt?
 
Sv: gräs?

Vet ingen som säljer spån faktiskt, eller iaf inte i den mängden. Min tränare säljer spån till kaniner, men det är liksom inte direkt praktiskt.

Halm har jag i mina boxar, av flera anledningar. Och ska jag ge hack så kan jag inte ha halm i boxarna = betonggolv.

Torr lusern har jag alltså gett mina hästar i 7 år, och de har aldrig haft foderstrupsförstoppning, så snälla, bespara er den energin att skriva det igen, det blir tröttsamt.

Det finns som sagt några få sjukdommar som smittar mellan arter, de du nämner gör det inte. Jag funderar på att ringa en av mina gamla lärare och dubbelkolla faktiskt, jag kan ju ha missuppfattat, men skylten på dörren gick knappast att missuppfatta... Ni som säger att det är omöjligt att det smittar antar jag har någon form av sjukvårdsutbildning alternativt har pratat med en utbildad om saken?

Sar: Hon fick symptom på förkylning, inget annat, så jag vet att det var förkylning, annars hade ju de andra hästarna blivit lika dåliga som henne, ellerhur? Men de blev bara lite snoriga, inget mer.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
96 351
Senast: Monimaker
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 247
Senast: L8P8
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 233
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp