Sv: gräs?

Jag har också ett sto med en nu ettåring. Det är mitt andra egna föl.
Fölet eller åringen som det är nu, har efter avvänjning i vintras fått gå och skrota med mamma och de andra i flocken. Leka lite med jämnåriga, ledas på lite udda ställen, ställas upp och bli hanterad och se lite läbbiga saker (påsar, hundar och sånt) Har lastat henne ett par gånger efter avvänjning. Det var inga problem för hon är trygg.
Mamma häst är ett sto som man får passa på. Hon tappade lite hull när fölet var ett par månader men återhämtade sig snabbt med stödfodring. Sen har de gått på lösdrift och inte behövt så mycket mer än grovfoder men då har också mammahäst mest fått vara mamma. Blev inte riden före avvänjning mer än skritt turer när fölet kunde gå med.

Om man inte håller på med avel annars så får man inte vara med om ett föls uppväxt så många gånger i sitt liv. Ta vara på den tiden. Vuxna är de länge sen.
 
Sv: gräs?

Jisses, jag blir chockad av denna tråd! Det som Eldfux klippt in ger mig stora iskalla kårar!
 
Sv: gräs?

Vilket meningsfullt inlägg (ironi). Du tror inte att TS har hört det där några gånger nu. Tror du att TS kommer ändra sig mer för att hon blir idiotförklarad en gång till?
Om du läst tråden ser du att TS bestämmt sig för att försöka låta bli att rida hästen och att hon ändrat foderstaten. Ditt inlägg hamnar därmed riktigt nära fenomenet att klaga på andra för att själv framstå i bätttre dager.
 
Sv: gräs?

Så bara för att "alla andra" klagat på henne så innebär det att forumet är stängt för fler åsikter/klagomål? Bra då vet jag.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: gräs?

Så bara för att "alla andra" klagat på henne så innebär det att forumet är stängt för fler åsikter? Bra då vet jag.


Alla får ju natuligtvis tycka saker.

Men innan så är det en fördel att läsa igenom hela tråden.

Och inte bara lite här och där....:grin:

TS är på väg att ändra sina rutiner och då behöver man väl inte slå henne i skallen igen. Min åsikt.

AM
 
Sv: gräs?

nej, men att åter en gång konstatera det som redan konstaterats flera gånger om för inte tråden framåt och är alltså helt meningslöst.

TS har dessutom, precis som Shaggy skriver:
bestämmt sig för att försöka låta bli att rida hästen och att hon ändrat foderstaten.

så inlägg av ditt slag är helt onödigt.
 
Sv: gräs?

har läst HELA tråden och tycker fortfarande att det är fruktansvärt skrämmande att en och samma person kan skriva två helt skilda saker i två olika forum; det var inte foderstaten o foderproblemet jag syftade mest på, utan just det att TS verkar totalt jätteförvirrad och inte ha en enda koll på vad det är hon egentligen gör eller menar! Det är inte första gången/första tråden/första problemet där TS säger helt emot sig själv så jag står fortfarande för min åsikt om att tråden gör mig livrädd och att Eldfuxens inlägg bara bevisar det hela.

Bra att TS försöker ge hästen mer mat, men med tanke på hennes förvirrande inlägg överallt så tar jag även detta med en nypa salt.
 
Sv: gräs?

Fast om du ska anklaga om andra saker än som tas upp i tråden här så kan det ju vara relevant att vara lite mer specifik, men å andra sidan tycker jag det är onödigt att börja vända tråden in till att bli så negativ och även lägga fokus på andra saker än vad TS förfrågade råd om, det gör ju inget positivt och känns ju ganksa löjligt att ha behov att ta upp saker som startar mer 'kasta skit' bara för sakerns skull.

Och om Ts har låtit förvirrad så kanske det är för att ingen är perfekt alla dagar på att uttrycka sig, speciellt inte när man faktiskt är sjuk. Du själv verkar ju inte vara så speceillt bra på att formulera nåt konstruktivt.
 
Sv: gräs?

Kl*
Och förlåt, för att jag kommer skriva nått som inte har med fodret att göra..
Utan om ridningen av mamma häst.
För av allt det ni skrivit så har jag förstått att även jag (och alla i det stall jag är i som har haft fölsto + föl) är väldigt dåliga människor.
För vi har ridit våra fölston nästan hela tiden.
"Min" kuse slutade vi rida helt ca 2 månader innan fölning (red inte mer än skritt sista tiden) och vi började rida igen när de var ca 2-3 månader.
Detta efter att vi tagit ut mamma häst, utan bäbis, på promenader så att de fått vänja sig utan varandra (upp till 30-60 min!), och mamma har tyckt att det varit skönt att komma bort från bäbis.
Ungefär som människomammor brukar tycka det är skönt när någon annan tar hand om deras bäbisar en stund så att de får ta det lite lugnt.

Visst, hästen ska få vara mamma resp. bäbis, men har man inte hästarna enbart för förökningens skull så kanske man vill rida lite med? Om man rider en timme så har de ju 23 timmar som de kan vara just det...
 
Sv: gräs?

vaddå man vill rida lite med? Jag fattar inte, ni låter ert ego gå före allt annat. Hur vet ni att mamma tycker det är skönt att komma bort fråb bäbis? Hur ser ni det? Jag har aldrig sett sådant och vill gärna veta :D
 
Sv: gräs?

Förlåt, men har du uppblöt lusern i hagen???? måste vara en insektshärd där och besudla maten... inte bättre att ta in hästen säg 4ggr om dagen och ge lusernet då.. eftersom du är sjukskriven borde gå att ordna.

Jag ger torr lusernpellets, har gjort i alla år, aldrig haft foderstrupsförstoppning. Däremot vet jag många hästar som fått det när de fått uppblött lusern, min teori ang det är att när det är sån där "gegga" så tuggar inte hästarna, utan bara tar in mer och mer i munnen och till slut tar det stopp. Med torr lusern tuggar de ordenkligt (lusern sväller ju faktiskt inte!) om de inte är riktigt hungriga, men iomed att mina hästar har fri tillgång på grovfoder 365 dagar/år så blir de aldrig det.

Mitt största problem brukar vara att få i dem tillräckligt, eftersom de redan är mätta, och det var ju därför jag startade tråden, för märren helt plötsligt åt med aptit! Stöd fodrat har jag ju gjort länge, även om jag inte fick i henne så mkt.

(mina hästar äter inte heller blöt lusern)


anni0001: jag vet inte vad du menar riktigt? Jag är bara aktiv här, och så har jag skrivit nåt inlägg på SAHF s forum, samt "arabhingstar" men inget där jag gått in i detalj på vad jag har gjort med mina hästar.

Vad ang mina inlägg är förvirrande?

Hästen gick ner i vikt, får nu mer mat och har gått upp en hel del med tanke på den korta tiden? vad är förvirrande? jag förstår inte?

QuickStar: Hurvida mitt föl är överhanterat eller inte har du ingen anning om, han hanteras knappt något alls. att han hade en sadel på sig är ingen större skillnad mot när jag lägger en hand om honom, inte för honom iaf, och tömkörningen var som sagt några få min, precis som vilken ledträning som helst, bara att han gick först.

Papaya: Kan inte du se på en häst när den bli lättad? Jag tycker det synns rätt tydligt, därmed inte sagt att de vill slippa fölet varje dag, men ibland, och man ser hur hela "mammahäst" slappnar av och bara njuter när man tar in dem. Men för det krävs det givetvis att mamman inte är överbeskyddande på något sätt, för då blir det ju mer stress

Nafayette: Jag tycker om ditt sätt att skriva! Jag tror oxå att du inser alla har helt enkelt olika åsikter, det finns säkerligen massor saker i din hantering som jag inte skulle gilla heller.

Så är det ju, alla har olika sätt helt enkelt, men jag gör ju inget som skadar fölet.

KL

I natt ska de få sova inne dessutom, ska ju regna så dant i natt! Jag har ju inte sett dem på 3 dagar då jag varit iväg och firat min och sambons 7 års dag! Och jag tycker helt klart att märren gått upp i vikt! trots att hon var dygnsur när jag såg dem! (kom hem för 30 min sen och min mamma hade precis tagit in dem)



Vidare så vill jag påpeka att de som sprider falska rykten kan sluta med en gång! Har på omvägar fått höra att jag tydligen skulle ha en smitta i mitt stall. För att klargöra så blev märren förskyld, och det är jag HELT säker på iomed att hon lyckades smitta ner både mig, min mamma och pappa (vi var belägrade i stallet allihop när fölet hade sprungit in i väggen)

För er som inte vet det så smittar förskylning mellan arter.
 
Sv: gräs?

Jag ger torr lusernpellets, har gjort i alla år, aldrig haft foderstrupsförstoppning. Däremot vet jag många hästar som fått det när de fått uppblött lusern, min teori ang det är att när det är sån där "gegga" så tuggar inte hästarna, utan bara tar in mer och mer i munnen och till slut tar det stopp. Med torr lusern tuggar de ordenkligt (lusern sväller ju faktiskt inte!) om de inte är riktigt hungriga, men iomed att mina hästar har fri tillgång på grovfoder 365 dagar/år så blir de aldrig det.
.

Gör det inte? får man fråga vad du ger för sort då?

Jag har använt både krafts och dangros och båda sväller som attan när man slår på vatten... :confused:

Det tar åt sig sjukt med vatten så för att få det till gröt får man slå på typ 5l för att 1kg lusern ska bli grötigt.
Mina har aldrig ätit krafts lusern torr utan ratat den.
 
Sv: gräs?

Jag ger lucernpellets och blöter nu alltid upp det massor. Har ett sto som vid flera tillfällen har "satt i halsen". Även ett par av unghästarna har visat samma tendens. Visst sväller det massor och har hästen lite bråttom när den äter så kan reaktionen bli "stopp i kanalerna". Samma sto hade kolik för ett par veckor sedan, riktigt ordentligt. Tror det berodde på att hästskötaren gett för torr mat men svårt att bevisa. Nu slutade det lyckligt som tur var.
Blandar all mat med uppblött betfor och extra vatten, ALLTID!
 
Sv: gräs?

För dig som inte vet det: förkylningar smittar inte mellan arter. Men det kanske var ett skämt? :confused:
 
Sv: gräs?

Jag är utbildad djurvårdare med inriktning på sjukvård och på min utbildning så fick vi lära oss att förskylningar visst smittar mellan arter!

Vi fick tex inte umgås med djuren om vi var förskylda av just den anledningen.

QuickStar: Det är skillnad på att svälla och att helt enkelt pelletsen löser upp sig så att det blir gegga istället.

Jag har iaf alltid gett torr lusern förutom i början, men iomed att hästarna inte åt det då så provade jag torr ganska så snabbt. Och jag har som sagt aldrig haft foderstrupsförstoppning på mina hästar trots rätt stora mängder lusern.
 
Sv: gräs?

Kan tillägga ang lusernen att jag är mkt noga med att endast ge en fodersort i taget i krubban/hinken, för annars kanske de lätt kan få foderstrupsförstoppning. Men Pselma blir "galen" om man lägger i alla sorter direkt i krubban, häver ut allt på golvet och vägrar äta... (hon måste väl visa att hon är en fuxmärr på nåt sätt :p )

Så här fodras allt för sig!
 
Sv: gräs?

Jag är utbildad djurvårdare med inriktning på sjukvård och på min utbildning så fick vi lära oss att förskylningar visst smittar mellan arter!

Vi fick tex inte umgås med djuren om vi var förskylda av just den anledningen.

QuickStar: Det är skillnad på att svälla och att helt enkelt pelletsen löser upp sig så att det blir gegga istället.

.

:confused: Har du möjligen drömt den utbildningen, för seriös kan den knappast vara, nej det finns en chans i världen att förkylning kan smitta mellan häst och människa eller tvärtom. Så fullkomligt fel det kan bli. Det finns ett fåtal zoonoser och förkylning är INTE en av dem.

Jag tycker du skall testa att ta 1 kg lucernpellets i en 10 liters spann och hälla vatten på dem, kom sedan tillbaka och ärligt säg att de inte svällde (då vet vi att du ljuger.....) lucernpellets är det foder som sväller mest och det är anledningen till att det STARKT avråds att fodra med det ouppblött.
Lucernpellets är så starkt komprimerat att den femdubblar sin storlek i uppblöt tillstånd. Titta på en pellets gånga dess storlek med fem så ser du själv varför det mkt enkelt kan bli stopp om de sväljer en sådan hel. Du skriver dessutom att både föl och åring äter av det också. Fölets foderstrupe är inte särskilt bred så där behöver det inte ens handla om att den sväljer den hel för att det skall täppa till.
 
Sv: gräs?

Mina hästar har tänder att tugga med.

självklart ser det större ut eftersom bitarna inte ligger tätt packade längre.
Och som sagt, hästarna har ätit av detta länge nu, och ALDRIG fått foderstrupsförstoppning.

Lustigt att det stod skyltar på dörren till illern som skolan hade då... att man inte fick gå in om man var förskyld för att "ebba" kunde smittas då.

De som undervisade oss var djursjukvårdare.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
96 351
Senast: Monimaker
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 247
Senast: L8P8
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 233
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp