Sv: gräs?

men snälla nån, kan du inte läsa? om du inte kan det så föreslår jag att du tar lektioner och lär dig!

Papaya: du får jätte gärna länka till den forskningen då. Så du menar att allt man gör med hästen när den är liten existerar inte sen?

Med andra ord om häste blir illa misshandlad som liten så spelar inte det nån roll för den senare i livet?

Nej jag tror att allt sätter sina spår, och ser absolut inget fel i att prova att duscha av hästen en riktigt varm dag då hästen tycker det är skönt. Mamma häst står o njuter när hon duschas, och den som skrev ang panik... alltså, seriöst? av vatten? mina hästar får iaf inte panik av en sån banal sak.

Vill ni anmäla mig så varsegod, skicka PM så kan ni få mitt person nr med så gör vi jobbet lite enklare för dem!

Fortfarande ingen som kunnat bevisa att det är skadligt för fölet, bara att det skulle vara "omoraliskt" enligt en del här...

CK nej den hade jag visst missat, du vet att man kan ge mineraler vid sidan om med va? Bonden jag brukar köpa hö ifrån brukar inte ha så där jätte mkt fosfor i höet så det har jag hemma "sen gammalt".
 
Sv: gräs?

"Although foal imprint training has been promoted in the equine industry,there are only limited documented scientific studies available regarding this form of training or its efficacy. In one such study Williams et al. (2002) actually concluded that there was no difference between foals at three months of
age between controls (foals on pasture without training) and
trained foals (following a three month programme) and therefore,
imprint training appeared to have limited effect on the foals as a result
.

In a longitudinal study, with respect to early training
on the jumping technique of horses, Santamaria et al. (2005)
concluded that specific training for jumping at an early age
was unnecessary because effects on both technique and jumping
capacity was only temporary in nature"

Det är skillnad på träning och hantering.
 
Sv: gräs?

Skriv gärna KL ,JAG skulle aldrig utsatt mitt föl för ngt sådant.Vill inte att folk som läser tråden fort ska tro att det är jag som sysslar med såna galenskaper.
 
Sv: gräs?

Och så vitt jag vet så är det förbjudet att hålla på och anklaga eller snacka om troll här på :S. Speciellt med tanke på att alla vet att Kimmis är en person här o det är ju väl dokumenterat.
Sorry! Är som sagt nybörjare på Buke och kan tydligen inte riktigt förhållningsreglerna men jag kunde bara inte tro att det här var IRL. Har jag brutit mot några regler ber jag om ursäkt och gör det aldrig igen :o
 
Sv: gräs?

'..

Med andra ord om häste blir illa misshandlad som liten så spelar inte det nån roll för den senare i livet?

Så hoppas jag verkligen inte att du resonerar. Visst är det för ens eget bästa man har och håller på med hästar, men det borde ändå vara av kärlek till
hästen. I ditt fall får jag intrycket om att hästarna ska finna sig i och leva lyckliga och måtte de inte bli sjuka eller halta, för att du ska rida. Varför betäckte du stoet om det var en ridhäst du ville ha? Kan man inte bärga sig och låta stoet få vara den mamma hon så väl förtjänar att få vara sä är det ju bättre att låta bli. Men nu är ju föler dessutom redan fött. Varför inte då bärga dig ett tag och ge föling en ordentlig chans att ha det bra ihop.
Du drog parallellen tidigare om att det skulle vara samma som att mammor inte fick lämna hemmet.. OM vi nu tvunget ska jämföra med människor;
Jag tror snarare att du ska fundera på om du inte snarare ska jämföra det imed att det finns mammaledighet. Mamman går inte på jobb under första tiden efter födseln, sedan brukar man nog vanligen trappa upp det. Kan du inte ge ditt sto mammaledighet till föling är 5 månader och mellan månad 5 och 8 trappa upp och sedan vänja av?
Jag har ju inte med det att göra men är nyfiken på vilken sjukdom där endast ridning är den enda fungerande medicinen. Jag vet att ridnning är super ur många synpunkter men det måste ju finnas annat som fungerar.

Nej jag tror att allt sätter sina spår, och ser absolut inget fel i att prova att duscha av hästen en riktigt varm dag då hästen tycker det är skönt. Mamma häst står o njuter när hon duschas, och den som skrev ang panik... alltså, seriöst? av vatten? mina hästar får iaf inte panik av en sån banal sak.

Jag tror inte att föling kommer att dö av denna för tidiga potträning, men varför? Jag kan inte förstå varför det inte finns någon gyllene medelväg. Det verkar inte finnas något mitt-emellan för dig. För mig så kan min 08;a fortfarande inte mycket om man jämför med ditt, hon går fint i grimma-grimskart, lyfter hovar lös i hagen, står snåallt uppbunden i stallgång, geter sig vettigt när hovslagare kommer, alla kan hantera henne etc. Till hösten ska jag prova lägga sele på henne och sakterliga börja tömköra för att sedan se om det inte blir inkörning (beror på om jag kan köpa en vagn i år, mycket som kostar nu). Planen är att lägga sadel på henne när hon är 2,5 och börja hänga på henne i samma veva. jag ser ingen anledning att lägga sadel på ett föl, det brukar vara helt odramatiskt att göra det som unghästar.

Fortfarande ingen som kunnat bevisa att det är skadligt för fölet, bara att det skulle vara "omoraliskt" enligt en del här...

Men om det INTE gör nytta, och inte finns bevis på att denna för tidiga pott-träning dödar eller åtminstånde gör lite skada, så är det ganska tydligt att det är för att du använder föling som en lekkamrat för att stilla dina egna behov, igen.. Precis som med mamman.
Att ha djur anser jag är för ens eget bästa, absolut, annars hade man inte gjort det. MEN det finns gränser på när man kanske inte skulle skaffat ett djur, jag funderar på om du inte ska sätta dig ner och fundera på om du verkligen inte skulle skaffa en moppe istället? Låter säkert som en korkad idé, men den kan köra runt din när du vill, du kör bara till verkstaden och fixar så är den hel igen.
åter igen, man skaffar ett djur för sitt egos skull, men man tar på sig ett enorm ansvar. Man ska se till att djuret har det så bra den möjligen kan, som den djurart den är fast fungerande till det du vill ha den till, inte som baby, maskin eller något annat.

[/QUOTE]
CK nej den hade jag visst missat, du vet att man kan ge mineraler vid sidan om med va? Bonden jag brukar köpa hö ifrån brukar inte ha så där jätte mkt fosfor i höet så det har jag hemma "sen gammalt".[/QUOTE]

Gissar att du då räknat foderstat, vilka mineraler och vilka mängder klarar att rätta upp en lucernegiva på 15 kg/dag? (jag vet inte ens om jag hade lyckats få min glupska häst att äta det tillsammans med alla kilo hö).
Det är med blandade känslor jag läser tråden, jag blir så glad av alla generösa råd du får och så ledsen över att du inte inser att du inte är ofullkomlig i ditt hästkunnande. OM du visste vilka kloka människor som du borde se upp till som delar med sig i denna tråden borde du skatta dig lycklig att de lägger tiden på att hjälpa just dig.
OM vi säger att Kyra Kyrklund hade haft din inställning till att lyssna och sortera ut guldkorn är jag övertygad om att hon inte varit där hon är idag. Nu vet jag inte vem "distansgurun" är, men jag är säker på att även denna har lyssnatr en massa, sorterat, provat och sorterat igen, inte bara stängt av och insett att den har rätt och därför inte behöver fundera på om något skulle kunna bli bättre.

/U
 
Sv: gräs?

Jag har levt med denna sjukdommen i lite mer än 10 år, varit 100% sjukskriven i 1,5 år, om det fanns nåt annat som funkade, tror du inte jag hade hittat det redan?

Och hur tror du att jag skulle veta att du levt med detta i 10 år, lite väl kaxig ton där......

Då tycker jag du ska rida på någon annan häst än din egen för hon behöver få vara mamma nu och äta upp sig. Inte hålla på och åka omkring (om det inte absolut är nödvändigt!!) inte ta bort fölis och mamma från varann. Även om dom inte visar att dom blir oroliga så kan dom vara det!! Och det tar ju verkligen på mammahäst. Om dom dessutom varit sjuka så låt dom vara!!
 
Sv: gräs?

kl

Hörrni flickor!!
Nu ska vi lugna ner oss.. :D

Min åsikt:

Vi bör fokusera och på något sätt få fram det primära problemet här.
Fodringen.

CKs fråga om 9 kilo luzern t.ex. Hur vettigt är det att fodra så?

VArför inte försöka råda om fullfoder, då kunskapen är knaper hos ts?
Inte bara säga - Så här ÄR det.
Utan kanske förklara VARFÖR just ert förslag är en problemlösare.

Vidare att sto med föl har speciella behov så som bra gräs, analyserat foder och vila.


Om nu TS vill "överträna" sitt föl så tror jag inte igentligen att lillen skadas mer av detta än att det kan bli ordentligt bakslag senare vid ettårs ålder.
Det lär vi kanske läsa om då under Hästhantering.

Att duscha ungen, leda och hejochhå lägga på sadel är inte problemet just nu.
Så länge sadeln är av lättvikt och att ungen aldrig någonsin bestraffas/tillrättavisas i sådana moment.

Det är ju här problem dyker upp nämligen.
Träning av föl? OK. Så länge man inte kräver saker, så länge man inte behöver bestraffa, ryta eller klappa till.


Vad säger ni??
Ska vi inte försöka flytta över fokus på fodret/vila igen?


AM
 
Sv: gräs?

menar du på allvar att fölet skulle ta skada av detta?

är du rädd att han skulle "krympa i tvätten"? eller vad är problemet? Tror du på allvar att vatten är farligt?

Bits era sadlar? för det gör inte mina iaf?
eller beter sig era grimskaft som boaormar och försöker döda fölen eller vad är problemet?

Vill bara uppmärksamma dig på följande som du kan läsa mer om på Flyinges hemsida. Annars kan jag hålla med Nafayette om hennes sista inlägg, så after that I´ll rest my case. Framtaget av bl.a. Jens Fredricson med hjälp av Jochim Winter (Unghästansvarig på Lantgestüt Celle), Hannes Müller (utbildningsansvarig på Deutsche Reitschule i Warendorf), Göran Casparsson, Lars Bilock.

--- Föl - 1 år ---
Lösdrift, gärna i kuperad terräng med naturliga hinder.

Utbildningsmoment:
Hantering på lösdrift. Lära sig stå still, bindas upp, ledas, lyfta hovar, vänjas vid att ha gjord om magen (elastisk gjord). Lastas. Löshoppning i grupp.

 
Sv: gräs?

Givetvis så bestraffar jag inte honom! Det handlar bara om att han ska få vara med om olika saker, mer som lekar för honom som han ofta tycker är väldigt spännande och roligt. Allting fokuseras på belöning, med mkt klappar, då han är väldigt social och älskar att klappas (det är alltid han som kommer fram först i hagen!) Enda gången han fyas är när han bits, oftast lägger han tänderna emot och provar lite, då behöver jag bara harkla mig lite... är det dock nån oerfaren som inte gör det så biter han efter det :angel:

Handlar ju inte om att jag tömkör varje dag, eller har på sadel varje dag, han har blivit tömkörd 1 gång, haft sadel på ryggen en gång. Så om jag nu "begär" saker av honom 5 min/vecka så tror inte jag det tar nån skada.

Nu har jag iaf fått hem min soja!! Men en tanke, det är bara ca 47% protein i det, det innebär alltså att jag som mest kan ge 250 g protein, vilket ju inte är speciellt mkt när man tänker på hur mkt protein som faktiskt går åt.

Nån som har nåt mer förslag? De hade linfrökaka i första butiken jag var i, och jag funderade på o ta det med, men har för mig att man bara kan ge 500 g av det med? och att det innehåller kring 200-250 smbprotein/kilo och att det därmed inte gör så stor skillnad... Stod inte nåt innehåll på säcken tyvärr, och mitt minne är inte det bästa längre.

Föresten, vilken prisskillnad det är i olika butiker!!!

Först butiken 6 kg, 309 kr
andra butiken 30 kg 236 kr...

Gissa vart jag köpte sojan? :angel:

Ang fosforn så räknar jag på att hon ska ha 3 kg havre/dygn med, och då blir det genast lättare :D Men just nu är med andra ord mineralera inte riktigt i balans, men det är det minsta problemet iomed att det handlar om några dagar.

För övrigt tycker jag redan man kan se en liten skillnad på hennes rumpa, men det kan ju vara önsketänkande med!


Så kallade färdigfoder kan jag ingenting om då jag helst vill kunna se och ta på varje råvara, och därmed köper jag oftast inte heller färdiga mineralblandningar utan köper varje mineral för sig! Så kanske ett färdigfoder med massor protein, men oxå energi och gärna med mkt fosfor!

Tipsar nån om nåt bra så får ni gärna skriva ut vad det innehåller med!
 
Sv: gräs?

Jag har läst tråden nu och Eldfuxens inlägg och länkar till distans och säger: Du borde skämmas!!!:mad:

Var sak har sin tid och ett sto med föl ska vara mamma.De producerar mjölk och i mjölken finns det kalcium som tas från skelettet på stoet vilket i sin tur gör henne svagare så de inte tål samma belastning som annars.

Och visst, jag vet att man vid vissa sjukdomar kan bli bättre av ridning- i måttlig mängd, för mig finns det ingen sjukdom som blir bättre av 5 mils ridning, då övergår det till slitsamt för kroppen, och jag förstår inte ärligt hur du orkar med allt, ridning, avel, träna föl, åka hit och dit samt över det sitta på buke mycket......
 
Sv: gräs?

Jag är ju inget fan av Krafft exakt men Krafft Protein kan vara värt, det har 330gSbrp/kg och ...10MJ har jag för mig. Var ju det vi snackade om då när vi trodde Elsa behövde högre kvot.
Vet inte vad det kostar dock, tror det låg kring 300-320kr/25kg (minnet är ju inte bra dock)

Jag har foder på hjärnan nu som du vet ;) haha
 
Sv: gräs?

Nafayette Ja jag har ridit så länge en gång, men det är bra om man läser allt och inte bara klipper bort delar, jag tänker inte gå in på detaljer, men jag har en sjukdom, hade tagit kraftiga tabletter den dagen och hade med all sannolikhet inte varit ute så länge om det inte vore därför.
Det får ni tycka vad ni vill om, för det skiter jag faktiskt fullständigt i. Däremot kör jag inte bil på de tabletterna.

du försöker att förklara en dumhet med en annan..... lyckas inte speciellt bra.

hur gick det med fölet som diade från hagen bredvid då? var det fjolårsfölet? redan i den tråden skrev du ju att ditt sto var mager och det var ganska länge sen..
 
Sv: gräs?

Det är ju viktigt att det blir balans mellan kalcium/fosforhalten. Varför inte ta hjälp av ngn kunnig inom foder (finns säkert ngn på foderforumet som du kan pm:a) så att det blir rätt och riktigt?!

Ang. hanteringen av fölet skulle jag vara mest rädd för att skapa anknytningsproblem. Det är anknytningen sto-föl som är allra viktigast den första tiden och att du (utan problem?!) kunde lämna en 3 mån fölunge i ett okänt stall medan mamman reds gör mig lite orolig för den biten. Jag kan redan nu säga att det hade INTE fungerat för min fölunge (han hade blivit fruktansvärt stressad:eek:) eller de andra fölen jag hanterat.

Att leda fölis fram och tillbaka till hagen tillsammans med mamman och prova lyfta fötter är en rätt lämplig nivå.
 
Sv: gräs?

Det var för det första en annan häst, och den hästen köpte jag mager, med föl vid sidan! Henne fick jag upp fint i vikt rätt fort på en foderstat som bestod av 25 kilo hö och 7 kilo lusern, Problemet uppstod när den lilla tuttade genom staketet utan att jag visste det, och jag gav då givetvis för lite mat eftersom jag inte räknade med att hon skulle producera mjölk. Den hästen är dessutom inte i min ägo längre då en kompis kärade ner sig i henne och fick då köpa henne!

Denna hästen är 4 år och det är därmed hennes första föl. Ingen vettig människa betäcker väl 2 åringar hoppas jag?

Sar: men snälla du, jag är utbildad på foder, även om det är länge sen så är kvoterna något jag inte har glömt, färdigfoder däremot har jag ingen koll på eftersom jag inte använt det själv.

Kalcium fosforbalansen är idag bra iomed att hon äter så pass mkt lusern, det är inte farligt med för mkt kalk. Hästar kissar ut det som blir för mkt.

Ang fölungen så kunde han inte bry sig mindre, han rymde ut från hagen i början innan vi hade el på, kunde gå långt från mamma! Linjerna jag har på mina hästar är kända för att ge väldigt självständiga, naturligt trygga hästar.
Står vi tex och bygger på stallet så är han mer med oss än med mamma, hon är mer eller mindre bara en "matmaskin" för honom.

-moa-: jo, även om jag inte är snål så drar jag mig för att köpa något som är så dyrt, förra gången jag köpte en 25 kilos säck så betalade jag en bit över 500 kr. Visar det sig att detta inte räcker så betlar jag gladerligen de pengarna, men tänker heller inte göra det i onödan :D

ginnies: hur jag orkar med allt? har du en anning om vad jag gör om dagarna? Skulle inte tro det. Jag litar på mina läkare och de säger att jag aldrig ska sluta rida, och ridningen är det enda jag inte får ont av, du kan inte avgöra hurvida jag skulle klara att rida 5 mil eller inte.

Ridningen? åka häst max 1-2 dagar/vecka? träna fölet 5 min/vecka, tycker du det låter som väldigt mkt? Det tycker inte jag! Att peka på transporten så att hästarna går in är inte heller speciellt jobbigt, men heller inget jag gör de dagarna jag är som värst.

vad får dig att tro att jag sitter vid datan? Jag har laptop kan jag tala om!
 
Sv: gräs?

Läste du inte mitt inlägg om digivande sto och kalk där belastning under digivning gör att stoet är känsligt för belastning?
 
Sv: gräs?

givetvis gjorde jag det, men iomed att hon får 3 ggr så mkt kalk som hon behöver så är jag inte ett dugg orolig över det faktiskt. Dessutom så stärker faktiskt belastning skelettet. en häst som inte tränas får skört skelett om man jämför med en som tränas på rätt sätt.

läste du mitt inlägg så ser du att jag dessutom har skrivit till just dig.
 
Senast ändrad:
Sv: gräs?

Det gör det iaf på människor! Så jag vill gärna se bevis för det påståendet.
 
Sv: gräs?

Men alltså ärligt talat, är du riktigt vettig i skallen eller är du full av alla de där tabletterna du säger att du äter?

:confused:
 
Sv: gräs?

du får gärna skriva vad det är du syftar på, himla svårt att svara annars.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
96 351
Senast: Monimaker
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 247
Senast: L8P8
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 233
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp