Sv: gräs?

Fölungen blev dålig för att han sprang med antagligen hög fart in i husväggen med huvudet före, krampade i ca 10 timmar efter det och det var mkt osäkert om han skulle överleva eller inte. Då slutade mamma häst äta, och var av det antagligen rätt nedsatt, de andra hästarna blev med förskylda, efter henne, men inte i närheten av så illa som hon blev.

Så fölungens tillstånd då har med andra ord ingenting med smitta att göra, och när märren slutar äta på ca 2 dygn så är det väl klart att hon rasar i vikt och därmed slår även förskylningen hårdare! Vi hade mkt svårt att få henne att äta nåt annat än gräs, och dessvärre repar inte jag lika fort som hästen behöver äta. Veterinären ville att fölungen skulle vara inne de närmsta dagarna efter smällen.

Märren såg man verkigen att hon var sjuk, ni vet så där som man själv ser ut när man mår riktigt dåligt? Och snoret bara rann! De andra blev lite snoriga, men inte värre än så.

Betongingen på jätte stämmer, för hon var jätte dålig, och jag funderade ett tag på att ta ut vetten att kolla henne med, men då hon blev sakta bättre så behövdes inte det.
 
Sv: gräs?

Bara för att du har en åring som ev. smittokälla finns ingen anledning till att du ska exponera fölet för ännu mer risk för smitta genom att transportera den för att du är ridsugen. Och lie går bra att använda istället för att repa gräs.

Det hade varit intressant att höra vad du har kommit till för beslut ang. fodring samt hantering av sto och föl sedan du hört vad folk har att säga.
Du har (med all rätt) fått en hel del skäll men jag hoppas också att du och dina hästar har någon behållning av de råd du har fått. Annars blir det liksom förgäves ändå.
 
Sv: gräs?

Har du inte läst hela tråden? för då ser du "vad jag kommit fram till"!

fritt på lusern, sedan kommer hon få soja, så mkt magen tillåter, och sedan havre, kanske någon musli om hon skulle börja vägra nån av den andra maten, men det får man ju se då.

Hanteringen av sto o föl har vi mig veterligen inte diskuterat alls här. Men nåväl, jag vänjer fölet vid allt jag kan så tidigt jag kan. Han har tex haft sadel på ryggen, filtar och div andra smågrejjer, vidare är han mkt lasttränad, ducshad, tömkörd i ca 5 min samt stått mellan skaklar, lekt "följa john" mellan massor tunnor (och över några med), hittils har han inte reagerat på nåt, han tyckte det var lite äckligt när vi skulle spruta vatten i ansiktet på honom, men bara i nån sekund, sen fann han sig i det med.

Vidare om du har läst så ser du att jag även måste transportera hästarna för att få dem verkade/skodda, tycker du det är ett alternativ att inte verka dem alls istället? Det tycker verkligen inte jag iaf.

Alla hovslagare jag har ringt tar tyvärr inte emot fler kunder, och den som kan tänka sig att ta mina hästar åker inte iväg, så då får jag åka dit. För mig är det valet enkelt, jag åker dit!
 
Sv: gräs?

Har du haft sadel på fölet? Tömkört fölet? Sprutat vatten i ansiktet på fölet?

Jag måste andas och räkna till tio...
 
Sv: gräs?

Jag la på en sadel när jag skulle prova om sadeln passade på mamma häst, tror du helt ärligt att fölet tog nån som helst skada av det? Det tror iaf inte jag!

tror du fölet tog skada av att ha grimma på sig med 2 grimskaft och gjorde lite serpentiner i ridhuset?

tror du fölet tar skada av att få vatten på huvudet? (jag antar då att du får panik om det börjar regna när hästarna är ute!)
 
Sv: gräs?

Har du haft sadel på fölet? Tömkört fölet? Sprutat vatten i ansiktet på fölet?

Jag måste andas och räkna till tio...

Räknar till tio??? Jag hyperventilerar...Jag är nybörjare på Buke men det här MÅSTE väl vara ett troll??? Inte behandlar man sina föl så här oavsett hur korkad man är?
 
Sv: gräs?

Varför har du så bråttom med allt? Man kan överhantera föl ochså. ta det lite lugnare med allting är mitt råd.
 
Sv: gräs?

menar du på allvar att fölet skulle ta skada av detta?

är du rädd att han skulle "krympa i tvätten"? eller vad är problemet? Tror du på allvar att vatten är farligt?

Bits era sadlar? för det gör inte mina iaf?
eller beter sig era grimskaft som boaormar och försöker döda fölen eller vad är problemet?


Casacha: Jag har inte bråttom på något sätt, men däremot accepterar de saker fortare ju yngre de är, och därmed blir arbetet lättare för mig.

Jag strävar efter super coola, lugna, trevliga, känsliga hästar, och på detta sätt får jag det.
Och alla som träffat mina hästar vet att jag oxå lyckas med det.
 
Sv: gräs?

Och så vitt jag vet så är det förbjudet att hålla på och anklaga eller snacka om troll här på :S. Speciellt med tanke på att alla vet att Kimmis är en person här o det är ju väl dokumenterat.
 
Sv: gräs?

Jag kallade TS en idiot redan tidigt i tråden,då utan att förstå hur rätt min magkänsla var :eek:
Nu har hon bevisat det gång efter annan..............

LÅT FÖL och MAMMA vara bara det,INTE ridhäst,SADELbock eller annat............
 
Sv: gräs?

ingen verkar kunna svara på varför det på något sätt skulle kunna skada fölet?

Jag har full förståelse för att ni kanske använder en annan ideologi, och därmed inte tycker att jag gör rätt (precis som jag tycker det är väldigt fel att bara låta dem gå i hagen och förvildas), men dessa saker måste vi väl som vuxna människor kunna sätta åt sidan? Jag skiter fullständigt i hur ni hanterar era föl, så länge de inte tar skada av det.

Och tills nån kan bevisa att föl dör av att ha sadel på sig några sek så tycker jag inte ens vi behöver diskutera saken, era åsikter kan ni hålla för er själva, de håller inget som helst värde för mig.
 
Sv: gräs?

Det finns väl sätt mitt emellan att sadla ett föl eller bara låta dom gå i hage och bli förvildade. Har du haft föl förut?
 
Sv: gräs?

Jag har följt tråden men den blev ju "kidnappad" ett långt tag och jag tycker mig inte minnas att jag läst att du tagit till dig råd om att låta dem stå inne och vila för insekter, sluta rida den 4-åriga stomamman och att minimera smittrisken genom att inte transportera "för nöjes" skull.

Jag har förståelse för att du måste transportera p.g.a. hovslageriet även fast det absolut bästa vore att göra det på hemmaplan. Jag har dock ingen förståelse för att transportera för "nöjes" skull.

Jag är glad att du tagit till dig foderråden och hoppas att de kommer att hjälpa.




Har du inte läst hela tråden? för då ser du "vad jag kommit fram till"!

fritt på lusern, sedan kommer hon få soja, så mkt magen tillåter, och sedan havre, kanske någon musli om hon skulle börja vägra nån av den andra maten, men det får man ju se då.
..................................
Vidare om du har läst så ser du att jag även måste transportera hästarna för att få dem verkade/skodda, tycker du det är ett alternativ att inte verka dem alls istället? Det tycker verkligen inte jag iaf.

Alla hovslagare jag har ringt tar tyvärr inte emot fler kunder, och den som kan tänka sig att ta mina hästar åker inte iväg, så då får jag åka dit. För mig är det valet enkelt, jag åker dit!
 
Sv: gräs?

Givetvis finns det de! sen har jag inte sadlat fölet, jag har lagt på en sadel, det är en skillnad (stigbyglar, stigläder och sadelgjord tex, inget av dessa ting fanns på sadeln jag la på). Men vad är det som säger att mitt sätt är fel? det finns tusentals olika metoder (eller ja... miljontals) de enda jag tycker är fel är de där man inte får fram det resultat man önskade, eller där hästen tar skada.

Inget av dessa infaller under min hantering!
Det är mitt första egenuppfödda föl, men inte det första fölet jag har, samt inte heller det första jag hanterar från början. Jag har hjälp av min tränare som har fött upp föl, hon hanterar på samma sätt som jag, och jag gillar skarpt hennes resultat!
 
Sv: gräs?

Vi har inte speciellt mkt insekter här, men när det däremot är så pass varmt som det varit nu så får de gå in och äta, för tyvärr märktes det en rejäl skillnad i åtgången av lusern när värmen kom.

Äter hon havre kommer jag inte rida, jag är rädd om mitt liv! Däremot är det möjligt att hon tömkörs om hon blir rastlös, men det är fortfarande mest hjärngympa vi pratar om!

Ang hovslagaren så är jag rent ut sagt förtvivlad över situationen! Jag har erbjudit mig att betala rejäla överpris, då hovvisen jag har nu är rent ut sagt inte ett dugg bra! inte jätte hemsk på nåt sätt, men är inte korrekt utbildad på benställningar och likande. Nu har jag dock fått ett sms av en kompis som har en hovis som hon tror tar emot nya kunder! Så håll tummarna för mig!

Nu tänker jag gå o lägga mig!
 
Senast ändrad:
Sv: gräs?

Äter hon havre kommer jag inte rida, jag är rädd om mitt liv!
Då rekommenderar jag verkligen att du ska börja ge ditt sto havre, så att hon kan få vila och bara vara mamma! Man blir ju mörkrädd av att läsa denna tråd. Stackars, stackars hästar som är helt utlämnade till någon som inte fattar och kan ta till sig ett dyft av erfarna uppfödares kunskaper. Det är så man kan gråta.
 
Sv: gräs?

Läst igenom tråden,herre min skapare det är levande djur vi pratar om och inga leksakerRekommenderar dej att läsa anatomi så att du vet hur kroppen utvecklas.Lägga stoets sadel på en fölunge,jistanes är du inte rädd om den,blir mörkrädd när jag läser det.Man kan vänja fölet vid mkt utan att utsätta det för förstora påfrestningar.
 
Senast ändrad:
Sv: gräs?

har också läst igenom hela tråden nu och upps...

snälla, inte lägga sadel på fölis.... oki led honom, låt han stå brevid då mamman duschas om mamman är snäll... nej vatten är inte faligt men fölis kan få panik, mamman kan få panik osv.

njut av tiden då fölen är små... inte stressa.. låt dem få lite semester.

jätte tråkigt att du har problem och behöver rida för att minska din smärta, men kanske ta ridlektioner en eller två gånger i veckan så att ditt fölsto kan vila och innan du har hittat en ny ridhäst som jag ser att du söker...
om du slutar att rida henne så kanske hon inte behöver så extremt mycket mer mat än vad du redan ger henne (fri tillgång på lusern)....
 
Sv: gräs?

Jag tycker det är intressant då jag precis läst forskning om att tränar man en 3 månaders fölis är inte den mer hanterad än en icke-tränad 3 månaders fölis när de sedan är unghästar. Antagligen för att de inte kan ta åt sig sådan träning.

Jag tycker fortfarande det du gör är snubb på djurplgeri. Spec sitter och rider på mamman som ser ut som hon gör. Du kan göra massa hjärnjympa med stoet utan att rida x antal km i alla gångarter.

Och sluta utnyttja dina hästar bara för att du har ont. Om du måste rida, ring en ridskola och rid där en gång i veckan eller två eller tre, så länge mamma och fölis kan få det lugnt!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
96 351
Senast: Monimaker
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 247
Senast: L8P8
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 233
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp