Sv: gräs?

Men herregud, bara för att fölet rymmer betyder inte det att han inte gillar sin mamma. Mamma och föl har ett band mellan sig, som just mamma och föl. Även om du inte kan läsa signalerna de ger till varandra betyder det inte att de inte ger signaler!

Har du läst den delen av forskningen jag gav dig?

Jag vill också ha den sjukdom som gör att jag enbart kan rida varje dag och inte något annat (jag vet, det är lågt skrivit men...)
 
Sv: gräs?

Det hjälper dig inte ett dugg om jag skriver vilken sjukdom jag har, för alla är olika. Finns inte en enda som är den andra lik. Dessutom har jag inte skrivit att jag kan rida varje dag.

Jag har inte skrivit att han inte gillar hans mamma, däremot att han är mkt självständig och inte bryr sig ett dugg om hon försvinner en stund. Jag vet att han tycker jätte mkt om henne, men lider inte utan henne heller.

Du har inte länkat till någon forskning vad jag vet?
 
Sv: gräs?

Jag tror QuickStar syftar på alla inlägg du gör, för man börjar ju undra.

En digivande unghäst som man far runt och galopperar med i det skicket. Så mjölken sprutar ur henne sen och hon är rejält trött.

Ska hon lida för din sjukdom, är det rättvist? Du måste väl för tusan kunna hitta någon annan häst som kan dra runt på dig?
 
Sv: gräs?

eh? Jag far inte runt och galopperar som du uttrycker dig.

hästen i fråga har aldrig ridits trött, så det undrar jag verkligen vart du läst? hittat på själv kanske?

Hon rids när hon är rastlös, har du inte läst det i tråden så föreslår jag att du läser igen.

Hade jag ridit för min skull så hade jag ridit 7 dagar/vecka 2 ggr/dag, men nu funkar ju inte världen så. Hon kommer i första hand, jag i andra, och så gör jag med alla mina djur.
 
Senast ändrad:
Sv: gräs?

Men du vet inte om han bryr sig eller ej. Hur många gånger ska jag skriva det. Bara för att du inte SER deras signaler betyder det inte att de inte finns där! Det är säkert en anledning till att stoet fallit ur, hon är stressad!

På föregående sida citerade jag lite för en forskningsrapport. Du kan googla själv om du vill läsa hela (eller rättare sagt, alla)
 
Sv: gräs?

Kimmis..

Nu är det bara rörigt här bland inläggen...:crazy:

Så jag frågar.

Vad ger du henne nu i matväg?

Och hur ser märrens dag ut nu för tiden?

Vad har du ändrat sedan du startade tråden?


AM
 
Sv: gräs?

i dagsläget får hon lusern, soja. Havre ska köpas in, men det har jag inte hunnit med än, dock har hon redan bättrat på sig så det känns bra iaf.


Hennes dagar ser ut som så att hon tas in en stund för att få äta en del (i hagen har hon fortfarande fri tillgång på lusern) ibland följer fölet med in, ibland inte, det får han välja själv då jag lämnar grinden öppen medans hon är i stallet. (finns snören uppsatta så han kommer ingenstans mer än till trädgården och den är oxå inhängnad) Idag valde han att stanna utanför en stund, trots att både mamma häst och åringen var inne, men kom in efter ca 15 min iaf.

För tillfället är hon nöjd med att gå i hagen, vi får väl se hur länge det varar. Har vi tur så varar det iaf tills fölmönstringen, och då får hon ju lite att tänka på där, så då klarar hon sig ett tag till :D

Märren har slutat vakta lusernen och nu står de alla 3 med näsorna i hinken samtidigt, vilket jag tycker är jätte gulligt!
 
Sv: gräs?

oki, då hade jag missuppfattat, trodde det var samma sto.

att betäcka en tvååring är väl inte fel i sig, hästen är ju könsmogen och borde således klara av att bli mamma.
 
Sv: gräs?

Fast det är ju inte ovanligt att 8 åringar har mens nu för tiden och det gör ju inte att dom mentalt är mogen nog att ha barn.
Visserligen är det hästar vi pratar om i denna tråd men jag skulel aldrig betäcka en 2 åring. plus at dom verklgien inte växt klart på långa vägar då om man jämför med att vänta nåt år eller två.
 
Sv: gräs?

I en natrulig flock där hingsten går på fribetäckning med ston i olika åldrar betäcker inte hingsten två åringar. Bara i undantagsfall betäcks två åringar i dessa flockar och de blir då ofta mindre och mer outvecklade än om de fått gå tomma.
 
Sv: gräs?

precis som någon annan skrev så syftar jag på det du skriver eller rättare sagt det du skriver allt du GÖR.

För det första verkar du lyssna oerhört lite på vad som skrivs till dig här, du bad om hjälp och du har i flera inlägg fått konkreta råd där inte mycket verkar ha gått in.

I våras halkade jag in och började läsa på om Foal imprinting, jag läste en hel del om olika läror där detta ingår, i samtliga står att man ska tidigt vänja fölet vid så mycket som möjligt men INGENSTANS fanns något om sadlar, tömkörning etc
Nån måtta får det väl ändå vara. Ditt föl är inte välhanterat, det är överhanterat.

Du säger att du är utbildad på foder? o ändå känner du inte till tex soja eller har en susning om färdigfoder, om man nu räknar sig som utbildad på foder så har man iaf i min värld gått sådan utbildning på gymnasiet eller senare och med tanke på ditt nick och hur du skriver så gissar jag på att det inte var överdrivet många år sedan du utbildades på det så så mycket borde inte trillat ut. Jag kommer själv i håg grunderna man lärde sig första åren på teorin på ridskolan (o det börjar närma sig 20 år :o )

Betäcker man sitt sto så får man ett nytt ansvar, stoet är bara inte stoet längre och är inte en ridhäst längre utan en mamma i första hand. Hennes största prioritet ligger i att vara med fölet. Mitt eget ena sto ska säljas och jag hade planer på att smått sätta igång henne ganska tidigt, men eftersom hon tunnade ur lite och samtidigt gav dåligt med mjölk var det bara att lägga planerna på hyllan tills ett senare tillfälle, visst ser jag att mitt sto också är rastlöst och hon är faktiskt föga intresserad av sitt föl och har "gett" bort det i princip till mitt andra sto men jag låter dom vara ändå.

Du har hästar av en självisk anledning, det har vi allihopa och det finns ingen som kan säga nåt annat, i ditt fall mår du fysiskt bra av det, jag mår psykiskt bra av att bara vara hos hästarna, andra rider för sitt eget höga nöjes skull eller för sin hälsas skull dvs motionen. Andra tar hand om hästar som farit illa men eftersom dom gissningsvis mår bra av sin goda gärning räknas även dom som själviska ;) Andra har hästar för att de tjänar pengar etc etc
MEN om du nu vet att du måste rida för att må bra så får man ta reda på innan vad som händer när man betäcker sitt sto, kan man rida så gott som hela tiden eller inte, om man nu läser på så inser man att det kan man inte, ibland kan man knappt rida alls och då får man ta beslutet att antingen avstå att betäcka eller skaffa sig en annan ridhäst under tiden.

Du har själv ingen forskning eller kan redovisa riktiga källor på det du säger (som det här med att lungor o hjärta blir bättre av dräktighet) men du ska ha källor till höger o vänster, att ha en guru/mentor i all ära men lita inte blint på allt människan säger. Den verkar ju inte vara riktigt klok i huvudet den heller.
 
Sv: gräs?

precis som någon annan skrev så syftar jag på det du skriver eller rättare sagt det du skriver allt du GÖR.

För det första verkar du lyssna oerhört lite på vad som skrivs till dig här, du bad om hjälp och du har i flera inlägg fått konkreta råd där inte mycket verkar ha gått in.

I våras halkade jag in och började läsa på om Foal imprinting, jag läste en hel del om olika läror där detta ingår, i samtliga står att man ska tidigt vänja fölet vid så mycket som möjligt men INGENSTANS fanns något om sadlar, tömkörning etc
Nån måtta får det väl ändå vara. Ditt föl är inte välhanterat, det är överhanterat.

Du säger att du är utbildad på foder? o ändå känner du inte till tex soja eller har en susning om färdigfoder, om man nu räknar sig som utbildad på foder så har man iaf i min värld gått sådan utbildning på gymnasiet eller senare och med tanke på ditt nick och hur du skriver så gissar jag på att det inte var överdrivet många år sedan du utbildades på det så så mycket borde inte trillat ut. Jag kommer själv i håg grunderna man lärde sig första åren på teorin på ridskolan (o det börjar närma sig 20 år :o )

Betäcker man sitt sto så får man ett nytt ansvar, stoet är bara inte stoet längre och är inte en ridhäst längre utan en mamma i första hand. Hennes största prioritet ligger i att vara med fölet. Mitt eget ena sto ska säljas och jag hade planer på att smått sätta igång henne ganska tidigt, men eftersom hon tunnade ur lite och samtidigt gav dåligt med mjölk var det bara att lägga planerna på hyllan tills ett senare tillfälle, visst ser jag att mitt sto också är rastlöst och hon är faktiskt föga intresserad av sitt föl och har "gett" bort det i princip till mitt andra sto men jag låter dom vara ändå.

Du har hästar av en självisk anledning, det har vi allihopa och det finns ingen som kan säga nåt annat, i ditt fall mår du fysiskt bra av det, jag mår psykiskt bra av att bara vara hos hästarna, andra rider för sitt eget höga nöjes skull eller för sin hälsas skull dvs motionen. Andra tar hand om hästar som farit illa men eftersom dom gissningsvis mår bra av sin goda gärning räknas även dom som själviska ;) Andra har hästar för att de tjänar pengar etc etc
MEN om du nu vet att du måste rida för att må bra så får man ta reda på innan vad som händer när man betäcker sitt sto, kan man rida så gott som hela tiden eller inte, om man nu läser på så inser man att det kan man inte, ibland kan man knappt rida alls och då får man ta beslutet att antingen avstå att betäcka eller skaffa sig en annan ridhäst under tiden.

Du har själv ingen forskning eller kan redovisa riktiga källor på det du säger (som det här med att lungor o hjärta blir bättre av dräktighet) men du ska ha källor till höger o vänster, att ha en guru/mentor i all ära men lita inte blint på allt människan säger. Den verkar ju inte vara riktigt klok i huvudet den heller.


:bow::bow::bow::bow::bow:
Mycket klokt skrivet! Du, liksom Nafayette och många andra här skriver så kloka saker som vilken nybörjare (att föda upp föl är ingen piece of cake att göra utan man SKA ta till sig vad erfarna uppfödare råder!!!) SKA ta till sig. Inte fråga om råd och sedan bara slå dövörat och blinda ögat till, som TS defintivt gör!
 
Sv: gräs?

Även jag tycker att detta var ett klokt inlägg:bow:. Synd att inte TS kan ta till sig av de många goda och välmenande råd som givits här. Man blir aldrig fullärd inom hästeriet, men för att hålla sig uppdaterad och öka sina kunskaper krävs ödmjukhet. I samma stund som man hävdar att man vet och kan bäst själv, så har man stagnerat, dvs satt stopp för att lära sig mera. Tråkigt läge.. Inte minst för hästarna som kommer i kläm..
 
Sv: gräs?

Även jag tycker att detta var ett klokt inlägg:bow:. Synd att inte TS kan ta till sig av de många goda och välmenande råd som givits här. Man blir aldrig fullärd inom hästeriet, men för att hålla sig uppdaterad och öka sina kunskaper krävs ödmjukhet. I samma stund som man hävdar att man vet och kan bäst själv, så har man stagnerat, dvs satt stopp för att lära sig mera. Tråkigt läge.. Inte minst för hästarna som kommer i kläm..

Absolut sant!:bow:
Tyvärr är det en ganska vanlig tendens bland yngre att inte ta till sig äldres och mer erfarnas kunskaper, råd och visdom! För de vet minsann bäst själv, "här ska ingen "gamling" komma och säga till mig vad jag ska göra, hur jag ska göra" o.s.v.
Ödmjukhet är tyvärr något som tenderar att försvinna mer och mer från den yngre generationen.

Jag efterlyser också källor till TS's (s.k) "vetenskaper"
 
Sv: gräs?

Fast jag tycker inte man ska vara 'ålder dömande' faktiskt, jag vet många äldre som har den attityden du talar om, och jag själv som är typ yngre (28) har alltid varit tacksam för att lära mig, även om jag inte alltid håller med.

Jag tror inte det handlar om att Kimmis inte är ödmjuk, utan bara skillnad i åsikter mellan folk. Om hon trodde hon visste bäst hade hon ju itne frågat om råd!

Sen är det ju inte alltid bästa starten att uttrycka sig så kritiskt som vissa (inte alla) har gjort i tråden om man vill att nån ska ta åt sig råd.
 
Sv: gräs?

kl

Jag är inte ett dugg överens med Kimmis sätt att hantera.


Och jag har försökt banka in lite info där. :D

Men jag tror ändå, fodermässigt, att hon har tagit del av kritiken.

Hon tar ju nu in stoet för att ge henne mat.
Och vad jag förstått, så motioneras hon inte nu.
En bra början, eller hur?

Visst, situationen går ju att förbättra ytterligare.
Skulle det finnas möjlighet för stoet att gå in och ut som hon vill?
Skulle det fungera bättre?
Lägga till ytterligare saker i krubban?
Osv...osv...

Kanske är jag en naiv person, men får ändå en känsla att hon tänkt till lite grann.

Om vi nu ska få en bra respons så försök lägga lite "under mattan" om vad som skrivs.
För när man tränger folk upp i hörnen så blir det svårt att kommunicera.
Vi alla här lite till mans, skulle slå dövöron och vända taggarna utåt.


Om hon nu lägger en sadel på fölet så tror jag som sagt att den inte tar skada. JAg tror inte det i alla fall.

Om hon däremot sadlar märra och rider ut så är det värre i detta läge.
Det är just DETTA vi måste få TS att förstå.

Är ni med?? :idea:


AM
 
Sv: gräs?

Förlåt, men har du uppblöt lusern i hagen???? måste vara en insektshärd där och besudla maten... inte bättre att ta in hästen säg 4ggr om dagen och ge lusernet då.. eftersom du är sjukskriven borde gå att ordna.
 
Sv: gräs?

Lucern finns också som hack, själv blöter jag inte lucern pellets eftersom mina hästar inte äter den då.
 
Sv: gräs?

ahhh... själv har jag blivit upplärd att man ska blöta upp det ordentligt för att undvika foderstrupsförstoppning.... tänkte faktiskt inte på hack.... du har så rätt så.... ursäkta Kimmis för att jag drog förhastade slutsatser.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
96 351
Senast: Monimaker
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 247
Senast: L8P8
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 233
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka
  • Avels fråga

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp