Sv: gräs?

så speciellt mkt stavfel gör inte jag kan jag tala om.

Väldigt omoget uttalande tycker jag.

Förr hade jag hippofoders lusern, den åt hästarna även fast den var "geggamojja".
 
Sv: gräs?

man häst har tänder att mala med, därför blöter jag alltid upp mitt lusern + undviker annat pelleterat foder, försöker så långt det går att hålla mig till kornfoder, gärna stöpt för att skalet ska bli mjukare och därmed mer lättuggat.

jag törs helt enkelt inte ge henne torr lusern, hon är riktigt glupsk!!!

Kan tillägga ang lusernen att jag är mkt noga med att endast ge en fodersort i taget i krubban/hinken, för annars kanske de lätt kan få foderstrupsförstoppning. Men Pselma blir "galen" om man lägger i alla sorter direkt i krubban, häver ut allt på golvet och vägrar äta...

nu hänger jag inte med igen.
ger du flera olika sorters lusern? eller får hon mer kraftfoder? du brukar ju inte vara så sugen på att ge den typen av foder ÖHT.
 
Sv: gräs?

och varför måste du vara nedlåtande för att jag inte vet hur ett ord stavas?

Eller döpte nån om tråden till kasta skit på kimmis87? spännande detta... när folk inte har nåt att komma med så måste man vara nedlåtande.
Är det för att man själv ska må bättre eller vad är syftet?
 
Sv: gräs?

läs tråden så får du ditt svar på säkerligen 4 ställen minst.

Hon får lusern, soja och havre. Vidare funderar jag på Krafftprotein och linfrökaka men har inte fått några direkta åsikter här om det.

Jo har man en glupsk häst så får man ju anpassa sig efter det. Nu har jag inte det, och de som kommer hit glupska brukar lugna sig rätt fort eftersom det jämt finns mat.
 
Sv: gräs?

linfrökaka är en av mina favoriter vad gäller hästfoder, bra för päls, hull och tarm, så det skulle jag med gott samvete lägga till henne. :)

krafftprotein vet ja inget om, mer än att jag tror att det är pelleterat foder och jag tycker sånt foder är CRAP! men det är min egen, högst personliga åsikt. :angel:
 
Sv: gräs?

Men vad bra att du har erfarenhet av linfrökaka!

Då har jag lite frågor till dig!
Hur snabbt kan man öka på? hur mkt kan man ge som mest?
De hade ju det i butiken där jag var, men då det var en vikarie som inte kunde svara på några frågor så avstod jag. Ska köpa hö till dem med, gräset (läs bukfyllan ;) ) börjar ta slut i "vinterhagen".

dessvärre hittade jag ingen bonde som hade analyserat än, så jag får analysera själv helt enkelt, så några dagar får de gå på "okänt" foder, inte optimalt, men de får ju näringsmässigt det de ska ha iaf (energi och protein) iomed att de får lusernen.

Krafftprotein är pelleterat foder, och jag gillar ju igentligen inte det heller, men vad gör man liksom...
 
Sv: gräs?

linfrö kakans protein är av sådan sort att hästar har svårt att tillgodogöra sig det.
Jag hade sattsat på krafft protein i såfall. det behöver hon inte äta så stora mängder av heller för att få i sig mycket protein.
 
Sv: gräs?

jag gav bara nån dl om dagen, den kan upplevas som ganska "stark" och den är effektiv på att dra igång tempot i tarmen om det blir för mycket! maxgivan är ganska liten på den har jag för mig! jag brukar alltid trappa upp mina foder succesivt under två veckor, rätt eller fel vet jag ej.
gav bara några flisor första dagen, hälften efter en vecka och efter 2 veckor fullt.

att ga linfrökaka i just syfte att den ska få näring är nog inte så stor ide, det finns många andra foder som är mer effektiva än linfrökaka. men den är väldigt bra för andra saker som hjälper hästen att må bra.
 
Sv: gräs?

Nej det behöver hon inte få i sig så stora mängder av, Men priset på ca 500 kr gör att det ändå inte är så smidigt för plånboken... hon behöver ändå 3 kilo/dygn för att få i sig nästan hela behovet, och det blir rätt mkt pengar...
 
Sv: gräs?

Nej jag vet, det är mycket pengar för en säck med foder. Men du får mycket protein för pengarna. I längden blir det nog billigare än att köpa ett foder med ett lägre protein innehåll som man måste ge mer av.
Billigast tror jag soja är, där får man mest protein för pengarna.
Har du provat att ringa kraffts foder rådgivare? Det är gratis och man kan få bra tips på en foderstat.
 
Sv: gräs?

att ringa en foderrådgivare som är partisk är nog inget jag kommer utsätta mig för faktiskt.

Funderar på grov 125, någon som vet vad en säck sådan kostar?
 
Sv: gräs?

Ioförsig är dom partiska men det är alltid intressant att få synpunkter i från olika håll. Och du funderar ju ändå på att använda deras foder groov, krafft protein osv. De har ju så gott som allt foder du använder i sitt sortiment. Finns inget att förlora på det, bara bli en erfarenhet rikare :).
 
Sv: gräs?

Jo visst är det, men jag ringer nog ingen sådan innan jag har analyserat höet, för det känns ju bara onödigt. Har jag tur så är det rätt mkt protein i höet (sån tur brukar jag aldrig ha dock...)

Nu visade det sig att han hade havre för 1 kr/kilo med... hur han gör nån vinst på det undrar jag... men jag är glad iaf!
 
Senast ändrad:
Sv: gräs?

såg nu när jag beställde analysen att man även kunde analysera hur mkt selen det fanns... vad tycker ni? ska man betala 562 kr extra för bara den mineralen? Jag har ju bara unghästar, så jag funderar faktiskt på det... jag kanske rent av inte behöver ge tillskott med selen, det vet man ju inte... hm... klurigt det där...
 
Sv: gräs?

Köp INTE mer nu! Du ger redan ett överskott på protein,utan satsa på att få tag i ett suuuuuuuuuuuper hö/silage.Så du i framtiden kan ta bort lusern och soja,när hon kommit upp i normalvikt för ammande fölsto.

Med ett bra hö kanske du bara behöver ge TEX 1-5dl soja,lite betfor,mineraler och en skvätt havre/korn.
 
Sv: gräs?

Vet inte om det är lönt att ta en analys på selen halten. Det finns ju väldigt dåligt med selen i jordarna i Sverige, oftast räknar man inte på det i grovfodret för att mängden är så liten. Kanske onödig kostnad?
 
Sv: gräs?

Pratade med veterinärer senast häromdagen om människor-djur smittor.Och dom menade då att det inte smittar mellan arter.Tex ögoninfektion trodde jag kunde smitta men så var det tydligen inte.Så du kan nog fortsätta umgås med dina hästar när du är förkyld:rofl:
Jag har provat alla sorters lucern genom åren och allihop sväller lika mycket som befor.Så jag skulle ALDRIG riskera mina hästar på det sättet.För att slippa "geggan" köper jag istället lucern stråhackat.Kosta vad det kosta vill.Fixa en foderstrupsförstoppning på klinik kostar betydligt mer.
Blir lite irriterad när man ska prata pengar hela tiden,Det kostar massor av pengar att ha häst! har man inte råd så kan man skaffa hamster.
 
Sv: gräs?

Problemet är att det finns inga direkta "superhö" här, eller det kanske finns, men flertalet av bönderna orkar inte analysera skiten! och ursäkta men jag har ingen lust att själv betala för analys på kanske 10 olika hö innan jag hittar det jag vill ha.

Jag letar mer foder för att kunna dra ner på lusernet, det är inte speciellt billigt att det går åt en säck på 1,5 dag. Även om det är ett bra foder i övrigt, men jag vill kanske ge lite mindre så att jag slipper ge dem i hagen helatiden, för det går åt mer än vad som behövs nu iomed att märren tycker det är kul att välta ut hinken, och hon äter inte om det har legat på backen....

Skulle jag då kunna ta in dem kanske 2-3 timmar/dag och kanske få i henne typ 5 kilo lusern så skulle ju det vara mkt bättre både för henne och min ekonomi.

Hon har iaf inte blivit dålig i magen av sojan, hon får 2 dl i dagsläget och ska på måndag ökas till 3!
Får vi se vad hon säger om havren då... hon har aldrig ätit havre förut! så det kan bli lite spännande. Tar in henne vid 18 tiden ikväll för utfodring.
 
Sv: gräs?

Blir lite irriterad när man ska prata pengar hela tiden,Det kostar massor av pengar att ha häst! har man inte råd så kan man skaffa hamster.

FEL sort dom kostar ochså penger,bur,springhjul,spån,specialfoder.

Pröva dammråtter :idea: helt gratis och dom förökar sig själva :D
 
Sv: gräs?

Om du kollar i början av tråden så diskuterade jag inget om pengar då. Nu när märren har börjat vända (går upp i vikt) så tycker jag att det passar sig alldeles utmärkt att börja diskutera olika priser på saker o ting, annars är man ju bara puckad om du frågar mig.

Däremot så är jag inte snål när det gäller hästarna, behöver de mer så får de mer, inget mer med den saken. Men det finns ingen anledning att köpa det dyraste fodret om det finns ett likvärdigt till mkt billigare pris.

Hackat strå är inte ett alternativ för mig då märren använder den typen av foder som strö lika mkt som det vanliga höet... (jag funderade ett år på att helt enkelt skita i att köpa halm, det är ju ändå bara massor hö i boxarna iaf)

Jag vill dessutom korta ner ättiden för att få i hästen så mkt som möjligt! inte öka som man ofta vill med hackat strå.

Dessutom så finns det sjukdommar som smittar mellan olika arter, de är få, men visst finns dem!
Jag låter det vara osagt om förkylningen är en sådan eller inte då vi verkar ha olika åsikter om det, men fakta är att märren var förkyld, och veckan efter låg 3 av 5 möjliga människor på denna gård sjuka i förskylning.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
96 351
Senast: Monimaker
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 247
Senast: L8P8
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 233
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp