Sv: gräs?

Soja i pulverform väger mer än soja skrå.. så vet ni :D

Skrå är ju mer som granulat eller flingor

AM
 
Sv: gräs?

KL

Jag är glad att tråden vekar ha vänt till en lite positivare ton sista sidan eller så och foder råd är ju alltid bra när det är framlaggt respektfullt, oftast så kommer man ju ingenstans hur väl man än menar om man uttrycker sig fel eller på ett sätt som gör att personer känenr sig angripna.
Inte att jag säger att Kimmis ens behöver alla dessa råd eller gör det, det får man ju ha sina egna åsikter om.

Men, iom. att jag också har ett tunnt sto med föl (3 veckor) så hoppas jag det är ok (Kimmis?) om jag kunde få nåt tips på nåt kraftfoder med RIKTIGT högt MJ värde/ kg som man ändå kan ge mycekt av om det behövs.

Problemen som finns, förutom själva hullet då såklart, är ;

1) hon står på lösdrift och blir fodrad i krubba 2ggr per dag, så det behvöer ju vara så koncentrerat som möjligt eftersom det tar evigheter att äta upp annars och det blir för mycekt på en gång så att säga.

2) hon kan vara lite kräsen :/, och har matvägrat lucern och flera kraftfoder under dräktigheten, delvis därför hon är tunn nu :(. (nu äter hon igen men verkar ändå vara kräsen)

3) det kan itne vara nåt foder som är 'krångligt' att fodra, då det är ett större stall och det helt enkelt inte finns möjlighet att stå och mixa o fixa o blötlägga och så för hästarna.
(inte jag som fodrar, om jag kunde skull jag och jag letar lämpligare stallplats då jag är väldigt misnöjd med hur detta har blivit sen jag flyttade in, stallägaren har helt enkelt bristit rejält i kommunikation och respekt och har sina 'åsikter' och 'regler' och vägrar att ändra dom, det är idiot saker som att jag inte kan fodra som jag vill men jag försöker göra bästa av situationen tills jag hittar ny fungerande och långvarit stallplats)

4) Efter konsultering med veterinär i ett halvår nu nästan, och provat allt möjligt, så verakr det som att hon behöver en ltie lägre kvot än man normalt sett förväntar sig av ett avelssto, dock så vill ajg uppnå det genom att höja MJ, inte sänka SMRP. Hon får dock protein gallor om man ger för mcyetk SMRP märkte jag så så mcyekt det 'går' utan att det är negativt.

Hittils har hon fått variernade kraftfoder som hon nobbat, och luvern då som hon helelr inte vill ha, iallafall inte i några mängder.
Vad jag kunnat få i henne är riskli ihop med kraft groov 90 (fast det är inte mitt val av kraftfoder ALLS utan stallägaren som helt enkelt tyker hon har rätt att bestämma foder! Jag har haft Revital Cubes ihop med riskli o lucern innan, men sen vägrade hon på allt o då provade vi liskom vad som fanns o groovet åt hon av lite då men nu äter hon bättre och jag känner inte att det är idealt för henen på något sätt. Därav letar jag nya idéer)

Såååå...som sagt, det största problemet är att hitta ett högkoncentrerat 'gott' kraftfoder med mycekt MJ! proteinet går at få in för hon käkar riskliet utan störe problem o det går ju öka på.

Har öven gett henme maxdoser av olja men det var inte nog för att få upp i hull.
Hon har fri tillgång på hö och bete, och kan alltid gå in på nätterna om hon vill. Rids inget. Är 5 år.

Sååå.....snälla inga påhopp här nu när jag lägger ut bild.
Jag själv tycker hon ser hemsk ut och är mycekt medveten om hull och hela situationen, vet. som sagt är invilverad o har varit hela tiden och hon är inte sjuk eller nåt, det har varit frågan om otur och kräsen häst.
en vecka sedan, alla foton tillhör Kimms!



mina fula bilder haha!
från i förrgår. (för att man ser där hon är så tunn vid svansen liskom :( )


För övrigt så är detta taget prvis vid ingången till lösdriften, det är tre ston totalt med föl och rejält bete, men som sagt hon har också fri tillgång på hö och stödfodras 2ggr per dag med kraftfoder, men som sagt, stallägaren och jag har stött på ett...dead-lock kan man kalla det, så jag får göra det bästa av situationen och försöka hitta ett stall som fungerar långvarigt och har normala folk i det.

Så SNÄLLA jag vill genuint ha tips på ett foder med främst jättemycket Mj i, eftersom SMRP kan jag öka på genom riskliet sålänge kraftfodret i fråga har 'måttliga mängder' SMRP, typ minst runt 80g/kg eller nåt sånt, men gör självklart inget om det är mer, men inte galet mcyekt heler då det blir för hög kvot för henne o då är det samma problem med att få in mer MJ.

Tack på förhand och som sagt, snälla tipsa!
Och för att åter igen förklara, så är detta inte ett fall av hemmablind o inte har gjort nåt åt det elelr nåt sånt, det är omständigheter som itne har kunnats hjälpa.
Eventuallt så stör hennes tänder henne lite, men det gick inte åtgärda när hon var dräktig pga, risken för fölet sa min ATG klinik, så det ska bli gjort nu nästa månad, men det är inte ens säkert att dom stör henne när hon äter, men *kankse* liiiiiiite.
Och hon gillar INTE blötlagt lucern, det spottar on bara ut! har öven provat torrt men det var inte helt poppis heller.

tack!
 
Sv: gräs?

Hej Kimmis!
Jag undrar varför du har så bråttom med att sätta igång Pselma igen?
Har förstått att du letar ny ridbar häst,kan du inte låna någon så Pselma kan få ägna sej åt att "bara" vara mamma till Fille?
Vilka går med henne? Fölet,ettårsstoet som är skadat...någon mer?
Om det är de 3 så är hon ranghögst och ALLTID den som vaktar flocken.
Det tar på krafterna och stressar en hästkropp.Stressade djur har svårt att hålla hullet.
Du skrev nånstans att hon kanske inte är nån bra mamma.
Varför då störa henne i hennes fn prio nr 1 (att vara en trygg mamma till sitt föl och se till att FÖLET blir en fullständigt trygg individ) för att sära på sto och föl så du kan rida?
Jag förstår inte varför det brinner i knutarna ang ridningen.
Hon kan omöjligt hellre gå på ridtur än att gå med fölet i hagen.
Tar man föl på sin ridhäst får man vackert låta den vara mamma den tid som behövs.
Och även om du inte tycker Fille verkar stressad av att du och Pselma är i väg utan honom kan han mkt väl vara det.
Det kryllar av fölungar som äter Losec för magen pga stress.(Info från person på stort känt företag vars storsäljare är just det nämnda.Mkt tragiskt.)
Vem kollar honom när du rider?
Håller du inte med om att det viktigaste är att han blir trygg i sej själv?
Han behöver sin mamma!
Vidare..du skriver mkt om lucern,ger du enbart det?
Fri tillgång skriver du,lägger du det torrt pelleterat i spann eller blöter du det?
Ser att ni diskuterar soja,men har du inte funderat på att ge ett färdigfoder ämnat just för digivande ston?
Tror inte du skulle ha det problemet att hon faller ur då.
Har man inte tidigare haft sto med föl så kan det vara vettigt att fodra med färdigfoder.
Hör efter vad Pselmas uppf ger sina avelsston för foder t ex.
Deras hästar ser ju kanon ut,de verkar kunna den biten.
Ta det lugnt och ta till dej vad de erfarna uppfödarna här ger för tips.
Även om de flesta föder upp annat än araber så har de massor av erfarenhet och vet hur snabbt sto och föl kan tappa hull.
Man måste alltid vara ett par steg före.
Lycka till nu!
 
Sv: gräs?

Jo jag letar ny ridbar häst (arabsto med vettig stam och bra extriör) och har gjort det i ca 9 månader ungefär, utan att hitta det jag letar efter! Det finns så mkt skit bland araberna att det inte är klokt!!!

Det är bara de 3 i hagen

Pselma är en väldigt lugn och trygg individ, fölet är redan mkt lugn och trygg, så just den biten är jag inte ett dugg orolig över... Min mamma tror det är nåt fel på honom eftersom hon tror att han saknar flyktbeteende (det gör han dock inte, men det finns ju ingen anledning att springa när man inte blir rädd)

Ang att hon omöjligt hellre kan gå på en ridtur än att vara med fölet så vet jag flera ston som tycker det är skönt att slippa fölet en stund, och hon blir rastlös om hon inte får ridas.

Just nu ger jag bara lusern, ska köpa soja, och ev havre från gannbonden, jag har inte ringt bonden än, så vi får väl se om han har nåt hemma, annars finns det ju ett gäng stora stall inom 3km avstånd som brukar kunna sälja havre, men ger jag henne havre så kommer jag fan inte rida! Jag är mer rädd om mitt liv än så! Det får bli tömkörning eller nåt om hon blir rastlös.

Just nu kör jag enligt principen ge så mkt som bara går av allt som går, eftersom hon måste upp i vikt, hon vaktar dock inte maten alls som förut, så det är ju ändå ett bra tecken! Ska be en kompis köpa soja idag då nån i sambons släkt fyller 50 idag... så då var man tydligen tvungen att närvara.
 
Sv: gräs?

Jag undrar... du skriver att du är i behov att rida pga din kropp. Finns det inget annat du kan göra som funkar lika bra? Cykla, simma.... bara förslag tills du hittar nåt annat att rida på en mammahäst.

Jag har också ett föl som är lite mer än 4 månader nu och jag är också jättesugen på att rida men det måste vänta. Jag har skrittat till betet några gånger men det tar 10 min och då går fölisen med, och den vändan går vi iaf varje dag.

Mina går på återväxten av en åker där hö har tagits, sen får dom komma in varje natt och får då 7 kg hö (med 53 smrp, 8,1 mj) 0,75 kg groov125 och ½ kg korn, betfor och mineraler. Har börjat öka fodergivan nu för att stoet inte ska börja tappa överlinjen (magen är rund och go :grin: )
Mitt sto har heller aldrig varit överbeskyddande mot sin fölis utan dom kan vara långt ifrån varandra, men jag tycker verkligen att dom ska få vara "mamma och dotter" och gå på bete och äta gott och växa. Visst är det väl så att du också har en ung mammahäst? (min är 4 år)

Jag tycker du får ställa in dig på att din häst ska få bara vara mamma nu, rida hinner ni göra tillsammans i så många år sen. Hoppas du hittar något annat som du kan gör/rida på för din kropp!!!

Vad du ska ge henne för mat har du fått så mycket bra tips på redan! Men man måste även tänka på magen och på att inte driva på fölisen för fort.

Lycka till!!!
 
Sv: gräs?

Snyggt!!!!

Just så där ska en riktig fölmärr se ut. :bow::bow::bow:


Hobnob:
Mycket vettigt skrivet igentligen angående fullfoder.
Dom som inte vet så mycket om foderstater på problem-märrar bör kanske sikta in sig på något sånt.
Men man bör kanske ha lite på fötterna då angående grovfodret.

Har man dålig näring där så räcker ju inte 5-6 kilo Groov t.ex.


AM
 
Sv: gräs?

Hur får du ihop Calcium och Fosfor när du ger så mycket som 9 kg lusern?:confused:
 
Sv: gräs?

Jag föredrar kraft protein framför soja men sojan är klart billigare. Var dock försiktig i invänjningen. Du måste också backa upp med fosfrbalans el. dyl när du ger så stora mängder lusern som är väldigt kalciumrikt.
Vore jag dig skulle jag sätta mig ner och verkligen räkna foderstat så jag ser att värden ligger där de ska (ta hjälp av hippocampus ex.vis). Sedan får du räkna med att kanske lägga till extra utöver det.
 
Sv: gräs?

Jag föredrar kraft protein framför soja då potatisprotein är mer skonsamt men sojan är klart billigare. Var dock försiktig i invänjningen.
Du måste också backa upp med fosforbalans el. dyl när du ger så stora mängder lusern som är väldigt kalciumrikt.
Vore jag dig skulle jag sätta mig ner och verkligen räkna foderstat så jag ser att värden ligger där de ska (ta hjälp av hippocampus ex.vis). Sedan får du räkna med att kanske lägga till extra utöver det.
 
Sv: gräs?

Jag föredrar kraft protein framför soja då potatisprotein är mer skonsamt men sojan är klart billigare. Var dock försiktig i invänjningen.
...

Passar på att låna tråden en liyen sekund, är det fler än foderföretaget Krafft som anser att det är en sanning att potatisprotein är bättre för hästen än vad soja är? Jag inbillar mig att lucern är det som borde vara det bästa av alla, men kan inte se att soja skulle vara ett sämre protein än potatis.
/U
 
Sv: gräs?

Det jag tänker är att eftersom potatisprotein har högre värden än sojan så bör den vara mer skonsamt för magen då man behöver ge mindre mängd (har läst dessa siffror tidigare på forumet; soja 11,7 MJ, 390 smb.rp v.s. potatisprotein 13,1 MJ, 685 smb.rp)
Sedan är väl inte soja något miljömässigt bra alternativ när det fraktas långt men det har ju inte med skonsamheten mot magen att göra.

Ur egna erfarenheter har jag sett hästar som reagerat på soja men ingen som reagerat på krafft protein men det har ju ingen större giltighet eftersom det är mer utbrett att ge soja än potatisprotein...


Men man faller säkerligen för reklamen....:angel:;)
 
Sv: gräs?

Är du helt galen? :eek: Sitter du o rider på ditt sto o stoppar in fölet i transport och sedan i nytt stall?

Låt mamma häst vara mamma häst. Att man kan rida lite i en hage funkar såklart om mamma häst känns ok. Men att stoppa in ett föl i ett nytt stall bara sådär är inget att rekommendera. Fölet kan mycket föl under denna korta tid få stressrelaterade åkommor som inte behöver komma upp nu men senare. Att de inte skriker efter varandra betyder inte att de skiter i varandra. Låna hem böcker om häst beteende. Att mamman kommer travande till dig när fölis ligger och sover är inget konstigt alls. Det är ju faktiskt hon som måste kolla vad det kommer för något in i hennes revir. Vi kan aldrig jämföra djurs modersinstinkter med våra. Enligt mig finns det inga indikationer på att ditt sto är en dålig mamma av det du berättat, vad har du fått det ifrån?


Denna häst ska inte bli en "rida igen" på häst bara för att dina andra blivit halta. Du skrev själv att nu vill du rida, men det är typiskt människos ego-tänk. Detta sto har ingen aning om varför du vill "rida igen" och den skiter fullständigt i det dessutom. Den måste få den ro som den behöver, det är inte ens säkert på att allt hänger på maten (eftersom den fallit ur), det kan lika gärna bero på stress när du gör som du gör. Men troligtvis en kombination av dessa.
 
Sv: gräs?

KL

Verkligen ingen som har några ideér om att hitta ett fungerande kraftfoder med mycekt MJ i för mitt sto?

Alla verkar ju vara väldigt kapabla att ge tusen råd när det är nåt dom inte gillar så någon borde ju säkerligen ha nåt tips som är värt att prova i mitt stos fall?

Som sagt lite trixiga förhållanden (läs tidigare inlägg ovan) som gör att det är svårt att hitta nåt fungerande men vad jag söker är ett foder som har massor MJ, som är 'gott' nog att hon äter det, och som man kan ge ganska mycket av.
Riskli får jag i henne i måttlig mängd, men behövs något kraftfoder att ha som 'bas' som också är fullproppat med MJ. Proteinet kan vara 'normalt' för det är lättare att fixa.

Inga idéer?
 
Sv: gräs?

Jag är inte alls van vid din frågeställning, om man säger så. :) Men om ditt sto inte gillar lusern-pellets kanske hon gillar lusern-hack bättre? Inte så koncentrerat direkt, men kan kanske vara ett alternativ?

Olja brukar det tipsas om i olika trådar, men det har du ju provat.

Krafft har ett rehab-foder som de även rekommenderar till seniorhästar. Jag har ärligt talat ingen aning om det skulle kunna passa ditt sto, men du kanske kan kolla upp det?

Eftersom det inte fungerar med foder som ska blötläggas och fixas så är väl inte betfor ett alternativ? Annars står det på Nordic Sugars hemsida att det är bra för hästar som drabbats av tillfällig foderleda. Själv har jag i proncip ingen erfarenhet alls av betfor, så jag vet inte om det stämmer eller inte. Du kan inte göra i ordning en burk själv när du är i stallet, som stallägaren sen bara behöver ge till hästen?

Det var några tankar från mig. Jag har som sagt ingen erfarenhet av den här typen av problem, men kanske kan du få någon idé att jobba vidare med i alla fall. Jag tycker inte heller att ditt sto ser ut att vara i så bedrövligt skick faktiskt. Hon har exempelvis en helt annan halslinje än TS sto. Tycker jag. :)
 
Sv: gräs?

Tack, alltås det var ju inget angrepp på er för att ni inte svarat, är väl mer...att jag heller inte ahft det här problemet innan och provat ltie allt mäjligt och inte hittat nåt osm är helt fungerande och därför känner mig desperat!

Eldfuxen: Tack får jag väl säga då, som du säger hon är ju inte döende men för vad jag har för standard så är hon itne ens nära 'ok'. Det går att se några revben till och från, det skiftar lite från vecka till vecka tyvärr :( Och där bak tycker jag är bara ush, jag vill ha henne rund o fin ju.
Dock lovar jag att Pselma som ju är TS häst inte är i värre skick än min dam, jag har snarare tyckt tvärt om.
Betfor gillar hon fast inte när man blandar in det i kraftfodret för då blir det för 'geggigt' verkar hon tycka. Jag hoppas nästan att det är tänderna som spökar lite för då är det lättare att lösa för dom blir fixade så fort det går.

Nafayette: Vilet är det exakt? ska kolla hemsidan och värden, verkar vara svårt att hitta foder med högre MJ än 12-13/kg, förutom riskli då och olja. Har kollat upp Krafftprotein och övervägde det ett par månader sen, men eftersom MJ är lägre i det än dom andra sakerna hon itne ratat så var det ingen idé, plus att kvoten blir superhög då så det skippade vi.

Dobbis: Det är ett av dom första fodren jag tänkte på, eftersom jag har användt det själv länge sen men det enda är att med tanke på att det är gjort för att inte kunan glufas snabbt så tror jag det blir väldigt svårt att få i henne nog på den tidne hon har att äta (normal tid, bara att hon verkar äta saktare än dom andra).
Annars hade det redan varit köpt, men jag funderade på om man kan ge Super-G som 'basfoder' plus riskli? Det är ju ändå ganksa koncentrerat, och borde smaka ok, men jag vet ju att det inte är tänkt som ett basfoder utan bara som kompllement men undrar om det är skadligt att ge som basfoder när man behöver koncentrerad form av det?

Det enda som är negativt är ju allt socker o stärkelse men i brist på val så går jag ifrån mitt vanliga sätt, dvs, att försöka att inte ha massor sånt i fodret, men vill ju egentlgien hitta nåt som är bra hull OCH inte galet mycket socker etc.

Jag som brukar vara kreativ men det här har tagit lite stopp, både för min veterinär och mig.
Ett "egengjort" slags fibergi liknande kombo är lite vad jag är inne på, typ riskli+melass+ nåt kraftfoder som jag inte hittat än.
Melass gilalr väl dom flesta hästsar eller?
 
Sv: gräs?

Hej!

Ger mitt 8 åriga arabsto med föl vid sidan Dynavena Elevage, innehåller 12,5 MJ och 105 g smb rp + Krafft Protein. Har funkat jättebra hela sommaren och det är första året hon har en ok överlinje efter ha vilat drygt 1 år.

Tar dock in hästarna flera timmar per dag när det är så här varmt så de får vila lite, ger då även ett högprotein hö, ca 70 g smb rp.

Gillar verkligen Dynavena, även om det kostar skjortan...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
96 351
Senast: Monimaker
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 247
Senast: L8P8
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 233
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp