Sv: gräs?

:bow::bow::bow: Bra jobbat Eldfuxen.

Till TS: Jag har tidigare antydit att du är en idot,nu vet vi att du är det :angel:

Ytterligare en kopierad regel:
•den som tränar eller tävlar med ett djur är ansvarig för att de prestationskrav som ställs är anpassade till det
•enskilda djurets fysiska och psykiska förmåga

I rest my case
 
Senast ändrad:
Sv: gräs?

Nu märks det tydligt att du inte har en anning om vad du snackar om. Det finns ingen lag som säger att man inte får lämna fölet i flocken utan mamma i en timma!
Fölet följer aldrig med mamma på ridturer, det skulle jag aldrig våga riskera!

rimmar illa med:

Idag red jag med en kompis, lastade in både mamma häst och fölis i transporten och gav mig iväg!

lite mer än en mil red vi, tog det rätt lugnt, men den andra hästen var rejält trött när vi kom tillbaks medans min dam hade lika mkt energi som när vi red iväg, så det verkar lovande!

Jag lyckades tillomed trava i en nedförsbacke utan att hon hamnade på bogarna, utan hon samlade ihop sig rejält, så det var kul!

Var befann sig fölet då?
 
Sv: gräs?

Har du aldrig någonsin varit med om att hästen gått ner i vikt? I så fall säger jag grattis! För så kommer du inte skriva när du varit med om det!

saker händer vet du, och det är inte som att hästen håller på att dö! Så snälla sluta antyda det.
Du får gärna tycka att jag är en idiot, men du får inte skriva att jag ÄR en idiot, för det vet du inget om.

Ska jag anta att du inte hittade nåt om "fölbiten"?

Sar: Fölet var givetvis i stallet, med sällskap kan jag tillägga. Och ja en häst kan få träningsvärk i bara skritt, om du läste mitt inlägg (vilket du givetvis inte gjort) så var det mkt backigt.

Eldfuxen: tycker du att det där är ett träningsprogram för en vältränad häst? Vi har helt skillda åsikter om den saker i så fall. Jag anser henne som mkt otränad.

QuickStar: Det har jag hört av den enda A-tränaren i Distans i sverige :cool:
Och räkna tänker jag absolut inte sluta göra, det är väldigt bra att ha siffror att titta tillbaka till om jag ska betäcka igen! Tror du hästen blir bättre för att jag slutar räkna? :crazy:

Jösses vad fina alla hästar måste vara som har oanalyserat hö då :angel:
 
Sv: gräs?

Skulle ju inte skriva nåt här men detta är bara för mycket. :eek:

Kimmis.
Har du verkligen skrivit detta som står nedanför??


I så fall är det ledsamt att du ej förstått bättre vad
man bör tänka på då man har ett avelssto med en liten vid sidan.

Och just detta exempel här nedan är en av huvudorsakerna att vi ej tar in ridhästar i vår verksamhet.

Idag blev det en långtur!
3,5 timma var vi ute!
Bara skritt, på varierande underlag, både i skog och på väg.
När vi kom hem så rann mjölken ur juvret på henne! Det är det längsta vi varit ute hittils!

Och ger här exempel på hur jag tycker en fölmärr skall ha det och se ut.

parlan.jpg


Baken

parlan11.jpg


Dessa bilder togs i mitten på juli förra året.
Denna dam har ett rejält lager för att ha nåt att ta av då ungen diar.

Just denna fick gå hem i slutet av augusti då hon började falla ur. Hon kunde inte vila ordentligt ute.
Vi lyckades vända hennes nedåttrend i december samma år.

Nedanför 2 andra exempel.

Vickan godkänt hull och går ute på bete nu.

vickan.jpg


Nettan.
Kom till oss i april och kommer att vara kvar hemma för fodring.
Hon är ett magert skrälle som behöver massa extra mat och klarar sig inte på ett vanligt bete då hon är en orolig själ som vandrar.

nettan.jpg


Att ha fölmärr innebär ansvar för att BÅDA skall må bra.
Ägaren går i sista hand.

AMEN.

AM( förstår att jag har inget här att göra)
 
Senast ändrad:
Sv: gräs?

Nu märks det tydligt att du inte har en anning om vad du snackar om. Det finns ingen lag som säger att man inte får lämna fölet i flocken utan mamma i en timma!
Fölet följer aldrig med mamma på ridturer, det skulle jag aldrig våga riskera!

Mamma häst är en otränad 4 åring, så det behövs knappast någon längre tid för att hon ska få träningsvärk, så det behöver du inte haka upp dig på.

Och du, läs noga... min omgivning hackade på mig för att de tyckte att märren var TJOCK och att jag gav henne för MKT MAT! :grin:

Eldfuxen: jo jag vet att det behövs massor, men det är mitt första egna föl och jag trodde att betet skulle räcka, jag hade fel helt enkelt, men det är ju inte för sent att rätta till, fölet tar ju ingen direkt skada, den tar ju vad den ska ha ändå, och mamma växer ju inte längre så det är inte så illa, även om det givetvis inte är bra! Men på fri tillgång på lusern borde hon ju klara sig, får väl se hur hon ser ut om en vecka...


sky_fly: japp planen är att behålla min lilla bebis :love: Hagen på bilden är inte den hagen de har gått i innan, så det behöver du inte kolla, för hagen de går i nu är det 50/50 gräs/ogräs :crazy:

håller med dig, det är en pina när hästen faller ur! man känner sig som världens sämsta hästägare ungefär!


Arabiska Fullblod växer och utvecklas tills de är SJU år gamla, Din är fyra!!!!
 
Sv: gräs?

Nu märks det tydligt att du inte har en anning om vad du snackar om. Det finns ingen lag som säger att man inte får lämna fölet i flocken utan mamma i en timma!
Fölet följer aldrig med mamma på ridturer, det skulle jag aldrig våga riskera!

Mamma häst är en otränad 4 åring, så det behövs knappast någon längre tid för att hon ska få träningsvärk, så det behöver du inte haka upp dig på.

Och du, läs noga... min omgivning hackade på mig för att de tyckte att märren var TJOCK och att jag gav henne för MKT MAT! :grin:

Eldfuxen: jo jag vet att det behövs massor, men det är mitt första egna föl och jag trodde att betet skulle räcka, jag hade fel helt enkelt, men det är ju inte för sent att rätta till, fölet tar ju ingen direkt skada, den tar ju vad den ska ha ändå, och mamma växer ju inte längre så det är inte så illa, även om det givetvis inte är bra! Men på fri tillgång på lusern borde hon ju klara sig, får väl se hur hon ser ut om en vecka...


sky_fly: japp planen är att behålla min lilla bebis :love: Hagen på bilden är inte den hagen de har gått i innan, så det behöver du inte kolla, för hagen de går i nu är det 50/50 gräs/ogräs :crazy:

håller med dig, det är en pina när hästen faller ur! man känner sig som världens sämsta hästägare ungefär!


Ja och JUST därför behöver mamma häst massor med mat! Varför sådan enveten motståndare till kraftfoder när Din märr uppenbarligen behöver tillägg av ÄVEN kraftfoder!?? Fölet ser kanske OK ut nu,men sen när den avvänjs och ska växa? DÅ kan den falla ur mycket eftersom de flesta föl faller ur en del när de skiljs från mamman!!!
 
Sv: gräs?

Det spelar ingen roll om du anser det vara ett schema för en otränad häst.
Det är alldels på tok för mycket för en "mamma-häst"!!
Låt den vila tills du vänjt av fölungen någon gång i vinter... :crazy:
 
Sv: gräs?

*kl*

Var det inte så sent som förra sommaren som TS skulle spruta bort sitt föl om inte stallet var klart.....
Säga att stoet inte tagit sig/kastat och få ny betäckning på garanti i år...


Med det i bakhuvudet och dessa senare uttalandet från TS själv så kan jag inte annat än tycka att TS har ett mycket oansvarigt beteende.


I vissa lägen är det synd att det inte är körkort på att få ha häst.

//Waern
 
Sv: gräs?

Eldfuxen: tycker du att det där är ett träningsprogram för en vältränad häst? Vi har helt skillda åsikter om den saker i så fall. Jag anser henne som mkt otränad.

Det jag (och uppenbarligen några till) reagerar på är att detta är ett tufft träningsprogram för ett sto med föl vid sidan. Dessutom pratade du om att lämna fölet i en timme, fast du uppenbarligen varit ute i 3½ timme ... Och mjölken rann om stoet när ni kom tillbaka ... :crazy:

Jag upprepar: Din häst är inte bara "en häst" nu, hon är ett sto med föl vid sidan. Jag trodde att det framgick av mitt första inlägg att hon "bara" genom att gå i hagen med ett diande föl har ett näringsbehov som överstiger det hos en häst i samma storlek som tävlar på elitnivå. Men du tycker tydligen inte att det räcker, utan hon ska tränas dessutom? Och så tror du att det räcker med bete, och undrar om hon tröttnat på att äta gräs eftersom hon äter annat med sådan aptit. :crazy:

Nafayette: Jättefina och pedagogiska bilder! Första mammahästen är ju bara :love: ju!

Jag lägger till ytterligare några bilder av mitt förra avelssto Mara, för att visa på skillnaden mellan ett avelssto i god kondition/gott hull och en ridhäst i god kondition/gott hull.

Här är hon 2001 med sitt fjärde föl vid sidan (på 4 år). Fölet är 3 dagar på bilden, och hagen de går i är en av våra "vänja-sig-vid-att-äta-gräs-hagar" alltså inte det bete hon senare släpptes på. Med detta hull, plus stödfodring på betet plus lite extra foder till fölet när betet var som sämst och under vintern, så höll hon faktiskt hullet ända till i februari året därpå, då hon själv avvande fölet (Eldfuxens Belinda) när Belinda var 8 månader.

Belinda2.jpg


Hon fick ytterligare ett föl hos oss, sedan fick hon en skada på livmodern som gör att hon inte kan få fler föl, så hon fick flytta till min syster och hennes döttrar och bli ridhäst. Här några år senare på dressyrtävling. Det är förresten tjejen med grön tröja på första bilden som rider! :D (Inte min bild, så jag länkar ...)

http://www.hork.se/images/Matilda6.jpg
 
Sv: gräs?

Sar: Fölet var givetvis i stallet, med sällskap kan jag tillägga. Och ja en häst kan få träningsvärk i bara skritt, om du läste mitt inlägg (vilket du givetvis inte gjort) så var det mkt backigt.

Varför skriver du att du lastat sto och föl och gett dig iväg om fölet var kvar i stallet? Eller menar du att du dragit med dig ett 3 mån föl till ett nytt stall och lämnat det där med sällskap den inte känner och risk för smitta?!

Jag läste ditt inlägg om att det var backigt. Felval av dig att utsätta stoet för.

Varför inte sätta sig ner och tänka igenom ditt agerande en gång till. Utgå inte från dina behov utan från stoet och fölets behov.
Det innebär mammaledighet för stoet, att de får gå in och vila när det är som varmast och mest insekter och att stoet får den mat den behöver vilket högst troligt innebär tillskott av kraftfoder.
 
Sv: gräs?

Och jag har fler exempel på ston som går på samma bete, lika stora och har föl i samma ålder.

Men har olika problem.

Petite. Denna fick gå hem. 172 cm.
Vara inne under den varma perioden. Ute om nätterna och en foderstat som jag inte vågar skriva om här.

petite05.jpg


Extrocy 173 cm klarade sig däremot bra. GIck kvar ute till oktober månad med stödfodring ute.

extrocyglad.jpg


Pandora var ett gränsfall. Fölungen var mycket stor och vi beslutade att ta hem några veckor före dom andra.

pandorabetesept06.jpg


Sotarn är en sk. vandrarhäst.
Hon är ganska aktiv och blir inte alls glad då bromsen/knotten kommer.

Här är ett praktexempel på häst som man definitivt måste hålla stenhård koll på. Tror ungen är ca 2-3 månader och nu gäller det att mamman verkligen kan försörja sig ute.

Fallet Sotarn gick bra. Hon klarade det genom att gå på nya vallar och togs hem i september. Gick inte ner mer i vikt.
sotarn.jpg


Mercan nyss kommen. Denna visste vi inte skulle kunna gå speciellt länge.
Skickades hem efter dryga 3-4 veckor.

mercedes.jpg



Det är svårt att förklara hur man ser på en häst om vad som är bra, gränsfall eller boxvila.

För oss gäller det att dom håller hull.
Det ser bättre ut mot våra kunder, dom mår bättre själva.
Dom har större chans att bli dräktiga och hålla dräktighet.
Dom, förhoppningsvis, matar ungarna på ett bättre sätt.
Om det händer något så har dom så pass bra hull att dom inte magrar av för att dom måste stå på klinik 1 vecka eller så.
Dom blir också mer harmoniska, lugna och tryggare.

Ej heller argsinta mot andra föl eller märrar då vi börjar ge kraftfoder ute framåt augusti månad.

Och faktum så blir det billigare i längden eftersom vi slipper ge dom kopiösa mängder foder då dom kommer in på hösten och när dom är högdräktiga.

AM
 
Sv: gräs?

Och till sist denna märr.

Ulla har en egen unge som är född i april. Hon har nu, sedan en månad tillbaka adopterat en till unge såom är i samma ålder som sin egen.
Mamman fick avlivas efter skador i bakbenen.

Hon ger båda di.

Hon fodras med dubbla ransoner.

Lite högre upp på detta kort ser ni hösilagebalar.
Den vallen är inhägnad speciellt för Ulla nu.
(vi får låta bli att pressa hösilage där nästa år)
Där går hon med sina två och klarar det bra.

Ni som håller på med avel här begriper nog vilka enorma resurser hon gör av med just nu.
Men båda ungarna ser helt ok ut.

Underbara Ulla Blågul med sina två småligister: :love:

ulladubblafol.jpg


AM
 
Sv: gräs?

SÅ ska välmående fölston se ut och inte som vandrande pinnar. Hoppas TS lär sig något av er erfarna uppfödare.:bow:
 
Sv: gräs?

Måste bara säga vilka härliga bilder du visat,japp så ska verkligen välmående och välskötta fölmärrar se ut:bow::bow::bow:
 
Sv: gräs?

UNDERBAR bild på Mara (?) o lilltjejen! Och för övrigt så kan man utan att vara erfaren inse att det krävs resurser att ta av för ett sto som ska se till att en till får i sig tillräckligt..
 
Sv: gräs?

Min dam ser ut som din Pandora i hullet och musklatur. Min dam är dock högre bak än fram än så länge.

KL*

Varför skriver fortfarande folk "ge mer mat"? har ni inte sett vad jag har skrivit?

Eldfuxen: vad av detta var det du inte förstod? "hästen får fri tillgång till lusern"? Vad var oklart med den meningen? Jag VET att hon behöver massor mer än en elittränad häst, mängder mer, varför tror du att du behöver skriva det så många ggr för? Jag är läskunnig.

Tufft träningsprogram? att trava o galoppera 4 km? är det tufft? När jag var frisk så var den sträckan jätte lätt för mig att löpa, trots att jag inte löptränade mer än när vi blev tvingade i skolan. Eller att skritta? skritt tar liksom ingen energi.

Sar: Fölet stod i min kompis stall då, nån smitta därifrån är jag inte speciellt orolig över, jag har fler stora stall i min närhet än vad hon har, och jag är dessutom ute och åker mer än vad hon är. Ska vi prata om smittor så är jag mer orolig över att åringen ska smitta fölet med nåt som är på kliniken en gång i veckan.

Waern: nej, det var så att jag funderade på det och hade därmed inte behövt betala någon 90 dygns avgift, någon levande föl garanti vet jag inte ens om det fanns.

Sunflower2B: Du vet vad jag menar, hon växer inte i den bemärkelsen att hon behöver nåt tillskott för det, dessutom så växer de tills de är 8 faktiskt.

Nafayette Ja jag har ridit så länge en gång, men det är bra om man läser allt och inte bara klipper bort delar, jag tänker inte gå in på detaljer, men jag har en sjukdom, hade tagit kraftiga tabletter den dagen och hade med all sannolikhet inte varit ute så länge om det inte vore därför.
Det får ni tycka vad ni vill om, för det skiter jag faktiskt fullständigt i. Däremot kör jag inte bil på de tabletterna.


KL* igen, jag förstår inte varför alla skriker kraftfoder? hon behöver ju protein! i kraftfoder är det ju mest energi och hon har fett på kroppen, man får trycka för att känna revbenen, däremot har hon proteinbrist, ja, men det har vi redan kommit fram till, varför tjafsas det då?
 
Sv: gräs?

igen, jag förstår inte varför alla skriker kraftfoder? hon behöver ju protein! i kraftfoder är det ju mest energi och hon har fett på kroppen, man får trycka för att känna revbenen, däremot har hon proteinbrist, ja, men det har vi redan kommit fram till, varför tjafsas det då?

Du har nog en annan definition av kraftfoder än iallafall jag har. För mig är mer elller mindre allt som inte är stråfoder kraftfoder. Jag vet att många andra har samma defenition som jag har. Det betyder att i min värld är soja ett kraftfoder liksom krafft protein och givetvis även tex havre.
 
Sv: gräs?

Som sagt.
Du ser ju själv att Pandora går på en bra vall, eller hur?

Vi tog alltså hem henne ändå. Kortet är taget i mitten av augusti eller nåt sånt.

Och i matväg åt hon detta:

Morgon 3 kilo havre

Vid insläpp 3 kilo havre och ett kilo krafft Pluss grön.

Kväll 1 kilo havre och 2-3 dl soya skrå och 1-2 kilo luzern.

Då hon var ute åt hon fritt på både gräs och hösilage med värden 48 i smrp

Då hon var inne åt hon fritt av hö med 80 smrp.


Att tänka på är att den stora fölungen nallade i hennes krubba men så stora mängder fick hon inte ta av mamman.

I sådan här lägen gällde det att strunta fullständigt i kvoter/vikt och mått.

Det är att bara ösa in.

Pandora är drygt 160 i mankhöjd och lättfödd typ då hon går tom.

Pandora presterar noll och ingenting. Går enbart in eller ut och är mamma på heltid.

AM
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
96 351
Senast: Monimaker
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 247
Senast: L8P8
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 233
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp